Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko työpaikasta maksaa?

Vierailija
03.05.2026 |

Olen nyt ollut valmistumisen jälkeen 2 vuotta työttömänä. Minulla ei ole koko elämäni aikana ollut yhtäkään työpaikkaa. Jokaikisestä hakemastani paikasta on vastattu, että palkattiin joku jolla oli enemmän kokemusta. En siis saa töitä, koska ei ole työkokemusta. En voi saada työkokemusta, koska en pääse töihin. 

Olisikohan siis mahdollista, että maksaisin jollekin työnantajalle esim. tonnin, jotta saisin työskennellä heille muutaman kuukauden? Tämän työkokemuksen avulla voisin ehkä vihdoin saada oikeita töitä.

Kuulostaa toki pahalta, mutta on vaikeaa keksiä parempaa sijoitusta kuin työkokemuksen ostaminen, jos sen avulla saisi vihdoin palkallista työtä. Vaihtoehtona kun on, että olen koko loppuelämänikin työtön.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tapauksessa pidä lähteä heikentämään työelämän oikeuksia maksamalla työhönpääsystä. Jossain vaiheessa siitä tulee uusi nomaali kuten nollatuntisopimiåusten kanssa on käynyt. Tulevaisuudessa ei enää oteta töihin, jos et maksa siitä ja useimmilla ei olisi siihen edes varaa. Sitten jos pääset pariksi kuukaudeksi töihin, niin kauempaa ei pidetä, kun otataan taas uudet osingonmaksajat töihin.

Vierailija
22/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään mitään perusteluja miksi tämä ei olisi hyvä idea?

ap

On perustelut. Suomessa on aivan ilmainen yhteiskunnan palvelu työttömille. Käytä sitä palvelua koko rahan edestä, eli sen veron, jonka tulet työllistyessäsi maksamaan.

Jos työpaikoista alettaisi maksaa, päätyisimme korruptioon.

Työkkärin palveluita olen hyödyntänyt niin paljon kuin vain mahdollista, ei siitä ole ollut mitään hyötyä. Edes työkkärin rahoittamaan harjoitteluun en ole päässyt. 

Montako vuotta pitäisi vain odotella että joku palkkaisi minut ilman kokemusta tai edes hyväksyisi harjoittelijaksi, jos voisin sen sijaan esim. tuolla tonnilla ostaa työllistymiseen riittävän työkokemuksen? Tonni olisi kuitenkin todella pieni raha maksettavaksi siitä, että voisin vihdoin päästä töihin.

No jos sulla on ylimääräistä rahaa tuohon niin mitä sä täällä märiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

On perustelut. Suomessa on aivan ilmainen yhteiskunnan palvelu työttömille. Käytä sitä palvelua koko rahan edestä, eli sen veron, jonka tulet työllistyessäsi maksamaan.

Työkkärin palveluita olen hyödyntänyt niin paljon kuin vain mahdollista, ei siitä ole ollut mitään hyötyä. Edes työkkärin rahoittamaan harjoitteluun en ole päässyt. 

Montako vuotta pitäisi vain odotella että joku palkkaisi minut ilman kokemusta tai edes hyväksyisi harjoittelijaksi, jos voisin sen sijaan esim. tuolla tonnilla ostaa työllistymiseen riittävän työkokemuksen? Tonni olisi kuitenkin todella pieni raha maksettavaksi siitä, että voisin vihdoin päästä töihin.

Niin kuin tuossa viestissä sanoin, tonni on pieni raha. Ei sillä juuri tee mitään. Ei minulla myöskään ole nyt työttömänä ylimääräistä rahaa, mutta tuhat euroa saisin vaikka lainattua.

Vierailija
24/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä lähde tähän! Etkö tosiaan tiedä, että työnantajalla on mahdollisuus saada jotain tukea sinun työllistämiseen tai sinä voisit olla työkkärin kustannuksella jonkinlaisena työharjoittelijana.

Eikö sinun työvalmentajasi - vai mikä lie se virkailija nykyään on - ole kertonut sinulle mahdollisuuksista?

On näistä mahdollisuuksista kerrottu ja niihin olen paljon hakenutkin. Olisi suorastaan lottovoitto saada edes palkaton harjoittelu. Mutta kun niihinkin on niin paljon hakijoita, ja aina löytyy joku hakija jolla on sitä työkokemusta. Mielummin yritys ottaa työkkärin kustannuksella kokeneen kuin kokemattoman työntekijän.

Älä hae harjoitteluun vaan hae töitä. Työnantajat ei halua enää mitään harjoittelijoita, jotka joko vetää lonkkaa tai ivät ota vastuuta, koska ovat harjoittelijoita yms. Ennemmin ottavat tarvittaessa työntekijän, joka tekee työtä, johon hänet on palkattu. Valitettavasti EK ja hallitus on luonut tämän tilanteen, että on paljon työttömiä eikä avoimia työpaikkoja tarpeeksi. Mutta eiköhän tämä helpota vaalien jäljeen, kun päästään tuosta EK:n hallitusohjelmasta eroon.

Vierailija
25/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos on tarpeeksi rahaa työpaikan ostamiseen, miksi ei käytä sitä oman yrityksen perustamiseen, jotta voi työllistää itsensä?

Todella harvalle pitkäaikaistyöttömälle tonni on pieni raha niin kuin aloittajalle. Hänellä on ilmeisesti työttömyydestä huolimatta riittävästi rahaa myös yritystoiminnan aloittamiseen.

Vierailija
26/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kieltää, harkitsin samaa silloin kun vielä ansiosidonnaista sain.

Yksilön kannalta voi todella tuntua hyvältä ratkaisulta, mutta yhteiskunnalliset vaikutukset voisivat ulottua kauemmas kuin mitä kukaan ymmärtää edes pohtia nyt. Mieti miten se voisi tulla käytännöksi myös kaikessa julkisissa palveluissa. Käydessäsi julkisen terveydenhuollon lääkärissä, jokainen kohtaamasi hoitaja ja lääkäri alkaisi odottaa pientä maksua ohi järjestelmän. Kirjastossa keksittäisiin myöhästymismaksuja, tai lastenpäivähoidossa lastenhoitajat odottaisivat jotain tippiä tai mitä nyt keksisivätkään.

Vierailija
27/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos on tarpeeksi rahaa työpaikan ostamiseen, miksi ei käytä sitä oman yrityksen perustamiseen, jotta voi työllistää itsensä?

Todella harvalle pitkäaikaistyöttömälle tonni on pieni raha niin kuin aloittajalle. Hänellä on ilmeisesti työttömyydestä huolimatta riittävästi rahaa myös yritystoiminnan aloittamiseen.

Ei minulla ole tonnia, mutta voisin siihen ottaa lainaa. Mutta vaikka minulla sellainen olisi, mitä ihmeen yritystoimintaa sillä muka voisi aloittaa? Yrittäjänä jäisin myös täysin ilman tuloja, sillä ei yritystoiminta ainakaan aluksi tekisi voittoa.

Vierailija
28/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikalla on töitä niin sitten sinne palkataan joku. 

Mitä sinä siellä töissä tekisit? Pyörittelisit peukkujasi? 

Asiakkaita on vain rajattu määrä, ei sinne ylimääräisiä ihmisiä tarvi haitoiksi. Jos haluat lisää työpaikkoja, niin kuluta enemmän palveluita. 

Vierailija
29/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä lähde tähän! Etkö tosiaan tiedä, että työnantajalla on mahdollisuus saada jotain tukea sinun työllistämiseen tai sinä voisit olla työkkärin kustannuksella jonkinlaisena työharjoittelijana.

Eikö sinun työvalmentajasi - vai mikä lie se virkailija nykyään on - ole kertonut sinulle mahdollisuuksista?

On näistä mahdollisuuksista kerrottu ja niihin olen paljon hakenutkin. Olisi suorastaan lottovoitto saada edes palkaton harjoittelu. Mutta kun niihinkin on niin paljon hakijoita, ja aina löytyy joku hakija jolla on sitä työkokemusta. Mielummin yritys ottaa työkkärin kustannuksella kokeneen kuin kokemattoman työntekijän.

Älä hae harjoitteluun vaan hae töitä. Työnantajat ei halua enää mitään harjoittelijoita, jotka joko vetää lonkkaa tai ivät ota vastuuta, koska ovat harjoittelijoita yms. Ennemmin ottavat tarvittaessa työntekijän, joka tekee työtä, johon hänet on palkattu. Valitettavasti EK ja hallitus on luonut tämän tilanteen, että on paljon työttömiä eikä avoimia työpaikkoja tarpeeksi. Mutta eiköhän tämä helpota vaalien jäljeen, kun päästään tuosta EK:n hallitusohjelmasta eroon.

Tietenkin haen ensisijaisesti töitä, mutta aiempaa viestiäni lainaten:

Olen hakenut oman alan töiden lisäksi muun muassa kaupan kassoille, siivoojaksi, varastotyöntekijäksi, tehtaalle, opettajan sijaisuuksiin, marjanpoimijaksi, puhelinmyyjäksi, ständimyyjäksi ja ovelta ovelle -myyjäksi.

Mihinkään en ole päässyt.

Näiden lisäksi olen hakenut noita harjoitteluja mihin työkkäri on ohjeistanut.

Olen hyvä tekijä ja ehdottomasti alani ammattilainen. Silti ei saa töitä, kun ei ole kokemusta. Toki tällä hetkellä ei töitä saa nekään joilla kokemusta on.

Vierailija
30/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaita on vain rajattu määrä, ei sinne ylimääräisiä ihmisiä tarvi haitoiksi. Jos haluat lisää työpaikkoja, niin kuluta enemmän palveluita. 

Työpaikkoihin joihin olen hakenut on ollut työpaikkailmoitus. Olettaisin siis, että näiltä työpaikoilta löytyisi töitä.

Vierailija
31/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Niin kuin tuossa viestissä sanoin, tonni on pieni raha. Ei sillä juuri tee mitään. Ei minulla myöskään ole nyt työttömänä ylimääräistä rahaa, mutta tuhat euroa saisin vaikka lainattua.

Mieti kaksi kertaa, haluatko velkaantua pienituloisena, kun ei ole mitään varmuutta, että pääset ansaitsemaan omaa elantoasi. Seuraavaa lainaa joutuisit ehkä hakemaan hämärämmiltä toimijoilta.

Vierailija
32/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisessä määräaikaistyössäni, esimies totesi töideni päättyessä, että apukäsille olisi todellakin tarvetta, mutta johto haluaisi paremminkin vähentää väkeä, ja kasvattaa vakityöntekijöiden kuormaa. Tuskin kaikissa työpaikoissa tilanne on sama, mutta varmasti niitäkin työpaikkoja on, missä aktiivinen ja osaava työharjoittelija kelpaisi. Vaikkei työpaikkaa saisikaan, saisi ainakin sitä työkokemusta. Paikan valinnassa, minne edes hakee kannattaa vain olla todella tarkka. Ei niin, että hakee työharjoitteluun alalle, missä on selkeä työvoimapula, vaan alalle, mistä itse innostuu ja mistä olisi omaan tulevaan työllistymiseen eniten hyötyä. Seuraavaksi pitää osata myydä se oma osaaminen ja kiinnostus työpaikkaa kohtaan sille työnantajan rekrylle.

Vierailija
33/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoihin joihin olen hakenut on ollut työpaikkailmoitus. Olettaisin siis, että näiltä työpaikoilta löytyisi töitä.

Etsi mieluummin yritys, minne itse haluaisit töihin. Varmasti vaikeaa, jollei ole kokemusta töistä, mutta silloin haet motivoituneemmin, kuin työpaikkaan, jonne hakee kymmeniä tai jopa satoja muita työhaluisia. Eli avoinhakemus voi toimia paremmin jos osaat esitellä osaamisesi siten, että näytät miten osaamisestasi olisi yritykselle hyötyä.

Vierailija
34/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsi mieluummin yritys, minne itse haluaisit töihin. Varmasti vaikeaa, jollei ole kokemusta töistä, mutta silloin haet motivoituneemmin, kuin työpaikkaan, jonne hakee kymmeniä tai jopa satoja muita työhaluisia. Eli avoinhakemus voi toimia paremmin jos osaat esitellä osaamisesi siten, että näytät miten osaamisestasi olisi yritykselle hyötyä.

Olen tehnyt tätäkin, sekä kysellyt opiskelukavereiden kautta mahdollisia töitä.

Vierailija
35/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä mitäs sitten, jos seuraavakin kaveri tahtois maksaa työnantajalle? Sut pistettäis koeajalla ulos ja otettais rahat seuraavaltakin.

Vierailija
36/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä mitäs sitten, jos seuraavakin kaveri tahtois maksaa työnantajalle? Sut pistettäis koeajalla ulos ja otettais rahat seuraavaltakin.

Johonkin kaupan kassalle tommonen vois olla hyvä, ketään tuskin haittaa jos "työsuhde" siellä katkeaa

Vierailija
37/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajana olisin valmis tällaiseen. Maksava työntekijä olisi myös todennäköisesti palkatonta harjoittelijaa ja palkattua työntekijää motivoituneempi, joten tämä olisi myös työnantajalle hyvä järjestely. Win-win.

Vierailija
38/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei! Työntekijän ei kuulu koskaan joutua MAKSAMAAN siitä hyvästä että saa työkokemusta ja tekee työnantajaa hyödyttävää työtä. Edes työHARJOITTELIJAT eivöt maksa sellaisesta, he vain eivät saa palkkaa.

Vastauksesi on siis työharjoittelu, tai sitten jatkat työn etsimistä.

Mutta älä koskaan, ikinä maksa kellekään siitä hyvästä että "pääset" tekemään HEILLE työtä.

Vierailija
39/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoista piilomaksetaan jo nyt eli palkka ei alimmilla palkkatasoilla riitä edes perheen perustamiseen, enkä tarkoita nyt asuntolainan ottamiseen.

Vierailija
40/57 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin tiimipäällikölle ja toimitusjohtajalle 4999€ kummallekin. 5000€ on lahjaveron raja. Tällä ostin itselleni vakinaisen työsuhteen. Virallisesti kyseessä oli lahja, joten kenelläkään ei ole nokan koputtamista. Osaamiseni näytin heti eka kuukauden aikana ja palkkaamiseeni on oltu tyytyväisiä.