IL: "Köyhät" opiskelijat kertovat, kuinka opiskelijavappuun menee satoja euroja rahaa. Hyvin näyttää siis opintotuet riittävän.
https://www.iltalehti.fi/palat/91384fa0-d3dc-4de5-90ee-28a3a2f4c1e8
Kyllä sitä ympäri vuoden huudetaan, kuinka opiskelijalla on rahallisesti niin tiukkaa, niin tiukkaa, eikä saa opiskelijoilta leikata. Mutta vappuna sitä rahaa näyttää kuitenkin löytyvän satoja euroja bilettämiseen.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Juhlivilla opiskelijoilla on rahaa. Onko tätä niin vaikea ymmärtää? Monet opiskelijat käyvät töissä tai saavat vanhemmilta rahaa. Eivät kaikki opiskelijat ole köyhiä.
Aika moni juhlii ja tuhlaa ne tukirahansa ja sitten kitistään kuinka on niin köyhää ja ankeaa eikä rahat riitä ruokaan vaan loppukuu pitää olla syömättä. Tämä siis ei koske vain opiskelijoita.
Mun poika oli myös juhlimassa.
Menivät nyyttäri periaatteella. Kävin työmatkalla Saksassa ja toin 10 pulloa kuohuviiniä a 2 e. Tehtiin munkkeja, raaka-aineethan olivat halpoja.
Aattona oli töissä ja illalla näki muutaman opiskelukaverin kanssa.
Kaivarissa olivat varmaan 8 h
Pojalla ei mennyt lainkaan rahaa. Otti kuohuviinilasejakin kotoa. Ostettu Anttilasta viime vuosituhannella.
Siitä tyttöystävä valitti, kun aina tulee muita, jotka eivät tuo mitään. He olivat tällä kerralla järjestäjiä ja sanoivat onneksi oli ainoa krt opiskeluvuosina.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas hämmästyttää ihmiset, jotka uskovat näitä iltalehtien hyvin tarkoitushakuisia juttuja.
Tuntuu että lähes jokainen juttu vääristelee jotain asiaa. Joko pöyristellään, säälitellään, pelotellaan tai hekumoidaan kuin ihmiset eivät enää pystyisi mihinkään tuota kehittyneempään.
Eiköhän tuolla ole ne opiskelijat juhlimassa, joilla on työtä.
Kaivarit ja marssin (jos siellä oli) meni omakustanteena.
Kaupunki vaikutti olevan kyllä täynnä elämää illalla, hyvä juttu yrittäjille. Mutta sään puolesta tarkeni ulkona silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Juhlivilla opiskelijoilla on rahaa. Onko tätä niin vaikea ymmärtää? Monet opiskelijat käyvät töissä tai saavat vanhemmilta rahaa. Eivät kaikki opiskelijat ole köyhiä.
Sitten turha vinkua ettei sitä rahaa ole.
279,38 € opintorahaa. Monet vanhemmat tukevat opiskelijoitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti tutkijat ihmettelevät, miksi köyhällä lapsiperheellä ei ole rahaa ruokaan, vaikka verottomia tukia tulee tilille yli 3000 e/kk. Lapsilla on kuitenkin merkkivaatteet, pleikkarit, puhelimet jne. eli kulissit on kunnossa ja tästähän syntyy pahoinvointia, joka pitäisi korjata antamalla perheille lisää rahaa kotonaolon vastineeksi.
3000€ tukia? Just. Ketkä sellaisia saa? Ei ainakaan kantisperheet.
Ihan tavalliset perheet jotka on oikeutettu toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä annan aina opiskeleville lapsilleni vappurahaa. Heistä molemmat olivat hommanneet kavereidensa kanssa vappulounaan nyyttikestiperiaatteella ja he juovat todella vähän alkoholia. Vähän alkoholia juovat humaltuisivat liikaa, jos joka juoma olisi alkoholillinen. Sen vuoksi joka toinen juoma onkin alkoholiton ja usein vieläpä vichyä tai hanavettä. Vichyä voi joku ikäiseni kääkkä luulla kossuvissyksi samanlaisessa lasissa tarjoiltuna.
Miksi annan heille vappaurahaa? Koska he eivät ole saaneet hanttihommia pariin vuoteen ja koska opiskeluaika on niin ainutlaatuista, että olisi surullista jos he joutuisivat viettämään vapun yksin kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ole kaikilla vappurahaa. Omat lapseni eivät viettäneet vappua rahaa tuhlaten vaan rahaa ansaiten.
He ovat onnekkaita, koska heillä on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuolla ole ne opiskelijat juhlimassa, joilla on työtä.
Niin paljon oli porukkaa, ettei millään voi kyse olla pelkistä työssäkävijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan ne sit huutelee rahattomuutta.
Missä ne huutelee?
Lehdissä, keskustelupalstoilla yms
Vierailija kirjoitti:
Minua taas hämmästyttää ihmiset, jotka uskovat näitä iltalehtien hyvin tarkoitushakuisia juttuja.
Sanomalehdet eivät voi kirjoittaa virheellisiin tietoihin perustuvia juttuja, sillä se olisi lehden itsemurha. Tiedot on helppo tarkistaa ja lehdillä on velvollisuus ja vastuu noudattaa yleisiä lakiin perustuvia eettisiä pykäliä. Jutuissa voi olla tendenssi johonkin suuntaan, mutta jutut ovat kuitenkin tosia.
Semmonen mielipidevaikuttajapostaus. :)
Oma nuoreni oli vapun töissä. Jos olisi juhlinut, niin sekin olisi ok. Kyllä opiskelijat ovat juhlinnan ansainneet. Opintoraha ja asumislisä yht. 575 pk-seudulla. Ei sillä elä eikä juhlita, luultavimmin kyseessä työ/laina/vanhempien tuki eikä yksittäisten perskokkareiden lompakosta revitty euro.
Lainaa ei kannata ottaa tässä massatyöttömyyden luvatussa maassa. Nuoreni ei valita, sillä minä ja koko perhe auttavat rahallisesti tarvittaessa. Hallitukselle ja tukien kadehtijoille tiedoksi: ihminen ei ole taloudellinen saari, minä (ja moni muukin) tuen lastani ja säästän osan palkasta. Sori siitä, talouskasvua odottava hallitus sekä ne, jotka tuhosivat äänestyksellään Suomen sosiaaliturvan.
Sattuuko se fyysisenä kipuna korvien välissä, jos on noin tyhmä kuin sinä? Kerro, kun noin päivänselvästi sen tiedät.
Ihmiselle, jolla on aivot, on aivan päivänselvää, että on opiskelijoita, joilla on rahaa. On varakkaita vanhempia ja osa tekee töitä. Se ei kuitenkaan kerro yhtään mitään siitä, mikä on useimpien opiskelijoiden tilanne. Jopa köyhimissä maissa on ihmisiä, joilla on rahaa. Miten sinä voit olla noin typerä persvälistä revitty aasi, että et tuon vertaa tajua?
Mulla oli opiskeluaikana aina hyvin rahaa. Tienasin kesätöissä hyvin. Poika taas oli ensimmäistä vuotta lukuunottamatta koko ajan töissä. Loppuaikana oli jo yli kolmen tonnin kuukausitulot mutta asui opiskelijakämpässä, missä vuokraan kuului sähkö, vesi ja netti. Ei nostanut kaikkea tukea eli ihan palkalla eli viimeiset vuodet. Vuokran jälkeen jäi aika hyvin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanomalehdet eivät voi kirjoittaa virheellisiin tietoihin perustuvia juttuja, sillä se olisi lehden itsemurha. Tiedot on helppo tarkistaa ja lehdillä on velvollisuus ja vastuu noudattaa yleisiä lakiin perustuvia eettisiä pykäliä. Jutuissa voi olla tendenssi johonkin suuntaan, mutta jutut ovat kuitenkin tosia.
Kuitenkin tarkoitushakuista ja harhaanjohtavia. Esim kun kerrotaan että joku työtön sairaan lapsen yh saa tukia x euroa, niin tahallisesti jätetään kertomatta että vammaistuki ja lapsilisät eivät ole millään muotoa tulosidonnaisia ja verrataan niitä pelkkään palkkaan. Se on tietoisesti tehty asiavirhe.
Jep mulla meni opiskelijavappuun satoja euroja rahaa, mutta toisaalta tienaan vuodessa yli 50 k€ niin ei tehnyt tiukkaa.