Erokriisi ja lohtusuhde - moraalitonta vai järkevää?
Klassinen tarina lyhyesti: mies petti ja jätti. Vielä puolitoista kuukautta sitten luulin eläväni onnellisessa perheessä ja parisuhteessa, matto vetäistiin alta yhdessä illassa. Muutaman viikon kuluessa sattui tielle mies, joka osasi pitää hyvänä henkisesti ja fyysisesti. Tiedän olevani vielä shokkivaiheessa, asioita ei ole käsitelty eikä käyty läpi, saati päästy yli, mutta silti - uuden miehen olemassaolo (kaukana, toisella puolen Suomea) lohduttaa ja antaa voimia jaksaa raskasta arkea. Eksä heilastelee avoimesti uuden naisensa kanssa ja pienet lapsemme ovat toistaiseksi enimmäkseen minulla. Kun kaukoihastukseni soittaa, jaksan hymyillä illan lapsille enkä rupea piruilemaan eksälle. Mies tietää tilanteeni täysin ja väittää ymmärtävänsä, missä mennään. Etten ole selvillä tunteistani enkä voi luvata mitään.
Olenko moraaliton jos jatkan tätä kaukosuhdetta? Teenkö väärin uutta miestä kohtaan? Petänkö itseäni, pitkitänkö eroprosessia? Vai onko ihan vaan hyvä, että mulla on tämän kaiken paskan keskellä jotain positiivista ajateltavaa?
Kommentit (4)
Etäsuhde antaa sinulle voimia jota tarvitset lasten kanssa. Se auttaa myös surutyössä, jota kuitenkin pinnan alla teet koko ajan.
Tsemppiä!
Voihan tuosta etäsuhteesta olla joskus myöhemmin vakavaksikin suhteeksi.
Nauti!
Kyllä jokaisen täysjärkisen pitää tietää, että jos alkaa suhteeseen sellaisen kanssa, joka on juuri eronnut, ei lähtökohdat ole hyvät. Eli kyllä olisin valmis laittamaan vastuuta sille miehellekin, siis ihastuksesi kohteelle.
Mutta tietenkään et saa antaa toisen ymmärtää, että kyse olisi mistään vakavammasta kuin mihin olet valmis. Eli jos olet avoin ja kerrot selkeästi ja moneen kertaan, että sinä et oikeasti ole valmis suhteeseen, mutta iloitset kyllä yhteydenpidosta, niin sitten en kokisi siitä huonoa omaatuntoa.
Kieltämättä periaatteessa minäkin olen sitä mieltä, että ensin pitää selvittää oma päänsä, ennen kuin sotkee hommaan muita. Mutta tää perustuu lähinnä omiin kokemuksiini, jolloin joku poikaystävä on jättäessään sanonut, ettei ollutkaan vielä valmis uuteen suhteeseen. Tietenkin minä olisin halunnut tuollaisen asian tietää heti alkuun.
Mutta nuo olivat nuoruuden kokemuksia. Jos te ette kuitenkaan enää ole ihan parikymppisiä, ja molemmilla on parisuhteista jo kunnolla kokemusta, niin pelisäännöt ovat jo vähän ankarammat. Mutta silti avoin pitää olla eikä saa vedättää toista.
Hetken helpottaa, mutta parempi olisi kavuta omille jaloille. Vaikka se sattuu. Lohtusuhteesta ei ole tukiverkoksi, eikä sillä suhteella ole tulevaisuutta, kun sun käyttötarkoitus on tuo. Jos aloittaa uuden suhteen liukuhihnalta, ei voi koskaan oppia virheistään.