Eikö Japanissa käytetä ruokaan kermaa ja juustoa ollenkaan?
Kun olen katsonut japanilaisia ja myös kiinalaisia ja korealaisia vlogeja youtubesta niin olen huomannut että he eivät koskaan tee mitään kermaisia ja juustoisia ruokia. Pääannos aterialla saattaa olla vaikka haudutettua kaalia johon on sekoitettu keitettyä lihaa. Vetinen kaali on harmaan valkoista ja keitetty liha harmaata. Sen kanssa kuppi riisiä ja kuppi harmaata misokeittoa jossa on porkkanasuikaleita. Tosi vetistä ja harmaata.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Pidän tosi paljon japanilaisesta ruuasta. Mutta se on totta, että ulkonäkö ei välttämättä houkuttele, joten mulla on japanilainen astiasto sitä varten. Asettelulla ja koristelulla vaikkapa paistettu ja sitten keitetty munakoiso näyttää herkulliselta omassa kulhossaan.
Japanilainen ruoka on äärimmäisen terveellistä ja terveysfanaatikkona se tietysti kiinnostaa. Olen myös aina pitänyt fermentoiduista tuotteista ja happamesta, ei makeasta. Eli jos pitäisi valita vain yksi suosikkimaa ruuan suhteen, se on ehdottomasti Japani.
PS. Kyllähän japanilaiset syövät juustoa siinä missä mekin pizzaa, mutta perinteiseen japanilaiseen keittiöön ei kuulu maito eikä juusto paitsi jäätelö jälkkärinä. Ei ainakaan tule mieleen yhtäkään sellaista ruokaa. Japanilaisessa ruuassa on sama idea kuin ns. puhtaassa ruuassa, jota myös olen hieman harrastellut elämäni aikana. Eli raaka-aineen maun tulee päästä esille. Puhdas ruoka on mennyt jo muodista, se oli ysärillä, nyt on kokoru, joka muistuttaa sekä puhdasta ruokaa että elävää ravintoa, jota söin paljon kasarilla. Äitini oli innostunut elävästä ravinnosta ja luomuviljelystä nuorena, se tarttui, paitsi ei kitkemisen into.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään käytä kermaa ruoanlaitossa kuin joskus harvoin kastikkeisiin ja juustonkin nautin mieluummin sellaisenaan.
Eli käytät niitä samoin kuin useimmat muutkin suomalaiset.
Mikä se "ainoastaan" on kohdallasi?
Ookko tyhymä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta meillä ei syödä uhanalaisten eläinten sukuelimiä.
Eikä muitakaan sisäelimiä.
Maksalaatikko?
Siis kokaru = kokokasvisruoka. Meni yksi kirjain tekstissäni väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toisaalta meillä ei syödä uhanalaisten eläinten sukuelimiä.
Eikä muitakaan sisäelimiä.
Eikä maksalaatikkoa, maksamakkaraa eikä etenkään mustaa makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
No hyi, ei täällä Keski-Euroopassakaan. Oksettaa lukea kaikkia suomalaisia oksennusreseptejä joissa laitetaan aina jotain maitotuotetta kaikkeen ruokaan tai jopa KALAA ja MAITOA. Hyi huuto-oksennus.
Kermainen lohikeitto, mmm 😋
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa itä-Aasian kansoista on laktoosi-intolerantteja. Tuhatvuotiset kulttuurit ovat ymmärtäneet että maitoa syötetään vain vauvoille. Eläimetkin ymmärtävät tämän.
Täällä pohjoisessa pitkän talven ja heikon ravitsemuksen maassa maitotuotteet olivat entisaikaan väestön pelastus. Laktoosi-intoleranssi ei ole täällä tavallista. Nykyään vaan kaikkialla myydään siitä kärsiville tarkoitettua ruokaa kaikille, mikä on valitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
No hyi, ei täällä Keski-Euroopassakaan. Oksettaa lukea kaikkia suomalaisia oksennusreseptejä joissa laitetaan aina jotain maitotuotetta kaikkeen ruokaan tai jopa KALAA ja MAITOA. Hyi huuto-oksennus.
No höh. Maidossa haudutettu homejuustolahna on suurta herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa ei käytetä maitotuotteita. Ei ole kovik tehokasta tuotantoa.
No kyllä käytetään. Toki ei niin paljon, kuin meillä täällä mutta käytetään silti. Japanissa tunnetaan mm. mansikkamaidot ja maito on muutenkin klassikkojuoma kylpyläkulttuurin yhteydessä. Mutta muuten vastasit itse kysymykseesi, että arkiruossa sellaisenaan aika vähän. Muunlaiset soosipohjat ovat tavallisempia. Sen sijaan jos näkemyksesi Japanilaisesta ruuasta on "harmaa kaali ja liha" suosittelisin tutustumaan vähän tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa oksettava asia lukea on sinun kommenttisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa ei käytetä maitotuotteita. Ei ole kovik tehokasta tuotantoa.
Otetaan Aasiasta vaikka Japani.
Syövät jäätelöä, runsaasti.
Ei jäätelö ole raakaa nisänestettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa itä-Aasian kansoista on laktoosi-intolerantteja. Tuhatvuotiset kulttuurit ovat ymmärtäneet että maitoa syötetään vain vauvoille. Eläimetkin ymmärtävät tämän.
Täällä pohjoisessa pitkän talven ja heikon ravitsemuksen maassa maitotuotteet olivat entisaikaan väestön pelastus. Laktoosi-intoleranssi ei ole täällä tavallista. Nykyään vaan kaikkialla myydään siitä kärsiville tarkoitettua ruokaa kaikille, mikä on valitettavaa.
Miksi sinusta on valitettavaa että intoleranssista kärsivät saavat heille tarkoitettuja maidottomia tuotteita? Minä kärsin tuosta vaivasta enkä ole maitoon koskenut senjälkeen kun sain hampaat millä puolustautua tuputtajia vastaan.
Eihän idässä ole mitään ruokatapojakaan. Kamalaa mussutusta ja mässytystä sekä ryystöä ja ähkintää koko syöminen. Mitä ne sianruokaa kummallisempaa mihinkään tarvitsisivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermainen lohikeitto, mmm 😋
Tuotahan ne (japanilaisetkin) turistit kaikki tilaa ja rakastaa. Se on kai somen kautta levinnyt että täällä kannattaa maistaa lohikeittoa, ei sitä joskus ennen mennyt yhtä paljon
T. Ravintolassa töissä
Friteeraavat kaikkea, eli se siitä terveellisyydestä
Vierailija kirjoitti:
Japani tosin on yksi maailman suurimmista juuston maahantuojista, joten minne se juusto katoaa?
Nykyään siellä tosiaan syödään myös länsimaista ruokaa. Perinteiseen ruokavalioon nuo taas ei kuulu lainkaan. Ja maahantuontia on varmaan siksi niin paljon, kun sitä omaa tuotantoa ei ole.
Länsimainen talipallo kuolee nälkään, jos ei saa isoa vatsalaukkuaan täytettyä rasvalla ja sokerilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään käytä kermaa ruoanlaitossa kuin joskus harvoin kastikkeisiin ja juustonkin nautin mieluummin sellaisenaan.
Eli käytät niitä samoin kuin useimmat muutkin suomalaiset.
Mikä se "ainoastaan" on kohdallasi?
Ookko tyhymä?
Useimmat suomalaiset ei kyllä nauti juustoa sellaisenaan, vaan leivän päällä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät käytä! Eurooppalaiset haisevat heidän mielestään härskiintyneelle voille runsaan maitotuotteiden käytön takia. Emme itse haista sitä, koska olemme tottuneet siihen. Tosin minä kyllä haistan, koska en itse juurikaan käytä maitotuotteita. Mutta joskus kun käytin, haistoin tuon härskiintyneen voin hajun. Aasialaiset ovat oikeassa.
Toisaalta pitävät maitotuotteita erikoisina ja hienoina. Ne ovat kalliita eksoottisia tuotteita, joihin ei köyhillä ole edes varaa.
Kumissia valmistetaan tamman maidosta ja juodaan myös. Siinä on alkoholiakin. :)