Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asioita ette voi sietää ikääntyvissä vanhemmissanne?

Vierailija
03.05.2026 |

Mitäs itse edes aloittaisi

-Puhelinta ja sen sovelluksia ei suostuta päivittämään. Koska "ne vie niin paljon tilaa kun lataa päivityksiä". Mikään selitys siitä että päivitykset ei merkittävästi lisää sovellusten kokoa ei kelpaa. Muistia vapaana muutenkin 90%. Sitten aina ihmetellään kun sovellukset tökkii tai ei toimi ollenkaan.

-Jatkuva saarnaaminen miten karkit ja limsat tuhoaa hampaat ja aina hirveä moraalisaarna jos joku on kokistölkki kädessä. Isältä vedetty 7 hammasta pois sen takia kun harjasi hampaat vuosikymmenien ajan kaksi kertaa vuodessa, mutta vain karkit ja limsa on huono asia, ei harjaamattomuus.

-Mitään ulkomaisen nimistä ruokaa ei voi syödä. Jos ruualla on vierasperäinen nimi, naamaa nyrpistellään ja ruokaa arvostellaan huonoksi. Vaikka se olisi tehty lähes kokonaan kotimaisista tutuista aineksista. 

-Edellämainittuun lisäys. Makaronia ja spagettia voi syödä, fusillia tai gnocchia ei. Eli makaroni-tonnikalasalaatti on täysin ok, mutta fusilli-tonnikalasalaatti aiheuttaa nyrpistelyä että hyi yäk.

Nämä luonteenpiirteet vain korostuneet vanhetessa, ikää nyt lähes 80v.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa rujo ketju. Terveisin eläkeläinen, menossa illan konserttiin Musiikkitalolle.

Sinä olet sentään vielä elämässä kiinni. Tietäisitpä millaisia tapauksia voi olla. 

Vierailija
62/86 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan se on vanhemmissa ärsyttänyt jossain määrin aina, että on ollut tientynlainen patistelu, että pitää opiskella niin ja niin paljon, että muutoin sinua sitten myöhemmällä iällä vituttaa kun ei tullut luettua. Jotenkin tuntuu, että ei suorastaan ymmärretä sitä, jos ei edes kiinnosta olla missään korkeassa asemassa työelämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen muuttuu jäykäksi ja jotenkin palaa lapsuuteen tai nuoruuteen vanhuudessa. Unohtuu uudet opitut asiat. Vanhat jankutukset palaa. Ehkä voimat ei riitä kun elämän rasitukset lisääntyy.

Vierailija
64/86 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien ja kavereiden (joita en tunne) terveysjuttujen selostaminen. 

Viikon ohjelman seikkaperäinen selostaminen vaikka mitään ei ole tapahtunut, jokainen lääkärikäynti ja lenkin pituus täytyy raportoida kun nähdään. 

Perintöpuheet joka ikinen kerta kun tavataan. Ei kuunnella vastauksia vaan kysellään samoja asioita uudelleen.

Neuvominen ihan kaikessa, vaikka asiasta eivät tietäisikään.

Vierailija
65/86 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eivät vaikuta olevan kiinnostuneita kuulumisista tai puhuvat liikaa omista asioistaan.

Vierailija
66/86 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OLET HENKISESTI ALAMITTAINEN

Jos et oikeasti käsitä sanontaa, " ikä ei tule yksin "  Jumalan kiitos , että en ole sinun vanhampasi......toivottavasti

Laittavat Someen kuvia vanhoista riippuvista perseistään. Esittelevät ryppyisiä Tatuointejaan.

Lippahattua käyttäessä pitävät lippaa edessä. 

Tekevät typeriä Tiktok videoita.

pitävät Pleikkarinpelaamista lapsellisena. Että ärsyttää.

Meinasin tikahtua nauruun, kun luin tämän. Täytyy kysyä kasikymppiseltä äidiltä, mitä hän on noista tehnyt. 

Vierailija
67/86 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei saa tykätä eri asioista tai tehdä eri asioita kuin he. 

Eivät matkusta - kukaan muukaan ei saa matkustaa

Eivät katso elokuvia - kukaan muukaan ei saa katsoa elokuvia

Eivät syö oliiveja - kukaan muukaan ei saa syödä oliiveja

Jne

Vierailija
68/86 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, eivät vaikuta olevan kiinnostuneita kuulumisista tai puhuvat liikaa omista asioistaan.

Nuoremmat eivät välitä kertoa mitään omista asioistaan joten hiljaako siinä pitäisi tunti pari istua? Ei kerrota vaikka kysytään, joo tai ei saattaa saada vastaukseksi. Sitten sitä alkaa kertoa omista asioistaan mutta vain pintapuolisesti jotain arkipäivän juttuja kun ei mikään aiheuta vastakaikua. Sitten kohdellaan kuin olisi jotenkin vajaa kun puhuu vain säästä ja siivoamisesta. Mitäpä sitä yksin viitsii edes yrittää kun on kuin seinille puhuisi. Ei se syy aina ole siinä vanhimmassa. Itseä ainakin kiinnostaisi työelämä, harrastukset, juhlat, mielipiteet vaikka politiikasta. Mutta ei saa muuta kuin hihitystä ja aiheet ohitetaan.

Vierailija
69/86 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmat eivät välitä kertoa mitään omista asioistaan joten hiljaako siinä pitäisi tunti pari istua? Ei kerrota vaikka kysytään, joo tai ei saattaa saada vastaukseksi. Sitten sitä alkaa kertoa omista asioistaan mutta vain pintapuolisesti jotain arkipäivän juttuja kun ei mikään aiheuta vastakaikua. Sitten kohdellaan kuin olisi jotenkin vajaa kun puhuu vain säästä ja siivoamisesta. Mitäpä sitä yksin viitsii edes yrittää kun on kuin seinille puhuisi. Ei se syy aina ole siinä vanhimmassa. Itseä ainakin kiinnostaisi työelämä, harrastukset, juhlat, mielipiteet vaikka politiikasta. Mutta ei saa muuta kuin hihitystä ja aiheet ohitetaan.

Puhuin tilanteista, missä vanhemmat eivät ole kiinnostuneita vaikka kertookin itsekin jotain. Puhutaan vain omista jutuista eikä kysytä tai jakseta kuunella jos itse haluaa myös jotain kertoa.

Vierailija
70/86 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani jo kuolleet, mutta kasikymppistä anoppia kun ajattelen niin välillä risoo se samojen asioiden toistelu, kun jutut kuultu jo viisikymmentä kertaa (31 vuoden aikana) ja koskaan ei kysytä, että miten teillä menee/mitä teette lomalla tms. Puhe vain omista asioista ja sukulaisista/tuttavista, plus omista ja edellä mainittujen sairauksista. Tai siis kysyihän anoppi minulta viime vuonna, että minkä ikäisenä ne vanhempani kuolivatkaan...

Vierailija
71/86 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana tietyt (yleensä vaikeat) luonteenpiirteet korostuu.

Vierailija
72/86 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivottelu uutisia katsoessaan/kuunnellessaan/lukiessaan.

Voi hyvä tavaton, luoja paratkoon…

Vierailija
73/86 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt ikääntyviä, mutta ihmetyttää omassa vanhemmassa miksi heittäytyy avuttomaksi eikä itse halua edes selvittää asioita. (esim just puhelimen päivitys, tv:n kanavatt, miksi joku ei toimi yms). Sitten jos en auta, niin kuitenkin hoitaa nuo hommat täysin hyvin itse. Yks oli esim ettei osaa mennä ostamaan oikeanlaista laturia kaupasta. :D Sitkun olin reissussa ja en pystynyt auttaan, niin oli hommannut ihan oikeanlaisen laturin. :)

Just sanoin äipälleni, että tuollainen ettei yritä itse mitään korjata ja käyttää aivoja, niin kyllä siinä ennenaikainen rappeutuminen alkaa. Onneksi hän on alkanut nyt täyttää ristikoita ja hommasin hänelle palapelejä lahjaksi jos tekee niitä. 

Vierailija
74/86 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksilla pitäisi olla omia vanhoja ystäviä ja tuttuja, joiden kanssa puhua vanhoista asioista. Ikäeron huomaa kyllä, kun ei nuoremmilla ole mitään kokemusta ajasta minkä toinen on elänyt. Tai yhtäkkiä alkaa puhua vanhoista asioista. Tämänkin takia en ikinä halua vanhaa puolisoa.

Vierailija
75/86 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt ikääntyviä, mutta ihmetyttää omassa vanhemmassa miksi heittäytyy avuttomaksi eikä itse halua edes selvittää asioita. (esim just puhelimen päivitys, tv:n kanavatt, miksi joku ei toimi yms). Sitten jos en auta, niin kuitenkin hoitaa nuo hommat täysin hyvin itse. Yks oli esim ettei osaa mennä ostamaan oikeanlaista laturia kaupasta. :D Sitkun olin reissussa ja en pystynyt auttaan, niin oli hommannut ihan oikeanlaisen laturin. :)

Just sanoin äipälleni, että tuollainen ettei yritä itse mitään korjata ja käyttää aivoja, niin kyllä siinä ennenaikainen rappeutuminen alkaa. Onneksi hän on alkanut nyt täyttää ristikoita ja hommasin hänelle palapelejä lahjaksi jos tekee niitä. 

Tämä. Vanhempi pitää laittaa vain menemään ja tekemään. Onnistuu vielä kyllä. Yrittää mielellään vain vedättää minua juoksutytöksi. 

Onnistui 86-vuotiaalta vielä ihan hyvin puhelimen ostokin. 

Kun menee itse tekemään ja käyttää itse omia aivojaan niin siinä tulee tarpeellista treeniä, vaikka olisi jo vähän dementoitunut. 

Vierailija
76/86 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuin tilanteista, missä vanhemmat eivät ole kiinnostuneita vaikka kertookin itsekin jotain. Puhutaan vain omista jutuista eikä kysytä tai jakseta kuunella jos itse haluaa myös jotain kertoa.

No näinkin voi olla, itselläni tuo sama tilanne omien vanhempien (80+) kanssa ja aiemmin kirjoittamani tilanne omien lasteni kanssa (30+). Saa tässä sitten yrittää luovia kahden erilaisen asenteen välillä. Tuntee itsensä ihan näkymättömäksi ja ohitetuksi. 

Vierailija
77/86 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini naputtelee sujuvasti tabletillaan pelejä ja googlettelee yms. yms. mutta kun pitäisi tietokoneella jotain tehdä niin on kädet pystössä että ei osaa ei osaa, absurdia.

Vierailija
78/86 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään ei voi luopua, mitään ei saa mydä pois, mitään ei saa heittää roskiin. Kaikki paikat täynnä arvotonta roinaa. Hyllyt ja kaapit kaikki täynnä. Keittiön työtasotkin pursuilee kaikkea. 

Kiva sittten siivota noiden läävä, kun kuolevat pois. 

Vierailija
79/86 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini naputtelee sujuvasti tabletillaan pelejä ja googlettelee yms. yms. mutta kun pitäisi tietokoneella jotain tehdä niin on kädet pystössä että ei osaa ei osaa, absurdia.

Miksei tee tabletilla niitä tietokoneella tehtäviä asioita? 

Vierailija
80/86 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soittaminen ilman asiaa. Argh. Sitten joskus kun käy kylässä, niin jaaritellaan vain miten joku kumminkaima on kuollut ja jauhetaan kymmenien vuosien takaisista asioista. Okei kiva juttu mutta entä mitäs olette itse tehneet viimeisen puolen vuoden aikana? No ei yhtään mitään kun möllötetty vain kotona. Miksi kutsuitte kylään, jos ei ole mitään puhuttavaa?

Olet julma. He soittavat ja kutsuvat, koska välittävät ja haluavat pitää yhteyttä. Kyllä se vanhuus koittaa sullekin ja uudet jutut loppuvat. Sitten ilmeisesti muut saavat luvan kanssa jättää sinut huomiotta ja ilmoittaa, että soitat sitten, kun on jotain uutta ja jännää elämässäsi menossa. 

Uudet jutut loppuvat? Nimenomaan eläkkeellä on erinomaisesti aikaa luoda ja keksiä uusia juttuja. Matkustella, käydä kulttuurikohteissa, ottaa avoimen yliopiston kursseja tai aloittaa uusia harrastuksia. Voisivat arvostaa aikaani sen verran, että eivät kutsu kylään jauhamaan jostain minulle tuntemattomista ihmisistä.

Tällaista tehdään ennen varsinaista vanhuutta, kuusi-seitsemänkymppisenä. Mutta se loppuu aikanaan. Sinä voisit arvostaa aikaa heidän kanssaan, koska sitä ei ole paljon jäljellä. He kuuntelivat sinun tylsiä juttujasi, kun olit lapsi.

En tunne yhtäkään tuon ikäistä eläkeläistä, jotka matkustelisivat, kävisivät kursseilla tai tekisivät mitään muutakaan "erikoista". Käyvät kaupassa kerran tai kaksi kuukaudessa ja siinä se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän