Lohikeitto, mitä muuta tarjolle juhlien lounaalle
Juhlat alkaa kevyellä lounaalla, alle 20 hlöä, ajattelin tehdä lohikeittoa, ehkä tilliöljyä, leipää, joku kevyt jälkiruoka, tyyliin sitruunaposse, mansikoita. Juhlaväki illallistaa ravintolassa illalla, joten lounaskeitto voisi riittää, mutta mitä muuta laittaisit tarjolle kuin keittoa? Teen itse ruuat, myös leivät yms, tyylikäs lounas kuitenkin ajatuksissa. Ei allergioita tms.
Kommentit (55)
Juuri luin jostain, että eläkeläiset tykkäävät usein rahka- ja jogurttipitoisista jälkiruuista.
Vierailija kirjoitti:
Hyi vttu kalakeittoa
Inhoan juhlissa noita lohikeittoja. Jää kalan maku suuhun ja kaikki haisevat kalalle.
Miten monta tuntia vieraiden pitää jaksaa ennen illallista? Onko siinä kahvia ja piirakkaa tms. välissä?
Karjalanpiirakat ja munavoi leipien lisäksi :)
Ärsyttää, kun aina kalaruokiin ja niiden yhteyteen tukitaan tilliä. Olen inhonnut tillin hajua ja makua lapsesta saakka. Olen nyt 46v enkä ole koskaan ostanut tilliä. En laita sitä kalaruokiini pilaamaan sitä kalaa.
Oletko kysynyt voiko kaikki syödä kalaa ?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin aloituksessa lukee ei allergioita tms. joten oletettavasti kaikki voivat syödä kaikkea. Ihana, että tällaisiakin porukoita on vielä olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Niitä raikkaita voileipiä tietty...
Ja rääpittyä hyydekaakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin aloituksessa lukee ei allergioita tms. joten oletettavasti kaikki voivat syödä kaikkea. Ihana, että tällaisiakin porukoita on vielä olemassa.
Joo ihan muiden kiusaksi ihmiset ovat allergisia. Minäkin ihan huvikseni saan hengenahdistusta ja kasvot turpoaa silmät lähes umpeen aineosasta jolle olen allerginen.
Keitto alkuruokana. Pääruokana ryynimakkaroita ja perunasalaattia. Jälkiruoaksi pappilan hätävara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan muiden kiusaksi ihmiset ovat allergisia. Minäkin ihan huvikseni saan hengenahdistusta ja kasvot turpoaa silmät lähes umpeen aineosasta jolle olen allerginen.
En mä sanonut, että ihmiset kiusallaan on allergisia mutta jostain syystä (parantunut hygienia?) allergioiden ja muiden ruokarajoitteiden määrä on kasvanut valtavasti viimeisen 50 vuoden aikana. Suurin vaivahan siitä on allergikolle itselleen! Mun luona saa aina jokainen ruokavalioonsa sopivaa ruokaa ilman suurempaa haloota. Viimeksi vappuna tein gluteenittoman, maidottoman ja pähkninättömån tarjoilun. Mutta onhan se ikävä, että niin monella on allergioita.
pieniä kasvis tai sienipiirakoita. voitaininaan - nyyttejä hyvällä täytteellä- jopa moussetäyte tms savukalatahnaa.
kyllä esim. sitruunaiset jälkiruuat ovat kevättä. sitruunaiset mousset tai leivokset- kakku ja kahvia.
olisiko ihan täytekakku ok, britakakku, herrasväen klassikkopikkuleipiä.
kerro mihin päädyit- ja onnistuneita juhlia toivotan.
ps. olen niin kukkaihminen, että millaisia kukkia on kattauksessa. nythän ei niiden aika vielä, mutta meidän juhlat siinä tuoksuherneaikoihin ja toiset kielojen aikaan. kielo kylläkään ei sovi ruokien viereen ihan lähelle tuoksunsa vuoksi.
talvella kukista sen verran, että tammikuun alussa ilmestyy syreenit, kasvatetut syreenit ja niille kaveriksi harjaneilikkaa.
Lohikeitto kaipaa kaveriksi rieskaa/.hapanjuurileipää, Ruislimppua ja saaristolaisleipää.
Voita, jos haluat hifistellä niin tee voista ruusuja tai ruskistettua voita.
Erilaisia juustoja (perinteinen ja joku voimakkaampi), kurkkua ja ehkä suolakurkkuakin.
Jos oikein tykkäät niin laita esim. Kylmäsavulohta lisäksi.
Jälkiruuaksi pieniä makeita paloja (esim pikkuleipiä, mini piirakan paloja, suklaakonvehteja). Itse rakastan marjarahkaa, mutta jos on kermainen keitto, onko liikaa kermaa?
Ihania juhlia!
Munkin mielestä leipä riittää tohon. Joku hyvä saaristolaislimppu. Ja ehkä vaihtoehdoksi joku vaalea herkkuleipä tarjolle.
Ei tarvinne muuta. No. Coctailpiirakat + munavoi on yleensä ollut menestys meidän juhlissa, mutta toi tumma leipä sopinee paremmin keiton kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi vttu kalakeittoa
Käyttäydy! jos juuri sinä et pidä, voit jättää koko kommentoinnin jos mitään ehdotuksia tuoda. jos sinulle ei maistu, ole hiljaa. ap ei tarvitse tietoa mistä pidät mistä et. moni pitää, kirkkaasta tai maitopohjaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi vttu kalakeittoa
Inhoan juhlissa noita lohikeittoja. Jää kalan maku suuhun ja kaikki haisevat kalalle.
taitaa se kalanhaju tulla muualta kuin keitosta.
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakat ja munavoi leipien lisäksi :)
ei istu kalakeiton seuraksi, kuten ei suklaajälkiruuat. sitruunaiset jälkiruuat, saaristolaisleipä yms muu leipä, tahnatäytteiset pikku piirakat voitaikinanyytit tms vastaavat. savukalaa, sientä. kuohuviini tiettu. sitruunatorttu ja mokkakahvi esim.
Vierailija kirjoitti:
lue aloitus
Vierailija kirjoitti:
Keitto alkuruokana. Pääruokana ryynimakkaroita ja perunasalaattia. Jälkiruoaksi pappilan hätävara.
tuo on jokumuu juhla joka sun mieleen. ap:la oli jo runko valmiina- kalakeitto ja ryynimakkarat ei sovi yhteen.
muulloin muualla sunk ehdotus ihan ok .
Kuulostaa hyvältä. Varaa sekä vaaleaa leipää että saaristolaisleipää (ainakin jos kyseessä kermainen kalakeitto) ja tee vaikka vaahdotettua ruskistettua voita leivän kanssa. Pieni ja helppo juttu tehdä mutta tosi hyvää.