##Joulukuisten viisu viikonloppu##
Kommentit (15)
Ai että on jännä ottelu!!! Sais nyt suomi voittaa tämän ottelun! Peukkuja pidetään!
Täällä on tänään värkätty mummuille äitienpäivälahjaa. Teetin neidin valokuvasta suurennuksen ja laitoin raameihin. Saa kelvata!
Lumille pikaista paranemista! Toivottavasti kuume pysyy poissa.
Ja Lassi on kyllä kova poika syömään, mutta niin saa kasvava miehenalku myös olla! =)
Illalla pitää tosiaan jänskätä niitä viisuja. Taitaa tulla lyhyet unet ens yönä, mutta jos sais aamulla nukkua hieman pidempään ja mies hoitaa neitoa. =) Se olis unelma äitienpäivälahja.
Ei nyt oikeestaan oo mitään asiaa, on niin jännittävä tuo jääkiekko. Kaveri on tulossa hetken kuluttua kylään, joten pitänee lopetella, että ehdin vaihtaa neidolle kuivan vaipan ennen sitä.
[color=red] Hyvää äitienpäivää joulumammat!!! [/color]
rusina ja lattialla huutava M
Olipas matsi!!!!!
Meillä neiti nukkui vain tunnin varsinaisilla päiksyillä ja ajattelin, kuinkahan käy matsin katsomisen - no katsottiin yhdessä eka erä ja sit neito tarvikin jo päiksyt-nukkui koko loppu pelin, heräs varmaan mein huutoon (minä, mieheni ja isäni)... Isommat tytöt katto filmiä - ettei NEFILI siunkaan kannata potea huonoa omaa tuntoa. Välillä pidän filmin katsomista rauhoistuskeinona, kun ei enää aina isot nuku päiksyjä vaikka tarvitsisivatkin...
Saa nähdä jaksanko kattoo viisuja, voisin toki hyödyntää samalla ajan lukemalla pääsäreihin, jotka on jo ens tiistaina *iik* saa nähdä kuinka käy....
Huomenna pitäis käydä miun isoäidin luona ja sit äitini luona. Tarttee varmaankin vierailla ajoissa, et pääsee peliä kattoon kunnon " telkusta" ( meillä videotykki)..
Meille ei pimun kanssa kuulu sen kummempaa - kääntyillään, mut ei ihmeemmin yritetä eteenpäin. Kovasti neiti jo haluaisi istua, rattaissakin, mut pakko yrittää jättää vielä aika minimiiin...
Yöt menee kahdella tai kolmella syönnillä. Unille neiti menee 20-21, ja ensimmäinen syönti on puoliltaöin. Jos parin viikon päästä yrittäisi lisätä yhden ruokailukerran, jättäisi iltavellin ja siirtyisi puuroon. Tuntuu et neidille ei tissi+ velli enää illalla riitä - alkaa kiehnäämään enemmän nukkumaan käydessä...
Mut nyt taitaa tää äippä mennä laittaan isommat neidot unille.
Hyvää äitienpäivää meille kaikille äideille!!!!
--Mirpa ja pimu--
toivottamassa kaikille jo vähän etukäteen [b][color=red]hyvää äitienpäivää[/color][/b]!!! =))
Me käytiin jo tänään miehen vanhempien luona kun asuvat vähän pidemmän matkan päässä ja huomenna saadaan herätä jo aikaisin aamulla kun käydään mun molempien mummujen luona ja tietenkin mun oman äidin luona.
Seitsemältä pitäis olla illalla kotona kun peli alkaa ja formulat katsotaan varmaankin mun vanhempien luona kun mun isä hommas sen mtv3:n kanavapaketin... Mä oon vähän tämmönen oudompi " naishenkilö" ku oon seurannu noita formuloita jo ala-asteikäisestä lähtien =)
Matsi oli kyllä tosi jännä ja ihan kohta pitäis vielä jännätä euroviisuja! Ja huomenna kun on vielä se vielä jännempi ottelu + formulat niin huh huh =O
Asiasta kolmanteen...
Onko kukaan muu huomannu semmosta asiaa että vauva vierastais enemmän [b]miehiä[/b] kuin naisia?!
Lassi meinaa nykyään vierastaa melkein kaikkia muita miehiä kuin mun isää ja siskon miestä, mutta yhtäkään naista ei oo vielä vierastanu. Tänäänkään ei sanonu yhtään mitään vaikka mun täti (jota Lassi ei oo nähny kuukauteen) otti syliin, mutta miehen isän ei tarvinnu ku näyttää naamansa niin poika rupes itkemään =/
No nyt nuo viisut alko et pitää alottaa tv:n tuijottaminen =)
Pimmi ja Lassi
Kyllä! Hienot viisut Suomi järjesti, sitä vaan illalla tuossa ajattelin, että tajusikohan muut maat Krissen showta..? Minusta se oli ihan hyvä, mutta voi olla, että siitä ulkomaalaiset ehkä sai hieman kylähullun vaikutelman! Tiedä häntä.
Meillä aikaiset aamuheräämiset jatkuu, tänään varttia vaille viisi, mutta en puhunut pojalle mitään, vaihdoin vaipan ja syötin ja vein sänkyyn. Sinne oli nukahtanut ja äiti sai nukkua yhdeksään. Nyt odotellaan vieraita saapuvaksi. Enoni perhe ei ole vielä nähnyt Akselia ollenkaan. Olivat täällä silloin kun pääsimme 6.1 pois sairaalasta ja en sinä päivänä jaksanut ottaa vieraita vastaan. Ja olivat ristiäisten aikoihin matkoilla. Ihana nähdä heitä pitkästä aikaa.
Ja lopuksi...
IHANAA ÄITIENPÄIVÄÄ KAIKILLE! HYVÄ ME!
Kirsikka ja Akseli
Huomenta!
Viisi finaalimaata arvasin oikein euroviisuissa, muutama todellinen yllätys kyllä oli. Aika pieniä vaatteita oli joillain esiintyjillä...! Show oli hieno, ei tarvinnut hävetä. Juontajatkin olivat hyviä.
Me ollaan juuri lähdössä neuvolaan, 4kk neuvola on hieman myöhässä. Tulen raportoimaan mitat myöhemmin. Akseli ei nukkunut aamu-unia kuin puoli tuntia ja on kiukkuinen kuin ampiainen. Onneksi ei tällä kertaa pistetä.
Kirsikka ja äksy-aksu
Täälä on herätty jo kuuden aikaan ja toinen koneellinen pyykkiä pyörii. Hieman parannusta havaittavissa öissä.. Nyt kun tietäis mitä teki eilen niin sen vois toistaa tänään..
Adam itkee.. palaan pian
nefili
Nyt on jo taas toinen ääni kellossa! Kyllä se kummasti vaikuttaa tuo nukkuminen... Salla nukkui eilen mallikkaasti kaikki päikkärinsä ja nukahti illalla jo klo. 21 ja söi vasta klo. 4 ja jatkoi unia kahdeksaan!!! Alkaiskohan flunssa kohta helpottamaan.
Eilen meillä oli esikoisen kanssa (p)askartelupäivä ja samalla koitin miettiä puuhaa juhlille. Eli meillä on ens viikolla neidin 4-v. naamiaisjuhlat ja paikalle on kutsuttu 5 tyttöä. Neiti olis halunnu kutsua kaikki pk-ryhmästä ettei kellekkään tuu paha mieli... eihän niitä ookkaan kuin 22 lasta! Mutta nyt sieltä kutsun sai vaan 2.
Ajattelin ohjelmaksi ainakin ongintaa ja ehkä vois järjestää jätskibaarin kun meillä on se muna-allergia...
Oisko kellään mitään hyväksi koettua leikkiä/ohjelmaa juhlille?
Noh, nyt tarttee mennä keittämään bataattisosetta.
Kati ja Salla
lueskelin viikon ketjua ja huomasin, miten HIRVEÄN paljon vauvamme eroavatkaan toisistaan, vaikka ikäeroa on vain kuukausi! yksi ainoa kuukausi voi olla ihmisen elämässä ratkaisevan pitkä aika.. esim. jonkun vauva mönkii jo täyttä häkää eteenpäin, toisen vauva taas juuri löytämässä kääntyilemisen. ihmeellistä!
meillä on löytynyt hyvä nukkumisrytmi josta tietenkin poiketaan silloin tällöin. herätys aamulla klo 7, ensimmäiset unoset klo 9 joista herätys klo 10. uudet päiväunet puolen päivän aikaan ja hertäys kolmen tunnin kuluttua. ennen iltakahdeksan unia on vielä yhdet tirsat. klo 20 sitten nukahdetaankin kunnes kello on jälleen 7 aamulla.
luin yöheräilyistä ja kovasti toivottelen jaksamista kaikille ongelman kanssa painiville! meidän poika herää myös yöllä, mutta en koe sitä väsyttäväksi koska nukumme vierekkäin enkä edes kunnolla havahdu imettämiseen. voi olla, että tästä tulee vielä myöhemmin ongelma? toisaalta jos nukumme molemmat hyvät yöunet tällä keinolla, voiko se olla ihan huonokaan tapa? poju on edelleen täysimetyksellä ja syö kyllä yöllä, ei ainoastaan lussuta..
iitulin tavoin ajattelimme juhlistaa 5 kk " synttäreitä" kiinteiden aloittamisella. siihen ei ole mitään erityistä syytä, vaikka monesti on minullakin käynyt mielessä että NYT keitän perunan ja aloitan. kiinteiden aloittaminen tuntuu niin peruuttamattomalta että ehkä sen vuoksi asia on jäänyt.. (äitiyslomalaisen rankkoja päätöksiä!) maito maistuu pojulle kuitenkin oikein hyvin ja hän on kasvanut todella hyvin.
rusina: meidänkin poika kiljuu. välillä on vaikeaa erottaa onko se ihastusta vai inhotusta :0) ensimmäiset kiljahtelut ihmetyttivät poikaa itseäänkin, mutta nyt kiljutaan suihkuun mennessä, vaatteita vaihtaessa jne.. ja yöllä myös (unessa)! pojulla on siis muitakin keinoja kommunikoida ääntelyllä kuin itkeminen!
mikä muuten avuksi vaippojen vuotamiseen yöllä? meillä on kokeiltu eri merkkejä ja isompia kokojakin mutta vielä puuttuu jokin ratkaiseva tekijä.. miten teillä? käytättekö housuvaippoja yöllä vai miten pisut pysyy vaipassa?
meidän vauvamme ovat maksimissaan kuukauden ikäerolla..
Elämä kolmen lapsen kanssa on ajoittain hieman puuhakasta :D
Nyt kuitenkin " huonona" äitinä laitoin vanhemmat lapset filmin ääreen ja vaavi nukkuu päikkäreitä.
Palatakseni hetkeksi noihin yö kukkumisiin. Adam nukahti eilen, niin kuin aina tos puol 8 heräs vasta puolelta öin ähisemään ja tuli kakka sit söi ja sai sen TUTIN ja heräs vasta neljätä seuraavan kerran. Siitä eteen päin ei sit enään oikeen nukuttu vaan heräiltiin 30min välein, kunnes äippä luovutti kuudelta. Mut tää on ollut paras yö moneen kuukauteen! Vastaavanlaisia öitä meillä on ollut ehkä 3-4kpl koko tän 4kk aikana.
Aurinko näyttää pilkahtelevan pilven takaa.. ihanaa! Ehkä tästä päivästä tulee sittenkin kiva.
Kirsikka Kyl mä vakaasti uskon et purkki ruokitut vaavit kasvaa ihan siinä missä muutkin :D Itse olen seka käyttäjä, eli mitä kaapissa sattuu olemaan sitä käytetään. Pakkasessa on soseita kun niitä jaksan tehdä, mut ihan hyvin voin ottaa valmiin purkin kaapista. Etenkin hedelmä/marja soseet on näppäriä valmiina.
Taas on pikkuisia nuhassa, kurjaa.. jaksuja teille! Muille yö kukkujille voimia myös. Kohta on se ÄITIENpäivä silloin saadaan toivottavasti kaikki hemmottelua sillä olemme sen ihan varmasti ansainneet :D
Nyt poistun, imuri kutsuu jälleen.. ikävä kones..
nefili ja Adam..padam..
Olipa pitkä päivä eilen! Meillä kävi asunnonvälittäjiä tekemässä arviota kämpästä kun ollaan myymässä ja kilpailutetaan vähän. Tänään tulee kanssa pari. Se on jotenkin tosi väsyttävää, varsinkin kun sotki Nemon unirytmin kun heräsi ovikelloon. Nukkui päikkärit vasta tosi myöhään, kahdeksan aikaan. Ilta oli muutenkin erilainen kun yleensä, sain sitten olla hetken itsekseni kun mies otti Nemon mukaan autoilemaan. Jossakin salaisessa paikassa kävi, tais liittyä äitienpäivään... Onneks ei vaikuttanut Nemon yöhön tuo rytminvaihdos, mä olin kyllä niin poikki että nukahdin telkkarin ääreen kun yritin katsoa euroviisuja.
Hyvä Nefili jos Adam oppii syömään tuttia, kyllä helpottaa huomattavasti arkea ja varsinkin öitä kun ei tarvi sitä tissiä koko ajan.
Mom72: Istuuko vaippa hyvin? Mulle tulee mieleen että hiukan pienempi vaippa joka istuisi tiukemmin voisi auttaa. Me käytetään hoikalla pojalla vyötäröstä tosi joustavia vaippoja (Pampers baby-dry 3, 4-9kg), ja vyötärön tiukkuutta säätelemällä voi säätää myös lahkeiden tiukkuutta. En oo varma onko kaikissa vaipoissa " ekstrareunat" lahkeissa, niin että vaipasta tulee ikäänkuin pussi. Ne kun vetää esille niin ei kyllä falskaa yhtään, vaikka on joskus pitkän yön jälkeen tosi täynnä!
No nyt taas kutsu kuuluu, nukkuihan poika jo yli tunnin, mikä on meille päikkäreiks tosi hyvin!
Tinnis & Nemo
Meillä on muka niin mahdottomasti puuhaa nykyään että koneella ei ehdi kuin piipahtaa ja useimmiten mulla on viikonpäivätkin ihan hakusessa =)
Lassi laittoi päikkäreille tuossa vajaa tunti sitten että saa nähdä ennätänkö kirjottaa pitkästi... Pojun päikkäreiden pituus vaihtelee ½ tunnista jopa 4 tuntiin enkä mä oo vielä selvittäny että mikä niiden pituuden oikein määrää =)
Edellisestä pinosta en nyt muista oikein mitään muuta kuin että aika monella taitaa olla yöunien kanssa ongelmia. Nyt näytti olevan jo hiukkasen pirteämpiä " emäntiä" liikkeellä, mutta kuitenkin [b]kovasti jaksamisia[/b] väsyneille!
Meilläkin oli välillä aika vaikeaa, mutta nyt alkaa edes vähän helpottaa... Tai no, Lassi syö kyllä noin 3 kertaa yössä, mutta ne kyllä jaksaa kun se herääminen ei oo enää ihan hysteeristä huutoa ja itkua ja poju (useimmiten) nukahtaa heti syötön jälkeen. Tutti ei kelpaa lohduttajaksi kun poju herää vaan tissiä on saatava, mutta onneksi ne heräämiset on nyt 3-4 tunnin välein eikä sen 1 tunnin välein niin kuin reilu viikko sitten...
Noista yöunista pääsenkin sopivasti syömisiin, koska uskon että meidän yöt parani syömisten avulla.
Meillä syödään nykyään [b]4[/b] ateriaa päivässä! =o
Lassi tuntui olevan koko ajan vaan nälkäinen ja alkoi hepuloimaan varsinkin iltaisin kun yritin antaa tissiä niin päätin sitten kokeilla miten ruoan lisääminen auttais ja nyt meillä on aika tyytyväinen vauva =) Lassi syö puolenpäivän aikoihin ensimmäisen kasvissoseen, kolmelta hedelmä- tai marjasosetta, kuuden aikoihin toisen kasvissoseen ja illalla oon nyt yrittäny antaa puuroa. Se puuro ei kylläkään kelpaa vielä kovin hyvin ja oon joutunu antamaan päälle hedelmäsosetta, mutta jospa sekin alkais kelpaamaan tässä ajan kuluessa. Näiden syömisten päälle Lassi syö vielä tissiä kymmenisen minuuttia (joka kerta) eli ruokaa menee ja reippaasti! Ihmetyttää vaan se, että tuommosten syömisten päälle poju tarvii vielä öisinkin ruokaa =o
Mutta meillä on nyt tosiaan ihan tyytyväinen poju. Enää ei kitise eikä itke koko ajan vaan itku pääsee tavallisimmin silloin kun leikkiminen väsyttää ja pitäis päästä päikkäreille tai silloin kun poju odottaa ruokaa sitterissä ja äiti on liian hidas =)
Lattiallakin viihtyy tosi hyvin ja kauheasti yrittää opetella ryömimistä. Navan ympäri pyörii jo mahallaan ja selälleenkin menee jo aika hallitusti - eli pää ei kopsahda lujaa lattiaan - ja muutenkin on nykyään semmonen " touhu-petteri" että ei uskois samaksi pojaksi =)
[b]Juttelu[/b]kin vaan lisääntyy vauhdilla. Lassi laulelee nykyään aina iltaisin itselle iltalaulun sängyssä ;) Sängystä kuuluu semmosta aa-aa-aa:ta joka taukoaa siksi aikaa että käyttää tuttia suussa ja sitten taas tutti pois ja aa-aa-aa =)
Leikkiessä taas kuuluu väyvä väyvä väyvä ja kun on nälkä niin huudetaan äitille ändä ändä ändä.
[b]Kiljumista[/b] Lassi ei harrasta vaan [b]karjumista[/b] =) Lattialta kuuluu pitkin päivää oiken miehekkäitä karjumisia kun poju tarvii vähän lisävoimaa lelujen pureskeluun =)
[b]Hampaita[/b] ei meillä näy vieläkään. Ikeniä kutittaa kyllä hirveesti ja kuolaa tulee aivan mahdottomasti, mutta ikenet ei näytä siltä että ois vielä vähään aikaan tulossa.
Hmm... Mitähän vielä...
Ai niin. Aika aikaisin herää kyllä monen vauvat =O
Lassi laittaa nukkumaan klo.21-22 ja koisaa (3-4 syönnillä) kellon ympäri. Joskus on tietenkin niitä aamuja, että valvoo 7-8 aikaan tunteroisen mutta nukahtaa kyllä vielä sitten tunniksi-pariksi ja se kyllä kelpaa mulle erittäin hyvin =) Jossain vaiheessa kyllä varmasti muuttuu rytmi ja niin kyllä täytyykin kun enhän mä voi viedä pojua tarhaan klo.11 ja painua luennolle klo.12 sitten kun tämä " lomailu" loppuu =)) Mutta nautin kyllä vielä jonku aikaa näistä ihanan pitkistä aamuista =)
Huh... Tekstiä tulikin sitten parin päivän edestä =) Aika omanapaiseksi meni taas - pahoittelen - mutta kun ei muka muista taas edellisestä pinosta mitään =/
Pitää kokeilla ennättäisinkö vielä päivittämään tuon kasvupinon ku sinne oli tullu uusia mittoja jo aika reilusti.
Äh, poju heräs...
Pimmi ja Lassi
Edessä on jännittävä viikonloppu. Huomenna pitää jänskätä leijonien puolesta ja katsoa miten meidän Hanna pärjää viisuissa, sitten sunnuntaina on mun ihka ensimmäinen oma äitienpäivä! =) Saa nähdä mitä mies on keksinyt sunnuntaille. =)
Ite en jaksanut eilen katsoa viisuja loppuun asti, mutta mä yllätyin siitä, ettei sveitsi päässy jatkoon. Eikö Dj Bobo edustanu sveitsiä?! Musta se oli aika kuunneltava biisi, erikoinen vaatetyyli oli tosiaan tällä yhdellä naisella. =) Näköjään aikusetkin käyttää bodyja. =)
Tänään käytiin neidin kanssa perhekerhossa ja paljon sai taas jutella. =) On se niin kivaa jutella muitten äitien kanssa. Samalla reissulla kävin kenkäkaupassa ostamassa itselleni kengät, alko jalat hiostaa kevätkengissä, niin piti saada kevyemmät. Oliko se [b] pimmi [/b] joka kehu olevansa kenkä ja laukku friikki, vai kuka. Itse kuulun samaan kategoriaan. Kenkiä ja laukkuja on kyllä joka lähtöön, kuitenkaan ei ole mitään mitä just nyt vois käyttää vaan pitää ostaa uutta. =)
Huomenna olis tarkoitus lähteä [b] yksin [/b] shoppailemaan. Pitää ostaa omalle äidille jokin lahja ja itselle päällepantavaa sunnuntaiksi jos mennään äitienpäivälounaalle ulos syömään. Kaikki paremmat vaatteet on pakattu ties minne, eikä ne varmaan sovi vielä kun on näitä ylimääräisiä kiloja vielä, joten jotain uutta tarvin. Onneksi vaan yläosa, sellaset (juhlallisemmat) housusortsit mulla on.
Viime yö meni meillä hyvin, nukahti klo 22 ja heräs syömään klo 4.30 nukahti ja heräs kunnolla klo 7. Sais mielellään nukkua sinne kasiin asti, mutta onhan seiska parempi kuin kuusi. Tsemppiä vaan huonosti nukkuville!
Nyt ulos puutarhahommiin, tosiaan uusi harrastus myös meillä, kun punttikselle en ole vieläkään päässyt. =)
rusina & M 5kk +jotain
Täällä Lumin nenästä valuu räkää kokoajan ja jos yrittää puhdistaa ja pyyhkiä nenää, niin neiti suuttuu kammottavasti... Kuumetta ei nyt aamulla ollut ja neiti on kyllä koko sairastelun ajan ollut reipas ja virkeä.. Päiväunet on kyllä vaan yhtä pätkää, kun ei olla ulos päästy kuumeen ja vesisateen (hävitettiin sadesuoja) takia ollenkaan.. Mut toivottavasti ei räkä meni korviin, korvatulehdus tästä vielä puuttuis!
Mom72: meillä käytetään yöllä pampers baby dry koko 3 ja hyvin on kaiken sisällään pitänyt.. Toivottavasti löydät toimivan yövaipan teille.
Pimmi: Huh, paljon Lassi syö jo. No, pakkohan sitä on ruokaa antaa, kun toisella on nälkä. Minä täällä vieläkin pohdin milloin jaksaisin ruveta ekat sapuskat vääntämään... Potulla aateltiin alottaa ja sit porkkanaa. No, oottelen ainakin tytön flunssan ohi, kattoo sit joko ois hyvä aika alotella kiinteet.
No, tänään on sit jännä päivä Suomi-Venäjä ja vielä Viisufinaali, huh.. Saa nähdä mitä kerkee katsoa ja kuinka myöhään jaksaa valvoa- onneksi tänä aamuna herättiin vasta seitsemältä (muutama viikko kuitenkin herättiin uuteen aamuun aina 5-6).
Jaksamista sairasteleville!
Leenu ja Lumi (5kk 1vk)
Neiti vetäs sit sisällä yli 2 tunnin aamu-unet (norm. 30min-1 tunti)..
Piti tulla kertomaan, kun neiti möyrii tuolla lattialla, ja äitin laittamat lelut oli ilmeisesti niin tyhmiä, et Lumi mönki lehmä-lelulootan luokse (pampers pakkauksia ostaessa sai kaupan päälle sittarista (jos joku tietäis)), painoi lootaa kasaan ja meni siään imeskelemään siellä olevia leluja... Jestas, et täällä äiskä nauraa kippurassa... (Näin kipeenä, meidän vauva) =) =)