Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävitkö sinä koulun liikuntatuntien jälkeen suihkussa? IS

Vierailija
08.05.2026 |

https://www.is.fi/urheilu/art-2000011990905.html

Siis tämän opettajan mielestä suomalainen saunakulttuuri uhkaa kadota jos teinit eivät halua olla alasti luokkakavereiden edessä. Ja tilanne on muuttunut parissakymmenessä vuodessa.

Olen aivan eri mieltä. Kävin peruskoulun 80-90-luvuilla eikä silloinkaan kukaan tytöistä halunnut suihkuun. Se oli jatkuvaa tappelua kyyläävän opettajan kanssa, joka väkisin yritti pakottaa. 

Muistan kuinka jo neljännellä luokalla äkkiä vaatteet pois, jokainen kipaisi suihkun alla oikeasti sen kaksi sekuntia, pyyhkeitä ei edes tarvittu koska talouspaperin pala riitti kuivaamaan. Yläasteella sitten vaan käveltiin opettajan ohi ja käskettiin itse painumaan sinne suihkun alle. Joo, oltiin teinejä.

Typerintä kaikessa oli se, etten muista yhtäkään kertaa (en liioittele), jolloin liikuntatunnilla olisi tullut hiki. Liian usein vain seisottiin jonossa odottamassa jotain taitoluistelupiruetin opettelua tai sisäjumppapskaa. Tai jos pelattiinkin jotain pallopeliä, oli oma peliaika niin lyhyt, että hyvä kun ehti hengästymään. 

Minusta on naurettavaa pakottaa lapsia kesken päivän aivan turhan takia suihkuun.

Ja se, etten halunnut olla alasti luokkakavereideni kanssa ei ole vaikuttanut millään tapaa esimerkiksi uimahallissa käyntiin (olen tykännyt uimisesta aina), saati sitten saunomiseen, vaikka tuon opettajan mielestä "näitä asioita pitäisi opetella koulussa". Jaa alasti oloa? Ja vielä teini-iässä kun oma keho on muutenkin herkkä paikka.

Mielipiteitä?

Kommentit (124)

Vierailija
1/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella kävin kun opettaja määräsi kaikki suihkuun ja valvoi siinä ovella että jokainen kävi. Yläasteella en käynyt. Jos olisi siinäkin pakotettu suihkuun, olisin vetänyt opettajalta valot sammuksiin. Sairaita pedareita pääsee liikunnanopettajiksi.

Vierailija
2/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kouluni vuosina 1966-75 ja suihku oli tuntematon käsite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tasan mennyt enää yläasteella joo. Meilläkin lesbokyyläope yritti pakottaa, naurettiin sille päin naamaa. Olen samaa mieltä, että ihan sairasta pakottaa sinne suihkuun kun mitään tarvetta sille ei ole.

Vierailija
4/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, liikunta oli viimeisinä tunteina ja siitä kotiin.

Vierailija
5/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun käsittääkseni silloin oli jo suihkut keksitty?

Vierailija
6/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan mennyt kukaan jos ei opettaja ollut vieressä kyttäämässä, että mennään.

Vierailija
7/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu 1997-2005, en muista ikinä käyneeni suihkussa liikuntatunneilla, ellei ollut uintipäivä (eikä kukaan muukaan tytöistä). 

Vierailija
8/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäisinä kouluvuosina kyllä, muistan että käytiin suihkussa. Mutta ei enää sen jälkeen. Suihkutilat olivat epämiellyttävät ja välillä pervopojat yrittivät tulla tirkistelemään. Näin 90-luvun lopusta 2000-luvun alkuun. 

Vierailija
9/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käytiin. Kaikkihan alastomia ihmisiä on nähnyt, niin ei siinä ole mitään erikoista. Niinhän sitä alasti ollaan saunassakin.

Nyt vaan media opettaa pojat häpeämään, jos ei ole yli 15cm pituutta.

Vierailija
10/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä käytiin saunassa ja peseydyttiin ämpärillä

Vierailija
11/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksitty joo, mutta suuri osa suomea oli tuolloin vielä kehitysmaata ja taisi väki pestä itsensä saunassa. - eri. 

Vierailija
12/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä käytiin, toki mahdollisimman pitkään pyyhkeisiin kietoituneena ja häveliäästi pukeutuen. Olen käynyt peruskouluni 1982 - 1991.

Vierailija
13/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pakko. 80-luku.

Vierailija
14/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yleensä liikuntatunnit iltapäivän viimeisinä tunteina, niin pääsi suoraan kotiin. Muistan muutaman harvan kerran kun muut olivat lähteneet jo, niin vain minä ja yksi kaveri käytiin suihkussa. Meillä oli vastavalmistunut uusi ja siisti koulu ja pukuhuoneetkin siistit.

Ala-asteella opettaja sanoi että sen verran täytyy suihkun alla käydä että täytyy kainaloita huuhdella. Useimmat meistä siellä olikin alkkarit jalassa jotta sai vähän hikeä pois. Se oli vanhanaikainen tympeä suihkutila ja pukukoppi, haisikin sellaiselle pinttyneelle vanhalle (hajumuisti on edelleen - yöks.)

Vierailija
15/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne keksitty oli, mutta koulussa olivat tuntematon käsite. 

Vierailija
16/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensimmäisinä kouluvuosina kyllä, muistan että käytiin suihkussa. Mutta ei enää sen jälkeen. Suihkutilat olivat epämiellyttävät ja välillä pervopojat yrittivät tulla tirkistelemään. Näin 90-luvun lopusta 2000-luvun alkuun. 

Tämä! Olin unohtanut jo (pääsin yläasteelta 1997, olen vanha ja muisti pätkii). Pojat tosiaan tunkivat pari kertaa tyttöjen pukkariin kurkkimaan. Tosi ihanaa kun olet 13v. Ei naurattanut.

Ap

Vierailija
17/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käyty suihkussa liikuntatuntien jälkeen. Sen sijaan uimahallissa käytiin vapaa-ajalla ja siellä suihkussa ja saunassa alasti oleminen oli kohtuullisen luontevaa. Olihan siellä meitä hirveämmän näköisiä muhkuraisia ja kohjuisia mummojakin.

80-lukua tämä.

Vierailija
18/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt ikinä koulussa suihkussa. En ala- enkä yläasteella, enkä lukiossa. En yliopistossakaan koulupäivän aikana, joskin siellä sitten vapaalla yhteissaunominen oli ihan viikottaista rutiinia.

Ihmiset peseytyivät ja peseytyvät yhä kotona.

Ehkä koulussa peseytyminen on joku köyhien ja syrjäytyneiden juttu, jotka eivät kotona peseydy.

Vierailija
19/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko mennä suihkuun jos ei tullut hiki ?

Vierailija
20/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei olisi olleet ihan heteroita ne pojat ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi