Saanko työttömyystukea jos kotona ollut siirtyy työnhakijaksi?
Olen ollut 10v kotona ja mies täysin elättänyt mut. (En ole saanut esim kodinhoidontukea 10 vuoteen.) Jos ilmoittaudun nyt työttömäksi työnhakijaksi ja anon työttömyystukea, niin onko ensin karenssi? Ja saanko edes tukea?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää et ehdi työttömyystuelle, vaan sinun pitää hakea tarveharkintaista yleistukea. Ensin pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Sitten työvoimaviranomainen antaa lausunnon ja voit hakea Kelasta tätä yleistukea ja saat sitä, jos sinun katsotaan tarvitsevan sitä.
Vaikuttaako aviomiehen tulot yleistuessa?
Kysy Kelasta ellet osaa lukea niiden sivuilta, toope. Sun aivot on kuolleet ellet osaa googlata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää et ehdi työttömyystuelle, vaan sinun pitää hakea tarveharkintaista yleistukea. Ensin pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Sitten työvoimaviranomainen antaa lausunnon ja voit hakea Kelasta tätä yleistukea ja saat sitä, jos sinun katsotaan tarvitsevan sitä.
Koska tää yleistuki on vasta otettu käyttöön niin vaikea sanoa suoraan mut siinä vanhassa systeemissä ainakin puolison mahdollinen yrittäjyys huomioidaan niin että tutkitaan onko sinun mahdollista työllistyä tai tehdä töitä siellä.
Tässä on mennyt vähän puurot ja vellit sekaisin.
Yleistukea saadakseen on oltava työtön, joka on elinkeinoon perustuva status, samoin kuin opiskelija, työssäkäyvä, eläkeläinen, jne... Status määrää mihin tukiin olet periaatteessa oikeutettu tai et. Jos sinut katsotaan yrittäjäksi, se on status, jolla et saa yleistukea, mutta voit saada muita tukia, esim. starttirahaa, jne... Tässä tapauksessa kunnan työllisyyspalvelut hoitavat statuksen tarkistuksesi eli määrävät katsotaanko sinut opiskelijaksi, yrittäjäksi, vai oletko aito työtön työnhakija.
Eri asia on sitten se, mikä ja miten vaikuttaa Kelan myöntämiin tukiin vähentävästi eli esim. aviopuolison tulot, tai muut. Nämä tiedot löytyvät yleensä Kelan nettisivuilta, voi hakea tiedolla, että "mitkä tulot vaikuttavat yleistukeen" tms.
Laitan tähän kelan linkin koska näyttää siltä ett muuttuu jonkin verran kelan entiseen työttömyyysturvaan liittyen.
Tässä linkki:
https://www.kela.fi/ajankohtaista/yleistuki-korvaa-kelan-tyottomyystuet…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tuleeko karenssi, koska olen 10v sitten itse irtisanoutunut, kun kuopuksen vanhempainvapaa loppui.
7 päivää alussa tietääkseni karenssi.
Ei tuosta vanhempainvapaalle jäämisen vuoksi irtisanoutumisesta enää karensseja tuu kun noin pitkä aika jo.
Ja se omavastuuaika 7 pv tukee vain silloin kun aivan ensimmäistä kertaa hakee työttömyysturvaa (nyt ykeistuki) ja en tiedä onko tuo sanktio enää tässä uudessa yleistuessa mukana.
On mukana. Näyttää siltä, että yleistuessa kaikki säännöt on lähes samat kuin ennen.
Tutkinto markka-ajalta eikä työhistoriaa yli 10 vuoteen. Ilmeisesti netin käyttökään ei suju. Hyvää työllistymistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tuleeko karenssi, koska olen 10v sitten itse irtisanoutunut, kun kuopuksen vanhempainvapaa loppui.
7 päivää alussa tietääkseni karenssi.
Ei tuosta vanhempainvapaalle jäämisen vuoksi irtisanoutumisesta enää karensseja tuu kun noin pitkä aika jo.
On kaikilla työttömäksi tulevilla tuo 7 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Eli ole yritystoimintaa miehellä.
Yleistuen odotusaika voi olla jopa 21 viikkoa, mutta todella epäselvästi äkkiä lukien koskisiko minua.Olen ajatellut hakea töitä, mutta selvitän mitä hyötyä työkkäristä on, jos sieltä ei kuitenkaan töitä tarvita. Raha tietenkin kiinnostaa aina, mutta kuullut kaupungin työkkäristä niin huonoja juttuja että mietityttää.
Ap
Vaikea sanoa miten työllisyyspalvelut toimivat eri alueilla, pystyvätkö tukemaan työnhaussa vai eivät. Yleensähän kaikki on peruskaavaltaan itsepalvelua.
Mutta sinulla on täysi oikeus ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja saada yleistukea. Totta kai kannattaa edes se puoli hoitaa työkkärin kanssa kuntoon.
En tiedä olenko nähnyt jotain unta, mutta muistelin, että jos on ollut yli 6 kk pois työmarkkinoilta, niin sa vaikeuttaisi päivärahan saamista. Löytääkö joku tästä tietoa?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä olenko nähnyt jotain unta, mutta muistelin, että jos on ollut yli 6 kk pois työmarkkinoilta, niin sa vaikeuttaisi päivärahan saamista. Löytääkö joku tästä tietoa?
Ei se vaikeuta, koska perustulain mukaan kaikilla työttömillä on oikeus työttömyyskorvaukseen.
Mutta se voi lisätä sitä odotusaikaa eli omavastuuaikaa ennen kuin tuet alkavat juosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaikeuta, koska perustulain mukaan kaikilla työttömillä on oikeus työttömyyskorvaukseen.
Mutta se voi lisätä sitä odotusaikaa eli omavastuuaikaa ennen kuin tuet alkavat juosta.
Omavastuuaika ja odotusaika ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli ole yritystoimintaa miehellä.
Yleistuen odotusaika voi olla jopa 21 viikkoa, mutta todella epäselvästi äkkiä lukien koskisiko minua.Olen ajatellut hakea töitä, mutta selvitän mitä hyötyä työkkäristä on, jos sieltä ei kuitenkaan töitä tarvita. Raha tietenkin kiinnostaa aina, mutta kuullut kaupungin työkkäristä niin huonoja juttuja että mietityttää.
Ap
Todennäköisesti se tulkitaan niin, että jos sinulla ei ole esittää irtisanomisilmoitusta, että työnantaja olisi irtisnonut, niin olisit voinut olla jossain töissä ja itse irtisanoa itsesi, ja sen vuoksi saat samanlaisen karenssin kuin ne, jotka itse irtisanoutuvat. Se lienee tällä hetkellä 45 päivää. Lisäksi tulee tuo 7 päivän omavastuuaika. En usko että tuo 21 viikkoa koskisi sinua, koska sinulla on tutkinto. Puolison tulot ei vaikuta. Jos perheessä on yritys, tai jos olet osakkaana jossain yrityksessä, tai sinulla on oma toiminimi, se voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta. Eikä omaisuus, ei oma eikä puolison. Omat ansiotulot vaikuttavat heti, ja omissa pääomatuloissa on 311€/kk suojaosa eli korko, osinko ym. pääomatuloa saa olla n. 3700€ vuodessa ennen kuin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran erään määräaikaisen työsuhteen päättymisen jälkeen joitakin kuukausia ihan omilla rahoillani pois työmarkkinoilta, ja sitten menin hakemaan töitä, niin karenssi tuli. En silloin vielä tiennyt ettei noin saa tehdä, vaan olisi pitänyt heti ilmoittautua työkkäriin. Siitä on nyt jokunen vuosi, silloin vielä sai töitäkin. Sain virkailijalta (jostain tiskin alta, varmaan säälistä) työhönosoituksen, ja työllistyin ennen kuin se karenssi loppui, enkä saanut koskaan työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Tutkinto markka-ajalta eikä työhistoriaa yli 10 vuoteen. Ilmeisesti netin käyttökään ei suju. Hyvää työllistymistä!
Ja eläke mennyt taivaan tuuliin, nyt jos ukko vielä jättää niin on taivasalla. Ja itkee .
Vierailija kirjoitti:
Näin on ainakin ennen ollut. Jos on yli 6kk poissa työmarkkinoilta (ei ole töissä tai työttömänä työnhakijana) ilman perusteltua syytä (esim. opiskelu, oman lapsen hoitaminen), lätkäistään odotusaika. Myös kertynyt työssäoloehto ja sitä kautta oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan nollautuu, jos on ollut liian pitkään poissa työmarkkinoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on ainakin ennen ollut. Jos on yli 6kk poissa työmarkkinoilta (ei ole töissä tai työttömänä työnhakijana) ilman perusteltua syytä (esim. opiskelu, oman lapsen hoitaminen), lätkäistään odotusaika. Myös kertynyt työssäoloehto ja sitä kautta oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan nollautuu, jos on ollut liian pitkään poissa työmarkkinoilta.
Onkohan tuo muuttunut? En ainakaan nyt löytänyt yhtään mistään tuollaista sääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo muuttunut? En ainakaan nyt löytänyt yhtään mistään tuollaista sääntöä.
Taitaa koskea vain ansiosidonnaista päivärahaa, jota ei saa jos on yli 6kk poissa työmarkkinoilta vaikka työssäoloehto olisi täyttynyt ja maksanut kassan jäsenmaksut.
Kyllä, ainakin mun tuttu sai kun oli yli 1Ov kotona ja halusi töihin.
Miten niin "ehdi"? Työmarkkinatuki lakkautetaan perjantain jälkeen.