Olenko ilonpilaaja kieltäessäni trampoliinin lapsiltani?
Kommentit (106)
Meillä on neljä lasta ja pihassa käy myös naapurin lapsia pomppimassa trampalla.Jättitrampoliini turvaverkolla ensimmäistä kesää(itse trampoliini on ollut 3 vuotta)Koskaan ei ole mitään sattunut. Itse olen tarkka siitä minkä kokoisia siellä hyppii yhtäaikaaJos lapset oppii ihan pienestä sen miten siellä hypitään niin luulen että harvemmin niitä onnettomuuksia silloin tapahtuu.Luulen että jonkun verran sattuu just onettomuuksia niille jotka hyppii muualla kuin omalla trampalla(jota siis eivät edes omista?)Meillä ei todellakaan 8v ja 4 v hypi samaan aikaan vaan aina eriaikaan.
Itse ainakin koen,että lapset ovat turvassa trampoliinin ja suojaverkon sisässä. Kuin isossa leikkikehässä, näen koko ajan missä ovat. parempi siellä kuin silmänkantamattomattomissa kivillä hyppelemässä.
Ostettiin tyttärelle 8.vuotis lahjaksi, kaksi vuotta sitten. Turvaverkon kanssa. Meillä ei ole mitään halpisversiota, vaan ihan maahantuojalta ostettu, useammalla jalalla, kuin nämä marketin versiot. On tukeva ja hyvin kestää. MEILLÄ pomppii yksi lapsi kerrallaan ja piste. JOs siitä luisutaan, tulee välittömästi hyppykielto. Lapsen serkut saivat myös omat trampoliininsa, halpis versioita, heiluvat miten sattuu, ovat ilman turvaverkkoa ja hyppimässä saa olla vaikka kuinka monta kerralla. Arvatkaa kun serkkuja saattaa yhtä aikaa trampalla olla 5-8 lasta? Meidän lapset sitten katsovat syyttävästi minua, kun olen kieltänyt olemasta yhtä aikaa hyppimässä... olen siis serkkujenkin mielestä tosi tylsä... mutta ajattelen vain turvallisuutta.Lapseni ovat ketteriä, ovat harrastaneet urheilua pienestä pitäen... mutta en välttämättä laittaisi ylipainoista, vähän liikkuvaa lasta yksin, ilman valvojaa hyppimään trampoliinille kovinkaan pitkäksi aikaa... muuten aivan loistava kuntoiluväline.
Ollaanko täälläkin menossa Brittein malliin jossa vanhemmat eivät anna lastensa ajaa edes polkupyörällä?
Lapsesi voi pudota vaikka sängystä ja taittaa niskansa.
Suurin syy onnettomuuksiin on messevä dudsoni meininki jota keskenkasvuiset matkii. Trampoliinilta loikitaan miten sattuu. Vahdi vieressä jollet muuten uskalla ja verkko on ihan must. Maailma on vaaroja täynnä ei kaikelta voi mitenkään suojella eikä pidäkkään. olihan sitä itsekkin turvallaan penskana miten sattui ja aina siitä jotain oppi. Mitenkäs käy kun aiti pureskelee ruuankin puolesta?
Eli kyllä niitä onnettomuuksia sattuu paljon suhteessa hyppijöiden määrään...
Lapsetkin sanoivat suureen ääneen, että KUN KAIKILLA MUILLAKIN ON. Sanoinkin lapsille, että soitetaanpa kaikille koululaisille ja kysytään onko KAIKILLA trampoliini, niin eipä tarvinnut soitella kun kumminkaan kaikilla ei sitä olekkaan :D Ja meille ei osteta sen takia kun " kaikilla muillakin on" , eikä siitä syystä, että kyllä nuo 5 osaa ulkona pomppia riittävästi ilman trampoliiniakin ja vielä se että kyllä siinä ihan riittävästi tulee kolhuja eli ei ne trampoliinit mitään vaarattomia ole.
Onpa vaan tullut nähtyä montakin tapausta miten " vaarattomia" ne on: muutamalta solisluu poikki, olkapää sijoiltaan, jaloista luunmurtumia, päät kolahtaneet yhteen jne
Mitäh - alle 6v motoriikka ei riitä hyppimiseen? Minkälaisia alle 6v. teillä oikein on? Käyttekö toimintaterapiassa?
Meillä on tarpeeksi suuri trampoliini (halk. 4.3m) ja siinä ehdottomasti turvaverkko. Meillä saa hyppiä 4 lasta kerrallaan. Selkeät säännöt: temppuillaan ehdottomasti vuorotellen, trampoliinin alle ei koskaan saa mennä ja trampoliinille ei oteta minkäänlaisia ylimääräisiä esineitä (jotka voisivat pomppia mukana ja osua esim. kasvoihin tai päähän tai aiheuttaa kompastumisen). Jos sääntöjä ei noudateta menee tramppa jäähylle - sitä ei ole tarvinnut kylläkään tehdä. En seiso vieressä - älkää hankkiko sitä ollenkaan jos näin meinaatte -> ei tule onnistumaan.
Naapurin lapset saavat hyppiä trampalla omien vanhempiensa luvalla meidän lasten kanssa, mutta ei koskaan silloin jos meillä ei ole aikuisia paikalla.
Jumankekka teitä kontrolloivia mammoja - teidän lapset eivät siis varmasti aja pyörällä eivätkä muutenkaan liiku missään kotipihan ulkopuolella. Uskoisin, että kiellettyjä ovat myös rullaluistimet, potkulaudat, keinuminen, kiipeilytelineellä kiipeily, saatika sitten uinti yms.
Voi hyvänen aika!
Vierailija:
jääkiekko, luistelu, rullaluistelu, laiturilta veteen hyppiminen jne.elämä on vaarallista!
Meidän talon ortopeditkin ovat (en tiedä ovatko kaikki, mutta suuri osa ainakin) sitä mieltä ettei niitä pitäisi hankkia. Turvaverkko on ehdoton, mutta se estää oikeastaan vain kaikkein pahimmat hommat, eli tippumisen ulos trampalta. Kädet ja niskat voi katketa siitä huolimatta. Erittäin hyvää tekee tasapainolle ja luustolle ja ehkäisee osteoporoosia (tämä on fakta), mutta ei pienille lapsille, ehkä sitten vasta aikuisille...
Mitään onnettomuuksia ei ole tapahtunut, ei yhtään mitään. Pyörällä on molemmat muksut kaatuneet, asfalttiruvella ja vaatteidin rikkontumisellla on onneksi selvitty. Molemmat on myös onnistuneet kompuroimaan tasaisella maalla juostessaan. Ikään on lapsilla 12- ja 6-vuotta.
Mun mielestä olet ilonpilaaja, mutta sinähän tietysti päätät miten teillä toimitaan.
- turvaverkko
- lapsille säännöt pomppimisesta
Se on aikuisellekin hyvä liikunnallisessa mielessä, kannattaa kokeilla, ennen kuin tuomitsee.
Eihän se nyt silti mikään maailman vaarallisin juttu ole ;-) ja hyvää kuntoilua on oikein käytettynä. Meille ei kuitenkaan trampoliinia tule, ennen kuin lapset ovat jota kuinkin " tolkullisessa" iässä.
Älä herran nimessä osta
Noin pienet eivät vielä osaa hallita vartaloa hyppiessään, alas tullessa tramppa helposti heittää lapsen ihan holtittomasti minne sattuu. JOs tulee alas pahasti selkä notkolla (kuten trampalla käy kun yrittää korjata ilmassa asentoa) saattaa selkä sattua todella pahasti, ihan tavallisesti ilmaan hyppiessä.
Rautakauppatrampat on korkeita hökötyksiä joista singahtaessa alas vaikka ihan nurmikolle taittaa niskansa helposti ja henki menee. Vähäisemmistä vammoista kuten ranteiden murtumisista nyt puhumattakaan.
Kun lapset alkava yrittää temppuja joihin heillä ei ole taitoa, on todella suuri vaara pudota trampoliinille pää edellä ja taas on niska vaarassa. Taatusti 5-vuotias tällaisia alkaa jo kokeilemaan.
Lisäksi todella todella vaarallista on se, mitä näkee päivittäin: Kaksi lasta hyppii yhtäaikaa. Kun molemmat tulevat alas sopivasti yhtäaikaa, sinkoaa toinen heittoistuimen vauhdilla hallitsematta suuntaa pahimmillaan suoraan maahan. Tämä on ehkä pahinta kaikista koska vauhtia tulee niin paljon.
Väitän että aikuiset jotka lapsille ostavat trampoliineja eivät ole koskaan itse hyppineet trampalla - jos olisvat, eivät sellaista lapselleen ostaisi.
Itse en osta ikinä, vien lapset jumppaan jossa oppivat oikean tekniikan.
Terveisin entinen telinevoimistelija ja lasten temppukoulun ohjaaja, nykyinen lääkäri ja 6-, 4- ja 1½ vuotiaiden äiti.
kyseistä härveliä juuri onnettomuuksien takia ja muutenkin... ei sovi pihaan =) lapset voi muutenkin liikkua ja touhua kuin hyppiä päivästä toiseen. olen siis myös ilon pilaaja!!!
Kamalinta mitä oon nähnyt että pienen rivitalon takapihalla oli trampoliini eikä sinne sitten mitään muuta mahtunut...
Vastuullisille lapsille ja selvin säännöin joita on noudatettava. Siskoni lapset esim ovat siellä täysin holtittomia joten olen sanonut siskolleni että vain hänen vastuullaan ovat lapsensa.
Minäkin olen sitä mieltä että mieluummin omassa pihassa valvotusti kuin naapurissa isolla porukalla valvomatta. Alkoholinkäyttöön en vertaa sillä sen kieltää laki alaikäiseltä.
Mahtavaa liikuntaa jo tuollaiselle 3-4 vuotiaalle.
Suurin murtumien yms aiheuttaja alle 15-vuotiailla nykyään. Lääkäri heitti siinä jutussa että pitäisiköhän lähteä polttamaan trampoliineja.
Toinen juttu oli saman tyylinen. Päivittäin tulee lapsia joilla murtuneita tai katkenneita käsiä yms.
Ja pari viikkoa sitten ystävän lapsi mursi käden. Oli turvaverkko. Meille ei trampoliinia tule. Harmi. Olisin itse halunnut sellaisen mutta en uskalla ottaa riskiä kahden villin lapsen kanssa.
Vierailija:
juntteja pahimmasta päästä. Samoja, joilla on myös Citymaasturi ja pari muuta autoa pihassa.
Kun trampoliini on kuitenkin se suurin tapaturmien aiheuttaja. En ole kuullut että lääkärit olisivat sanoneet että pyöräily on vaarallista.
Joten eiköhän ne päivystyksen kuormittumisetkin johdu nimenomaan siitä, että turvaverkkoja ei ole. Vaikka turvaverkonkin kanssa voi sattua kaikenlaista, niin varmasti turvaverkon pakollisuus vähentäisi onnettomuuksia niin, ettei niitä olisi sen enempää kuin muidenkaan lajien ja leikkien parissa.
Ja tietysti trampoliinionnettomuuksiin kiinnitetään nyt huomiota, kun ne on uusi juttu. Lääkäritkin huomaa korostetusti, kuinka trampoliinit aiheuttavat onnettomuuksia, koska niitä ei muutama vuosi sitten ollut vielä lainkaan - ei trampoliineja eikä trampoliinivammoja.
Jatkuvasti hoetaan, että ovat yhtä vaarallisia lajeja ja jos kieltää trampat niin pitäisi kieltää pyöräilystä alkaen kaikki muukin. Mielestäni tässä ketjussa on riittävän moni asiantuntija (sairaanhoitaja, lääkäri tms.) kertonut, miten paljon onnettomuuksia trampoliineissa sattuu. Yksi jopa kertoi, että "ykköslajit" onnettomuuksissa ovat ratsastus ja trampoliini. Jos otetaan huomioon, että melkein KAIKKI lapset ajavat pyörillä ja vain osa lapsista hyppii trampoliinilla, niin pyöräily ei ole aikojen saatossa aiheuttanut sellaista määrä hankalia vammoja, että siitä tarvitsisi varoittaa. Toki aina "rapatessa roiskuu" ja vahinkoja sattuu, mutta eiköhän tässä ketjussa ole tullut jo ilmi, että tässä lajissa sattuu useammin ja pahemmin.Mielestäni vanhempien on vain pakko käyttää tervettä järkeä. Kaikkea ei voi kieltää, mutta kaikkea ei voi -eikä pidä- myöskään sallia!!! Älytöntä heittää kommenttia, että jos kiellät trampoliinin, kiellä sitten kaikki muukin. Se on vähän kuin sanoisit, että jos kiellät lapseltasi alkoholin, kiellä myös munkkipossut (rasvahan tappaa siinä missä alkoholikin...).