Jatkuva kiire töissä ja liian iso työmäärä
Mulla on töitä, mutta olen etsinyt parempaa. Siis sellaista mihin riittäisi yhden ihmisen työpanos ja saisi joskus pitää tauotkin. Lounas ei ole edes palkallinen, mutta käytännössä pakko syödä työn ohessa. Mulle laitetaan jatkuvasti vähintään 1,5 ihmisen työvuoro, eli aikaa hengähtää ei ole ja aina menee yli työajan. Selviän vain, koska paahdan täysillä koko ajan ja oikaisen säännöistä, joista tiedän ettei seuraa mitään. Hävettää silti tehdä niin huonoa laatua. Olen puhunut tästä esihenkilölle, olen itkenyt hänelle, sanoo vaan ettei resurssivajetta voi korjata hetkessä. Tiedänhän minä.. pelottaa vaan, etten jaksa enää kauan. Ja ei tälle olla tekemässä mitään, ei ole rekry päällä. Eikä kukaan ehtisi uutta henkilöä perehdyttää. En uskalla irtisanoutua ja ajatella, että kyllä jotain löytyy, kun ei ole löytynyt nytkään. En pärjäisi työttömänä, mokaisin varmasti jotain ja en saisi mitään rahaa mistään.
Kommentit (45)
Ap et sinäkään korvaamaton ole. Itse olet mielyttämisen vuoksi taakkasi kasannut.
Aika nopeasti on mun ongelma, olen sitten hankala ja asenneongelmainen. Ja entistä vaikeampi saada uutta työtä, jos nykyinen työnantaja antaa huonoa palautetta. Mielelläni hoitaisin asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ap et sinäkään korvaamaton ole. Itse olet mielyttämisen vuoksi taakkasi kasannut.
En olekaan korvaamaton. Jos olisin, niin olisi helpompi vaatia muutosta. Nyt on työnantajan markkinat, ei niiden ole kannattavaa pitää hankalia työntekijöitä.
Minä laskin rimaa, kun olin aivan loppuunpalamisen partaalla. Mitään pahaa ei ole tapahtunut, vaikka kaikki onkin tehty paskasti sinne päin.
Vierailija kirjoitti:
Jätä kylmästi tekemättä mitä et ehdi eli sen puolikkaan työntekijän osuuden.
Se on täysin esihenkilön ongelma mitä niille asioille tapahtuu joita ei tehdä, ei sinun.
Huolehdi tauoistasi.
Huom, esimiehen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olekaan korvaamaton. Jos olisin, niin olisi helpompi vaatia muutosta. Nyt on työnantajan markkinat, ei niiden ole kannattavaa pitää hankalia työntekijöitä.
Tuskin sinua edes muistetaa, kun yt tulee olet ensimmäisten joukossa jotka saavat lähteä. Yleensä perseennuolenta kostautuu jossain vaiheessa.
Älä irtisanoudu vaan hae uutta työpaikkaa, kun olet vielä töissä.
Tiedän tunteen. Otin loparit viime syksynä eräästä työpaikasta. Oli jatkuva kiire, meinasi pää hajota.
Onneksi sain tilaisuuden hakea toista työpaikkaa, johon sitten pääsinkin.
Olen nyt ollut puoli vuotta nykyisessä työssä, asiat ovat paljon paremmin.
Mun tilalle ei ole vieläkään saatu ketään siihen puljuun, josta lähdin.
Kiire on aina henkilökohtainen kokemus, joillekin on normaali työtahti se mikä sinulle on järkyttävä kiire. Siksi kaikki eivät voi saada samaa palkkaa samasta työstä
Meilläpä on töissä sellainen tilanne, että minä joudun tekemään puolentoista ihmisen työt samaan aikaan kun kollega ei tee mitään vaan keskittää energiansa siihen miten parhaiten voisi vältellä töitä. Ja kukaan ei puutu! Voi ..ttu minua riepoo se.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Otin loparit viime syksynä eräästä työpaikasta. Oli jatkuva kiire, meinasi pää hajota.
Onneksi sain tilaisuuden hakea toista työpaikkaa, johon sitten pääsinkin.
Olen nyt ollut puoli vuotta nykyisessä työssä, asiat ovat paljon paremmin.
Mun tilalle ei ole vieläkään saatu ketään siihen puljuun, josta lähdin.
Millaista työtä teit?
Ap on varsinainen vätys ja tunari, joka ei pärjää työelämässä.
Mikä työ. Itse siivousalalla ja työmäärät karkaavat välillä käsistä
Törmäsin äskettäin somessa parhaaseen neuvoon ikinä. Se meni jotenkin näin: pomo ei ole ystäväsi, firma ei ole perheesi, tee työsi, nosta palkka, mene kotiin. Aukaisi ainakin mun silmät.
Vierailija kirjoitti:
Mikä työ. Itse siivousalalla ja työmäärät karkaavat välillä käsistä
Suorittavaa työtä siis
Omassa työyhteisössäni liialliseen työmäärään ei puututtu ennen kuin useampi ihminen oli joutunut työterveyslääkärin määräämälle sairauslomalle uupumuksen ja stressin takia. Jos omin neuvoin ei saa liian isoa työtaakkaansa vähennettyä ja on selvästi uupunut, niin kannattaa hakea apua ennen kuin sairastuu todella pahasti.
Ehkä tuo neuvo "jätä tekemättä " toimii tietynlaisissa töissä mutta itselläni on ainakin työ jossa tekemättömät aina edestään löytää. Tulee liikaa korjaamista eli lisätyötä tekemättömistä. Joten vaihtoehto on oikeastaan vain jaksaa ajallaan tai häipyä lopullisesti.
Peter principle. Työtä ja vastuuta annetaan työntekijälle aina lisää, kunnes työntekijä ei selviä enää, ja jätetään siihen pisteeseen. Työntekijä tekee itse yliaikaa selvitäkseen töistään, kuten sinäkin. Sinulle on käynyt juuri noin.
Ainoa tapa päästä tuosta tilanteesta on vaihtaa työpaikkaa. Nykyinen työnantajasi ei voi pilata työtodistustasi tms, jos et pyydä arviota työstä todistukseen. Luultavasti siellä kuitenkin arvostetaan panostasi, kun teet liikaa työtä yhden palkalla.
Suomalaisten työllisyys ja työttömyys tilastot ovat aivan normaalilla tasolla. Ajatelkaapa tätä. Isot työttömyysluvut johtuvat maahan muuttajien työttömyydestä. Media on vain niin vihervasemmistolaista, että uutisointikin on tätä tasoa. Tämä siis tilastollinen fakta, josta puhutaan paljon somessa. Eli, uskoisin, että töitä löytyy.
Kävisin asiallisen keskustelun esimiehen kanssa. Että terveytesi kärsii stressistä, etkä pysty jatkamaan, ellei jotain tehdä. Kannattaa myös panostaa omaan terveyteen, päihteet pois, terveellinen ruoka ja liikunta, jolloin nukkuukin paremmin. Näin stressitasotkin pysyy hallinnassa paremmin.
Jätä kylmästi tekemättä mitä et ehdi eli sen puolikkaan työntekijän osuuden.
Se on täysin esihenkilön ongelma mitä niille asioille tapahtuu joita ei tehdä, ei sinun.
Huolehdi tauoistasi.