Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

 

Kommentit (7385)

Vierailija
7361/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Raisan äidin haastattelu, telkkarissa esitetty

 

https://yle.fi/a/20-98724

Vierailija
7362/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Casaplancasda oli kuitenkin valvontakamerat vuonna 1999 16.10, Outoa on jos ei Raisa muka ole tallentunut yhteenkään kameraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7363/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Casaplancasda oli kuitenkin valvontakamerat vuonna 1999 16.10, Outoa on jos ei Raisa muka ole tallentunut yhteenkään kameraan.

Raisahan tallentui Casablancan valvontakameroihin ollessaan siellä sisällä ennen katoamistaan.

Vierailija
7364/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että jotain poliisikin meiltä salailee.  Ehkä tutkinnallisista syistä ei voi kertoa kaikkea, mitä tietävät.  Sen takia tätä kaikkea on niin vaikeaa hahmottaa, kun palapelistä puuttuu palasia.  Ehkä heillä on vahva epäilys tekijästä mutta näyttö ei riitä syytteeseen?

Vierailija
7365/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuli tuosta mieleen, että JOS välikäsimiws ja/tai hänen kaveri liittyi jollain tapaa siihen aiempaan tapaukseen (7 miestä) oli/olivat yksi heistä, niin soitteluhan saattoi liittyä myös tuohon?"

7 miehen autoporukka on eri ihmisiä kuin välikäsimies ja hänen kaverinsa (jota sanottiin yhdeksi Raisan poikaystäväksi).

Mutta välikäsimies tunsi 7 kundin porukasta ainakin yhden ja se oli tämä Raisan kännykätön ihastus.

Mistä tämä tieto on peräisin? En muista, että aikakaan podcastissa näitä olisi mitenkään linkitetty samoiksi ihmisiksi. 

Vierailija
7366/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten ketjun häiriköt hävinneet kuin tuhka tuuleen muutama päivä sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7367/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen seurassa välikäsimies oli tuona iltana? Missä baarissa? Missä osa näistä 7 miehen porukasta oli? Missä he asuivat? Keskustassa? Oliko heillä autoa? Oliko vanhemmilla kesämökkiä? Isoa kiinteistöä missään? Mitä on ostettu baarista? Onko ostettu juomia kahdelle aina yhdellä kerralla?

Pidän hyvin todennäköisenä, että Raisa onkin ollut jossain baarissa, jossa hän ei vain ole pistänyt kenenkään silmään, jos väkeä ollut paljon. Jos mies tarjoaa koko illan eikä kameroita ole, mitään jälkeä ei jäänyt mihinkään Raisan osalta. Ainoastaan kännykkä pingasi keskustan mastoon.

Oliko muuten välikäsimies ja/tai ihastus osa tätä 7 miehen porukkaa?

Vierailija
7368/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000476387.html

 

"Perheenäidin surma: Raisa katosi samasta paikasta" >

12 vuotta myöhemmin ja Sini Vuori  10 vuotta (v.2022) myöhemmin Hämeenkatu 5:sitä, jossa McDonald's. 

 

Hesburger on Hämeenkatu 18 ja Sokos Hämeenkatu 21 ja casaplanca Hämeenkatu 18.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7369/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000476387.html

 

"Perheenäidin surma: Raisa katosi samasta paikasta" >

12 vuotta myöhemmin ja Sini Vuori  10 vuotta (v.2022) myöhemmin Hämeenkatu 5:sitä, jossa McDonald's. 

 

Hesburger on Hämeenkatu 18 ja Sokos Hämeenkatu 21 ja casaplanca Hämeenkatu 18.

Siis perheen äidin surma 12 vuotta myöhemmin linkittyy samalle paikalle missä Rausa katosi.

Vierailija
7370/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista valvontakameroista jo aiemmin kirjoitettu (ehkä poistettu?) ettei niiden tarkoitus varsinaisesti ole valvoa asiakkaita, vaan olla turvana.

Niitä katsellaan vain silloin jos jotain tapahtuu, jolloin tallennus voidaan ottaa talteen esim. poliisia varten. On vaikka joku tappelu, tai joku varastaa jotain, niin kameroista voidaan asiaa selvittää. Mutta nuo huomataan yleensä saman tien/nopeasti, eli tarvetta säilöä materiaalia pitkiä aikoja ei ole.

Mutta jollain aiemmmin oli sikäli ihan hyvä ajatus siitä, että teoriassa ihmisillä voisi olla materiaalia omissa kameroissa(kuvissa). Tuohon aikaan tosin harvoin kamera oli mukana, mutta kun oli se EU-kokous jne. niin saattaisi olla että joku toimittaja/ turisti tai kokousvieras/ synttäreidensä juhlija tai vastaava on sattunut nappaamaan kuvan, missä taustalla baarissa tai kadulla on joku. Ihan esimerkkinä, Tammerkoskesta ja vastaavista paikoista moni nappaa kuvia, tastalla voi näkyä myös ohikulkijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7371/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se kaveri todennut ja nähnyt, ainakin kuullut, että joku ihastus siinä on tai sellainen on tulossa tai Raisa sellaisen luo menossa. Kyllä tytöt keskenään puhuu. Kertomuksensa ei tue tätä lainkaan, vaan antoi rahaa, että Raisa pääsee muka kotiin. 

No tarkoitin tietenkin, että Raisa kohtasikin tämän ihastuksen TÄYSIN SATTUMALTA sen jälkeen, kun hänet oli jätetty yksin!

Tällä ihastuksella ei ollut kännykkää, Raisa ei tiennyt tämän ihastuksen liikkeistä tai menemisistä yhtään mitään soittamatta sille välikäsimiehelle. Välikäsimieheltä aina uteli kundin menemisistä. Ei ole ensimmäinen tai toinenkaan kerta, kun keskustan yössä törmää kaikenlaisiin tuttuihin. Ysärillä hyvinkin tavallista. Varsinkin jos tiesi ihmisten vakiopaikkoja, niin äkkiäkös löysi haluamansa tyypit.

Enkä usko, että tyttökaveri antoi rahaa, että Raisa pääsee kotiin. Ei ole missään ikinä puhuttu, että Raisa jättäisi illan kesken ja menisi kotiin. Tuo rahanantaminen oli vain sepustus, jotta ei näyttäisi suuren yleisön silmiin pahikselta jätettyään kaverinsa yksin kadulle.

Raisan ilta oli nuori, oli ollut keskustassa vajaa puolitoista tuntia vasta. Ihan taatusti oli jatkamassa iltaansa pilkkuun asti. Kotibileisiin Raisa oli menossa, ei kotiin.

Välikäsimiehen mukaan hän oli liikkeellä toisen pojan kanssa ko. iltana ja poliisin mukaan Raisa puhui hänen kanssaan puhelimessa, oliko peräti viimeinen puhelu? Välikäsi väitti poliisilla olevan virhe tiedoissa. Kyllä välikäsi olisi tiennyt jos tämä ”ihastus” oli myös liikkeellä. 
Toisaalta, välikäsi oli Raisan kanssa paljon yhteyksissä, mikä oli todellisuus hänen ja Raisan väleistä? 

Vaikka välikäsimies puhuisikin totta, että oli toisen miehen kanssa liikenteessä tuona yönä, samalla kadulla kuin Raisa, niin onhan Raisa voinut sattumalta törmätä siihen ihastukseensa eli välikäsimiehen kännykättömään kaveriin, joka oli yksin liikkeellä tai jonkun muun kundin kanssa.

Sitten Raisa onkin ollut tuon ihastuksen ja sen kaverin kanssa loppuillan. Tai sitten ovat kaikki olleet yhdessä, välikäsimies myös.

Tai voiko olla, ettei mitään ihastusta edes ollut olemassa, vaan välikäsimies onkin itse ollut ihastunut Raisaan? Aika erikoista että Raisa on seurustellut ja olisi samalla ollut avoimesti ihastunut johonkin toiseen. Liekö totta ollenkaan.

Vierailija
7372/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Casaplancasda oli kuitenkin valvontakamerat vuonna 1999 16.10, Outoa on jos ei Raisa muka ole tallentunut yhteenkään kameraan.

Raisahan tallentui Casablancan valvontakameroihin ollessaan siellä sisällä ennen katoamistaan.

Aivan, sitähän minäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7373/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää, mihin kaikkialle Raisan kännykkä pingasi tuona yönä ja onko hänen sijaintiaan (tai no, kännykän sijaintia) selvitetty tarkemmin? Sen aikaisilla menetelmillä kännykän sijainnit pystyi paikantamaan keskustaolosuhteissa noin 100 metrin säteelle.

Kuinka laajalle alueelle keskustan masto ylettyi?

On vain sanottu, että Raisan känny on yhdistynyt keskustan mastoon ja piste.

Jos heti hyppäsi autokyytiin noin klo 23 ja auto ajoi vaikkapa 50 km päähän ja Raisan känny oli kuitenkin päällä vielä keskiyöllä (kaverien puhelut meni läpi ja puhelin oli päällä), niin puhelinhan olisi yhdistynyt silloin johonkin ihan muuhun mastoon.

Nimenomaan, keskustassa tai sen tuntumassa on ainakin hänen puhelin ollut.

Eli tämä vesittäisi sen teorian, että olisi hypännyt sellaiseen autokyytiin, joka olisi heti ajanut keskustan maston ulkopuolelle. Ellei kännykkä jäänyt keskustaan syystä x. Ja Raisa matkasikin ilman kännykkää johonkin.

Toisaalta, miksi poliisikin pitää todennäköisenä, että Raisa on saanut autokyydin hyvin nopeasti? Eikös se kännykkä silloin lakkaa pingaamasta siihen keskustan mastoon, kun tarpeeksi kauas ajetaan? Tai mitäs, jos ajettiin vain muutaman korttelin päähän? 

Hyvä pointti. Kaveriporukan autolla ajettiin kin jonnekin lähistölle. Vanhempi pedari oli odottamassa "tilaustaan". Tuona iltana Tampereella olikin hämärätyyppejä Blairista ja Prodista lähtien.

Kaveriporukan taustat, suku, mahdollinen ns. lahkolaisuus jne. olisi syytä tutkia tarkkaan. Myös sen tyttökaverin. Blairkin on näitä tiettyjä lahkolaisia. Mirja Paavilainen työskenteli erään näiden lahkolaisen vaatetusliikkeessä.

16-vuotiaasta, fyysisesti aikuisesta naisesta käyvästä tytöstä kiinnostunut ei ole "pedari". Pidetään terminologia tarkkana.

Nykyajan (ainakin nuorten) määritelmän mukaan pedari on jopa sellainen, joka seurustelee 26-vuotiaana 22-vuotiaan kanssa. Puhumattakaan nelikymppisestä joka seurustelee alle 30-vuotiaan kanssa. Tuo termi on kokenut täyden inflaation.

Vierailija
7374/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko seurustelu kuvio kuulostaa sekavalta. Oli poikaystävä, mutta toinen josta oli enemmän kiinnostunut ja tähän piti jonkun välikäden kautta yhteyttä?  Oli myös joku poika, joka ei ollut kiinnostunut Raisasta tämän maineen vuoksi. Eli kyllä noilla nuorilla oli tietoa kaikilla paljonkin Raisasta. Tulee väkisin myös mieleen, että kun kadonnut oli ollut jo aika kauan kadonnut ennenkuin heitä kuulusteltiin, niin tuollaisessa tilanteessa ei oikein mitään negatiivistakaan halua kadonneesta sanoa, kun aavistus on ollut jo pitkään pahimmasta. 

 

Eihän kukaan lähde kadonnutta kuvailemaan, että se oli kaamea lunttu ja lähti kaikkien mukaan, kukaan ei voi tietää kenen matkaan tällä kertaa.  Tietenkin ne kertomukset ovat tällaista taustaa vasten siloteltu, jos aihetta silotteluun on ja se tiedetään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7375/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä nämä tässä mainitut autoporukan miehet olivat joita salakuunneltiin?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006300055.html

 

Oliko toinen välikäsimies? Tuossa sanotaan, että oli käyttänyt pankkikorttia useissa baareissa.

Vierailija
7376/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten ketjun häiriköt hävinneet kuin tuhka tuuleen muutama päivä sitten. 

Tarkoittaa meitä eri mieltä olevia... Emme ole.

Vierailija
7377/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko AP jo ollut Huittisisssa tutkimassa suopaloa?

Vierailija
7378/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä nämä tässä mainitut autoporukan miehet olivat joita salakuunneltiin?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006300055.html

 

Oliko toinen välikäsimies? Tuossa sanotaan, että oli käyttänyt pankkikorttia useissa baareissa.

Kyllähän tämä olisi kerrottu esim. podcastissa ihan selkeästi jos välikäsimies olisi osa autoporukkaa. 

Vierailija
7379/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten ketjun häiriköt hävinneet kuin tuhka tuuleen muutama päivä sitten. 

Tarkoittaa meitä eri mieltä olevia... Emme ole.

Etkö osaa suomea? 

Vierailija
7380/7385 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että jotain poliisikin meiltä salailee.  Ehkä tutkinnallisista syistä ei voi kertoa kaikkea, mitä tietävät.  Sen takia tätä kaikkea on niin vaikeaa hahmottaa, kun palapelistä puuttuu palasia.  Ehkä heillä on vahva epäilys tekijästä mutta näyttö ei riitä syytteeseen?

Mä veikkaan tätä myös. Ja näköjään yleisen lynkkauksen pelossa poliisi sitten on vain toistanut näitä ihme tutkintalinjoja naisparista, taksista sun muusta ja ollut lähestulkoon hiljaa kaikista näistä miehistä, jotka Raisa tunsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi