Täällä aina valitetaan palkkaeroista ja siitä kinka epäreilua on, että toiset tienaa enemmän.
Mutta ihan rehellisesti, kumpi teistä olisi parempi: tienata vähemmän ja työskennellä 8-16 vai tienata enemmän ja tehdä loputtomasti töitä, illat ja viikonloput.
Tiedättekö yhtään hyvin tienaavaa palkollista (ei siis yrittäjää tai osakkaita), jotka huolettomasti klo 16 laittaisivat läppärin kiinni ja lähtisivät kotiin murehtimatta työasioita myöhemmin illalla?
Tiedän toki, että monet huonosti palkatutkin, joutuvat toisinaan tekemään enemmän kuin heille kuuluisi ja työasiat vaivaavat myös vapaalla.
Mutta itse olen kyllä välillä kateellinen tämän yrityksen henkilöille, joiden tehtävä on suorittaa oma hommansa työajan puitteissa ja lähteä sitten kotiin. Itse jään tänne joka ilta ja ensi viikonloppu menee jälleen töiden parissa. Terveisiä vaan kotiin perheelle....
Pohdinkin tässä siis kovasti, vaihtaisinko huolettomampaan ei-tulosvatuulliseen tehtävään pienemmällä palkalla vai jatkanko loputtomasti jumalatonta työmäärää isommalla palkalla.
Mitä mieltä olette: jos vaihtoehdot ovat karrikoiden pieni palkka ja 7,5h töitä päivässä + huoleton vapaa-aika tai iso palkka ja loputtomasti töitä, ahdistaa aina, niin kumman valitsette?
Kommentit (17)
Minulla on mielestäni ihan ok palkka (4500 eur/kk) ja ylityöt ovat todella harvassa. Teen töitä 8.30-16.30, mutta usein kyllä mietin työasioita kotona. Varmasti riippuu paljon työnantajasta ja työvälineistä (jos minullakin olisi kannettava, veisin varmaan töitä enemmän kotiin).
Ja samoin tiedän huonopalkkaisia, jotka nääntyvät työtaakkansa alle kun palkka ei ylitöineenkään yllä edes keskitasoon.
Niin minäkin tein. Ideoin pitkään, mikä olisi unelmani 5 vuoden kuluttua. Paljonko rahaa haluaisin tienata ja millä työpanoksella.
Suunnitelmani oli 4500 euroa kuussa ja strategiasta tuli monipuolinen. Nyt ajasta on kulunut 3 vuotta ja olen yrittäjänä ja tänä vuonna bruttotuloni ovat 90 000 euroa. Teen töitä neljänä päivänä viikossa ja kesäloma on 7 viikkoa ja joululoma 3 viikkoa. Noiden lomien lisäksi talvilomat 2 viikkoa.
Kaikki on itsestä kiinni. Kaikki on mahdollista. Ja kaikki vaatii uskallusta heittäytyä.
Onnea kaikille muillekin hyvän elämän metsästäjille!
että, jotta tilanteeni ei näyttäisi liian ruusuiselta, pitää myöntää, että työasiat pyörivät kyllä vapaallakin mielessä. Toisaalta, onneksi on pieni lapsi, joka harhauttaa hyvin huomion itseensä.
Mulla kans exän duuni oli/on tuollainen kuin ap toivoisi.
Mulle ja miehelle taitaa olla kaikista tärkeintä se itse työn sisältö, ei raha eikä aika. Meille on aika sama että paljonko sitä liksaa tulee tai paljonko siihen aikaa menee, en nimittäin suostuisi kärvistelemään huonossa työilmapiirissä suurellakaan palkalla pientä aikaakaan päivästä, sen verran paljon se 7,5 tuntiakin on päivittäisestä perheen hereilläoloajasta, että mun tarttee siellä viihtyä.
Kun kertoo ihmisille, että bruttopalkka on jotain 3.000 euron luokkaa, niin kaikki kuvittelevat, että siinä on iso palkka. Sitten tulee kerrottua, että nettopalkka on vajaat 1.900 euroa. Silloin tulee epäuskoisia kommentteja, että eihän se niin vähän voi olla.
Vierailija:
Kun kertoo ihmisille, että bruttopalkka on jotain 3.000 euron luokkaa, niin kaikki kuvittelevat, että siinä on iso palkka. Sitten tulee kerrottua, että nettopalkka on vajaat 1.900 euroa. Silloin tulee epäuskoisia kommentteja, että eihän se niin vähän voi olla.
mikä on sellainen työpaikka, jossa hyvä palkka mutta 8-16 työaika. Mäkin haluaisin uskoa että sellaisia on =)
isäni, joka tienaa hyvin, eikä tee koskaan ylitöitä.
jos ylitunteja tule, ottaa ne vapaina.
lääkefirmalla ja tutkii jotain lääkejuttuja. Vai miksi tienaa hyvin..?
Olen korkeasti koulutettu, en niin kovin hyväpalkkainen mutta kuitenkin mielenkiintoisessa ja monipuolisessa työssä, jossa työaika on 7,5 tuntia viikossa. Teen sen verran töitä kuin mistä minulle maksetaan, en yhtään enempää (jos ylityöt minulle sattuvat sopimaan, saan niistä kaikki lainmukaiset ylityökorvaukset). Muutenhan se olisi sama asia kun antaisin omasta lompakostani rahaa työnantajalle...
t. 16
Vierailija:
no ei tutkijalla valtiolla ole hyvä palkka, max 4000e!
Jos mietit vaikka sairaanhoitajia jne hoitoalan ihmisiä: huono palkka, liikaa töitä jne -- ja vaikka työt jäävät sairaalaan lähtiessä, eivät ne varmaan nyt ihan naps vaan katoa.
Ja ihan karrikoidusti: minä ottaisin just nyt sen ison palkan ja (en nyt muista sanamuotoa) -- kas kun mun työni on läppäri kotonakin, ylitöitä (ilman varsinaista korvausta, pidän sitten saldoina), kotiin soittamisia, " pikku" hommien hoitoa sairaslomalta käsinkin, deadlinejä ja sitä sun tätä -- ja palkka just alle 3 tonnia. Tosin tykkään työstäni, mutta siltikin.
Musta on hitusen huvittavaa asennoitua pyhästi " kun olen niin tulosvastuullinen ja kyllä minä mieluummin" . Jos palkka on " oikeasti iso" (lue: väh 5000 eur) ja työ vastuullista, niin jos vaihtaisit sille pari tonnia pienemmälle kuussa, niin se kuule kirpaisisi. Trust me.