Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

Kommentit (11001)

Vierailija
9481/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos kaikki menivät kotibileisiin?

Paljon ihmisiä jotka haluavat puhua. Eikä jotain lukiolaiskaveria edes pelkäisi niin kuin Virpi Buttia tms.

Vierailija
9482/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä kaverin poikaystävän autollako pyrki sinne pirkkalaan? 

On tämä kyllä outoa. Toki eihän kenenkään tarvitse noista titoja julkisuuteen antaa. 

Mutta millä Raisa olisi ollut menossa pirkkalaan, jos tohon autoon ei mahtunut? 

Miksei mennyt takaisin casablancaan, jos kyytiä ei pirkkalaan ollut? 

Mihin meni sitä kyytiä etsimään? 

Niin. Casablancassa ollut tyttökaveri, hänen kundikaveri tuli autolla hakemaan Casablancan edestä. Raisa meni auton luo joko kyytiä pyytämään tai sitten jo tiesi pääsevänsä kyytiin, siksi hän lähti Casablancasta.

Ehkä hänet otettiin kyytiin, ehkä ei, mutta tuohon hänen jälkensä päättyvät.

Miksi hän menisi takaisin Casablancaan sisään, hänhän oli menossa kotibileisiin!

No kävellenkö sinne lähti, jos ei autoon mahtunut? Hypotermia sillä on tullut

No ei tietenkään lähtenyt kävellen. Olisi ollut vasta aamuyöllä suurinpiirtein perillä, niin kaukana se oli.

Autolla noin 20 minsaa. Bussit kulkivat myös Pirkkalaan. Mitä luultavimmin on noussut johonkin autoon.

Siihen tarvittiin seutukortti ja yölisä. Bussiin pirkkalaan 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9483/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri ei ollut menossa kotibileisiin, vaikka mahtui autoon, vaan huittisten seurahuone ole päämäärä. 

Tuskin olivat Huittisiin menossa. Mikään ei tue sitä teoriaa eikä käy järkeen. Varsinkaan, kun he eivät ikinä näköjään edes menneet Huittisten Seurahuoneelle sisään ja viettäneet aikaa siellä oikeasti pilkkuun asti. Huittisissa oltiin vain 10 min. Miksi? Siksikö, että Seurahuoneelle ei päässyt sisään?

Aivan. Jos Huittisten seurahuone oli niin valovoimainen kohde, niin milloin tämä seurue oli edellisen kerran siellä iltaa/yötä viettänyt? Vai oliko ns. ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Mikä tekee jutusta entistä arveluttavamman. 

Toisekseen jos oli niin meno mesta niin sinnehän olisi rynnitty jo heti alkuillasta. Ei klo 11. jostain 70 km päästä.

Vierailija
9484/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on tallentunut pankkiautomaatin kameraan. 

En tiedä tähän lähdettä, joku vois etsiä. 

Juuri näin, vain kaveri on tallentunut lähimpään automaattiin Casablancasta ja ilmeisesti tuo kaveriporukan autokin. Ei Raisaa mailla halmeilla. Hän ei ole tallentunut mihinkään kameraan, ainakaan Casablancan ulkopuolella tai muissa ravintoloissa. Vahvasti viittaa, että sai autokyydin pois keskustasta välittömästi, kun astui Casablankasta ulos.  

Vierailija
9485/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on tallentunut pankkiautomaatin kameraan. 

En tiedä tähän lähdettä, joku vois etsiä. 

Juuri näin, vain kaveri on tallentunut lähimpään automaattiin Casablancasta ja ilmeisesti tuo kaveriporukan autokin. Ei Raisaa mailla halmeilla. Hän ei ole tallentunut mihinkään kameraan, ainakaan Casablancan ulkopuolella tai muissa ravintoloissa. Vahvasti viittaa, että sai autokyydin pois keskustasta välittömästi, kun astui Casablankasta ulos.  

Näkyykö autoon sisälle? Epäselvä kuva

Vierailija
9486/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista olisi kuulla miten näillä Raisan kavereilla(jotka katoamisiltana olivat mukana) sekä 7 miehen köörillä nykyään menee. Voi tulla kertomaan ilman nimiä jos joku tietää. Onko rikosrekisteriä? Elämänkoulu? Jotain muuta tavanomaisesta poikkeavaa? 

Vierailija
9487/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se Raisan ihastus, välikäsimiehen kaveri oli yksi niistä 7:stä, joiden kyytiin Raisa lähti edell. kesänä?

Jos Raisasta oikeasti on videomateriaalia Casablancasta, se olisi pitänyt julkaista. Poliisi ei ole julkaissut mitään.

Näin väitettiin tällä palstalla, en ole ihan varma, oliko tästä myös siinä Viimeisessä Johtolangassa. Pitääpä kuunnella ne kaksi ekaa jaksoa uudelleen. Siellä puhuttiin aika paljonkin niistä seitsemästä miehestä ja kun poliisi heitä tutki, lisäksi välikäsimies valotti aika paljonkin näitä mieskuvioita.

Poliisin olisi pitänyt syynätä kaikki nämä Raisan ihmissuhteet tiheällä kammalla, että mitä on tapahtunut, millaiset välit kenelläkin on jokaiseen ja niin pois päin.

Aika paljon välikäsimies tiesi Raisan rakkauselämästä. Mistä sai kaikki nuo tiedot? Hän halveksi Raisaa ja sellaisen Raisa on varmasti tunnistanut. Miksi Raisa puhuisi välikädelle mitään niin henkilökohtaista? Vai puhuivatko miehet välikädelle? Kaikenkaikkiaan välikäsi on epäilyttävä ja katkera hahmo. 

Vierailija
9488/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9489/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka Raisa sai tämän välikäsi miehen numeron? Mistä tunsi hänet?  Oliko puhelut vain yhdensuuntaiset, eli Raisa vain soitteli tälle välikäsimiehelle tiedustellakseen ihastuksensa liikkeitä? Kuvio on kieltämättä omalaatuinen ja varsinkin jos oli jatkunut jo jonkin aikaa. Mitäpä se ihastunut poika ei tekisi, jos tietäisi, että tyttö tuntee samoin. Olisi pikimmiten hommannut halvimman luurin pitääkseen ITSE yhteyttä tyttöön, ilman välikäsiä. Onko edes totta, ettei hänellä ollut puhelinta? Saattoi olla, mutta ei halunnut antaa numeroaan Raisalle. Oli miten oli, vaivalloiselta kuulosti ihastuksen jäljittäminen Raisalle. 

Spekulointia, mutta mahdollisia syitä::

Jos(?) tuohon aikaan oli prepaid-kortteja, ja jos tuo ihastus oli jossain "hämärähommissa" mukana, ehkä käytti vain vaihtuvia prepaid-numeroita? Eikä halunnut niitä nuneroita jakaa muille, jos oli 'bisneksiin' varattuja.

Tai ehkä oli naimisissa, eikä halunnut omaan puhelimeensa ns. häiritseviä soittoja muilta naisilta? En muista tarkkoja vuosia, mutta kun matkapuhelimet yleistyi, muistan että joillain pariskunnilla/perheillä (olin itse lapsi tuolloin) oli myös 1 kännyklä enemmän tai vähemmän 'yhteiskäytössä'. Kotona lankapuhelin, ja kännykkä sillä mukana joka oli jossain kodin ulkopuolella. Mutta ehkä tuo oli  jo aiemmin, kun kännykät oli kalliimpia?

Varmastikaan ei ollut puhelinta ( jos nyt koko ihastusmiestä edes oli olemassa). Se olisi ollut ihan normaalia. Välikäsi olisi takuulla kertonut, jos kaveri ei olisi halunnut antaa numeroa Raisalle, sehän olisi vain tukenut hänen omaa tarinaansa. 

Paremminkin kyseenalaistaisin välikäsimiehen ”tiedot” siitä että kaveri EI ollut ihastunut. Mikä ihmeen painotus tuo oikein oli? Pitäisin jopa mahdollisena, että välikäsimies olisi ollut itse  Raisan kanssa säätämässä ja koko ”ihastus” joku peitetarina. Tai sitten, että välikäsi oli itse mustasukkainen kaverinsa saamasta huomiosta ja suostui välikätenä toimimiseen, koska itse halusi olla Raisan kanssa tekemisissä. 

Muistan itse vastaavia juttuja nuoruudesta, jossa oman ihastuksen kanssa juttuihin pääsemiseksi suostuttiin vaikka tällaiseen välittäjän rooliin, kun tämä olikin kiinnostunut omasta kaverista tms. Itse olin tekemisissä myös vastaavan välikäsimiehen kanssa, joka halusi viettää aikaa kanssani, vaikka hän tiesi minun olevan kiinnostunut romanttisessa mielessä nimenomaan hänen kaveristaan, en hänestä. 

Toisten välikätenä toimiminen voi aiheuttaa myös ikäviä, patoutuneita fiiliksiä ja mahdollisia konflikteja, mutta arvelisin että nuorilla tuollaiset kuviot ihan yleisiä. 

Vierailija
9490/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka Raisa sai tämän välikäsi miehen numeron? Mistä tunsi hänet?  Oliko puhelut vain yhdensuuntaiset, eli Raisa vain soitteli tälle välikäsimiehelle tiedustellakseen ihastuksensa liikkeitä? Kuvio on kieltämättä omalaatuinen ja varsinkin jos oli jatkunut jo jonkin aikaa. Mitäpä se ihastunut poika ei tekisi, jos tietäisi, että tyttö tuntee samoin. Olisi pikimmiten hommannut halvimman luurin pitääkseen ITSE yhteyttä tyttöön, ilman välikäsiä. Onko edes totta, ettei hänellä ollut puhelinta? Saattoi olla, mutta ei halunnut antaa numeroaan Raisalle. Oli miten oli, vaivalloiselta kuulosti ihastuksen jäljittäminen Raisalle. 

Spekulointia, mutta mahdollisia syitä::

Jos(?) tuohon aikaan oli prepaid-kortteja, ja jos tuo ihastus oli jossain "hämärähommissa" mukana, ehkä käytti vain vaihtuvia prepaid-numeroita? Eikä halunnut niitä nuneroita jakaa muille, jos oli 'bisneksiin' varattuja.

Tai ehkä oli naimisissa, eikä halunnut omaan puhelimeensa ns. häiritseviä soittoja muilta naisilta? En muista tarkkoja vuosia, mutta kun matkapuhelimet yleistyi, muistan että joillain pariskunnilla/perheillä (olin itse lapsi tuolloin) oli myös 1 kännyklä enemmän tai vähemmän 'yhteiskäytössä'. Kotona lankapuhelin, ja kännykkä sillä mukana joka oli jossain kodin ulkopuolella. Mutta ehkä tuo oli  jo aiemmin, kun kännykät oli kalliimpia?

Varmastikaan ei ollut puhelinta ( jos nyt koko ihastusmiestä edes oli olemassa). Se olisi ollut ihan normaalia. Välikäsi olisi takuulla kertonut, jos kaveri ei olisi halunnut antaa numeroa Raisalle, sehän olisi vain tukenut hänen omaa tarinaansa. 

Paremminkin kyseenalaistaisin välikäsimiehen ”tiedot” siitä että kaveri EI ollut ihastunut. Mikä ihmeen painotus tuo oikein oli? Pitäisin jopa mahdollisena, että välikäsimies olisi ollut itse  Raisan kanssa säätämässä ja koko ”ihastus” joku peitetarina. Tai sitten, että välikäsi oli itse mustasukkainen kaverinsa saamasta huomiosta ja suostui välikätenä toimimiseen, koska itse halusi olla Raisan kanssa tekemisissä. 

Muistan itse vastaavia juttuja nuoruudesta, jossa oman ihastuksen kanssa juttuihin pääsemiseksi suostuttiin vaikka tällaiseen välittäjän rooliin, kun tämä olikin kiinnostunut omasta kaverista tms. Itse olin tekemisissä myös vastaavan välikäsimiehen kanssa, joka halusi viettää aikaa kanssani, vaikka hän tiesi minun olevan kiinnostunut romanttisessa mielessä nimenomaan hänen kaveristaan, en hänestä. 

Toisten välikätenä toimiminen voi aiheuttaa myös ikäviä, patoutuneita fiiliksiä ja mahdollisia konflikteja, mutta arvelisin että nuorilla tuollaiset kuviot ihan yleisiä. 

Ysärin nuorena toisin esiin myös sen, että sen ajan pojilla oli aika paljon sellaisia tunne-elämän ongelmia nykyaikaan verrattuna, jotka estävät vaikkapa omien lämpimien tunteiden, mielenkiinnon, rakkauden jne osoittamista. Poikia on kohdeltu aika rankasti suomalaisessa kulttuurissa vielä 70-80-luvuilla ja esim itkeminen oli tyttöjen juttu. Monesti nauraminenkin ja muu ”tunteilu”. 

Vierailija
9491/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välikäsimies oli ehkä ihastunut Raisaan. Ei sitäkään kukaan tiedä jos heilläkin oli ollut sutinaa ja tämän jälkeen Raisa ollut kiinnostunut välikäsimiehen kaverista. Se on voinut vtuttaa välikäsimiestä. Ja siinä motiivi henkirikoksellekin. Vain spekulaatio, ei tieto.

Vierailija
9492/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skenaario:

Porukka oli menossa johonkin baariin Tampereella. Raisa otettiin kyytiin tarkoituksena, että hänet heitetään kotibileisiin ja sitten vasta mennään sinne baariin. Jotain tapahtui. Raisa piilotettiin. Ei menty ikinä Huittisiin eikä baareihinkaan. Loppuyö meni ruumista piilottaessa. Keksittiin peitetarina Huittisista.

Ja mihin ruumis olisi piilotettu ? 

Vierailija
9493/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Paremminkin kyseenalaistaisin välikäsimiehen ”tiedot” siitä että kaveri EI ollut ihastunut. Mikä ihmeen painotus tuo oikein oli? Pitäisin jopa mahdollisena, että välikäsimies olisi ollut itse  Raisan kanssa säätämässä ja koko ”ihastus” joku peitetarina." 

Varmaan tuo kaveri itse kykenee kertomaan mikä ihastuksen aste on hänellä itsellään ollut. Ei tarvita välikäsimiehiä raportoimaan, varsinkaan enää.

Vierailija
9494/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skenaario:

Porukka oli menossa johonkin baariin Tampereella. Raisa otettiin kyytiin tarkoituksena, että hänet heitetään kotibileisiin ja sitten vasta mennään sinne baariin. Jotain tapahtui. Raisa piilotettiin. Ei menty ikinä Huittisiin eikä baareihinkaan. Loppuyö meni ruumista piilottaessa. Keksittiin peitetarina Huittisista.

Ja mihin ruumis olisi piilotettu ? 

Hieno, mutta ei yllättävä tai uusi kysymys. 

Jonnekin, oikein varmaan piiloon. 

Kätkikö sen yksi vai useampi. Pitää olla melkoinen ryhmädynamiikka, että asia pysyy piilossa pienen ikuisuuden. Elämän varrella olisi voinut tulla monenlaisia konflikteja näiden välille. Joku kiristänyt, "kerron, jos et sitä taikka tätä ym."  Olisivat saattaneet blokkiutua useampi yhtä vastaan. Mitä vain. Nyt on radio hiljaisuus. 

Vierailija
9495/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuen epäilykseni on, että Raisan katoamisen takana on vain yksi henkilö.

Vierailija
9496/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007328401.html

16. syyskuuta 1999 Aamulehden Moro-liitteessä julkaistiin juttu otsikolla ”Löi taksimiestä, yritti purra poliisia”. Jutussa kerrotaan miehestä, joka tuli keskustasta Multiojankadulle ja yritti ”puoliväkisin” saada taksissa ollutta naista mukaansa. Torstaina uutisoidun todistajankertomuksen takia tapaus kiinnostaa poliisia. Rikoskomisario Paavo Tuominen kuuli tapauksesta Aamulehdeltä.

- Ohhoh, olikohan tämän tekijä myös ulkomaalaistaustainen, Tuominen sanoo.

Vastausta ei toistaiseksi ole, sillä myös vuonna 1999 rikoksentekijän etnisyydestä uutisoitiin vain, jos sitä tarvittiin tuntomerkiksi tai sillä oli jotakin muuta merkitystä asiassa. EDIT: Miehen henkilöllisyys selvisi perjantaina 6.11. Mies ei sovi taksikuskin antamiin tuntomerkkeihin ja on ollut itse yhteydessä poliisiin.

Ehkä juuri tämän vuoksi erään Seitsemän miehen autoporukan etnisyyttä ei ole kerrottu.

Vierailija
9497/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että jos nyt löytyisi joku tallenne, jossa Raisa, niin, voisi vihjepankki räjähtää. Voisi tulla sellasia reaktioita tyyliin, että tuonhan mä näin silloin ja silloin, ei voi olla totta, tuoko se oli, mähän näin ton...jne. Uskoisin näin käyvän, on todella OUTOA, ettei oikeaa kuvaa ole julkaistu, joka saattaisi hyvinkin olla casaplancasta ainakin.

Muistatko yhtäkään ohikulkijaa 27 vuoden takaa? Minä en yhtäkään.

Kyllä sitä tälläisessä tapauksessa voi jäädä mieleen joku hetki, kohtaaminen. On minullekkin jäänyt vaikka mitä hetkiä, muistoja mieleen, ei pitkiä pätkiä mutta kuitenkin, On jäänyt joku tilanne esim. kaupan kassalta, josta on 30 vuotta. Eli kyllä olisi ihan aiheellista julkaista kuva siitä illasta , jotta näksik miltä Raisa oikeasti näytti silloin ja varmasti tulisi tulosta jonkin verran.

Ja nyt kun aloin oikein miettimään enemmän niin vaikka mitä tulee mieleen monen kymmenen vuoden vanhoja tapahtumia.

Ja huomaamattasi muistot ovat värittyneet ja muistat myös valemuistoja. Tätä on tutkittu paljon, ja ihmismieli nyt vain on sellainen, ettei siihen voi täysin luottaa. Etenkin, kun on luettu uutisia tietystä asiasta, kun oikein paljon haluaa muistaa, alkaakin muisti tekemään omia temppujaan. Jos ihminen olisi muistanut jotain oikeasti, se olisi muistanut hyvin pian tapahtuneen jälkeen. 

Vierailija
9499/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000007328401.html

16. syyskuuta 1999 Aamulehden Moro-liitteessä julkaistiin juttu otsikolla ”Löi taksimiestä, yritti purra poliisia”. Jutussa kerrotaan miehestä, joka tuli keskustasta Multiojankadulle ja yritti ”puoliväkisin” saada taksissa ollutta naista mukaansa. Torstaina uutisoidun todistajankertomuksen takia tapaus kiinnostaa poliisia. Rikoskomisario Paavo Tuominen kuuli tapauksesta Aamulehdeltä.

- Ohhoh, olikohan tämän tekijä myös ulkomaalaistaustainen, Tuominen sanoo.

Vastausta ei toistaiseksi ole, sillä myös vuonna 1999 rikoksentekijän etnisyydestä uutisoitiin vain, jos sitä tarvittiin tuntomerkiksi tai sillä oli jotakin muuta merkitystä asiassa. EDIT: Miehen henkilöllisyys selvisi perjantaina 6.11. Mies ei sovi taksikuskin antamiin tuntomerkkeihin ja on ollut itse yhteydessä poliisiin.

Ehkä juuri tämän vuoksi erään Seitsemän miehen autoporukan etnisyyttä ei ole kerrottu.

Tarvetta kertoa ei ollut. Toisaalta tuolloin kyllä vielä kerrottiin, toisin kuin nykyään. 

Vierailija
9500/11001 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIKAMATKA: Tampereen kalamarkkinat 4-1999

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän