Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko hankkia laitospaikka vammaiselle lapselleni, työttömyyspäiväraha putosi puoleen yleistuen myötä

Vierailija
04.05.2026 |

Sen verran omaishoidon tuella oli vaikutusta saamaani yleistukeen.

Mitenkään emme enää tule toimeen, tähänkin asti on senttejä laskettu.

Kai se sitten tulee yhteiskunnalle halvemmaksi laitospaikka, kuin  vähän yli 400 euroa, jonka menetän tästedes.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet voinut olla täysipäiväinen työnhakija, jos kuitenkin samaan aikaan olet täysipäiväinen omaishoitaja?

Tämä! Ei ainakaan Kuopiossa onnistu samaan aikaan omaishoito ja työn haku. Ainakin mun hakemus hylättiin, kun koitin työttömäksi ilmoittautua. Onko tässäkin eri käytöntöjä so eriarvoisuutta. 

On paljon työssäkäyviä omaishoitajia. Tällöin on oikeus myös työttömyyskorvaukseen. Ainoa ehto on se, että olet työmarkkinoiden käytettävissä.

Vierailija
42/54 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet saanut työttömyyspäivärahaa, kun et ole ollut työmarkkinoiden käytettävissä???? Olet kusettanut yhteiskunnan rahoja ja nyt tympii, kun et enää onnistu. Ihan sillä omaishoidon tuella olisi kuulunut olla.

Oletko idiootti? Missä kohtaa ap sanoi, ettei hae töitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet joutuvat hakemaan lisätoimeentulotukea tämän perseilyn takia. Piti muka yksinkertaistaa asioita, ja paskanmarjat.

Kyllähän se yksinkertaistaa kun kaikki tuet tulee yleistuen alle ja lopulta sitä on helppo pienentää ja pienentää.

Myöhemmin yleistukea on tarkoitus laajentaa niin, että se korvaisi myös muita tukia. Yleistuen seuraavista vaiheista ei ole vielä tehty päätöksiä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011965334.html

Vierailija
44/54 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet voinut olla täysipäiväinen työnhakija, jos kuitenkin samaan aikaan olet täysipäiväinen omaishoitaja?

Tämä! Ei ainakaan Kuopiossa onnistu samaan aikaan omaishoito ja työn haku. Ainakin mun hakemus hylättiin, kun koitin työttömäksi ilmoittautua. Onko tässäkin eri käytöntöjä so eriarvoisuutta. 

Nyt on Kuopiossa kusetettu ja pahasti. 

Vierailija
45/54 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet joutuvat hakemaan lisätoimeentulotukea tämän perseilyn takia. Piti muka yksinkertaistaa asioita, ja paskanmarjat.

Kyllähän se yksinkertaistaa kun kaikki tuet tulee yleistuen alle ja lopulta sitä on helppo pienentää ja pienentää.

Myöhemmin yleistukea on tarkoitus laajentaa niin, että se korvaisi myös muita tukia. Yleistuen seuraavista vaiheista ei ole vielä tehty päätöksiä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011965334.html

Eikö tuo 55- vuoden ikäraja poistettu?

Vierailija
46/54 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet saanut työttömyyspäivärahaa, kun et ole ollut työmarkkinoiden käytettävissä???? Olet kusettanut yhteiskunnan rahoja ja nyt tympii, kun et enää onnistu. Ihan sillä omaishoidon tuella olisi kuulunut olla.

Töitä olen tehnyt 35 vuotta putkeen, kunnes tuli yt:n myötä kenkää. Joten turha vittuilla mistään pummina elämisestä.ap.

Ei tullut missään vaiheessa mieleen liittyä työttömyyskassaan?

Tollo. Varmaan on kuulunutkin mutta ne rahat on jo lusittu. Ikää taitaa olla niin  kohtaa jo ikäsyrjintää.

Tollo. Siinä tapauksessa hän on siirtynyt yleistuelle työmarkkinatuelta, johon on vaikuttanut omaishoidon tuki ihan samalla tavalla kuin yleistukeenkin.

Trollilta haiskahtaa tämä koko juttu.

Vierailija
47/54 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollo olet itse. Olen nimittäin omaishoitaja ja vasta nyt vähennetään.

Vierailija
48/54 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollo olet itse. Olen nimittäin omaishoitaja ja vasta nyt vähennetään.

Olet yli 55-vuotias?

"Työmarkkinatuen määrään vaikuttavat myös

- omaishoidon tuki"

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Vierailija
49/54 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Huomasinkin, että ketjuun on kirjoittanut monia joko lukutaidottomia tai sitten muuten vain asioista tietämättömiä.

Ensinnäkin, työnhakuni on voimassa vaikka olen omaishoitaja. Omaishoitajana olen ollut n 15 vuotta, ja töissä käynyt koko ajan. Ja sitä ennen 20 vuotta, jos joku syyttää yhteiskunnan loiseksi saa painua hevon v*****uun.

Lapsi kävi peruskoulun ja oli iltapäivät ip-kerhossa ja joku näytti ihmettelevän miksi lapsi kävisi koulua voin kertoa, että kehitysvammaisillakin on siihen oikeus.

Omaishoidon rahallinen korvaus on kyllä Suomessa eri hyvinvointialueiden välillä eriarvoistava. Helsingissä sitä on saanut aika mukavasti.

Vierailija
50/54 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pelkällä täydellä yleistuella pärjäätte ja tulette toimeen?

Sillä täydellä työttömyyspäivärahalla (vajaa 600€ netto) ja omaishoidon tuella ( n 750€netto) olemme juuri ja juuri pärjänneet lapseni kanssa. Asunto maksettu, yhtiövastike vain 230€/kk. Yleistuki on nyt vähän yli 400€ brutto/kk. Enää emme pärjää. 

ota omaishoidon vapaat palvelusetelinä, ja saat tilattua ruuat molemmille melko usein sillä setelillä, ja muita palveluita, hiustenleikkuukin, jos on teidän alueellanne tarjolla tullaisia. Mut nuo ruuat pitäis löytyä? rahanahan se on kai useempi satanen?

Vierailija
51/54 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä olen tehnyt 35 vuotta putkeen, kunnes tuli yt:n myötä kenkää. Joten turha vittuilla mistään pummina elämisestä.ap.

Ai. Voisko terveenkin lapsen laittaa laitokseen, kun siitä ei edes maksella tukea, vaikka on illat kotona. Riittäs rahat paremmin...

Vierailija
52/54 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki laitospaikka myös aivovammaiselle itsellesi!

Vierailija
53/54 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on se hyvä että laitospaikka maksaa mitä? Saako tolla 400 eurolla vuorokauden, maks 2 laitospaikkapäivä? Ja näin taas säästetään, äly hoi.

Paitsi että laitospaikkaa ette tule saamaan ainakaan nopeasti. Olette mahdottomassa limbossa. Yritä hakea toimeentulotukea. 

Vierailija
54/54 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pelkällä täydellä yleistuella pärjäätte ja tulette toimeen?

Sillä täydellä työttömyyspäivärahalla (vajaa 600€ netto) ja omaishoidon tuella ( n 750€netto) olemme juuri ja juuri pärjänneet lapseni kanssa. Asunto maksettu, yhtiövastike vain 230€/kk. Yleistuki on nyt vähän yli 400€ brutto/kk. Enää emme pärjää. 

No pärjäätkö pellkällä yleistuella yksinäsi? Onko asunto sitten liian suuri?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi