Kommentit (1534)
Vierailija kirjoitti:
Kuka säästäisi jotain pientä paperinpalaa johon äkkiä kirjoitettu jotain typerää? Ei kukaan.
Onneksi sain elää lapsuuden ja nuoruuden aikana, jolloin pienillä kirjotetuilla lapuilla, muistokirjoilla, postikorteilla ja kirjeillä oli merkitystä. Muistelen lämmöllä noita aikoja.
Surullista, miten paljon täällä haukutaan Marokkoa; toki siellä on räikeitäkin epäkohtia, mutta on myös paljon hyvää, kuten yhteisöllisyys ja lämpimät välit perheiden ja sukulaisten kesken. Täällä on kauheasti myös marokkolaisen kulttuurin ”tietäjiä”, vaikka epäilen että oikeaa tietoa on hyvin niukasti. Olen itse ollut pari kertaa Marokossa useamman viikon, nimenomaan perheen/ suvun vieraana, enkä sanoisi oloja paskaisiksi tai edes epähygieenisiksi. Kaduilla ja ulkona on toki lilaista ja roskaista, mutta kodeissa siivotaan paljon ja perusteellisesti. Myös käsiä pestään paljon. Hammashygienia on varmasti monilta osin heikompaa, kuin vaikka Suomessa, ja ruokia tosiaan syödään samoista astioista käsin tai samoilla välineillä (tosin mulle kattoivat erikseen ja haarukat ja veitset). Ruoka oli erinomaisen hyvää (ruoanlaittoon käytetään paljon aikaa vaivaa).
Ohjelmassa varsinkin Helinin perhe vaikutti ihanalta ja harmi että Heliniä näytettiin niin vähän. Hänellä oli mielestäni myös paras ja avoimin asenne koko hommaa kohtaan. Luulen, ettei varsinkaan lopussa häntä niin näytetty, kun ei ollut juurikaan draamaa tarjolla. Ihana että muodostui oikeasti lämpimät välit perheen kanssa.
Tuossa asetelmassa oli ehkä alunperinkin se ristiriita, että au pairit ajattelivat hoitavansa pääasiassa lapsia, mutta lapsia oli aika vähän hoidettavaksi (Kiaran ja Rebecan ekassa perheessä). Marokossa kasvatustyyli on ehkä muutenkin enemmän semmoinen, että lapsia ei samassa määrin ”hoideta” vaan kasvavat siinä kaiken sivussa; sisarusten, sukulaisten ja naapureiden kanssa. Lapset tuossa ohjelmassa olivatkin ihanan avoimen ja sosiaalisen oloisia.
Vierailija kirjoitti:
Kiaran host-perhe oli minusta kummallisin. Mihin tarpeeseen he muka otti aupairin? Kolme aikuista, yksi lapsi, ja sekin ilmeisesti asui enimmäkseen naapurissa.
Saivat varmasti siitä korvauksen kuten kielikurssiperheetkin aikoinaan.
Itseruskettavaa aurinkovoidetta? Marokossa?
Muut antoivat hyvät lahjat, Rebecca antoi pienet kortit, on pihi, yhteiset illanvietoissakaan ei maksanut tarjottavista.
Vierailija kirjoitti:
Muut antoivat hyvät lahjat, Rebecca antoi pienet kortit, on pihi, yhteiset illanvietoissakaan ei maksanut tarjottavista.
Jos sillä ei ollut rahaa? Kai ne perheet maksaa niille ettei omilla säästöillä tarvi elää? Ekasta perheestähän se lähti kävelemään, eli palkka jäi saamatta.
Rebecca on viime kevään (2025) ylioppilas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sillä ei ollut rahaa? Kai ne perheet maksaa niille ettei omilla säästöillä tarvi elää? Ekasta perheestähän se lähti kävelemään, eli palkka jäi saamatta.
Ei kai tuonne ilman rahaa lähdetä, olisi ostanut vaikka suklaa levyt.
Sairasta täällä haukkua nuorten tyttöjen painoa. Ei ihme että kiusaamista on niin paljon, koska oletettavasti monet täällä kirjoittavista ovat äitejä, jotka opettavat tätä kiusaamista lapsilleen. Paino ei liity mitenkään tähän ohjelmaan.
Uskooko joku palstalaisista että Sabina ja Rebecca eivät muka tunteneet toisiaan millään tavalla ennen tätä sarjaa? Molemmat ovat Vaasasta, joka on suht pieni paikka loppupeleissä. Ja heillä vain vuosi ikäeroa eli ovat voineet olla samassa koulussa peräkkäisillä luokilla.
Kun tapasivat sarjassa ensimmäistä kertaa ja molemmat kertoivat olevansa vaasalaisia, niin ei ainakaan minuun mennyt läpi esitys etteivät muka ole ikinä nähneetkään toisiaan 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiaran host-perhe oli minusta kummallisin. Mihin tarpeeseen he muka otti aupairin? Kolme aikuista, yksi lapsi, ja sekin ilmeisesti asui enimmäkseen naapurissa.
Saivat varmasti siitä korvauksen kuten kielikurssiperheetkin aikoinaan.
Mä mietin,et olikohan se äiti alkoholisti.Jotenkin siitä sai sellasen kuvan.
Olen kotoisin maalaiskunnasta, mutta kävin yli tuhannen oppilaan koulua, enkä suinkaan tuntenut kaikkia oman ikäluokkani koululaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan se äiti alkoholisti....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, samaa ajattelin heti...
Argh, miksei lainaus onnistunut. Viittasin tuohon aiempaan viestiin, missä joku kysyi, oliko Marokossa se tapaus, missä ne nuoret naiset raa'asti tapettiin.
Niinpä. Marokossa tapetaan kaikki nuoret naiset. Niinhän se menee, kun alkaa yleistämään yhden tapauksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattomia kommentteja 😂 sanon vain että matkustakaa ihmiset hyvät!
t. 5 vuotta lähi-idässä + 2 vuotta Afrikassa
Minun ei tarvitse lennellä ympäri maailmaa ilmaa pilaamassa. Enkä halua sairauksia, en liioin muita vaaroja joita vieraissa kulttuureissa saatan kohdata. Nähtävyydetkin ovat nykyään netissä.
Vierailija kirjoitti:
Uskooko joku palstalaisista että Sabina ja Rebecca eivät muka tunteneet toisiaan millään tavalla ennen tätä sarjaa? Molemmat ovat Vaasasta, joka on suht pieni paikka loppupeleissä. Ja heillä vain vuosi ikäeroa eli ovat voineet olla samassa koulussa peräkkäisillä luokilla.
Kun tapasivat sarjassa ensimmäistä kertaa ja molemmat kertoivat olevansa vaasalaisia, niin ei ainakaan minuun mennyt läpi esitys etteivät muka ole ikinä nähneetkään toisiaan 😃
Juu ei uponnut muhunkaan esitys etteivät vaasalaistytöt tuntisi toisiaan millään tavalla. Sen verran olivat huonoja näyttelijöitä siinä ekassa kaikkien neljän au pairin kohtaamisessa että aivan taatusti ovat ns naamatuttuja esimerkiksi samalta yläasteelta. Ovat kuitenkin täysin erilaisia ihmisiä niin tuskin ovat samoissa kaveripiireissä liikkuneet 😁
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Vaasa pieni on, niin on siellä useampi yläaste ja lukio. Jos yksi asuu Gerbyssä ja toinen vaikkapa Vanhiksessa, eivät he koskaan kohtaa, jos eivät sattumalta Prismassa.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, miten paljon täällä haukutaan Marokkoa; toki siellä on räikeitäkin epäkohtia, mutta on myös paljon hyvää, kuten yhteisöllisyys ja lämpimät välit perheiden ja sukulaisten kesken. Täällä on kauheasti myös marokkolaisen kulttuurin ”tietäjiä”, vaikka epäilen että oikeaa tietoa on hyvin niukasti. Olen itse ollut pari kertaa Marokossa useamman viikon, nimenomaan perheen/ suvun vieraana, enkä sanoisi oloja paskaisiksi tai edes epähygieenisiksi. Kaduilla ja ulkona on toki lilaista ja roskaista, mutta kodeissa siivotaan paljon ja perusteellisesti. Myös käsiä pestään paljon. Hammashygienia on varmasti monilta osin heikompaa, kuin vaikka Suomessa, ja ruokia tosiaan syödään samoista astioista käsin tai samoilla välineillä (tosin mulle kattoivat erikseen ja haarukat ja veitset). Ruoka oli erinomaisen hyvää (ruoanlaittoon käytetään paljon aikaa vaivaa).
Ohjelmassa varsinkin Helinin perhe vaikutti ihanalta ja harmi että Heliniä näytettiin niin vähän. Hänellä oli mielestäni myös paras ja avoimin asenne koko hommaa kohtaan. Luulen, ettei varsinkaan lopussa häntä niin näytetty, kun ei ollut juurikaan draamaa tarjolla. Ihana että muodostui oikeasti lämpimät välit perheen kanssa.
Tuossa asetelmassa oli ehkä alunperinkin se ristiriita, että au pairit ajattelivat hoitavansa pääasiassa lapsia, mutta lapsia oli aika vähän hoidettavaksi (Kiaran ja Rebecan ekassa perheessä). Marokossa kasvatustyyli on ehkä muutenkin enemmän semmoinen, että lapsia ei samassa määrin ”hoideta” vaan kasvavat siinä kaiken sivussa; sisarusten, sukulaisten ja naapureiden kanssa. Lapset tuossa ohjelmassa olivatkin ihanan avoimen ja sosiaalisen oloisia.
En kuitenkaan ihannoisi marokkolaisten lasten oloja. Katsoin tilastoista, että Marokossa all 5-vuotiaista lapsista kuolee 15 - 16 jokaista tuhatta syntynyttä kohden. Suomessa vain 2 - 3 lasta/1000 syntynyttä. - Tärkeintä lasten hoidossa mielestäni on kuitenkin, että lapset jäävät henkiin (että heidän turvallisuudestaan huolehditaan).
Olisiko liian ilkeää kysyä liven chatissa että miten Rebecan vanhemmat reagoivat kohtaukseen jossa Rebecca haistattaa paskat isäntäperheensä miehelle?