HS: Taksiyritys koettaa palkata kuskeja ilman palkkaa sillä lupauksella että palkkaa voisi saada "ehkä joskus tulevaisuudessa"
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011976719.html
Suomi on kyllä länsimaaksi erikoinen. Yrittäjät kokeilevat jo kepillä jäätä, saisiko ilmaisia orjia.
Voiko työkkäri velvoittaa menemään tuollaiseen töihin ilman palkkaa siten että kaikki tuotot kerää omistaja ja tekijälle jää känsät käteen?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on palkanmaksupula. Mikä johtaa siihen että yritykset taantuvat eivätkä yritä kehittyä. Yrityksen täytyy kilpailla myös työvoimasta, muuten eivät saa hyviä työntekijöitä ja jäävät polkemaan paikoilleen.
Kokoomuksen johdolla yritykset eivät kehity koska Kokoomus on hyväksynyt sen että yritykset repivät tuottavuuden työntekijöiden matalista palkoista, eikä menestyvistä tuotteista.
Yrityksen täytyy kilpailla myös työntekijöistä jotta se saa parhaat työntekijät. Kokoomus on sitä mieltä että yritysten ei kuulu kilpailla työntekijöistä, vaan työntekijöiden tulee kilpailla työpaikoista. Siitä ei hyvää seuraa, koska yritykset voivat laiskotella eikä ne voi kehitää tuotteitaan huonolla työvoimalla.
Mitä valitat? Mikset ala itse yrittäjäksi? Vai saatko palkkaa toisten haukkumisesta?
Juuri näin. Kokoomus ja muut asialliset toimijat ovat tehneet maastamme vapaa yrittämään.
Vasurit haluavat rajoittaa maata ja lupulta vangita meidät kommunismilla.
No sehän kuulostaa hyvältä, että olette valmiita tekemään ilmaiseksi töitä. Täytyykin perustaa siis yritys. Kerrotteko vähän minkä alan osaamista teillä on, niin tiedän minkä alan yrityksen maanantaina perustan?
Vierailija kirjoitti:
Kuljettajasta ei ole kyse, vaan markkinointipäälikön pestistä. Ilmaiseksi siis pitää tehdä firmasta kannattava.
Aiemmin tällä hallituskaudella oli kanssa firma, joka yritti vissiin teettää pakollisia ja palkattomia ylitöitä työntekijöillä? Kaikenlainen härskiys lisääntyy koko ajan.
Jos olisi oikeasti työvoimapula, ei työnantajat edes uskaltaisi tämmöistä, koska pelkäisivät menettävänsä hyvät tekijät. Nyt kun tekijää tunkee satamäärin ovista ja ikkunoista, kehtaa ehdotella ihan mitä vaan. Se on sitä paikallista sopimista.
Milloin näitä työnantajia alettaisiin kytätä edes murto-osalla siitä innokkuudesta, jolla kytätään työnhakijoita? Saavat suoltaa ihan mitä tahansa ilmoituksiinsa vuodesta toiseen.
Mä en jaksa tätä enää. Miksi v,tussa työelämästä on tehty näin hirveä? Miten tää voi olla laillista? Mä vaan haluan töitä ja siis TÖITÄ eli siitä pitää maksaa ihan oikeaa palkkaa jolla voi ostaa ruokaa ja maksaa vuokran ja laskut. Ja ei, en maksa työvälineitä kuten autoa ja niiden ylläpitoa ja huoltoa omasta palkasta, ne asiat kuuluu työpaikan järjestää työntekijöille. Mutta onko palkkatöitä tarjolla? Ei ole. On vaan kaikenlaista pelleilyä että pitää itse olla varuillaan ettei tule huijatuksi. HUIJATUKSI! Työelämässä! Milloin palkkavarkaudesta tulee oikeasti rikos?
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa tätä enää. Miksi v,tussa työelämästä on tehty näin hirveä? Miten tää voi olla laillista? Mä vaan haluan töitä ja siis TÖITÄ eli siitä pitää maksaa ihan oikeaa palkkaa jolla voi ostaa ruokaa ja maksaa vuokran ja laskut. Ja ei, en maksa työvälineitä kuten autoa ja niiden ylläpitoa ja huoltoa omasta palkasta, ne asiat kuuluu työpaikan järjestää työntekijöille. Mutta onko palkkatöitä tarjolla? Ei ole. On vaan kaikenlaista pelleilyä että pitää itse olla varuillaan ettei tule huijatuksi. HUIJATUKSI! Työelämässä! Milloin palkkavarkaudesta tulee oikeasti rikos?
Tiedän useamman yrittäjän, joka vikisee veroista ja tuista, mutta tekevät koko ajan kaikkensa, että työntekijöille voi maksaa mahdollisimman vähän. Kun kehtaa kysyä, ratkeaisiko vero-ongelma ja tarve tukiin sillä, että ihmisille maksettaisiin sellaista palkkaa, ettei tarvitse maksaa tukia verorahoilla lisäksi, vastauksena on hiljaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Milloin näitä työnantajia alettaisiin kytätä edes murto-osalla siitä innokkuudesta, jolla kytätään työnhakijoita? Saavat suoltaa ihan mitä tahansa ilmoituksiinsa vuodesta toiseen.
Sitten ihmetellään haastattelussa, kun työnhakijalla ja haastattelijoilla on aivan eri käsitys työssä.
Osalla ei myöskään ole mitään häpeää laittaa työsopimukseen aivan toista mitä on puhuttu ja sitten ihmetellään, kun työnhakija ei allekirjoita.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on demarin unelmatyö, jos saat sovittua osuuden firmasta ennen aloittamista. Yrittäjäthän on rikkaita ja laiskoja, eli demarin unelma työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on demarin unelmatyö, jos saat sovittua osuuden firmasta ennen aloittamista. Yrittäjäthän on rikkaita ja laiskoja, eli demarin unelma työ.
Ei mene läpi. Demarit sentään tietää ettei työntekijä ole mikään yrittäjä yrityksen sisällä ja että palkaton työ on laitonta. Kokkareilta nämä unohtuu.
"Ei palkalla kuulukaan elää."
Nalle W
Jaa että ei saa oaheksua vasn pitää perustss yritys
No mulla on pieni sivutyö jonka pohjalle voisin perustaa yrityksen. Sopiiko että palkkaan ilman palkkaa ohjelmoijan, sitten vielä markkinointihenkilön joka tekee nettisivut ja toimistotyöntekijän joka hoitaa laskut ja kirjanpidon ja muut toimistotyöt. Voin sitten joskus maksaa palkan jos tulee tarpeeksi tuloja.
Voiko taloonkin muuttaa ilmaiseksi sillä ehdolla, että ostaa/vuokraa sen joskus tulevaisuudessa? Voinko syödä ravintolassa ilmaiseksi ja jos ruoka on hyvää saatan maksaa sen joskus tulevaisuudessa?
Mä voin käyttää tota taksia ja maksan joskus jos firman maine on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi tällainen tuntuu olevan yhteiskunnassa ihan yleisestikin hyväksyttyä?
Esim r/suomi -alaredditissä näitä riistäjiä puolustetaan. ”No tää on nuorten jannujen startup niin onhan tää ymmärrettävää. Varsinkin it-alan startupeissa ihan normaalia, että tehdään ehkä vuosi ilmaiseksi ja sitten pääsee osakkuuten kiinni”.
Ja aika vasta oli uutisissa että 20% suomalaisista hyväksyy että ”osa tippuu kelkasta” velkalaivan kääntämiseksi.
Parvekkeelta alas hyppääminen ei enää tunnu pahalta vaihtoehdolta tässä ajassa. On tämä stna tyhmä kansakunta.
Ap ei lukenut koko juttua, mutta aloitus piti tehdä.
Taidan äänestää vasemmalle ekan kerran elämässäni. Nuo ei lopeta ellei niillä ole vastapainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi tällainen tuntuu olevan yhteiskunnassa ihan yleisestikin hyväksyttyä?
Esim r/suomi -alaredditissä näitä riistäjiä puolustetaan. ”No tää on nuorten jannujen startup niin onhan tää ymmärrettävää. Varsinkin it-alan startupeissa ihan normaalia, että tehdään ehkä vuosi ilmaiseksi ja sitten pääsee osakkuuten kiinni”.
Ja aika vasta oli uutisissa että 20% suomalaisista hyväksyy että ”osa tippuu kelkasta” velkalaivan kääntämiseksi.
Parvekkeelta alas hyppääminen ei enää tunnu pahalta vaihtoehdolta tässä ajassa. On tämä stna tyhmä kansakunta.
Suomi on ihan oikeasti maailman ainoa maa, jossa iso osa ihmisistä uhriutuu välittömästi ja alkaa hyvinkin aggressiivisesti puolustamaan näitä riistäjiä. Näin jopa ihan duunareissakin, joiden nyt luulisi viimeisinä alkavan tukea tällaista toimintaa ja palkanmaksun alasajoa.
Mikä juttu tämä on? Ei haluta olla "hankalia" tms.?
Eikö työn teettäminen ilmaiseksi ole laitonta? Sen takia meillä on minimipalkka useimmilla aloilla, ammattiliittojen pitäisi herätä tällaiseen puliveivaamiseen. Jos tällainen on sallittua niin, siitä vaan yrityksiä perustamaan. Toimitusjohtaja, siivooja, kokki, autonkuljettaja, varastomes, markkinointipäällikkö, tulkaa meille töihin! Palkkaa ei makseta, muta saatte unohtumattoman kokemuksen.
Tietynlaista sosialismia tämäkin.
PS. Taksiala on täysin kannattamatonta tänä päivänä, on Boltia, Uberia, Taksidataa, Menevää, ym.
Kuitenkin yritys varmasti odottaa kokoaikaista sitoutumista työhön. Millähän kukaan kuvittelee sitten elävänsä, jos pitää päivät olla palkattomassa työssä.
No nyt on pöhinää! T. Ek