Huvittaa nämä "En mene hoitolaitokseen" uhoajat
Luuletteko, että niihin kukaan on omasta halustaan mennyt? Jos menee muisti tai toimintakyky niin siinä on aika vähän tehtävissä, kun sinut viedään terveyskeskuksen kautta hoitolaitokseen. Joko et pääse liikkumaan omin avuin tai sitten olet niin pihalla muistisairautesi kanssa ettet edes ymmärrä mitä tapahtuu.
Toivon toki että niin ei käy ja mahdollisimman moni saa elää kotona täysissä järjissään loppuun asti. Mutta mistä sitä kukaan tietää, käykö niin. Päättämällä se tuskin onnistuu.
Kommentit (69)
Nyt kun vanhusten hoiva on yksi suurimmista yhteiskunnallisista ongelmistamme, olisi hyvä hyväksyä, että siitä käydään runsaasti keskustelua, eikä se ole vanhuksille naureskelua. Sitähän on tarjottu ihan päättäjien taholta, että jokainen pystyisi olemaan omassa kodissaan loppuun saakka vain vähäisin (omaisten tarjoamin) avuin. Eihän tällainen ajattelu ole mitään muuta kuin iso vitsi. Ja jos tällainen puhe estää ihmisiä tekemään realistisia suunnitelmia oman vanhuutensa varalle, on se vaarallista huumoria.
Vierailija kirjoitti:
Muistisairauksia voi estää esim. syömällä lihapainotteista ruokaa.
Näin olen tehnyt joten nähtäväksi jää onko siinä perää.
Vierailija kirjoitti:
Päättämällä se nimenomaan onnistuu. Päivänsä ajoissa.
Totta, mutta harvempi haluaa tehdä tuota liian aikaisin ja sitten se voikin yhtäkkiä olla jo liian myöhäistä. Tuossa on vähän sama juttu kuin kuin krapulan korjaamisessa alkoholilla eli kumpikin on kellosepän tarkkuutta vaativaa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei huvita vaan ymmärrän vanhusten PELKÄÄVÄN. Miksi kenenkään pelko ketään huvittaisi, Ap? Tunnut ilkeältä ihmiseltä.
Tiedätkö sen vaiheen, kun vanhus pelkää jo omassa kodissaankin. Harhaluulot sekoittavat pään. Tilanne ei huvita ketään.
-ohis
Meillä oli niin itsepäinen mummo, että Hön itse päätti, mihin Saga-palvelutaloon haluaa. Siellä oli kampaamot ja ravintola alakerrasssa ja joka päivä ohjelmaa vanhuksille. Sitten kun hän alkoi tarvita enemmän apua, kuukausimaksut nousi neljään tonniin. Sisältäen vuokran, siivouksen, pyykin, virikkeet, hoitajien käynnit aamuin ja illoin ja hoitaja saattoi päivällä ruokasaliin syömään ja vei takaisin kotiin, hälytysranneke ja lisäksi sairaanhoitajan käynnit silloin tällöin ja suihkuapu kerran viikossa. Neljä tonnia kuussa on iso raha, vaikka olisi jotain säästössäkin. Hänelle tuli apteekista lääkkeet annosjakeluna, koska palvelutalon kautta sama lääkepaövelu olisi ollut kovin hintava. Toki lääkkeet maksaa apteekissa, mutta se apteekin annosjakelu oli paljon halvempi ja kotiovelle toimittivat annosrullan. Tietysti oli muitakin kuluja, kuten jalkahoitaja tai kampaaja ja joskus lääkärikäyntejä ja taksimatkat lääkäriin. Me omaiset vietiin iltapalat, ja tosiaan hän osto aamiaisen ja lounaan palvelutalosta, joskus päiväkahvitkin. Ruoka olo siis hyvää, ravintolatasoista ja sai syödä kunnolla. Hoitokin oli hyvää. Se hinta vaan alkoi olla iso. Jokainen hälytys olisi myös maksanut erikseen, mikäli oikein ymmärsin, mutta eipä hän juuri hälytysnappia painellut. Pyykkiäkin pesetti aika harvoin. Se oli pyyklipusseitrain hinnoiteltu ja lakanat ylsittäishinnalla. Minä toin välillä kotiin pyyhkeet ja muut pestäväksi, ettei tarvitse maksaa maltaita pyykistä. Myös siivousta hoitelin välillä, koska hänellä kävi siivous 3 viikon välein, 2 tuntua kerrallaan. Jos oli tahroja lattioilla tai keittiosyvennyksessö, minä puhdistin niitä käydessäni, samoin vessanpöntön ja lavuaarin, koska 3 viikkoa on turhan pitkä väli niille. Hän muutti pois sitten kun olisi tarvinnut vielä enemmän apua. Tuli inko-suojat käyttöön ja niiden vaihtaminen ei sujunut itse, kun oli nivelreumaa. Muutoinkin hidastui kaikki toiminta, niin hoidon määrä olisi tuplaantunut ja samalla maksu. Aika kova hinta siinä kuitenkin oli. Hän asui muistaakseni noin 3 vuotta, ja jos karkeasti arvioi, että omaa rahaa kului noin 4000€ kuussa, 48000€ vuodessa, 144 000€ kolmessa vuodessa.
Aake kuitenkin viettää 10-vuotta laitoksessa vaikka nyt väittää ettei.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko huvittuminen oikea termi, mutta onhan se outoa, ettei vanhuksista pidetä hyvää huolta, vaikka melkein kaikilla sekin elämänvaihe on edessä. Yksi selitys varmaan on juuri se, että liian moni kuvittelee, ettei koko asia muka koske itseä ollenkaan.
Nykyään ihmiset ovat toisista piittamattomia, itsekkäitä ja epäkohteliaita. Tätä näkee joka päivä kuinka esim. kaupassa ihmiset seisovat tukkimassa käytäviä ja seistään hyllyjen edessä kun jäädään jonkun kanssa siihen vaihtamaan päivän kuulumiset. En ymmärrä miten ei tule mieleenkään väistää ennenkuin pyytää siinä vieressä seistessä, että anteeksi nyt mutta voitteko väistää että saan hyllystä tavaraa.
Kaikki ei edes pääse! Täällä maaseudulla 93v mummo olisi halunnut vanhainkotiin muttei pääse kun on liian hyvässä kunnossa. Ajatus terävä ja omin jaloin kävelee. Yksin kuitenkin asuu ja sydänvaivoja.
Sähän menet kun kunto tarpeeksi laskee
Palstavajakki näyttää idioottimaisuutensa
Vierailija kirjoitti:
Tämä ! Ja valtio vielä kustantaa ilmaiseksi. VR.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ! Ja valtio vielä kustantaa ilmaiseksi. VR.
Se on mulle se viimeisin keino, säälin sen verran veturinkuljettajia. Isäni tais yhden prätkäkundin "tappaa", ei ollu hänelle kovinkaan hauska juttu. Tuttu pelastuslaitokselta on ollu roippeita radanvarresta kaapimassa, aivoja verkkoaidasta yms. ei kuulemma ollut mieltä ylentävä kokemus! No mulla on toki raiteet lähellä, samoin myrkkysienimetsä, meen mieluummiin niillä tai lähden tunturiin paleltumaan, jään alle en mene, se on kaverien kertoman mukaan kauhein tapa, kävivät jälkeenpäin kertomassa. Pillereitä on popsittu muutaman kerran, hoitotahdon vastaisesti joku idiootti tuhlas vastalääkkeisiin 24000, ei ois kannattanu. Ois pitäny haastaa se käräjille!
Olen 64-vuotias. Siis sitä ikäpolvea, joka on kaikkein välinpitämättömimmin suhtautunut Suomen alasajoon ja entisen hyvinvointivaltion rapauttamista kreikkalaiseen kuntoon. Laissez-faire. Mitäsemullekuuluu - pääasia, että rikkaat rikastuu ja ollaan mahdollisimman länsimaisia. Joten, nyt mun ikäpolvi suhtautuu vanhustenhoitoon lähestulkoon samalla kammolla kuin 1800-luvun lopulla suhtauduttiin köyhäinlaitoksiin. Ja ehkä se on sukupolvelleni ihan oikein - Karma is the ultimate biaaatch.
Vasemmisto rakensi hyvinvointiyhteiskunnan ja pisti monia asioita kuntoon. Ajan myötä rahoituspohjan kavennettua ja vallan siirryttyä pysyvästi oikeiston käsiin, alkoi alasajo. Oikeistolaiset otti innolla vasemmiston epäonnistuneimmat projektit käyttöön, koska niillä saatiin säästöä ja palvelut alas. Esim. kriminaalipolitiikka: vasemmiston maltillinen tuomiopolitiikka toimi hyvin entisaikoina, mutta nykymaailmassa se on hampaaton (taparikollisuus, järjestäytynyt rikollisuus, nuoret tekijät mm), mutta oikeisto käyttää oikein mielellään vanhentunutta käytäntöä, koska sillä säästetään rahaa ja vihastunut palaute voidaan osoittaa suoraan vasemmistolle, kato ne sen keksi. Ei sanaakaan siitä, että juu ennen muinoin, silloin kun se toimi, mutta nyt vuosikymmenien aikana on oikeisto ollut vallassa, mutta mitään ei ole tehty, mutta kukaan ei kysy, että miksi ette ole tehneet mitään. Ei tietenkään.
Toinen esimerkki: koulujen alasajo, integraatio oli epäonnistunut kokeilu ja se olisi pitänyt purkaa, mutta oikeisto jatkaa sen käyttöä, kun se tulee niin halavaksi. Kolmas esimerkki: monikulttuurisuuden hehkutus. Tämä on oiva esimerkki oikeiston toiminnasta: monikulttuurisuutta on haluttu alunperin nimenomaan oikeiston taholta ja taloudellisista syistä, he me tienataan tällä, talouden pyörät pyörimään halvalla ja nöyrällä palvelusväellä, niinhän se toimi USA:ssa (ja Venäjällä), noissa monikulttuurisuuden paratiiseissa. Ainakin jonkin aikaa. Ja kun tulee ongelmia, voi tässäkin syytellä kätevästi vassareita ja liberaaleja: ne on niitä, jotka monikulttuurisuutta halusi, juu. Eivät halunneet, mutta eivät halunneet myöskään rzimia ja nassuja, mutta kyllä niitä vain syntyy tilanteissa, joissa hammaslääkäriin ei pääse, kun ulkkispenskat estää sua sinne menemästä, sylkee ja potkii, jos jotain sanoo.
Pitäisi löytää se kolmas tie. Tuleville sukupolville se jää tehtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu jos on rahaa ja järjestely etukäteen.
Ei rahalla muistia takaisin saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole suvussa muistisairauksia, kun ei suvussa kukaan ole missään laitoksessa ollut, niin miksi menisi muisti tai toimintakyky ?
Aina on yksittäisiä tapauksia, minäkin tiedän sellaisen.
Ja voit olla se ensimmäinen muistisairas suvussa. Nyt kun ihmisten elinikä on muutenkin noussut, muistisairaudet ovat lisääntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Omilla elämänvalinnoilla pystyy vaikuttamaan todennäköiseen kuolinsyyhyn.
Missä kuplassa elät?
Asiahan oli niin että onko meillä paikkaa mihin laitoshoitoon mennä??tämä nimenomaan haluaa ns.vanhainkotiin .Semmosen mikä tähän päivään saakka ollut,ilman että hoitajat vähennetään tai kotiin jätetään märänemään iäkkäät jotka ei kotiin jumaxuka kuuluisi..Olen ollut töissä kotihoidossakin.Monen osa alueen täti ja työnkin olen.Näin vaikka mitä..Ole siinä huolissasi sitten....ei päättäjät ole huolissaan niillä raha se tärkein.Historia toistaa itseään.Mikään ei riitä...