Millaisia oireita home on teille aiheuttanut?
Muutettiin viikko sitten 70-luvun taloon, jossa sisäilma on huono. Päätä särkee koko ajan, on limannnousua, nenän tukkoisuutta ja jotenkin outo olo. Kolottaa.. Voivatko nämä oireet johtua homeesta ja tulla tässä ajassa? Voivat ne toki johtua periaatteessa mistä tahansa muustakin syystä.
Varsinkin makuuhuoneessa on outo haju ja öisin tunkkaista.
Kommentit (43)
Astmaattiset oireet, kipu keuhkoputkissa, nivelkivut ja voimattomuus (onpa kumma, kun hapoi ei kulje). Edellisten ohella itselläni tuli myös ihokasvaimia, joista yksi leikattiin ja tutkimuksissa selvisi, että ei ole pahalaatuinen. Muut kasvaimet katosivat itsestään väistötiloihin muuttamisen jälkeen...
Tauotonta jyystöä. Nakkia suuhun.
Ihottuma on myös melko tavanomainen oire.
Ruuansulatuskanavan oireet, huimaus, nenä tukossa. Hengenahfistus, silmäoireet. Naapurille tuli ihottumaa.
Tulehduskierre. Ahdistusta alkoi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Voi tietysti olla homettakin, mutta kuvauksella "muutin viikko sitten 70-luvun taloon" tarkistaisin ensimmäisenä poistoilmaventtiilit. Tuon ikäisissä taloissa on painovoimainen ilmanvaihto, ja järkyttävän moni asukas on jättänyt vuosikymmenien ajan venttiilit puhdistamatta. Siellä irrotettavan pyöreän kannen takana saattaa olla jalkapallon kokoinen pölytörkymytty.
Kiitos vinkistä. Muutimme tänne melko uudesta rakennuksesta, jossa on koneellinen ilmanvaihto. Pakko sanoa, että ero tähän painovoimaiseen on erittäin suuri
Ap
Kun asuin 8 vuotta hometalossa, viimeisenä vuonna alkoi ruoka-aineallergiat. Oli palleahengenahdistus, joka lähti 1,5 vuodessa muuton jälkeen. Home teki tulehduksia ja aivosumua.
Kielikipua, jatkuvia flunssia, epämääräisiä tulehduksia (jokaisella perheenjäsenellä oli antibioottikuureja, ennen tai jälkeen ei juuri koskaan), kovaa väsymystä loppuvaiheessa silmien turpoamista, lehahtavaa ihottumaa kaulalla sillä alueella, joka sisäilman kanssa tekemisissä.
Homehtumisen oireita on ollut. Jää kotiin homehtumaan, eikä halua enää ihmisten ilmoille.
Kesällä syön homeisia hilloja ja ruokia koska home kelluu veden pinnalla. En tarvitse veneillessä pelastusliivejä.
Home,itsessään ei aih.jod ei hajua.Töissä sairastuin pkssa.Sillä tiellä olen vielä..Jatkuvat ylätie infektiot.Poskiontelot muurautui umpeen.Keuhkot,vaikea astma.Lääkkeet astmaan ,keuhkoahtauma olin kuulemma kuolla,lääkäri myönsi jälkeen päin hän pelkäsi kuolen.Puhallusarvot oli huonot.Eihän lääkkeet menneet keuhkoon alussa vuosiin.Värekarvat oli vaurioitunut myös nenässä.Kalliit lääkkeet..Saikkuja töissä ollessa ja Kelan saikkupäivät kaikki käytetty.Senkin jälkeen terv.vaarannus työpaja missä sisäilmaongelmaa ,sairastuin aina siellä ollessa .Sain karenssin ja valitin Hki jokin muutos lautakunta turhaan.Hylkyä. En ole sos,,asiakas.Eli rajatonta miettikää miettii ostaako lääkkeet vai ruokaa.Jos home itsessään ei sairastuta,kosteus lastulevyt,liimat muovimatto taisi tämän sairastuttaa.Vaatteet tuoksui kuin navetassa olisi päivän ollut.Hengitin suun kautta kun nenästä ilma ei kulkenut,otin lapsia vastaan miettiä en tuntenut kun veri valoi kohti suuta.Lapset yski ,ihottuma pikkupoika kun oli kröhäinen yski ja kutiseva punertava ihottuma rupineen näkyi,rasvatkaa vaan..Lasten terveys välitettiinkö siitäkään?kun lähdin pois alkoi löytyä sädesientä,monia mikrobeja,mutta minun aikaan kaikki ei ei täällä ole mitään..Vanha puoli oli parempi kuin uusi.Sadevedet oli ohjattu päin rakennusta..katto vuotanut oli maalattu pläntit piiloon..Kahdessa pissa oli paha susäilmaong.toisesta lähdin pois.Onneksi ajoissa.Oireilin sielläkin. Lääkkeet on massiiviset vieläkin.Homekoira voisi ammatti olla.Ei ehkä kannata jäädä tiloihin missä joku ongelma.Itse home en tiedä onko se se juttu vai kosteusko liima.Lastulevy myrkky..joku.??ehkä joku tutkii tarkemmin.Betonikin homehtuu.
Näin astmaatikkona reagoin itse nopeasti homeeseen. Outo "pöhöttynyt" olo, raskas hengitys, ihon kutina. Hetken päästä seuraa kurkun turpoaminen, jonka kehittymistä en jää kovin pitkäksi aikaa seurailemaan.
Mene Ap hetkeksi ulos ja kuulostele hengitystäsi. Tuntuuko erilaiselta? Siinä on vastauksesi.
Vierailija kirjoitti:
Home,itsessään ei aih.jod ei hajua.Töissä sairastuin pkssa.Sillä tiellä olen vielä..Jatkuvat ylätie infektiot.Poskiontelot muurautui umpeen.Keuhkot,vaikea astma.Lääkkeet astmaan ,keuhkoahtauma olin kuulemma kuolla,lääkäri myönsi jälkeen päin hän pelkäsi kuolen.Puhallusarvot oli huonot.Eihän lääkkeet menneet keuhkoon alussa vuosiin.Värekarvat oli vaurioitunut myös nenässä.Kalliit lääkkeet..Saikkuja töissä ollessa ja Kelan saikkupäivät kaikki käytetty.Senkin jälkeen terv.vaarannus työpaja missä sisäilmaongelmaa ,sairastuin aina siellä ollessa .Sain karenssin ja valitin Hki jokin muutos lautakunta turhaan.Hylkyä. En ole sos,,asiakas.Eli rajatonta miettikää miettii ostaako lääkkeet vai ruokaa.Jos home itsessään ei sairastuta,kosteus lastulevyt,liimat muovimatto taisi tämän sairastuttaa.Vaatteet tuoksui kuin navetassa olisi päivän ollut.Hengitin suun kautta kun nenästä ilma ei kulkenut,otin lapsia vastaan miettiä en tuntenut kun veri valoi kohti suuta.Lapset yski ,ihottuma pikkupoika kun oli kröhäinen yski ja kutiseva punertava ihottuma rupineen näkyi,rasvatkaa vaan..Lasten terveys välitettiinkö siitäkään?kun lähdin pois alkoi löytyä sädesientä,monia mikrobeja,mutta minun aikaan kaikki ei ei täällä ole mitään..Vanha puoli oli parempi kuin uusi.Sadevedet oli ohjattu päin rakennusta..katto vuotanut oli maalattu pläntit piiloon..Kahdessa pissa oli paha susäilmaong.toisesta lähdin pois.Onneksi ajoissa.Oireilin sielläkin. Lääkkeet on massiiviset vieläkin.Homekoira voisi ammatti olla.Ei ehkä kannata jäädä tiloihin missä joku ongelma.Itse home en tiedä onko se se juttu vai kosteusko liima.Lastulevy myrkky..joku.??ehkä joku tutkii tarkemmin.Betonikin homehtuu.
Pistä ens kerralla tekstisi vaikka tekoälyn huollettavaksi ennen postaamista. Nyt tein sen puolestasi:
"En tiedä varmasti, aiheuttaako home itsessään sairautta, mutta omalla kohdallani sairastuin työpaikalla. Siitä lähtien olen ollut samalla tiellä edelleen.
Sairastuin jatkuviin ylähengitystieinfektioihin. Poskiontelot menivät täysin tukkoon ja keuhkoihin kehittyi vaikea astma. Tilanne oli välillä niin vakava, että lääkäri kertoi jälkeenpäin pelänneensä, että saatan kuolla. Puhallusarvoni olivat erittäin huonot, eikä lääkehoito aluksi edes päässyt kunnolla keuhkoihin. Myös nenän värekarvat olivat vaurioituneet.
Lääkkeet ovat kalliita, ja sairastelun vuoksi olin usein sairauslomalla. Lopulta kaikki Kelan sairauspäivärahapäivät tulivat käytettyä. Sen jälkeen jouduin työpajaan, jossa oli myös sisäilmaongelmia. Sairastuin aina siellä ollessani. Sain karenssin ja valitin asiasta Helsingin muutoksenhakulautakuntaan, mutta valitus hylättiin. En ole sosiaalituen piirissä, joten tilanne on vaikea: joutuu jatkuvasti miettimään, ostaako lääkkeet vai ruokaa.
En osaa sanoa, onko kyse nimenomaan homeesta vai kosteudesta, lastulevyistä, liimoista tai muovimatoista. Jokin näistä kuitenkin sairastutti. Vaatteet haisivat kuin olisin ollut navetassa koko päivän. Nenän kautta hengittäminen oli mahdotonta, joten hengitin suun kautta. Työssäni olin lasten kanssa. Muistan tilanteita, joissa en kunnolla tuntenut oloani, vaikka verta valui suuhun. Myös lapset oireilivat: yskää, ihottumaa ja kutinaa. Pienellä pojalla oli jatkuvaa yskää ja punoittava, rupinen ihottuma. Näihin reagoitiin lähinnä kehotuksella rasvata ihoa. Herää kysymys, välitettiinkö lasten terveydestä riittävästi.
Kun lopulta lähdin pois työpaikasta, tiloista alkoi löytyä sädesientä ja monia mikrobeja. Minun aikanani kaikki väitettiin kuitenkin olevan kunnossa. Vanha rakennuksen osa oli itse asiassa parempi kuin uusi. Sadevedet oli ohjattu kohti rakennusta, katto oli vuotanut ja jäljet oli vain maalattu piiloon.
Olen ollut kahdessa paikassa, joissa oli vakavia sisäilmaongelmia. Toisesta lähdin ajoissa, onneksi. Oireilin sielläkin.
Lääkitykseni on edelleen raskas. Olen jopa miettinyt, että homekoiran ohjaaja voisi olla sopiva ammatti. Ainakin sen olen oppinut, ettei kannata jäädä tiloihin, joissa epäilee sisäilmaongelmaa. En vieläkään tiedä tarkalleen, mikä sairastuttaa – home, kosteus, liimat, lastulevyt vai jokin muu. Toivottavasti joku tutkii tätä tarkemmin. Jopa betonikin voi homehtua."
Löysin kylphyhuoneesta nyt ns. mustahometta eli pilkkuja saumojen välistä lattianraosta. Tämä ei käsittääkseni vielä kerro rakenteissa olevasta homeesta ja on tavallistakin?
Ap
Silmät kuivuivat ja olivat tulehtuneet aina. Kurkku kipeä joka aamu. Oli niitä flunssia enemmän
Ei yhtään mitään. Hometta on kaikkialla luonnossa. Sitä ei voi välttää. En kuitenkaan suosittele ostamaan homeista kämppää. M52
Vierailija kirjoitti:
kyllä homeen tunnistaa, oksentelee ja kuume nousee parin päivän jälkeen
Höpöhöpö taas.
Meillä sädesieni aiheutti älyttömiä vatsakipuja, vasta kaikkien tavaroiden hävityksen ja home kämpästä lähdön jälkeen oireet loppui. Ja byt aina jos menee jonnekin missä on sädesientä (haju ja vatsaoireista viimeistään tunnistaa) alkaa samat muista poikkeavat vatsaoireet.