Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meninkö trolliin, vai luuleeko joku oikeasti että pyöräilijästä tulee pysähtymällä jalankulkija?

Vierailija
07.05.2026 |

Ilmeisesti ketju poistettiin jo, mutta pyöräilijöiden väistämisvelvollisuuksia koskevassa ketjussa ainakin yksi, ehkä useampikin ihminen luuli näin. Ellei kyseessä ollut ihan vaan trolli.

Siis että pyöräilijästä tulee jalankulkija kun hän laskee toisen tai molemmat jalkansa maahan.

Ei ihme että meinaa liikenteessä välillä kolista, jos ihmisillä on ihan perusasiatkin hukassa.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä pysähdyn pyörällä risteykseen, niin lasken toisen jalan maahan ja toinen on edelleen polkimella. En siis ole muuttunut jalankulkijaksi tuossa vaiheessa. Jos taas aikomuksenani on taluttaa pyörää, nostan sen toisenkin jalan sieltä polkimelta maassa olevan jalan puolelle maahan, jolloin olen jalankulkija. Näitä ei pitäisi olla mahdotonta erottaa.

Vierailija
42/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä pysähdyn pyörällä risteykseen, niin lasken toisen jalan maahan ja toinen on edelleen polkimella. En siis ole muuttunut jalankulkijaksi tuossa vaiheessa. Jos taas aikomuksenani on taluttaa pyörää, nostan sen toisenkin jalan sieltä polkimelta maassa olevan jalan puolelle maahan, jolloin olen jalankulkija. Näitä ei pitäisi olla mahdotonta erottaa.

Näin juuri.

Ilmeisesti tämä taluttamisen käsite on joillekin epäselvä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin suomea on noin vaikeaa pyöräily ja autoilu? Joku uusimaa tulee ensiksi mieleen. Sotatanner, vihaisia ihmisiä joka kulmalla.

Vierailija
44/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista on se, istuuko pyöräilijä satulassa vai ei, ja tapahtuuko liikkuminen pyörillä vai ei. Ensinnäkin tosi harvalla on niin pitkät koivet, että voi seisoa jalat maassa vaikka takapuoli on satulan päällä.

Joillakin siinä ketjussa oli minun mielestäni omituinen tulkinta, että "pyöräilijä on pyöräilijä, kunhan vain pyörä on jalkojen välissä". Siis moni laiska tai kärsimätön lapsikin taluttaa lyhyitä matkoja pyöräänsä niin, että runko on jalkojen välissä mutta lapsi itse liikkuu kävellen ja pyörä siinä mukana. Se on jalankulkija.

Kyllä minä jatkan sitä selkeänä pitämääni ajattelutapaa, että pyöräilijä on jalankulkija aina silloin, kun jalat ovat maassa. Muuttuu taas pyöräilijäksi sitten, kun nousee pyörän selkään sillä liikkumaan. Mutta suojatien reunassa jaloillaan seisovasta pyöräilijästä et voi tietää, ylittääkö hän suojatien taluttamalla vai pyöräilemällä. Se taisi olla aiemman keskustelun pointti.

Vierailija
45/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule mutta jos taluttaa pyörää suojatiellä niin lasketaan jalankulkijaksi.

Jos taluttaa pyörää ihan missä tahansa niin on jalankulkija. Viiden pisteen vihje on se jaloin kulkeminen. 

Silloin on lain mukaan jalankulkija vaikka työntäisi autonsa suojatien yli.

No niin onkin? Se auto ei kyllä kuulu suojatielle, mutta se autoa työntävä ihminen itse on ehdottomasti jalankulkija.

Ihan sama, työnnätkö rollaattoria vai kottikärryä, kävelevä ihminen on jalankulkija.

Vierailija
46/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellen väärin muista, niin pyörää taluttava rinnastetaan jalankulkijaan.

Kyllä, mutta pysähtyminen ei ole taluttamista.

Ap

Tota. Mietitääs tätä tilannetta käytännössä. Pyöräilijä pysähtyy, laskee jalan maahan---> Oletus on että hän valmistautuu ylittämään tien KÄVELLEN! Jolloin hän on jalankulkija. Ja häntä siis väistetään. 

Jos hän taas jatkaakin pyöräilyä pysähdyttyänne.... Niin, Minkäs teet? Ajat päin? :D Ei noin... 

Kyllä sen näkee silmillä että nouseeko ihminen sieltä selästä vai ei.

Eihän pyöräilijä voisi osoittaa väistämistään mitenkään, jos aina pysähtyessään olisikin etuajo-oikeutettu.

Ap

Täh? Pyöräilijän väistämistä on nimenomaan se, että pysähtyy odottamaan tilaisuutta päästä yli.

Vierailija
47/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olennaista on se, istuuko pyöräilijä satulassa vai ei, ja tapahtuuko liikkuminen pyörillä vai ei. Ensinnäkin tosi harvalla on niin pitkät koivet, että voi seisoa jalat maassa vaikka takapuoli on satulan päällä.

Joillakin siinä ketjussa oli minun mielestäni omituinen tulkinta, että "pyöräilijä on pyöräilijä, kunhan vain pyörä on jalkojen välissä". Siis moni laiska tai kärsimätön lapsikin taluttaa lyhyitä matkoja pyöräänsä niin, että runko on jalkojen välissä mutta lapsi itse liikkuu kävellen ja pyörä siinä mukana. Se on jalankulkija.

Kyllä minä jatkan sitä selkeänä pitämääni ajattelutapaa, että pyöräilijä on jalankulkija aina silloin, kun jalat ovat maassa. Muuttuu taas pyöräilijäksi sitten, kun nousee pyörän selkään sillä liikkumaan. Mutta suojatien reunassa jaloillaan seisovasta pyöräilijästä et voi tietää, ylittääkö hän suojatien taluttamalla vai pyöräilemällä. Se taisi olla aiemman keskustelun pointti.

Tuo ei pidä paikkaansa. Pyörä jalkojen välissä olet pyöräilijä, se ei ole taluttamista.

Lapsi on jalankulkija, oli hän pyörän päällä tai ei.

Ap

Vierailija
48/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei pidä paikkaansa. Pyörä jalkojen välissä olet pyöräilijä, se ei ole taluttamista.

Ap

Olisi kyllä kiva nähdä se lakipykälä, jossa pyöräilijän määritelmään riittää se, että pyörä on jalkojen välissä - vaikka selkeästi kävelee.

Epäilemättä sinulla on tämä pykälä tiedossa, joten kouluta ihmeessä meitä tietämättömiä?

Vierailija
49/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta pysähtyminen ei ole taluttamista.

Ap

Tota. Mietitääs tätä tilannetta käytännössä. Pyöräilijä pysähtyy, laskee jalan maahan---> Oletus on että hän valmistautuu ylittämään tien KÄVELLEN! Jolloin hän on jalankulkija. Ja häntä siis väistetään. 

Jos hän taas jatkaakin pyöräilyä pysähdyttyänne.... Niin, Minkäs teet? Ajat päin? :D Ei noin... 

Kyllä sen näkee silmillä että nouseeko ihminen sieltä selästä vai ei.

Eihän pyöräilijä voisi osoittaa väistämistään mitenkään, jos aina pysähtyessään olisikin etuajo-oikeutettu.

Ap

Täh? Pyöräilijän väistämistä on nimenomaan se, että pysähtyy odottamaan tilaisuutta päästä yli.

Niin juuri? Kuten autonkin.

Ap

Vierailija
50/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olisi kyllä kiva nähdä se lakipykälä, jossa pyöräilijän määritelmään riittää se, että pyörä on jalkojen välissä - vaikka selkeästi kävelee.

Epäilemättä sinulla on tämä pykälä tiedossa, joten kouluta ihmeessä meitä tietämättömiä?

Jos pyöräilijä on noussut pyörän päältä pois ja seisoo tai kävelee pyörän vieressä, niin hän on selkeästi pyörää taluttava. Pelkkä jalan laskeminen maahan ei välttämättä tee pyöräilijästä vielä pyörän taluttajaa. Liikenteessä voi kuitenkin joskus olla vaikeaa tulkita sitä, miten toinen tienkäyttäjä aikoo toimia. Toivottavaa on, että pyöräilijä selkeästi osoittaa aikeensa taluttaa pyörä suojatietä pitkin tien yli. Tällöin autoilijan tulee antaa taluttajalle esteetön kulku suojatiellä.

Liikenneturva.fi

Ap

Vierailija
51/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei moottoripyöräilijäkään muutu jalankulkijaksi vaikka olisi molemmat jalat maassa

Vierailija
52/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä yllä istumaan satulassa, jos mulla on jalka maassa. Jolloin jos pyörä on mun jalkojen välissä ja toinen jalka on polkimella tai ihan sama vaikka olisi maassakin siellä pyörän toisella puolella, niin en ole jalankulkija = pyörän taluttaja. Aika hankala sitä on taluttaa siten, että pyörä on jalkojen välissä.

Ja kun olen aikeissa taluttaa, niin minähän olen kauempana pyörän rungosta. Pitäähän sen pyörän puoleisen jalankin olla niin kaukana pyörästä, ettei osu kävellessä polkimiin, kun taas pysähtyessa ja jalan maahan laittaessa sen jalan saa laitettua lähelle runkoa, jopa sen polkimen eteen/taakse. Kyllä se talutusasento näyttääkin siis niin paljon erilaiselta, että en ymmärrä, miten sitä ei muka tunnista.

Vierailija
53/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei moottoripyöräilijäkään muutu jalankulkijaksi vaikka olisi molemmat jalat maassa

Moottoripyörä on ajoneuvo kun taas polkupyörä on kevyttä liikennettä.

Vierailija
54/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistat väärin sillä pyörää voi taluttaa vain olemalla jalankulkija.

Vierailija
55/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moottoripyörä on ajoneuvo kun taas polkupyörä on kevyttä liikennettä.

Polkupyörä on kevyen liikenteen ajoneuvo.

Vierailija
56/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä, mutta pysähtyminen ei ole taluttamista."

Eli sinusta pyörää taluttava muuttuu pyöräilijäksi heti kun vain pysähtyy?

Heh, ei, vaan taluttaminen on eri asia kuin se, että pysähdyt pyörällä ja lasket jalan maahan pysyäksesi pystyssä.

Ap

Kuka tuollaista luulee? Oletko sinä tyhmä?

Vierailija
57/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku yrittää viilata pilkkua siten, että kun pyöräilijä laittaa jalan maahan, niin autoilijoiden pitäisi väistää jalankulkijana ja näin pyöräilijä saisi "liikennesääntöjen tulkinnan" mukaan jatkaa pyörällä etuoikeutettua ajamista ilman auton väistämistä?

Jos pyöräilijä pistää jalan maahan, niin pyöräilijä pysähtyy. Kun pyöräilijä etenee kävellen jalkojaan toisen eteen siirtäen, niin hän on jalankulkija - täysin riippumatta siitä, onko pyörä sivulla, jalkojen välissä, pään päällä tai reppuselässä.

Vierailija
58/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, ei, vaan taluttaminen on eri asia kuin se, että pysähdyt pyörällä ja lasket jalan maahan pysyäksesi pystyssä.

Ap

Kuka tuollaista luulee? Oletko sinä tyhmä?

Lue aloitus niin se selviää.

Ap

Vierailija
59/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella/alle 12-vuotiaalla on ihan samat säännöt suojatiellä kuin aikuisellakin! En tiedä, mistä moinen luulo tulee. Taluttaa täytyy, on väistämisvelvollinen

Vierailija
60/61 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä jotkut idiootit haluavat julkisesti esitellä omaa puuttellista päättelykykyään?

Somessa tuntee itsensä suorastaan neroksi.

Esimerkkejä on paljon, anonyymillä palstalla sen toisaalta ymmärtää ja trollaahan jotkut jopa omalla nimellään ja naamallaankin.

Mutta yhtäkaikki, ihan perse päättelyä ja kertoo enemmän sun puutteellisesta kapasiteetista kuin toisen ihmisen argumentin tasosta. Väittelyssä toki varmasti tuntee itsensä viisaaksi, jos keksii itse, mitä mieltä vastapuoli on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi