Suomalaisten miesten ylipaino on merkittävä kansanterveydellinen haaste!!!
Suomalaisten miesten ylipaino on merkittävä kansanterveydellinen haaste: yli 70 % työikäisistä miehistä on vähintään ylipainoisia !!!!
Kommentit (52)
Olin joskus lääkärin tarkastuksessa. Lääkäri tutki selkä ja jalkavaivojani. Olin alushoususillaan ja minun piti tehdä taivutus liikkeitä lääkärin katsellessa vieressä. Lääkäri mainitsi samalla ylipainostani. Koitin puolustella etten nyt kovin ylipainoinen ole. Juuri tämän sanottuani kesken taivutuksen kalsareitteni kuminauha napsahti poikki.
Vierailija kirjoitti:
Prismassa tuli vastaan TAAS sellainen pullukka keski-ikäinen nainen, joka koko painollaan nojasi siihen ostoskärryyn ja lyllersi eteenpäin.
No voi voi. Sinun kannattaisi tilata kotiin, niin muiden ihmisten tavat ei järkyttäisi noin pahasti. Minäkin nojaan kärryyn silloin kun kärryn otan, usein käytän vain koria. Tällaiselle pätkälle se kärryn aisa on just sopivalla nojailukorkeudella, samalla voi lukea ostoslistaa kännykästä.
Miesten ylipainostahan tässä puhutaan. Siis mitä väliä heistä, paksuista miehistä. Poksahtakoot halki ihan rauhassa..
Kannattas mittauttaa ferritiini !!
Ei se ole oma valinta olla lihava...
Läskijankutus vol. 231154568778456223564568
Vierailija kirjoitti:
BMI-kaava ei kerro totuutta. Treenasin nuorena aika paljon ja rasvaprosentti oli aika alhaalla. Silti terveystarkastuksessa mainittiin joskus, että painoa pitäisi pudottaa.
Hyvin harvan ongelma on tuo, että on paperilla ylipainoinen lihasten vuoksi.
Aloitus pitää paikkansa, mutta silti jännä että vastaava naisia koskeva aloitus poistetaan hetkessä. Tämä saa olla rauhassa. Tekopyhyys.
Ja aina terveydenhuollossa painoa mittaamassa on nainen.
Olen ylipainoinen mies ja painan 69 kg, mutta olen laihduttamassa. BMI:n mukaan en ole ylipainoinen, mutta WHtR:n (Waist to Height Ratio, eli vyötärön ja pituuden suhde) mukaan olen ylipainoinen, ja ChatGPT:n mukaan WHtR mittaa ylipainoa paremmin kuin BMI.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus pitää paikkansa, mutta silti jännä että vastaava naisia koskeva aloitus poistetaan hetkessä. Tämä saa olla rauhassa. Tekopyhyys.
Vastaavia aloituksia naisia koskien on niin paljon, että jokaista täällä ei kannata pitää. Erityisesti kun ne eivät ole asiallisia, vaan jonkun reppanan tekemiä, joka pääsee sitten itse kommentoimaan omaan aloitukseensa huh huh ja hyh hyh kommentteja. Palstalla on nytkin naisten vyötärölihavuutta koskeva eilen aloitettu ketju.
En oikein taas ymmärrä tätä sukupuolittunutta riitelyä ylipainosta. Läski ei minun mielstäni kaunista ketään, ja on ihan sama onko sen kantaja mies vai nainen. Mutta onneksi noita isoista ihmisistä tykkääviäkin on ilmeisesti aika paljon, ainakin jos Prisman kassajono-otosta on uskominen.
Uskon kuitenkin, että nämä uudet laihdutuslääkkeet tulevat muuttamaan tilanteen täysin. Ylipainosta tulee kymmenen vuoden sisällä alaluokkainen stigma tupakoinnin tapaan; etkö välitä vai oletko köyhä?
En ole varma, onko kehitys ihan reilu, mutta kansanterveys ja sairaanhoitokulut varmasti kiittävät.