Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (12194)
Sekaannusvaara historiassa: Tampereen yliopiston (ei sairaalan) päärakennuksen hallintosiiven (B-siipi) tunnettu ja suuri peruskorjaus valmistui juuri vuonna 1999
Vierailija kirjoitti:
Sekaannusvaara historiassa: Tampereen yliopiston (ei sairaalan) päärakennuksen hallintosiiven (B-siipi) tunnettu ja suuri peruskorjaus valmistui juuri vuonna 1999
Kaleva-tammela kumpaa nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmaa olisi pitänyt pysäyttää välittömästi kun katoaminen oli selvä.
Tässä on nyt vaan sellainen asia, että Raisan katoamiseen aikoihin ei vielä taidettu rakentaa uudisrakennuksia Taysin alueelle. Jotain peruskorjauksia tehtiin, mutta uudisrakennuksista näkee päällepäinkin, että ne ovat myöhemmän vuosikymmenen tyyliä. Vai olenko väärässä?
Mitä TAYSin alueella tehtiin vuonna 1999?
Vuonna 1999 TAYSin alueella oli käynnissä useita samanaikaisia töitä:
🔵 1) Uudisrakentamista
uusia siipiä
uusia teknisiä tiloja
uusia kulkureittejä
uusia parkkialueita
🔵 2) Maansiirtoa ja kaivantoja
syviä monttuja
täyttömaiden siirtoa
routaeristeiden asennusta
putkikanaalien kaivamista
sadevesilinjojen uusimista
🔵 3) Parkkialueiden ja kulkuväylien rakentamista
murskepohjia
täyttökerroksia
routasuojauksia
asfaltin pohjatöitä
🔵 4) Vanhojen rakenteiden purkua ja täyttöä
vanhojen kellarien täyttö
vanhojen teknisten kuilujen sulkeminen
vanhojen putkikanaalien peittäminen
🔵 5) Sairaalan sisäisten teknisten verkostojen uusimista
lämpöputkia
vesiputkia
viemärilinjoja
kaapelikanavia
Tämä tarkoittaa, että alueella oli kymmeniä kuoppia, monttuja, täyttömaita ja rakenteiden välejä, jotka olivat täysin avoinna yöllä ja täytettiin aamulla.
Mihin maata siir
En löytänyt tuollaista netistä.
1999–2026 – TAYSin laajennus valmistuu
Routaeristeet sulkevat hajun.
Betonikerrokset sulkevat kaiken.
Putkikanaalit sulkevat kaiken.
Parkkialueen pohjat sulkevat kaiken.
Ruumis on kirjaimellisesti rakenteiden sisällä.
Pakollinen reunaehto:
Ruumis ei voi löytyä ilman purkua Lekuri tiesi sen.
Vierailija kirjoitti:
Ei koska maa ja monttu jonne Raisa dumpattu oli jo 1999 ihan siellä TAYSssä kyllä. Nyt on siellä alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koska maa ja monttu jonne Raisa dumpattu oli jo 1999 ihan siellä TAYSssä kyllä. Nyt on siellä alla.
Missä se monttu muka oli, kun se K-rakennuskin siinä välissä oli rakennettu jo 1986-1990?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se monttu muka oli, kun se K-rakennuskin siinä välissä oli rakennettu jo 1986-1990?
Ihmiselle ei tarvi olla kummonen monttu mistä maa siirretään sitten etiäpäin.
työvuorot alkoivat tuolloin klo 6
Vierailija kirjoitti:
Toi kenkähomma löytyy minfon spekuista. Äsken googletin kaupin metsää, niin tuli minfon keskustelu
Todella luotettavat lähteet sulla. Kertoo ketjun tasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseisestä koneen kauhasta tms voisi hyvinkin koira saada edelleen vainun (kävikös näin MC Cannin Madeline, tapauksessa, että autoja koirat hälyttelivät) ?
Levollisuutta porukalla selittäisi tämä maansiirtotyöjuttu kummasti. Sillä eihän ruumiista olisi yht mit huolta kenelläkään? Hautapaikkakin ihan ok varmaan kun isäkin siinä töissä ollut jne ajatellaan antaa olla.
Ja tällä selittyisi myös Armonkallion auton rivakka lähtö ehkä kirkaisuineen jos Raisa vietiin sairaalaa kohti väkisin ja siellä....ja sitten aamulla kone peittelee. Raisa olisi voinut kävelläkin itse Armonkalliolle.
Ottakaa huomioon, että katoamispäivä lauantai. Työmiehet tuskin sunnuntaina töissä. Tämäkin olisi aika uhkarohkea ratkaisu. Pitäisi osata arvioida, kuinka ja minne maata siirrellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalangasta vielä:
[ TAYS PÄÄSISÄÄNKÄYNTI ]
UUSI SIIPI 1999 | 1) Todennäköisin > Täyttömaa + montut
PARKKIALUE 1999 | 2) Todennäköinen > Murske + routa + asfaltti -
PUTKIKANAALIT | 3) Mahdollinen > Lämpö / vesi / kaapelit
Annetaan vielä se mistä itse aloittaisin TAYSISSÄ:
👉 TAYSin pääsisäänkäynnin ja Acutan välisen 1999-laajennusalueen täyttömaat.
Käytännössä:
Se uusi siipi / laajennus, joka rakennettiin pääsisäänkäynnin eteen/sivuun 1999.
Sen alapuolinen täyttömaakerros:
monttu, johon ensin kaivettiin
sitten tuotiin täyttömaata
routaeristeet, murske, rakenteet päälle.
Jos ruumis meni maansiirron mukana, vahvin piste on:
TÄÄLLÄ:
Laajennusosan alla oleva alkuperäinen täyttömaakerros, pääsisäänkäynnin puoleisessa reunassa.
Se on:
lähellä ajoreittiä
lähellä metsäreunaa
helppo saavuttaa autolla
iso monttu paljon maansiirtoa
rakenteiden alla ei löydy ilman purkua.
Jos joskus puretaan, se on se kohta, jossa mä itse “katsoisin ensin”.
Mistä lähteestä kaivelet noita Tays-juttuja? Acuta avattiin vasta kymmenen vuotta Raisan katoamiseen jälkeen. Mitään laajennusosaa ei tietääkseni rakennettu 1999.
Eihän tuossa sanota että Acuta olisi ollut tuolloin työnalla vaan se pääsisäänkäynti.
Pääsisäänkäynti uusittiin vasta paljon myöhemmin. Eikö voisi ihan vaan kertoa mistä lähteestä on muka kaivellut noita tietoja, kun ne eivät tunnu pitävän paikkaansa?
Tuohan kuulostaa tekoälyn hallusinaatiolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseisestä koneen kauhasta tms voisi hyvinkin koira saada edelleen vainun (kävikös näin MC Cannin Madeline, tapauksessa, että autoja koirat hälyttelivät) ?
Levollisuutta porukalla selittäisi tämä maansiirtotyöjuttu kummasti. Sillä eihän ruumiista olisi yht mit huolta kenelläkään? Hautapaikkakin ihan ok varmaan kun isäkin siinä töissä ollut jne ajatellaan antaa olla.
Ja tällä selittyisi myös Armonkallion auton rivakka lähtö ehkä kirkaisuineen jos Raisa vietiin sairaalaa kohti väkisin ja siellä....ja sitten aamulla kone peittelee. Raisa olisi voinut kävelläkin itse Armonkalliolle.
Ottakaa huomioon, että katoamispäivä lauantai. Työmiehet tuskin sunnuntaina töissä. Tämäkin olisi aika uhkarohkea ratkaisu. Pitäisi osata arvioida, kuinka ja minne maata siirrellään.
Kyllä urakat tehdään päivästä välittämättä
Jos ei olisi ollut normipäivä niin sitten se maansiirtajä vasta olisikin ollut tuossa porukassa joka sen monttuun tyrkkäsi siellä. Yöllähän sen olisi voinut tehdä. Pari rouhaisua ja maata päälle. Ja sitten siirrettiin eteenpäin ainakaan.
Täällä ei sitten ihan ymmärretä miten pitkälle rakennuksia suunnitellaan eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalangasta vielä:
[ TAYS PÄÄSISÄÄNKÄYNTI ]
UUSI SIIPI 1999 | 1) Todennäköisin > Täyttömaa + montut
PARKKIALUE 1999 | 2) Todennäköinen > Murske + routa + asfaltti -
PUTKIKANAALIT | 3) Mahdollinen > Lämpö / vesi / kaapelit
Annetaan vielä se mistä itse aloittaisin TAYSISSÄ:
👉 TAYSin pääsisäänkäynnin ja Acutan välisen 1999-laajennusalueen täyttömaat.
Käytännössä:
Se uusi siipi / laajennus, joka rakennettiin pääsisäänkäynnin eteen/sivuun 1999.
Sen alapuolinen täyttömaakerros:
monttu, johon ensin kaivettiin
sitten tuotiin täyttömaata
routaeristeet, murske, rakenteet päälle.
Jos ruumis meni maansiirron mukana, vahvin piste on:
TÄÄLLÄ:
Laajennusosan alla oleva alkuperäinen täyttömaakerros, pääsisäänkäynnin puoleisessa reunassa.
Se on:
lähellä ajoreittiä
lähellä metsäreunaa
helppo saavuttaa autolla
iso monttu paljon maansiirtoa
rakenteiden alla ei löydy ilman purkua.
Jos joskus puretaan, se on se kohta, jossa mä itse “katsoisin ensin”.
Mistä lähteestä kaivelet noita Tays-juttuja? Acuta avattiin vasta kymmenen vuotta Raisan katoamiseen jälkeen. Mitään laajennusosaa ei tietääkseni rakennettu 1999.
Eihän tuossa sanota että Acuta olisi ollut tuolloin työnalla vaan se pääsisäänkäynti.
Pääsisäänkäynti uusittiin vasta paljon myöhemmin. Eikö voisi ihan vaan kertoa mistä lähteestä on muka kaivellut noita tietoja, kun ne eivät tunnu pitävän paikkaansa?
Tuohan kuulostaa tekoälyn hallusinaatiolta.
Niin ajattelinkin, mutta tays-mies ei sitä tunnusta, jatkaa vaan.
Minä olen aina ajatellut Raisan puhelinta mustana.
Minfoon on kumminkin vuonna 2009 kirjoitettu näin. Ilmeisesti elisa.net oli Raisan äidin pitämä sivusto. Tämä oli minulle uutta tietoa
" Raisan siniturkoosi, hilekoristeinen kännykkä vaikeni klo 23 aikaan.
http://www.elisanet.fi/raisa.raisanen/ “
Vierailija kirjoitti:
Minfoon on kumminkin vuonna 2009 kirjoitettu näin. Ilmeisesti elisa.net oli Raisan äidin pitämä sivusto. Tämä oli minulle uutta tietoa
Ja tuohan ei ole edes totta.
Poliisi antoi tarkoituksella näköjään aluksi väärän tiedon, milloin puhelin suljettiin.
Vasta vuosikymmeniä myöhemmin poliisi sanoi, että puhelin meni kiinni vasta aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä kenelläkään nuorella ei ollut alkuperäisiä kuoria.
Niitä myytiin ties missä väreissä ja kuoseissa. Nokian kännykän kuoret olivat siis tarkoituksellisesti vaihdettavissa.
Niissä oli tuhansia eri vaihtoehtoja, mullakin oli madonnan kuva takakannessa, siis hienosti laminoidut kuoret, ei mikään irtotarra.
Jokainen raksalla ollut vähänkin vastuullisemmissa töissä tietää sen miten suunnilleen tullaan toteuttamaan ja mihin suuntaan ja kuinka isosti jokin kompleksi. Ellei tiedä on ammattitaidossaan parantamisen varaa. Samoin jokainen sen rakennuksen vastuullinen ammattilainen miltei miltä alalta vaan ottaa selvää ajoissa millaiseen rakennukseen ollaan tässä siirtymässä seuravan 10 v sisällä. Mistä tullaan siihen että ruumiin kätkijöiden on ollut helppoa virittää ruumis huudeille josta se siirtyy rakennuksen suojiin, etenkin jos maansiirtäjällä on töitä siinä samassa kohteessa hoitaessaan työtään hyvin. Näistä laajennuksista puhutaan laajasti ja hyvinkin perusteellisesti koska ne vaikuttavat esim sairaalavälineiden jne hankintaan aina henkilösijoitteluun saakkka.
Lekuri oli töissä siellä esim, ja välinehuoltajat ja vartijat jne. Ja maansiirtäjät....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydellinen kulkuketju (jos on sairaala-alueella Raisan ruumis mukaa)
23:00 Raisa poistuu Casablancan edestä.
23:05–23:10 Raisa kävelee kohti Koskipuistoa ja siitä Armonkalliolle päin.
23:10–23:15 Raisa nähdään vanhemman naisen kanssa kävelemässä Multisillan / Armonkallion suuntaan.
Tämä on täydellinen osuma reittiin, joka vie:
Armonkalliolle
TAYSiin
Hervantaan päin
23:15–23:20 Armonkalliossa kuullaan kirkaisu ja auto lähtee nopeasti.
23:20–23:30 Auto ajaa TAYSiin (5–10 min matka).
23:30–23:40 Ruumis viedään työmaa-alueen reunaan.
06:00 tai jo aiemmin, Kaivinkone kauhoo maata ruumis menee mukaan.
06:00, 06.15 Hervantajärven automies järvellä ja kohtaa Vitelin.
Tämä selittäisi myös ne jonne,-t jotka sanoivat että oltiin mukana dumbbaamassa raisaa.
Dumpanneet Raisan ruumiin Hervantajärveen. Vieneet sen kahlaamalla ja jättäneet sinne. Herätys, luuranko näkyy siinä Aamulehden kuvassa. Vitelin koirat haukkuivat RUUMISTA! Koska järvessä ei ole pahemmin virtauksia, jäänteet ovat vieläkin niillä sijoillaan. Eräs porukka etsi, mutta väärästä rannasta. Mistä sit poliisi etsi, ovat ilmeisesti idiootteja.
Anna linkki siihen kuvaan?
Enkö ole monta kertaa sanonut, että vuonna 1999 ei ollut suuria rakennushankkeita vielä käynnissä? Vasta 2010-luvulla.