Tutkijatohtori: Vanhuksia jätetään Suomessa heitteille itsemääräämisoikeuteen vedoten
Vanhuksia jätetään Suomessa lainvastaisesti heitteille itsemääräämisoikeuden varjolla, sanoo vanhuusoikeuden tutkijatohtori Henna Nikumaa.
Nikumaa pitää vanhustenhoidon tilannetta järkyttävänä. Hänen mukaansa itsemääräämisoikeus on Suomessa ymmärretty väärin ja siihen liittyy paljon väärää tietoa.
Kaleva oli mukana, kun Pohde kotiutti 84-vuotiasta muistisairasta akuuttipaikalta kolmen kuukauden osastohoidon jälkeen.
Yksin asuvan naisen muistisairaus on edennyt keskivaikeaan vaiheeseen, eikä hän enää tunnista kotiaan eikä muista, keitä siellä asuu.
Kaleva.fi
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Pohteella on oikein vanhustyön johtaja Mervi Koski. Mitään muuta ei ole hänestä kuulunut kuin yksi oma kirjoituksensa. Siinä hän mainitsi, että tulevaisuudessa kaikki vanhukset hoidetaan kotona.
Suomessa ollaan nyt jo pulassa, kun on liian terve sairaalaan, mutta liian sairas kotiin. Samaan aikaan on suljettu mokia vuodeosastoja useilla eri alueilla. Niillä vuodeosastoilla jonotettiin hoitokotipaikkaa. Äiti ehti olla 3kk vuodeosastoilla kiertämässä ja 3kk hoivakodissa ennen kuolemaansa.
Mutta itsemääräämisoikeutta omasta kehosta ei ole edes eutanasian saamiseen.
Se on hyvä vaan jos muisti palailee pätkittäin...
Missä vaiheessa vanhusten itsemääräämisoikeus poistuu?
Ymmärrän pointin, mutta silti
Palvelutalojen määrää pitäisi nostaa rajusti. Säästöjen mukana, ainakin OVPH, alueella useat lakkautettu.
Vierailija kirjoitti:
Mikään laki ei kiellä keltään oman elämänsä päättämistä. Se täytyy vain tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään laki ei kiellä keltään oman elämänsä päättämistä. Se täytyy vain tehdä itse.
Voiko sellaista elämää päättää, jota ei ole olemassa?
Vierailija kirjoitti:
No mene ja tee se. Mitä sä odotat? Mikä sä olet määrittämään toisen elämää? Olet yksi "sitten kun minä sitä ja tätä" kitisijä. Tilaisuutesi on nyt. Jos haluat, niin anna mennä. Ei kun ensin pitää valittaa, kun ei saa hoitoa, leikkauksia, rokotteita, silmälaseja, terapiaa, tukea ja apua, ja sitten tadaa, yhtenä hetkenä kaikki muuttuu ja sekin pitäisi jonkun muun hoitaa.
Ne ymmärtää sen tahallaan väärin, jotta ei tarvitse tehdä mitään. Vaikka selkeästi ko. henkilö ei enää itse pysty toimimaan oman etunsa mukaisesti ja tarvitsisi apua.
Pahinta mitä olen kuullut, on 81 vuotiaan yksinasuvan muistisairaan kotiuttaminen soskan intervallipaikalta kotiin ilman kotihoitoa ja perhe ei paikalla.
Bumerangina päivystykseen odottamaan paikka, no jonnekin. Parissa päivässä täysin deliriumissa.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo eutanasiasta fantasiointi. Jos sen noin kovasti haluat niin mene vaikka Hollantiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mene ja tee se. Mitä sä odotat? Mikä sä olet määrittämään toisen elämää? Olet yksi "sitten kun minä sitä ja tätä" kitisijä. Tilaisuutesi on nyt. Jos haluat, niin anna mennä. Ei kun ensin pitää valittaa, kun ei saa hoitoa, leikkauksia, rokotteita, silmälaseja, terapiaa, tukea ja apua, ja sitten tadaa, yhtenä hetkenä kaikki muuttuu ja sekin pitäisi jonkun muun hoitaa.
Googlaa ”eutanasia” ja mieti, mikä kirjoituksessasi on pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Itsemääräämisoikeus poistuu siinä vaiheessa kun ihminen ei enää kykene hoitamaan omia asioitaan riittävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään pielessä. Sitä paitsi kukaan täysijärkinen ei enää käytä nykyään Googlen palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Palvelutalojen määrää pitäisi nostaa rajusti. Säästöjen mukana, ainakin OVPH, alueella useat lakkautettu.
Kun niitä saatanan vanhusten hoivia on joka kulmassa, mistä niihin vanhuksia ja HOITAJIA saadaan ? Ja nyt kun hämmästelette että muistisairailla on itsemääräämisoikeus niin on niillä äänestysoikeuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenhoidossa moni asia syö rajallisia resursseja aivan turhaan.
Hoitajien pitää kirjata kaikki, jopa sängynlaitojen nostaminen. Tätä voisi jotenkin järkevöittää, esim. että kun lääkäri on antanut luvan rajoituksiin (sängynlaidat, haaravyö, hygieniahaalari jne.) niin se riittäisi eikä hoitajan tarvitsisi kirjata niiden käyttämistä joka kerta erikseen.
Toinen asia on ruoka. On kiinteää, pehmeää, sosetta ja sileää, kaikkia noita tehostettuna ja tavallisena. Tätäkin voisi muuttaa yksinkertaisemmaksi, esim. niin että yhdessä laarissa olisi tavallinen perusruoka ja toisessa sileää tehostettua sosetta. Ruoanjakelu ja valmistus muuttuisivat nopeammaksi ja halvemmaksi.
Kolmas asia on turvarannekkeiden väärinkäyttö. Asukkaat käyttävät niitä silloinkin kun ei ole mitään oikeaa hätää. Milloin pitäisi asetella peittoa paremmin, laittaa villasukat jalkaan, kertoa onko ilta vai aamu jne. nuo eivät ole mitään hätätilanteita. Turhista hälytyksistä pitäisi alkaa periä maksua kuten kotihoidossakin tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun hän on vaaraksi itselleen. Ihan kuten kaikkien muiden itsemääräämisoikeus poistuu, ja henkilö viedään pakkohoitoon. Jostain (säästö)syistä vanhusta ei oteta hoitoon, vaikka hän vaarantaa oman henkensä ja ajoittain myös naapureidensa hengen esimerkiksi käyttäessään hellaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään pielessä. Sitä paitsi kukaan täysijärkinen ei enää käytä nykyään Googlen palveluja.
Käytä sitten vaikka tietosanakirjaa, jos haluat saivarrella. Selvästikään et tiedä, mikä on eutanasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta minä haluaisin, että joku lääkäri kertoo millä saa tapettua itsensä. Resepti siitä sitten.
Pohteella on oikein vanhustyön johtaja Mervi Koski. Mitään muuta ei ole hänestä kuulunut kuin yksi oma kirjoituksensa. Siinä hän mainitsi, että tulevaisuudessa kaikki vanhukset hoidetaan kotona.