Lapsi kieltäytyy liikkumasta jääräpäisesti
Lapsi (8v) kieltäytyy liikkumasta nykyisin jääräpäisesti. Vaikka vanhemmat ja/tai sisarukset kuinka houkuttelisivat häntä edes syömään jäätelöä terassille. Lapsi käyttää sisällä älylaitteita paljon, mutta vaikka nekin otettaisiin pois, hän uppoutuu lukemaan kirjaa, piirtämään tai vain leikkimään. Onkohan mitään keinoja, joilla lapsen saisi ulos? Ja mikä mahdollisesti on syy tällaiselle jääräpäiselle liikkumisesta kieltäytymiselle?
Kommentit (64)
Siitepölyallergia tms, et esim hengitys ahdistaa ulkona?
Raudanpuute, niin ei jaksa liikkua?
Vierailija kirjoitti:
No anna hyvä ihminen sen lapsen liikkua vapautuneesti ja iloisena.
Minä annan. Mutta lapsi ei halua. Tässä on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Näitä olen pohtinut, kun lapsi on muutenkin väsynyt ja kiukkuinen.
Jaa että kaikki omaisuus on suvun päämiehen tai -naisen hallussa?
Vierailija kirjoitti:
Jaa että kaikki omaisuus on suvun päämiehen tai -naisen hallussa?
Ei kaikki omaisuus - vain laitteet. Sukulaiseni on tekniikassa paljon taitavampi kuin me, joten on järkevintä, että tekniikka on hänen käsissään.
No jopas on ongelma ja mikään keino ei taaskaan tunnu kelpaavan.
Kauanko sen läppärin akku kestää? Jos ihan vaan virtajohto olisi teillä ja kerran pari viikkoon lataisitte läppärin. Voihan sen latauksen ja ruutuajan verhoilla palkinnoksi - tunti ulkona on tunti latausta tai tunti käyttöaikaa. Läppärihän on äärettömän helppo ottaa ja nakata jonnekin piiloon, tai ottaa töihin/kauppaan minne vaan mukaan, jotta lapsi ei pääse kiertämään kieltoja ja mekaanisia estoja (vai millä sanalla niitä kuvasit).
Ja hei, ole nyt hyvänen aika se teidän perheen aikuinen ja auktoriteetti! Jos keskustelu ei auta, niin sulla on päätösvalta, muista se.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko sen läppärin akku kestää? Jos ihan vaan virtajohto olisi teillä ja kerran pari viikkoon lataisitte läppärin. Voihan sen latauksen ja ruutuajan verhoilla palkinnoksi - tunti ulkona on tunti latausta tai tunti käyttöaikaa. Läppärihän on äärettömän helppo ottaa ja nakata jonnekin piiloon, tai ottaa töihin/kauppaan minne vaan mukaan, jotta lapsi ei pääse kiertämään kieltoja ja mekaanisia estoja (vai millä sanalla niitä kuvasit).
Ja hei, ole nyt hyvänen aika se teidän perheen aikuinen ja auktoriteetti! Jos keskustelu ei auta, niin sulla on päätösvalta, muista se.
Kiitos viestistäsi!
Läppärin jatkuva fyysinen hallussapito on järkevä ajatus. Sitä olen osittain jo tehnytkin, mutta tällöin lapsi siirtyy televisioon.
Vanhempien tavat tarttuneet?
Kasvukipuja jaloissa?
Häntä kiusataan ja on uhkailtu?
Voiko olla raudanpuuteanemia tai astma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viestistäsi!
Läppärin jatkuva fyysinen hallussapito on järkevä ajatus. Sitä olen osittain jo tehnytkin, mutta tällöin lapsi siirtyy televisioon.
Telkkarin kaukosäädin talteen. Miksi laitteita pitää olla noin monta? Pelit pois myös aikuisilta esim. kuukaudeksi. Tulee järkevämpää tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viestistäsi!
Telkkarin kaukosäädin talteen. Miksi laitteita pitää olla noin monta? Pelit pois myös aikuisilta esim. kuukaudeksi. Tulee järkevämpää tilalle.
itse pelaat koko ajan candy cruz sagaa nii mummo turha sanoo!
tee luokku ja sit sanot et tuol häkis on tietokone, tms ja laita häkki kiinni sit voit kantaa ku kissaa.
Meidän kavereiden tyttö oli tuollainen jo ihan pienenä. Hän oikein vihasi "liikuntaa".
Muistan kun perhe tuli meille ja jos mä avasin terassin oven, niin minun pojat juoksivat viivana ulos pelaamaan ja juoksemaan ja sen tytön vanhemmat olivat ihan hämmästyneitä. Heidän tyttö halusi lukea ja piirtää rauhassa
Tyttö oli vähän erikoinen muutenkin ja varmaan hänelle olisi annettu joku diagnoosi jos vanhemmat olisivat halunneet.
Nyt paljon myöhemmin tyttö on jo 22-v, löytänyt parin virheliikkeen jälkeen itselleen sopivan opiskelualan ja pelaa muutaman kaverinsa kanssa muutaman kerran viikossa sulkapalloa.
Eli; kyllä se siitä. Ei kaikkia vaan kiinnosta samat jutut
Miksi olisi liikuttava jääräpäisesti?
Vierailija kirjoitti:
Meidän kavereiden tyttö oli tuollainen jo ihan pienenä. Hän oikein vihasi "liikuntaa".
Muistan kun perhe tuli meille ja jos mä avasin terassin oven, niin minun pojat juoksivat viivana ulos pelaamaan ja juoksemaan ja sen tytön vanhemmat olivat ihan hämmästyneitä. Heidän tyttö halusi lukea ja piirtää rauhassa
Tyttö oli vähän erikoinen muutenkin ja varmaan hänelle olisi annettu joku diagnoosi jos vanhemmat olisivat halunneet.
Nyt paljon myöhemmin tyttö on jo 22-v, löytänyt parin virheliikkeen jälkeen itselleen sopivan opiskelualan ja pelaa muutaman kaverinsa kanssa muutaman kerran viikossa sulkapalloa.
Eli; kyllä se siitä. Ei kaikkia vaan kiinnosta samat jutut
Diagnoosi sille, että haluaa lukea ja piirtää, WHAT!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä olen pohtinut, kun lapsi on muutenkin väsynyt ja kiukkuinen.
Tähän aikaan vuodesta kaikki lapset ovat väsyneitä ja kiukkuisia. Kouluvuosi on rasittanut heitä jo paljon. Kohta alkaa kesäloma ja sä huomaat muutoksen nopeasti kun lapsi piristyy kun saa tehdä asioita omassa rytmissä ja ei tarvitse opiskella.
Ruutuaika minimiin. Jos sitä ruutuaikaa on päivässä vaikka tunti, niin se koskee kaikkia laitteita yhteensä, eikä niin, että ensin ollaan tunti puhelimella, sitten tunti koneella ja tunti telkkarilla. Aikuisena sinä vastaat siitä miten rajat asetetaan. Telkkarista voi ottaa netin tai virtajohdon pois. Läppärin saa käyttöön valvotusti sovituksi ajaksi jne.
Itse muistan lapsena, että ulos oli pakko mennä ja menin sitten monesti sinne lukemaan kirjaa, kun oli hyvä kirja kesken. Harrastin kyllä muuten liikuntaa mutta ulkona oli välillä yksin tylsää.
Paras tapa houkutella lapsi liikkumaan on lähteä koko perhe mukaan. Teette retkiä, käytte uimassa yms ja kotiin jääminen ei ole vaihtoehto. Noin pienen lapsen kohdalla aikuinen voi vielä määrätä.
Ai että aina jäätelöä kun ulos mennään = lellitty lapsi!!!
Tulkintasi olemattomien ongelmien muodostamisesta on oikea. On kuitenkin myös toinen mahdollisuus: että lapsesi oikeasti pelkää kuollakseen ampiaisia, mutta ei tuo sitä esiin, koska sitä ei uskota todelliseksi syyksi. Silloin on helpompi sanoa, että ei huvita.