Sf-mitta vkolla 30. Kova huoli pienestä masusta.
Itselläni sf oli 20 vko29+3. tämä on toinen raskaus ja ed.oli iso masu.
Toisaalta painoa on tullut tässä raskaudessa n10kiloa vähemmän.
miten teidän muiden masujen koot? onko tuo oma sf huplestuttava.
Kommentit (4)
Onko tässä raskaudessa muita mittauskertoja? Kasvaako mitta? Entä kommentoiko terveydenhoitaja jotenkin mittaustulosta? Onko mittaaja ollut aina sama henkilö?
Mittaustulokseen vaikuttaa myös paljon sikiön asento, mittaustapa ja ainahan mitta- tai kirjausvirhekin on mahdollinen.
Pääsääntöisesti yli 2 cm poikkeamat keskiarvokäyrästä pitäisi kontrolloida parin viikon sisällä.
Itseltäni mitattiin viikolla 25 tai 26 sf-mitaksi 17,5. Mitta oli muutaman sentin pienempi kuin paria viikkoa ennen, eikä lääkäri siitäkään ollut moksiskaan. Asiaa on kontrolloitu neuvolan taholta ja mitta on nyt normaali. Ainoaksi selittäväksi tekijäksi tuolle pienelle mitalle on tullut mitta- tai kirjausvirhe.
Pyydä neuvolasta kontrollimittausta jos asia kerran painaa mieltäsi! Onnellista loppuraskautta!
Ihana kuulla että pienempi masu on täysin normaalia.
Mittauksen teki uusi lääkäri ja minulle ei ole aikaisemmin tehty kyseistä mittaus, mutta tiedän että viime raskaudessa masu oli normaalia isompi rakenteeni vuoksi.
Pitää kysäistä ensi kerralla siitä sf-mitasta vielä.
Kiitos kovasti kuitenkin ja mielellään kuulisin muiden masu kokoja.
sf-mitta iso joka raskaudessa....Tämä on viides raskaus(kahdeksas oikeasti,mut 3 km)ja yläkäyrällä on mennyt liki joka raskaudessa mitta.
Nyt oli rv 27+4 26cm,nyt palasin lukeman kans yläkäyrälle,aiemmin mitta oli yläkäyrän yläpuolella.
Mittaan vaikuttaa vauvan koko,ja jos mitta on käyrällä ja kasvanut kuitenkin edellisestä käynnistä,niin en huolehtisi kyl yhtään.
Onnea odotukseen ja yritä olla murehtimatta,toki kannattaa kysyä terkalta asiasta,jos olet yhä huolissasi mitasta....
Lumina ja Lahja rv 28+0
ihan siitä syystä että vauva on monesti alempana äidin venyttyneistä kudoksista johtuen. Itse olin toisessa raskaudessa kovasti huolissani sf-mitasta joka ei kasvanut yhtään viikon 34 jälkeen, (eikä siis muutenkaan ollut suuri mitta) mutta terkkari oli sitä mieltä että normaalia uudelleen synnyttäjällä juuri tuon alaspainumisen vuoksi. Synnytys käynnistyi viikolla 40+ ja vauva oli tosiaan hyvin alhaalla kun laitoksella tehtiin ensitarkastus.
Kyllä terveydenhoitaja lähettää polille jos huomaa jotain poikkeavaa, itse kinusin lähetettä mutta terkka ei katsonut aiheelliseksi. Kävin kyllä itse yksityisellä ultrassa rv 35 ja kaikki oli ok. Eli käy tarkastuttamassa tilanne yksityisellä niin saat mielenrauhan tai tarvittaessa hoitoa.