Voisiko työpaikasta maksaa?
Olen nyt ollut valmistumisen jälkeen 2 vuotta työttömänä. Minulla ei ole koko elämäni aikana ollut yhtäkään työpaikkaa. Jokaikisestä hakemastani paikasta on vastattu, että palkattiin joku jolla oli enemmän kokemusta. En siis saa töitä, koska ei ole työkokemusta. En voi saada työkokemusta, koska en pääse töihin.
Olisikohan siis mahdollista, että maksaisin jollekin työnantajalle esim. tonnin, jotta saisin työskennellä heille muutaman kuukauden? Tämän työkokemuksen avulla voisin ehkä vihdoin saada oikeita töitä.
Kuulostaa toki pahalta, mutta on vaikeaa keksiä parempaa sijoitusta kuin työkokemuksen ostaminen, jos sen avulla saisi vihdoin palkallista työtä. Vaihtoehtona kun on, että olen koko loppuelämänikin työtön.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Maksoin tiimipäällikölle ja toimitusjohtajalle 4999€ kummallekin. 5000€ on lahjaveron raja. Tällä ostin itselleni vakinaisen työsuhteen. Virallisesti kyseessä oli lahja, joten kenelläkään ei ole nokan koputtamista. Osaamiseni näytin heti eka kuukauden aikana ja palkkaamiseeni on oltu tyytyväisiä.
Kuinka siinä tapauksessa, jos sinut olisi potkittu koeajalla pihalle? Sinne olisi mennyt kymppitonni. Aikamoisen riskin otit!
Vierailija kirjoitti:
Maksoin tiimipäällikölle ja toimitusjohtajalle 4999€ kummallekin. 5000€ on lahjaveron raja. Tällä ostin itselleni vakinaisen työsuhteen. Virallisesti kyseessä oli lahja, joten kenelläkään ei ole nokan koputtamista. Osaamiseni näytin heti eka kuukauden aikana ja palkkaamiseeni on oltu tyytyväisiä.
Nyt kun sinulla on jo "piikki auki", voitko olla varma, ettei päälliköt ole tulevaisuudessa yhtäkkiä rahalahjoitusta vailla, jotta sinua ei irtisanota yt-neuvotteluissa?
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielestäsi 4999€ on lahja tai lahjoitus, mutta oikeasti kyseessä on LAHJONTA. Korruptio ei ole hyväksyttyä missään yrityksessä, koska se on lainvastaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei! Työntekijän ei kuulu koskaan joutua MAKSAMAAN siitä hyvästä että saa työkokemusta ja tekee työnantajaa hyödyttävää työtä. Edes työHARJOITTELIJAT eivöt maksa sellaisesta, he vain eivät saa palkkaa.
Vastauksesi on siis työharjoittelu, tai sitten jatkat työn etsimistä.
Mutta älä koskaan, ikinä maksa kellekään siitä hyvästä että "pääset" tekemään HEILLE työtä.
Mutta kun olen työharjoittelujakin hakenut koko tämän ajan. Kuinka kauan minun pitäisi siis pysyä työttömänä harjoitteluja ja työpaikkoja etsien, jos vaihtoehtona olisi vain sellaisen ostaminen?
No siis raksallahan tätä tapahtuu jatkuvasti. Aliurakoitsija palkkaa ulkomaalaisen tyypin alan työsopimuksessa olevalla palkalla, josta palkattu sitten maksaa aliurakoitsijalle takaisin käteisellä sovitun summan. Tästä on käräytetty Suomessa ainakin joku raksafirma, mutta olettaisin, että käytäntö on laajemmallekin levinnyt ja yleisessä käytössä.
Niin että mene rakennustyömaalle kyselemään, kyllä varmasti mielellään ottavat rahasi. Toki, jos havittelemasi ala ei sivua näitä harmaan talouden tyypillisiä ammatteja mukaan lukien mm. ravintolat, niin sitten voi olla hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään mitään perusteluja miksi tämä ei olisi hyvä idea?
ap
Koska lopulta voimme olla tilantessa, että päästäkseen töihin, täyttyy kysyä työnantajalta että:" jos teen tämän työn/ homman sinulle, niin paljonko olen sinulle sen jälkeen velkaa".
Kyllä työnteosta täytty maksaa työnantaja, ei se, kuka haluaa töihin. Ajattele vähä kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään mitään perusteluja miksi tämä ei olisi hyvä idea?
ap
Koska lopulta voimme olla tilantessa, että päästäkseen töihin, täyttyy kysyä työnantajalta että:" jos teen tämän työn/ homman sinulle, niin paljonko olen sinulle sen jälkeen velkaa".
Kyllä työnteosta täytty maksaa työnantaja, ei se, kuka haluaa töihin. Ajattele vähä kauemmas.
Kalteva pinta.
Keski-Euroopassa menestyy oppisopimuskoulutus ja sitä kautta rekrytointi. Siellä homman rahavirrat vaan kulkee täysin eri tavalla kuin meillä Suomessa.
Siellä yhteiskunta maksaa rahaa yrityksille kouluttamisesta. Ja myös opiskelijalle tukea toimeentuloon opiskelun ajalta. Suomessa oppisopimuskoulutuksen säännöissä ei ole mitään taloudellista järkeä yritysten kannalta. Siksi niitä paikkoja ei myöskään ole kuin lähinnä julkisen sektorin töihin.
Mainitsemasi 1.000 euroa on itse asiassa todella pieni raha, kun otetaan huomioon, että sinua perehdyttämään tarvitaan osaava työntekijä, jolloin hänen työpanoksensa on poissa tuottavasta työstä.
Hakijoita joka paikkaa niin paljon, että kohta työpaikat voidaan tosiaan jakaa niille, ketkä niistä eniten rahaa tarjoavat, huutokauppa tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Hakijoita joka paikkaa niin paljon, että kohta työpaikat voidaan tosiaan jakaa niille, ketkä niistä eniten rahaa tarjoavat, huutokauppa tyyliin.
Otetaanhan opintoihinkin lainaa, koska ne ovat sijoitus tulevaan työpaikkaan, joten miksi ei voisi olla työnhakulainaa ja sijoitetana raha suoraan itse työpaikkaan?
Moni ulkomaalainen on maksanut työpaikastaan välitysfirmalle. Näitä on esim. Attendolla hoiva-avustajina.
Ja taas joku perskokkare jakamassa märkiä päiväuniaan. Yrittäkää nyt edes tehdä näistä provoistanne pikkuisen vähemmän läpinäkyviä! Ai niin, eihän se oikeistolaisen aivokapasiteetilla onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanhan opintoihinkin lainaa, koska ne ovat sijoitus tulevaan työpaikkaan, joten miksi ei voisi olla työnhakulainaa ja sijoitetana raha suoraan itse työpaikkaan?
Yhä useampi opinnoista valmistunut ei nykyään pääse töihin. Miksi työnhakulaina takaisi työpaikan yhtään paremmin. Työttömille lisää velkaa ja Suomi nousuun!
Jee, faija hommas mulle työpaikan kaverinsa firmasta viideksi vuodeksi. Mitään ei tartte tehdä, mitään osata, mut viisi vuotta palkka juoksee.
Vain esimerkki, mihin työpaikasta maksaminen ei välttämättä olisi edes yritysten etu, mutta varakkaammat sukulaiset voisivat silti auttaa "uran" alkuun maksamalla rahaa.
Saat ilmeisesti hyvää kuukausiliksaa, jolloin nuo rahat oli nopeasti tienattu takaisin?