Koskaan ei kerrota lehtijutuissa, että 800 euron peruspäivärahasta työtön saa vajaat 600 euroa -
koska tuota summaa verotetaan 20%:lla. Miksi vääristellään totuutta?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan älyvapaa senkin on keksinyt, että valtio "maksaa" ensin bruttona tietyn summan (paperilla) ja verottaa siitä sitten itse itseään? Miksi eivät anna suoraan sitä nettosummaa, minkä suostuvat maksamaan? 😂 Ihan s*nan sairasta pelleilyä. Sillä saadaan kelatyöntekijät napsuttelemaan turhia brutto-nettolaskelmia ja maksetaan sitten palkaa semmoisesta "työstä".
Osa tuista on verottomia ja osa veronalaisia.
Veronalaiset tuet kuten työttömyyskorvaukset, eläkkeet, kodinhoidontuki, opintoraha, jne... ovat käytännössä ansiotuloja eli vastaavat palkkaa - näillä ihmiset elättävät itsensä. Ne muut tuet. kuten asumistuki tms., ovat vain täydentäviä sosiaalitukia.
Ansiotuloista pitää lain mukaan maksaa veroa aivan kuten palkasta, palkkioista, pääomatuloista, yms. joten työtönkin on siten veronmaksaja.
Kyllä mutta peruspäivärahasta ei mene veroa JOSSEI ole muita tuloja. Tyhmää väittää vasten parempaa tietoa.
Menee veroa takuulla. 15 prossaa ja ei palautuksia tule
Koskaan ei kerrota lehtijutuissa, että minä palkkatyöstä maksan muille 800 euroa joka kuukausi. Raha menee myös niille, jotka saa siitä 600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei veroteta 20prossaa kuin niiltä hölmöiltä, jotka eivät osaa/halua printata uutta verokorttia vero.fi -sivustolta.
Ei ne ole hölmöjä vaan valehtelevat jotta saisivat empatiaa. Jos pidätetään 20 % niin se palautetaan verotuksen valmistuttua ( jollei ole muita tuloja)
14 000 saa tienata/ vuosi ilman mitään pidätyksiä.
Kyse ei ole palkkatulosta. Työmarkkinatuki ei ole palkkatulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
685 per kk 15 prossan verolla
Joka on naurettavan vähän aikuiselle ihmiselle. Joku teinin käyttöraha kk pitäisi olla tuota luokkaa. Minä saan 2300€/kk palkkaa nettona käteen ja se riittää juuri ja juuri normaaliin elämään yhdelle aikuiselle. Vanhan auton romunkin voi pitää kunnossa. M40
Vähennä kaljaa ja tupakkia.
Miksi muuten työttömyys etuudesta pitää vielä maksaa veroja? Mihin ihmeeseen ne työttömien maksamat verot oikein menee?
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei kerrota lehtijutuissa, että minä palkkatyöstä maksan muille 800 euroa joka kuukausi. Raha menee myös niille, jotka saa siitä 600 euroa.
No ei sitäkään ole uutisoitu, että maksoin myyntivoitosta 30 prossaa veroa. Ja olen myynyt kiinteistön työttömänä.
Miksi ei kerrota sitä, että saan 4000 € palkasta vajaa 3000 € ?
Usein myös unohtuu mainita että asumistukea tulee se 600 euroa... moni pummi ei katso sitä tuloksi lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei veroteta 20prossaa kuin niiltä hölmöiltä, jotka eivät osaa/halua printata uutta verokorttia vero.fi -sivustolta.
Printata? Veroprosenttia voi yrittää saada pienemmäksi. Ei sitä mistään printata.
Mä ilmoitan työnantajalle veroprosentiksi 0%
Maksan sitten mätkyinä pois. Tällä tavoin saan monta kymmentä tonnia vuodessa ilmaista lainaa sijoitustoimintaan valtion piikkiin.
T. Työssäkäyvä
Tuo onkin fiksua, moni kauhistelee aina mätkyjen määrää kun heistä on kiva saada palautuksina ilmaista rahaa :)))))
Normaali ihminen ymmärtää että tuloista tai etuuksista puhuttaessa puhutaan brutosta.
Vierailija kirjoitti:
Raha menee myös sinulle itsellesi, ja jos laskit eläkemaksut mukaan, sekin on viivästettyä tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Usein myös unohtuu mainita että asumistukea tulee se 600 euroa... moni pummi ei katso sitä tuloksi lainkaan.
Missään suomen kunnassa ei saa noin paljoa asumistukea, Helsingissäkin se on maksimissaan vähän alle 400€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen ymmärtää että tuloista tai etuuksista puhuttaessa puhutaan brutosta.
Mutta sitä ei ymmärrä, että lopullisessa verotuksessa työttömyystuista jää työttömälle samasta summasta paljon vähemmän kuin palkansaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmasta osasta tukia ei makseta veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitä ei ymmärrä, että lopullisessa verotuksessa työttömyystuista jää työttömälle samasta summasta paljon vähemmän kuin palkansaajalle.
Ja tämä on tarkoituksellista, "kannustaa työhön". Mihin onkin jo kannustettu joka vaiheessa, samaa argumenttia käytettiin jo tuen tasoa määritettäessä, ja sama "kannustus" on myös pakkohakemusrumban vaatimuksen taustalla (Juhana Vartiainen).
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo 800 €/kk on ainoa tulo:
Vuositulo 9 600 €
Suomessa näin pienillä tuloilla todellinen veroprosentti voi olla hyvin matala, usein luokkaa 0 - 10 %
👉 Eli 20 % ennakonpidätys on monelle liian korkea, ja siksi:
kuukausittain saa vähemmän rahaa
mutta seuraavana vuonna voi tulla veronpalautuksia
Miksi monella silti menee 20 %?
Jos et toimita verokorttia Kela:lle, se käyttää oletusprosenttia.
Etuuksusta menee aina enemmän veroja kuin palkkatulosta. Oletpa naiivi kuvitellessasi, että perustoimeentuloa saava ihminen pitäisi palautusta saadakseen veroprosenttia 10 yksikköä korkeammalla. Olen töissä ja ymmärrän olla vertailematta etuutta ja palkkatuloja.
Ei tosta päivärahasta mene veroa, jos ei ole muita tuloja. Tarvii muutosverokortin
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä nyt sentään printata tarvi. Hoitaa sen omaverossa ja Kela näkee suoraan sieltä. Eli netissä hoituu koko homma muutamassa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo 800 €/kk on ainoa tulo:
Vuositulo 9 600 €
Suomessa näin pienillä tuloilla todellinen veroprosentti voi olla hyvin matala, usein luokkaa 0 - 10 %
👉 Eli 20 % ennakonpidätys on monelle liian korkea, ja siksi:
kuukausittain saa vähemmän rahaa
mutta seuraavana vuonna voi tulla veronpalautuksia
Miksi monella silti menee 20 %?
Jos et toimita verokorttia Kela:lle, se käyttää oletusprosenttia.
Etuuksusta menee aina enemmän veroja kuin palkkatulosta. Oletpa naiivi kuvitellessasi, että perustoimeentuloa saava ihminen pitäisi palautusta saadakseen veroprosenttia 10 yksikköä korkeammalla. Olen töissä ja ymmärrän olla vertailematta etuutta ja palkkatuloja.
Ei vaan kela käyttää oletusprosenttia, jos ei itse toimita oikeaa verokorttia
806 euroa miinus 15 prossaa , käö 685 euroa per kk
Palautuksia ei tule