Turkulainen tyttöjengi videoi itkevän uhrinsa – Uhkasivat murtaa polvilumpiot
Uhri itki videolla, jolla hänet pakotettiin sanomaan nöyryyttäviä asioita.
Turun käräjäoikeus on tuominnut neljä teini-ikäistä tyttöä vakavista rikoksista, joiden uhreiksi joutuivat tekohetkellä 14- ja 16-vuotiaat tytöt.
Teot saivat alkunsa Turun keskustassa sijaitsevassa Hansa-kauppakeskuksessa. Tyttöporukka lähti seuraamaan uhreja kauppakeskuksessa ja huuteli heille. Vain tytöistä vanhempi tunsi haukkujat entuudestaan.
Porukka käskytti uhrit ulos kauppakeskuksesta. Toiselta tytöltä vietiin puhelin, ja häntä uhattiin polvilumpioiden murskaamisella ja tappamisella, jos hän ei tottele. Uhria tönittiin ja nimiteltiin äpäräksi.
– Ei kannata pelleillä, yksi tytöistä oli sanonut uhreille.
Tytöt ilmaisivat, että he ovat valmiita hakkaamaan ja tappamaan uhrit.
Itki videolla
14-vuotias tyttö onnistui pakenemaan paikalta takaisin kauppakeskuksen sisälle ja siellä olevaan kahvilaan. Paikalle hälytettiin vartijat.
Ennen kuin vartijat ehtivät väliin, 14-vuotiaan tytön 16-vuotiaalle kaverille tehtiin kamaluuksia.
16-vuotiasta tyttöä pahoinpideltiin kauppakeskuksen ulkopuolella. Tyttöporukka löi häntä nyrkeillä ja avokämmenellä kasvoihin. Lisäksi uhria potkittiin. Tyttö sai mustelmia, hänen huuleensa aukesi haava ja hammas alkoi heilua.
Tilannetta videoitiin. Tyttö pakotettiin lausumaan videolle nöyryyttäviä asioita. Videolla tyttö itki. Pahoinpitelijät uhkasivat jakaa sen Snapchatiin, Redditiin ja Jodeliin.
Lopulta tuomitut sylkivät uhrin päälle.
Näin tuomittiin
Neljä tuomittua tyttöä olivat tekoaikaan 16–17-vuotiaita. Heistä kolmelle tuomittiin ehdollista vankeutta. Neljännelle tuomittiin vain sakkoja, koska hänen roolinsa tapahtumissa oli muita vähäisempi. Tytöt tuomittiin kaikista rikoksista nuorina henkilöinä.
Pisimmän rangaistuksen sai päätekijäksi katsottu tekohetkellä 17-vuotias tyttö, joka tuomittiin nuorena henkilönä viiden kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja valvontaan. Hänen syykseen luettiin pahoinpitely, lievä pahoinpitely, laiton uhkaus, vahingonteko, pakottaminen ja kunnianloukkaus.
Vaikka kyseinen 17-vuotias tyttö katsottiinkin päätekijäksi, oli kaikkien syytettyjen osuus tapahtumista merkityksellinen, toteaa käräjäoikeus. Tekoihin osallistui useita henkilöitä ja ne tehtiin yhteisymmärryksessä
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon viettänyt nuoruuttani -90 luvun alussa Turussa ja muistan jo silloin siellä olleen tyttöjengin, joka hakkasi ihmisiä ihan summamutikassa. Yhdenkin vapun muistan kun tosissaan pelotti kun riehuivat Kupittaan puistossa. Ennenkin osattiin.
Ja iha suomalaisia olivat, tuolloin ei paljon maahanmuuttajia vielä näkynyt
En jaksanut lukea mutta oliko videota linkkinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon viettänyt nuoruuttani -90 luvun alussa Turussa ja muistan jo silloin siellä olleen tyttöjengin, joka hakkasi ihmisiä ihan summamutikassa. Yhdenkin vapun muistan kun tosissaan pelotti kun riehuivat Kupittaan puistossa. Ennenkin osattiin.
Ja iha suomalaisia olivat, tuolloin ei paljon maahanmuuttajia vielä näkynyt
Mutku suomalaiset! Mutku persut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mistä lähtien teini tyttöjen joukossa on ollut näin psykopaattisia väkivaltarikollisia? Tuntuu jotenkin aika uudelta yhteiskunnalliselta ilmiöltä. "
Vastaus on some, elokuvat, pelit, lehdet, epäonnistunut kasvatus.
Elokuvia, pelejä ja lehtiä oli myös 90-luvulla. Itseasiassa niiden kulta-aikaa. Eipä tuollaista silti ollut katukuvassa.
80-luvullakin oli ja silloinkin kyllä oli tyttöjengejä. Turha väittää, että olisi nykyajan ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantisjengiä Hansassa hulinoineet ovat yleensä olleet. Huonoista perheistä, mutta suomalaisia. Käyvät päälle, sylkevät ja uhoavat (ehkä jonkun pojan takia, johon iskeneet silmänsä), istuvat usein porukalla Halosen edustalla. Tatuointeja ja liiloja hiuspehkoja. Edelliset raggarit huostaanotettiin, ehkä nyt pikkusiskot ovat saapuneet samalle paikalle. Näitä sai pelätä jo pari vuotta sitten, jos käveli pitkin Kristiinankatua.
Ohhoh. Tuonnäköisiä ihmisiä ei täällä pk-seudulla tarvitse pelätä, mutta Turussa on näköjään toisin.
Onko vielä Kouvola-tukka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mistä lähtien teini tyttöjen joukossa on ollut näin psykopaattisia väkivaltarikollisia? Tuntuu jotenkin aika uudelta yhteiskunnalliselta ilmiöltä. "
Elokuvia, pelejä ja lehtiä oli myös 90-luvulla. Itseasiassa niiden kulta-aikaa. Eipä tuollaista silti ollut katukuvassa.
80-luvullakin oli ja silloinkin kyllä oli tyttöjengejä. Turha väittää, että olisi nykyajan ilmiö.
Mutku ennenki! Mutku suomalaisetki! Mutku persut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olihan teitä piruja jo silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 33v mies ja tämän jutun luettuani alkoi kyllä vähän hiiltää näiden nuorten yrjöttävä ja alentava käytös uhria vastaan. Onko tässä maassa/maailmassa enää toivoa? Haluaisitteko minulle tuomion hirsipuu/giljotiini/ehdoton vankeus periaatteella jos mielessäni ajattelen että nämä tytöt olisivat aika suurta kurinpalautusta vailla? Hiuksista kiinni ja kuulustelu penkkiin nämä teinit joutaisivat. Mikä aiheuttaa näin suuren todellisuuden vajeen että toista viatonta ihmistä uhataan polvilumpioiden murskaamisella? Sisällä kytee erityisen ahdistunut mieli tuon ikäisellä.
huumepiireissä elävät. perhe, poikkikset.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapselle on käynyt samoin. Tekijät ihan kantasuomalaisia, vanhemmat ihan tolkun ihmisiä. Tekijät alle 15. Itse syytän täysin somea ja sitä, mille alaikäiset lapset siellä altistuvat. Mitä pitävät "normaalina". Mikään taho ei niitä sisältöjä ennakkostekkaa tai sensuroi, kuten vielä meidän lapsuudessa ja nuoruudessa näkemämme sisältö oli aina jonkun kontrollin käynyt läpi. Tämän sukupolven aivotoiminnan kehitystä on päässyt sekoittamaan somen sisältö ja ylipäätään somen toimintamekanismit.
Kuvaavaa myös oli, ettei kukaan näiden lasten vanhemmista ottaneet puhelimia lapsiltaan pois kasvatuskeinona tai rangaistuksena. Ei vain nähdä yhteyttä, vaikka lapsille nämä älypuhelimet ovat nimenomaan myös rikosvälineitä. Pyysin poliisejakin takavarikoimaan näiden pahoinpiteilijöiden puhelimet; eivät voineet.
Tämä voisi olla hyvä, että takavarikoitaisiin puhelimet aina rikoksentekovälineinä. Olisi varmaan nuorille kovempi rangaistus kuin joku ehdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Kallut videoivat rikoksensa todisteeksi. Mikä voisi ollakaan kallumpaa?
Pillut neulottava umpeen ja karkoitus. Jos on muna, niin poikki ja karkoitus.
Kun tässä ketjussa kerran jo mutkuttajat vetosivat 80-lukuun niin minä en muista 80-luvulta yhtään niin tyhmää rikollista että olisi omat rikoksensa kuvannut levitykseen. Päinvastoin välttelivät kaikkia kameroita, silloisista vähäisistä valvontakameroista lähtien.
Uutisoikaa nyt oikeen kovasti, imeskelkää mediassa joka yksityiskohta ja kas: pian löytyy taas jostain uusi wanna be kovis-kimma jengi!
Vierailija kirjoitti:
Neljäshän sain noista pahimman tuomion koska sakot joutuu jopa maksamaan.
Kyllä ne muutkin joutuvat maksamaan uhrien oikeudenkäyntikulut ja korvaukset, mikäli heillä joskus tuloja tulee olemaan. Valtiokonttori perii rahat ulosoton kautta rikollisilta. Alaikäiset ovat korvausvelvollisia.
Vierailija kirjoitti:
Aa no ei sitten mitään hätää ku kerran jo 90-luvullaki! Antaa palaa vaan tytöt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks tää nyt sitä kulttuuria, jota vasemmistolaisten mielestä valkoisella rodulla ei ole?
N25
Mutku 80-luvullaki! Mutku persutki!
Paras silakkarientäjä ennätti muistelemaan erääseenkin ketjuun miten hän tiesi jo y0-luvulla tapahtuneen tätä.
Jännää vaan miten noiden 70-lukumuistelijoiden ulosannin perusteella edes heidän vanhempansa eivät ole silloin olleet tapahtumia todistamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan liity tähän keskusteluun ja väkivaltaa tuntuu olevan sekä enemmän että raaempaa ja yhä nuorempia skidejä. En tiedä kuin yhden, jonka kimppuun ysärillä käytiin tyttölaumalla, nyt varmana joka lapsi osaisi sanoa jonkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan liity tähän keskusteluun ja väkivaltaa tuntuu olevan sekä enemmän että raaempaa ja yhä nuorempia skidejä. En tiedä kuin yhden, jonka kimppuun ysärillä käytiin tyttölaumalla, nyt varmana joka lapsi osaisi sanoa jonkun.
Kyllä niitä varmasti ennenkin oli tyttöporukoitakin jotka jotain tyttöä saattoivat repiä hiuksista ja vaikka lyödäkin. Se vaan unohtuu näiltä "mutku ennenki" hokijoilta ettei ne silloiset tyttöporukat todellakaan tuollaisina hyeenoina uhkailleet polvilumpioiden hajoittamisilla, sukulaisten vahingoittamisilla ja ties millä. Silloin myös nuo tyttöporukat saivat kyllä kiinnijäädessään kurinpalautusta vanhemmiltaan ja myös opettajiltaan. Ei ollut kukaan rikollisten päitä silittelemässä ja hokemassa että "kyllähän jo 50-luvullakin".
Perheen rahattomuus ja työttömyys, eikä itse pärjätä koulussa tai missään muussakaan, ja itsetunto nollissa, niin sitten mennään kaupungille riehumaan. Ei tietenkään oikeuta, mutta tässä todennäköiset syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä varmasti ennenkin oli tyttöporukoitakin jotka jotain tyttöä saattoivat repiä hiuksista ja vaikka lyödäkin. Se vaan unohtuu näiltä "mutku ennenki" hokijoilta ettei ne silloiset tyttöporukat todellakaan tuollaisina hyeenoina uhkailleet polvilumpioiden hajoittamisilla, sukulaisten vahingoittamisilla ja ties millä. Silloin myös nuo tyttöporukat saivat kyllä kiinnijäädessään kurinpalautusta vanhemmiltaan ja myös opettajiltaan. Ei ollut kukaan rikollisten päitä silittelemässä ja hokemassa että "kyllähän jo 50-luvullakin".
Enemmän ne hakkaajatytöt olivat silloin poikkeusyksilöitä ja lauma lähinnä seurasi vierestä. Muistan yhden tällaisen hakkaajatytön haastattelun lehdestä 90-luvulta. Siis mukiloi tuntemattomia ihmisiä sairaalaakuntoonkin ja lopetti käytöksensä vasta kun sosiaalinen paine alkoi kääntyä häntä vastaan.
Tähän on tultu ja pahenee vaan, ensin pojat ja nyt jo tytötkin, alkoi kymmenisen vuotta sitten.
Mutku ennenki mutku suomalaisetki mutku persutki!