Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläke maksetaan myöhässä?

Vierailija
01.05.2026 |

Jos eläkkeen maksupäivä on lauantaina, rahat saa vasta maanantaina. Jos palkkapäivä on lauantaina, rahat saa edellisenä perjantaina. Miksi näin?

Ja nyt kun on vappupäivä, pitäisi tulla eläkkeen perjantaina. Sen saakin vasta maanantaina.

Epäreilua?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt älytöntä koska pankit (lue tietokoneet ja rahansiirto) toimii oikeasti 24/7/365. Ei tietokone välitä onko sunnuntai vai arkipäivä.

Tämä on vain pankkien petos, pitävät rahat siirtotileillään kasvamassa 3 pv korkoa pankille. 

Eläkkeen olisi pitänyt tulla tänään tilille eikä maanantaina.

Toinen mitä ihmettelin juuri viikko sitten oli rahansiirron nopeus/hitaus.

Säästöpankista Nordeaan siirtyi parissa minuutissa viime torstaina mutta Nordeasta Säästöpankkiin perjantaina maksettu oli tilillä vasta maanantaina. Sama petos jälleen

En ole ap, mutta joskus muinoin ennen eläkettä rahoituksen alalla työskennellessä, oli pankilta mahdollisuus saada sopimus, missä palkat maksetaan samana päivänä kaikkiin pankkeihin. Eli ei maa nyt rahat 3 pv pankin siirtotilillä. Eläkeyhtiöllä luulisi olevan tällainen systeemi. 

Vierailija
22/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ei tarvitse rahaa mihinkään.

Ai että eläkeyhtiön sijaan Kelan elätiksi vai sukulaisten elätettäviksi? Sitten se sinulta vasta parku pääseekin.

Ei, olen eläkkeellä itsekin, kirjoitin tuon vain koska mua ärsyttää tämä asia niin paljon. Mä saan eläkkeen 7.päivä, mutta ymmärrän täysin niiden harmituksen ja turhautumisen jotka nyt saavat eläkkeen vasta maanantaina. Tuntuu että eläkeläinen saa rahaa aina vasta kun juhlapyhät on ohi (oli se sitten mikä tahansa).

Kyllä ne yleensä maksetaan etukäteen, jos maksupäivä osuisi juhlapäivään, mutta nyt ei, koska on kolme peräkkäistä ei-pankkipäivää heti kuukauden alussa. Olen pieneläkeläinen, mutta varauduin tähän hyvissä ajoin. Myös Kelan eläke maksetaan joinakin kuukausina ennen 7. päivää. Mun miehen eläkkeen maksupäivä on 20. päivä, mutta ensi kuussa eläke tulee 18.6.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makseta myöhässä vaan joka kuukausi ekana arkipäivänä jos maksupäivä on 1  päivä . Mulla 4 päivä työeläke ja 7 päivä kansaneläke maksupäivät. 

Vierailija
24/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että eläkeyhtiön sijaan Kelan elätiksi vai sukulaisten elätettäviksi? Sitten se sinulta vasta parku pääseekin.

Ei, olen eläkkeellä itsekin, kirjoitin tuon vain koska mua ärsyttää tämä asia niin paljon. Mä saan eläkkeen 7.päivä, mutta ymmärrän täysin niiden harmituksen ja turhautumisen jotka nyt saavat eläkkeen vasta maanantaina. Tuntuu että eläkeläinen saa rahaa aina vasta kun juhlapyhät on ohi (oli se sitten mikä tahansa).

Kyllä ne yleensä maksetaan etukäteen, jos maksupäivä osuisi juhlapäivään, mutta nyt ei, koska on kolme peräkkäistä ei-pankkipäivää heti kuukauden alussa. Olen pieneläkeläinen, mutta varauduin tähän hyvissä ajoin. Myös Kelan eläke maksetaan joinakin kuukausina ennen 7. päivää. Mun miehen eläkkeen maksupäivä on 20. päivä, mutta ensi kuussa eläke tulee 18.6.

Ei  makseta jos maksupäivä on 1 päivä, kuten naapurillani koska on kuun vaihe niin eri kuussa on  elåkkeiden maksu päivät. Eri asia 7 ja 2O päivien maksupäivä koska ei ole kuun vaihe silloin voidaan maksaa etukäteen. . 

Vierailija
25/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhällä hengelläkö eletään taivasalla??

Omat kulut: ruoka, 2 talon asumiskulut, auton leasing ja bensa, lääkärikäynnit (tässäkuussa käsileikkaus, hammis ja labrat yksityisellä), remppalainan lyhennys ja korko, puhelin ja netti, lastenlapsille 3x30e sijoituksiin.

Ok

Esim. 2 talon asumiskulut on vain oma valinta. Lisäksi, käsileikkausta tuskin tarvitsee maksaa samantien. 

No minkätakia luulet että olen tehnyt 44v töitä kuten miehenikin?? Jotta saisin kodin perheelle ja rakkaan lomapaikan (4v sitten vasta). Tottakai on oma valinta mutta ei eläkkeelle jäämisen kuulu tarkoittaa sitä että luovutaan kaikesta! Yhdenkin kodin asumiskulut on mielestäsi liikaa.... kadulle joutaa mummo kun maksaa enää 20% veroja... Haista v!

Käsileikkauksen lasku tulee 2 viikon sisällä, nuo muut maksetaan käynnin yhteydessä

Vierailija
26/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei  makseta jos maksupäivä on 1 päivä, kuten naapurillani koska on kuun vaihe niin eri kuussa on  elåkkeiden maksu päivät. Eri asia 7 ja 2O päivien maksupäivä koska ei ole kuun vaihe silloin voidaan maksaa etukäteen. . 

No ei tietenkään edelleenkään edellisen kuukauden puolella makseta. Mutta jos vaikka 3. päivä on eläke, niin se voidaan maksaa 1. päivänä. 

Vierailija
27/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hoitaa raha-asiat hyvin, ei tuollaisella ole mitään väliä.

T. Kansaneläkkeellä oleva

Vierailija
28/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna toukokuun eläke on ainoa mikä maksetaan vasta 4. päivä. Ja joillakin on elämä täysin sekaisin!

Vierailija
29/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos TESsissä lukee, että palkka maksetaan kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä, sekin tulee nyt tässä kuussa neljäs päivä. Ymmärrätkö Ap, vai tavatako pitää, että menee perille? Sama homma eläkkeissä, eläkeyhtiön omasta järjestelmästä se on kiinni.

Ei muuten ole eläkeyhtiön järjestelmästä kiinni vaan laki tuon määrää.

Vierailija
30/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hoitaa raha-asiat hyvin, ei tuollaisella ole mitään väliä.

T. Kansaneläkkeellä oleva

Kyllä, nyt puhutaan muutaman päivän viiveestä ja koko maailma on silti kaatumassa.

Vierailija
31/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään edelleenkään edellisen kuukauden puolella makseta. Mutta jos vaikka 3. päivä on eläke, niin se voidaan maksaa 1. päivänä. 

Paitsi jos, kuten tänä vuonna, 1. ei ole arki-/pankkipäivä.

Vierailija
32/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ei valita jos eläke maksetaan kaksi päivää etuajassa eli 1. päivä. Ja seuraavassa kuussa 3. pv. Silloinkin tulee yli kuukauden tauko. 

Vierailija
33/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt älytöntä koska pankit (lue tietokoneet ja rahansiirto) toimii oikeasti 24/7/365. Ei tietokone välitä onko sunnuntai vai arkipäivä.

Tämä on vain pankkien petos, pitävät rahat siirtotileillään kasvamassa 3 pv korkoa pankille. 

Eläkkeen olisi pitänyt tulla tänään tilille eikä maanantaina.

Toinen mitä ihmettelin juuri viikko sitten oli rahansiirron nopeus/hitaus.

Säästöpankista Nordeaan siirtyi parissa minuutissa viime torstaina mutta Nordeasta Säästöpankkiin perjantaina maksettu oli tilillä vasta maanantaina. Sama petos jälleen

Niin, mutta siihen tarvitaan lakimuutos jos eläkkeitä alettaisiin maksamaan vkloppu, kuten nyt nyt toukokuussa vapun aikaan.

Eläkkeiden maksupäivät kun ovat eläkelain piirissä.

Jos vuonna 1 maksetaan 11 eläkettä ja vuonna 2 maksetaan 13 eläkettä, niin se tarkoittaa verotuksen ollessa progressiivinen, että rahaa voisi jäädä käteen vähemmän kuin maksettaessa 12 ja 12.

Vierailija
34/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuun eläke maksetaan toukokuussa, ei sitä voi maksaa edellisessä kuussa. Melko yksinkertaista, eikö?

Vierailija
35/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyhällä hengelläkö eletään taivasalla??

Omat kulut: ruoka, 2 talon asumiskulut, auton leasing ja bensa, lääkärikäynnit (tässäkuussa käsileikkaus, hammis ja labrat yksityisellä), remppalainan lyhennys ja korko, puhelin ja netti, lastenlapsille 3x30e sijoituksiin.

Ok

Esim. 2 talon asumiskulut on vain oma valinta. Lisäksi, käsileikkausta tuskin tarvitsee maksaa samantien. 

No minkätakia luulet että olen tehnyt 44v töitä kuten miehenikin?? Jotta saisin kodin perheelle ja rakkaan lomapaikan (4v sitten vasta). Tottakai on oma valinta mutta ei eläkkeelle jäämisen kuulu tarkoittaa sitä että luovutaan kaikesta! Yhdenkin kodin asumiskulut on mielestäsi liikaa.... kadulle joutaa mummo kun maksaa enää 20% veroja... Haista v!

Käsileikkauksen lasku tulee 2 viikon sisällä, nuo muut maksetaan käynnin yhteydessä

Hyvin ehdit saada eläkkeesi jos leikkauksen maksupv on vasta kahden viikon päässä.

Vierailija
36/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos, kuten tänä vuonna, 1. ei ole arki-/pankkipäivä.

Niin, silloin maksetaan 4. päivä. Mutta nyt onkin harvinainen tilanne. Yleensä ei ole kolmea peräkkäistä päivää heti kuun alussa, jolloin ei raha liiku tileille. Ja tosiaan ihmiset ihan sekaisin, kun eläke tulee 1 - 3 päivää myöhemmin kuin normaalisti.

Vierailija
37/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkien kapasiteetti tilisiirroissa rajallinen

.. varmaan siksi.

Palkkojen suhteen laki määrää milloin palkan on oltava palkansaajan käytettävissä.

Vierailija
38/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ehdit saada eläkkeesi jos leikkauksen maksupv on vasta kahden viikon päässä.

No eipä se lasku ole ainoa

Vierailija
39/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt huhtikuun eläkkeelä piti pärjätä 33 päivää mutta tässä kuussa vain 27. Vaikka sittenkin tulee eläke vasta maanantaina kesäkuussa 

Vierailija
40/52 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin varmaan hyvä näin niin ei tule tuhlailtua vapuksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan