Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luitko Hesarin artikkelin AMOC-virrasta?

Vierailija
02.05.2026 |

Helsingin Sanomien nettisivulla tuli todella hieno ja selkeä artikkeli. Lienee myös tämän päivän painetussa lehdessä. 

Taas puhutaan Golf - tai AMOC -virrasta, Suomea lämmittävä merivirta on hidastunut todella paljon ja uhkaa pysähtyä. Vaikka puhutaan kasvihuoneilmiöstä muualla maailmassa, meillä se tarkoittaisi kesän lyhenemistä kuukaudella molemmista päistä ja talvisin jopa 3 metriä lunta ja -50 asteen pakkasia.

Tässä hesarin artikkeli: https://www.hs.fi/tiede/art-2000011974804.html

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitasko keskittyä pääasiaan. AMOC on hidastumassa. Kun meille Karibialta lämmintä vettä tuova merivirta pysähtyy, tai edes hidastuu, sen tuoma lämpö jää pois. Sitähän ei voi kiistää kukaan, vaikka syistä miksi kiistelläänkin.

Kun meiltä jää lämpö saamatta, Suomessa on kylmempää kuin nykyään,, sekin lienee selvää. Myös lämön tieltä siirtyneet kosteammat virtaukset palaavat, eli sateita, sekä vetenä että lumena, tulee useaammin ja runsaampina. Kun korkeapaine tulee ja sateet työntyvät etelään, laskee talvilämpötila lähes siperian lukemiin. Nuo -60 asteen lukemat ovat pelottelua, mutta -50 astetta on meillä ollut satunnaisesti tähänkin asti, nämä vain lisääntyvät. 

Talven lumisateet, kun ovat runsaampia kuin ennen, se kasvattaa lumipeitettä. Syksyllä talvi alkaa aiemmin ja keväällä lumipeitteen sulaminen kestää pitempään. Odotettavissa on siis myös tulvia ja nopeampien painevaithelujen myötä myös myrkyjen todennäköisyys kasvaa.

Vierailija
22/28 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Golf virta johtuu maapallon pyörimisliikkeestä. Yllätävän vaikea asia suomi medialle?
Että onkos kukaan huomannut sen pyörimisen pysyhtyneen?
 No milloin nyt ei maailmanloppu olisi ollut otsikoissa

Amoc taitaa olla enemmänkin median amok-juoksu oikeaa tiedettä vastaan... olisko todella typerä ajatus tämä. En tiedä amoc'ista , mutta median aivoitusten miettimine on joskus mielenkiintoista

No olihan meillä Sabine

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt vaikka asia niin että enpä hankkisi suomesta asuntoa, enkä ainakaan kovin kallista sellaista. Kaalinee kerit todennäköisemmin kyllä tuhoavat maan hyökkäämällä jo ennen tuota jäätymistä ja sitä ennen kokoomusloiset perskär päsineen tehneet siitä elinkelvottoman velka- köyhyys ja työttömyyshel vetin. Mutta niin tai näin, suomeen jää vain mielenterveysongelmaiset masokistit.

Vierailija
24/28 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin itsekäs etten kertakaikkiaan välitä. Elän ehkä 20-30 vuotta eli minua tuo ei kosketa. Lapsi minulla on, mutta hänestäkin aika jättää todennäköisesti paljon ennen 2100-lukua. 

Vierailija
25/28 |
02.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen niin itsekäs etten kertakaikkiaan välitä. Elän ehkä 20-30 vuotta eli minua tuo ei kosketa. Lapsi minulla on, mutta hänestäkin aika jättää todennäköisesti paljon ennen 2100-lukua. 

Se on kyllä etu jos elinikää ei ole enää montaa vuosikymmentä jäljellä. Silloin on lisäksi saanut olla työssä hyvänä aikana jolloin työtä oli helppo saada ja työsuhteissa ehdot olivat hyvät ja työttömyysturvakin järkevä. Lisäksi olet saanut jäädä eläkkeelle silloin kun säännöt olivat vielä inhimilliset, ikääntyneiden eläkeputkineen yms. Olet kuin lottovoittaja, kaikenkaikkiaan.

Vierailija
26/28 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä etu jos elinikää ei ole enää montaa vuosikymmentä jäljellä. Silloin on lisäksi saanut olla työssä hyvänä aikana jolloin työtä oli helppo saada ja työsuhteissa ehdot olivat hyvät ja työttömyysturvakin järkevä. Lisäksi olet saanut jäädä eläkkeelle silloin kun säännöt olivat vielä inhimilliset, ikääntyneiden eläkeputkineen yms. Olet kuin lottovoittaja, kaikenkaikkiaan.

Tämä. Olisin itsekin mieluusti elänyt työelämävaiheen 70-80 luvuilla ja kyllä vielä ysärilläkin oli sentään hyvä perusturva ja ihmisarvo työttömäksi jääneilläkin vaikka työpaikat olivatkin lamassa vähissä. Nykyään vain epäinhimillistä pakkotyötä orjan ehdoin vailla mitään oikeuksia ja koko ajan yritetään vain saada velkaannutettua jotta viimeinenkin vapauden toiveen kipinä sammuisi ja orjatyössä tai työttömänä joutuisi olemaan hautaan asti.

Vierailija
27/28 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset loppuu joka tapauksessa ja ulkkikset pakenee  kun  ei ole enää mitään.  Jokunen  jäärä voi jäädä   ja pärjäilee hyvin. Siperiassakin  eletään.  Eikä sitä tiedä miten ilmasto muuttuu muuallakin.  Yksi asia vaikuttaa toiseen  jne.

Vierailija
28/28 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset loppuu joka tapauksessa ja ulkkikset pakenee  kun  ei ole enää mitään.  Jokunen  jäärä voi jäädä   ja pärjäilee hyvin. Siperiassakin  eletään.  Eikä sitä tiedä miten ilmasto muuttuu muuallakin.  Yksi asia vaikuttaa toiseen  jne.

Voi jäädä mutta tuskin pärjäilee mitenkään auvoisesti. Kärvistelemään ja sinnittelemään jotkut varmaan jääkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän