Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulujen kesälomien siirtäminen. Mitä mieltä?

Vierailija
03.05.2026 |

Mitä mieltä olette hallituksen suunnitelmasta siirtää koulujen kesälomat alkamaan vasta kesäkuun puolivälistä tai juhannuksesta?

Loman kokonaispituus pysynee entisellään eli elokuussa lomaillaan pidempään. On myös ehdotettu kevätlukukauden keventämistä lisäämällä huhtikuulle uusi pidempi loma. Tarkoittaako tämä, että opettajien lomat lisääntyy entisestään?

Kommentit (663)

Vierailija
641/663 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyvapaa idea.

Vierailija
642/663 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi tehdä kysely kouluissa toukokuun viimeisellä viikolla, että vieläkö nyt jatketaan koulua pari viikkoa.  Tulos saattaisi yllättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/663 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuus on kumminkin se, että koulunkäynnin raamit tulevat tiukkenemaan. Voi hyvin olla, että vain touko-kesäkuu on lomaa ja muu koulutyötä.

Miksi näin ajattelet?  Persuideologiaako?

Vierailija
644/663 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä matikkapää näillä lomansiirtelijöillä. 2 vkoa kesäkuun alusta siirretään elokuulle. Sitten kevätkaudelle lisätään uusi ylimääräinen reilu kevätloma. Koululaisten koulupäivät eivät kuitenkaan kuulema vähene, eivätkä lomapäivät lisäänny. Miten muka?

Vierailija
645/663 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluihin on viimeiset 10 vuotta tungettu muutosta muutoksen perään. Ihan koko ajan. Sitten nää avokonttorityyliset jättitilat, oppilaiden itseohjautuminen, erityisoppilaiden integroiminen yleisluokkiin, kirjojen katoaminen digiloikan myötä, tukitoimet pistetty uusiksi aina muutaman vuoden välein jne jne. Sitten jonkun vuoden päästä huomataan että mönkään meni. Ja eikun taas muutetaan. Olis aika rauhoittaa koulumaailma ja antaa oppilaiden oppia.

Vierailija
646/663 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhut, meidän tuttavapiirissä ei kukaan kannata tätä mieletöntä ideaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
647/663 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannukselta alkaa päivät lyhenemään. Kyllä kesäkuu on jo parasta loma-aikaa. Oikeastaan parasta kesää, kun se lämpö ja vihreys ovat tulleet. Elokuun alussa on jo syksyn tuntua. 

Vierailija
648/663 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhannukselta alkaa päivät lyhenemään. Kyllä kesäkuu on jo parasta loma-aikaa. Oikeastaan parasta kesää, kun se lämpö ja vihreys ovat tulleet. Elokuun alussa on jo syksyn tuntua. 

1. Juhannukselta alkaa päivät lyhenemään, mutta ilmat alkavat hitaasti viilenemään vasta elokuussa.

2. Kesäkuu ja elokuu ovat keskimäärin saman lämpöisiä, joten molemmissa pitäisi olla sama määrä lomapäiviä.

3. Parasta kesää on heinäkuu.

4. Elokuun alussa ei ole syksyn tuntua, vaikka monet niin kuvittelevat.

5. Toivottavasti opetusministeri tällä kertaa jyrää tämän muutoksen läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
649/663 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhannukselta alkaa päivät lyhenemään. Kyllä kesäkuu on jo parasta loma-aikaa. Oikeastaan parasta kesää, kun se lämpö ja vihreys ovat tulleet. Elokuun alussa on jo syksyn tuntua. 

1. Juhannukselta alkaa päivät lyhenemään, mutta ilmat alkavat hitaasti viilenemään vasta elokuussa.

2. Kesäkuu ja elokuu ovat keskimäärin saman lämpöisiä, joten molemmissa pitäisi olla sama määrä lomapäiviä.

3. Parasta kesää on heinäkuu.

4. Elokuun alussa ei ole syksyn tuntua, vaikka monet niin kuvittelevat.

5. Toivottavasti opetusministeri tällä kertaa jyrää tämän muutoksen läpi.

Ajatteletko tosissaan, että on hyvä lasten olla koulussa vielä kesäkuussa? Ihan hullu ajatus ja tulee vaikuttamaan moneen asiaan, jos muutos tulisi. Tässä ei koululaisten etua ajatella yhtään eikä vaikutuksia. 

Vierailija
650/663 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhannukselta alkaa päivät lyhenemään. Kyllä kesäkuu on jo parasta loma-aikaa. Oikeastaan parasta kesää, kun se lämpö ja vihreys ovat tulleet. Elokuun alussa on jo syksyn tuntua. 

1. Juhannukselta alkaa päivät lyhenemään, mutta ilmat alkavat hitaasti viilenemään vasta elokuussa.

2. Kesäkuu ja elokuu ovat keskimäärin saman lämpöisiä, joten molemmissa pitäisi olla sama määrä lomapäiviä.

3. Parasta kesää on heinäkuu.

4. Elokuun alussa ei ole syksyn tuntua, vaikka monet niin kuvittelevat.

5. Toivottavasti opetusministeri tällä kertaa jyrää tämän muutoksen läpi.

Ajatteletko tosissaan, että on hyvä lasten olla koulussa vielä kesäkuussa? Ihan hullu ajatus ja tulee vaikuttamaan moneen asiaan, jos muutos tulisi. Tässä ei koululaisten etua ajatella yhtään eikä vaikutuksia. 

1. Ovathan lapset koulussa suurimman osan elokuustakin, vaikka se on keskimäärin yhtä lämmin kuin kesäkuu.

2. Missään muualla pohjoisella pallonpuoliskolla koulut eivät lopu ja/tai ala yhtä aikaisin kuin Suomessa.

3. Kyseiseen muutokseen totuttaisiin hyvin äkkiä, vaihtelevathan vanhempienkin lomat tasaisesti kesä- ja elokuun välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
651/663 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhannukselta alkaa päivät lyhenemään. Kyllä kesäkuu on jo parasta loma-aikaa. Oikeastaan parasta kesää, kun se lämpö ja vihreys ovat tulleet. Elokuun alussa on jo syksyn tuntua. 

1. Juhannukselta alkaa päivät lyhenemään, mutta ilmat alkavat hitaasti viilenemään vasta elokuussa.

2. Kesäkuu ja elokuu ovat keskimäärin saman lämpöisiä, joten molemmissa pitäisi olla sama määrä lomapäiviä.

3. Parasta kesää on heinäkuu.

4. Elokuun alussa ei ole syksyn tuntua, vaikka monet niin kuvittelevat.

5. Toivottavasti opetusministeri tällä kertaa jyrää tämän muutoksen läpi.

Lämpimintä kesää on heinäkuu, mutta parasta kesää on kesäkuu. Toki jälkimmäinen on mielipidekysymys. Kesäkuu ja elokuu ovat keskimäärin saman lämpöisiä, mutta elokuu viilenee selvästi loppua kohden. Elokuun alku puolestaan on keskimäärin lähes vuoden lämpimintä aikaa. Lisäksi elokuu on vuoden sateisin kuukausi. Tällä mittarilla nykytilanne on erinomainen eli loma alkaa kesäkuun alussa ja jatkuu elokuun puolen välin tietämille. Kesäloman siirtäminen eteenpäin ei tuo mitään lisähyötyjä tämän suhteen.

eri

Vierailija
652/663 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulua vielä 3 viikkoa ja jo nyt muksuilla tekee tiukkaa muistaa että läksyt on tehtävä vaikka mieli tekee ulos leikkimään. Lämpiminä päivinä opetusta tehdään ulkona, jopa lähimaastossa, mutta noinkohan muksujen huomiokyky pysyy opetettavassa asiassa? Jos halutaan kouluvuotta rukata, niin lopetettakoon se toukokuun puolivälissä ja aloitettakoon elokuun alussa. Eurooppa lomailee elokuussa, miksi Suomenkin pitäisi? Ehkä turistit tulevat mielellään Suomen leppoisampaan ilmastoon, rauhaan, pois ihmispaljoudesta. Majoituskohteissakin on elokuussa paremmin tilaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
653/663 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhannukselta alkaa päivät lyhenemään. Kyllä kesäkuu on jo parasta loma-aikaa. Oikeastaan parasta kesää, kun se lämpö ja vihreys ovat tulleet. Elokuun alussa on jo syksyn tuntua. 

1. Juhannukselta alkaa päivät lyhenemään, mutta ilmat alkavat hitaasti viilenemään vasta elokuussa.

2. Kesäkuu ja elokuu ovat keskimäärin saman lämpöisiä, joten molemmissa pitäisi olla sama määrä lomapäiviä.

3. Parasta kesää on heinäkuu.

4. Elokuun alussa ei ole syksyn tuntua, vaikka monet niin kuvittelevat.

5. Toivottavasti opetusministeri tällä kertaa jyrää tämän muutoksen läpi.

Lämpimintä kesää on heinäkuu, mutta parasta kesää on kesäkuu. Toki jälkimmäinen on mielipidekysymys. Kesäkuu ja elokuu ovat keskimäärin saman lämpöisiä, mutta elokuu viilenee selvästi loppua kohden. Elokuun alku puolestaan on keskimäärin lähes vuoden lämpimintä aikaa. Lisäksi elokuu on vuoden sateisin kuukausi. Tällä mittarilla nykytilanne on erinomainen eli loma alkaa kesäkuun alussa ja jatkuu elokuun puolen välin tietämille. Kesäloman siirtäminen eteenpäin ei tuo mitään lisähyötyjä tämän suhteen.

eri

1. Elokuu viilenee loppua kohden, mutta toisaalta kesäkuukin lämpenee loppua kohden ja sen alku on monesti enemmän loppukeväinen.

2. Sateisuudella ei pitäisi olla suurta merkitystä, koska harva on "sokerista tehty". Eikä se elokuu ole mitään jatkuvaa sadetta eikä kesäkuu jatkuvaa poutaa.

Vierailija
654/663 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuun alku on ihaninta aikaa. Luonto on hennon vihreä, linnut laulavat aktiivisesti ja on ihanan valoisaa. Jussilta luonto alkaa "räjähtää", ei ole enää neitseellisen vihreää ja linnut hiljenevät. Elokuun hyviä puolia on kun marjat kypsyvät ja sienet alkavat nousta eli päivät kuluvat puutarhassa ja metsässä. Elokuun alun illat ovat usein lämpimiä, mutta jo puolivälissä alkaa syksyn tuntu. 

Meidän poppoo lomailee kesäkuun mökillämme, heinäkuun alussa pari viikkoa ukin ja mummin luona Välimerellä ja koko jengi vauvasta vaariin tulee yhdessä Suomeen - ukki ja mummi pakenevat elokuun kuumuutta ja turistitulvaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
655/663 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varautukaa siihen että Euroopan lomien hinnat karkaa käsistä ja kaikkialla on ihan tajuton ryysis jos lomailette samaan aikaan kuin muu Eurooppa. 

Pääasia, että lentojen hinnat nousee ja turha lentomatkustaminen loppuu ja raha jää kotimaahan.

Niin no, jos ei joskus lomalla tule lähdettyä ulkomaille, niin ne rahat jää kyllä Suomeen, mutta tilille. Pankki on se taho, joka niistä täällä hyötyy. Ei ne rahat käyttöön mene, saati Suomessa reissaamiseen. 
Keski-Eurooppa vetää puoleensa, koska Suomessa ei vaan ole samaa tunnelmaa ja maisemaa. Matkustetaan monesti vielä maata pitkin, joten lentojen hinnat ei vaikuta. 

Vierailija
656/663 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutaa sitten Suvivirsikin romukoppaan, ei sen sanat sovi enää kesäkuun loppuun. 

1. Suvivirsi ei automaattisesti kuulu nykyiseen koulumaailmaan, koska Suomi ei ole teokratia.

2. Et tainnut tietää, että SRK:n suviseurat alkavat joka vuosi suvivirrellä. Kyseinen tapahtuma järjestetään kesäkuun viimeisenä viikonloppuna.

1. Jankuti jankuti


2. Jankuti jankuti

Vierailija
657/663 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan vaan säästä, kun pitäisi puhua koulujen kesälomien siirrosta. Smalltalkia, jota suomalainen osaa.

Huomasin saman. Kelihän se on tärkein, näköjään 

Itseasiassa onhan se kesässä tärkeintä. Kyllä kaikki kynnelle kykenevät karkaa Suomesta erityisen sateisena kesänä. 

Vierailija
658/663 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei lapsi ole  koulun loppumisen jälkeen halukas menemään leirille...mitä te keksitte lapselle  tekemistä kun Itse olette vielä töissä  juhannukseen asti ? 

Vierailija
659/663 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen tottuu. Ei kun vaan kokeiluun. Mun mielestä hyvä idea. Toivottavasti menee nyt läpi ja tulee käytäntöön. Pari kautta voi olla totuttelua, mutta sitten se jo rullaa -niin kuin kaikki muukin. Kiitos ministerille ideasta, hyvä.

Vierailija
660/663 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa koulujen kesälomat alkavat kyllä liian aikaisin, kesä keleineen syvenee vasta myöhemmin lähellä juhannusta, ja olisi mahtavaa jos koululaistenkin loma jatkuisi elokuulle, kesäkin jatkuu siten pidemmälle koko Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan