Minä nukun lasten kanssa, mies yksin - haittaako lasten kehitystä?
Vahingoittaako lapsen kehitystä, jos hän saa jatkuvasti tulla äidin viereen nukkumaan?
Meidän perheessä minä nukun lapset kainalossa, mies vierashuoneessa. Käytäntö on ikään kuin lipsahtanut tähän ja toimii toistaiseksi; jos mies yrittää makkariin, en saa nukuttua lainkaan ahtauden ja kuumuuden takia. Seksielämä on muutenkin melko niukkaa mm. väsymyksen takia, muttei sentää olematonta.
Meillä menee ihan hyvin ja olemme ajatelleet, että tämä on nyt tätä, toistaiseksi.
Mutta pelästyin, kun luin Jari Sinkkosen kirjoituksen: " Ydinperhe saattaa olla katoava yhteiselon muoto, mutta siinä on lapsen kannalta monia etuja. Niistä vähäisin ei ole mahdollisuus kokea, miltä tuntuu olla sekä naisen että miehen epäseksuaalisen rakkauden ja huolenpidon kohteena. Lapsen on myös otettava kantaa vanhempien väliseen suhteeseen ja siedettävä sen ulkopuolelle jääminen. Seksi on ainoa asia, jota lapset ja vanhemmat eivät jaa keskenään. Pienuuden ja ulkopuolisuuden kokemus pakottaa tunnustamaan sukupolvien välisen kuilun, ja se on tärkeä lapsen kehitystä eteenpäin vievä voima. Tämän kokemuksen puuttuminen on yhteydessä moniin lasten psyykkisen kehityksen ongelmiin."
Pilaanko siis lapseni?
Kommentit (27)
ja kerrotaan et rakastetaan ym. Seksiäkin on lähes joka ilta mutta ei tietenkään samassa huoneessa missä lapset nukkuu.
Köllitään yhdessä sohvalla kun lapset menneet sänkyyn ja siitä sitten nukkumaan kun uni meinaa tulla. Mitenkähän meidän parisuhde kärsii siitä että emme nuku yhdessä?
T:4
vaikka sullehan se sanoo et ihan ok.
Entä jos se on miehen valinta nukkua toisessa huoneessa? Meillä näin (ei kyllä joka yö) kun kuopus tulee yöllä väliin. Minä saan nukuttua, mutta mies ei, joten menee toiseen huoneeseen jatkamaan unia. Ja hyvin voi parisuhde, ihan yhtä hyvin kuin ennenkin.
Monesti mennään nukkumaan yhdessä. Jos mies ei ole herännyt lasten heräilyihin niin on sitä ennen herännyt siihen että on kuuma ja luikkii sohvalle että saa nukuttua hyvin.
Jos lapset nukkuu eri huoneessa niin ravaamme molemmat vuorotellen koko yön kahden huoneen väliä lasten perässä.
Eiköhän pikkulapsi perheessä uni ole niin tärkeää että paras tapa hoitaa suhdetta on se, että nukutaan niin miten kaikki saavat nukuttua hyvin ja näin ollen emme ole väsyneitä, emme riitele turhista ja jaksamme pitää toisiamme hyvänä muutenkin kuin nukkumalla toistemme vieressä.
4
Mutta, se mikä sopii toisille ei välttämättä sovi kaikille... Meillä ainakin ihan ok.
Ei pelkkä erillään nukkuminen kenenkään parisuhdetta kaada, kuten ei myöskään pelkkä yhdessä vierekkäin nukkuminen sitä pelasta.
mutta kun vauva tulee, ajattelin että mies voisi mennä muualle nukkumaan, mahtuisimme paremmin lasten kanssa, mies hikoilee mielettömästi ja kuorsaa, ja esikoinen on kuumaverinen, nukkuu nakuna ja pyörii kuin väkkärä, en usko että me enää nukumme näinkään hyvin jos sänkyyn pitää mahtua neljä.
Mies ei ainakaan alustavasti suostunut nukkumaan muualla, mutta jatkan pehmittämistä, ja jos vaikka sitten kun vauva tulee niin huomaisi itsekin ettei sinne sänkyyn mahdu kaikki ja siirtyisi itse suosiolla muualle, ajattelin jotain hetekan tyylistä minkä voisi avata miehelle illalla ettei sen sänky veisi tilaa muutenkin pienehköstä kodista, ja sohvaa en halua että se hikoilee pilalle.
Vierailija:
mutta kun vauva tulee, ajattelin että mies voisi mennä muualle nukkumaan, mahtuisimme paremmin lasten kanssa, mies hikoilee mielettömästi ja kuorsaa, ja esikoinen on kuumaverinen, nukkuu nakuna ja pyörii kuin väkkärä, en usko että me enää nukumme näinkään hyvin jos sänkyyn pitää mahtua neljä.Mies ei ainakaan alustavasti suostunut nukkumaan muualla, mutta jatkan pehmittämistä, ja jos vaikka sitten kun vauva tulee niin huomaisi itsekin ettei sinne sänkyyn mahdu kaikki ja siirtyisi itse suosiolla muualle, ajattelin jotain hetekan tyylistä minkä voisi avata miehelle illalla ettei sen sänky veisi tilaa muutenkin pienehköstä kodista, ja sohvaa en halua että se hikoilee pilalle.
Mitä jos lapset nukkuisivat ihan itse omissa sängyissään, mutta samassa huoneessa teidän kanssanne? Minusta tuo on aika kohtuuton vaatimus miestä kohtaan, ettei hän saisi nukkua omassa sängyssään.
Saadaan yöt nukkua ukon kanssa rauhassa ja lapsetkin sitten ovat rauhallisempia päivät.
saisi mies mun puolesta nukkua tuossa sängyssä jos haluaa, mutta tänne ei mahdu toista isoa sänkyä mulle ja lapsille.
ajattelin vaan jos imetys on yöllä tiuhaa, ja nukahdetaan rinnalle, voipi olla aikamoisen ahdasta ja kuumaa. Suunnitelmana onkin että nukkuisi omassa imetysten välit jos helposti nukkuu.
Toinen vaihtoehto olisi tietysti opettaa esikoinen omaan sänkyyn tai siirtää hänet nukkuessa sinne, en vaan millään haluaisi häntä pois vierestäni nukkumasta, näiti vuosia on niin vähän kun äitin vieressä nukkuu...että jos pitää valita kumpi sängystä lähtee, mies vai esikoinen, niin kyllä se on mies.
13
Meillä miehen kanssa 180cm leveä sänky joten mahduttais kyllä siihen mutta mies nukkuu meidän kanssa niin huonosti ja jos nukutaan eri huoneissa lasten kanssa niin sitten nukutaan kaikki huonosti.
Ei kyllä tulisi mieleenkään hommata ukolle hetekkaa ja ihan vartavasten usuttaa muualle nukkumaan.
sänkyyn sivuvaunu? Saatte miehen kanssa hyvin tilaa ja vauva on kuitenkin ihan vieressä ja oikeastaan samassa sängyssä :)
Meillä kyllä lapset opetetaan omiin sänkyihinsä ja siihen periaatteeseen, että jokaisella perheenjäsenellä on oma petinsä missä nukkuu! En usko sitten millään ettei tuollainen ap:n tilanne vaikuta väkisinkin parisuhteeseen!
Ja kyllä minusta se opettaa lapsellekin hieman vääristynyttä käsitystä " parisuhteesta" .... lapsen oppii että on aivan normaalia että vanhemmat nukkuvat erikseen?? =O
Meillä kyllä vanhempien makuuhuone on vanhempien makuuhuone, sinne ei lapset tule nukkumaan, ei ainakaan samaan sänkyyn! Jokainen lapsi on n. ekat 6kk nukkunut samassa huoneessa meidän kanssa, sitten kun yösyötöt loppuu niin siirretty omaan huoneeseen. Meillä aikuiset on samanarvoisia, ja lapset ihanana lisänä tähän yhteiseen elämään, mutta minun ja mieheni aviovuoteeseen lapset eivät ole koskaan kuuluneet, eivätkä tule koskaan kuulumaan. Aikuisten sänky on aikuisten juttuja varten, ja lapsilla on lasten paikka perheessä, ja aikuisilla aikuisten.
Lapsi myös nukkuu omassa sängyssään koko lähes aina. Ehkä pari kertaa kuussa tulee aamuyöstä meidän väliin. Mutta olen päättänyt, että kun tästä kolmiosta isompaan muutetaan, niin haluan oman huoneen tai ainakin oman sängyn eri huoneeseen miehen kanssa. Minä nukun aina huonosti, kun mies on vieressä nukkumassa. Mies kyllä nukkuu ehkä kolme yötä viikossa sohvalla. Meillä on sopimus että jos mies polttaa tupakkaa hänen pitää nukkua sohvalla, koska mulle tulee siitä hajusta niin kamala päänsärky etten voi edes nukkua.
Isäni on kova kuorsaaja, ja aina nukkunut eri huoneessa kuin äitini. Ja silti heillä (käsittääkseni) on ihan hyvä liitto, ovat olleet yhdessä 40 vuotta.
Vierailija:
Ja kyllä minusta se opettaa lapsellekin hieman vääristynyttä käsitystä " parisuhteesta" .... lapsen oppii että on aivan normaalia että vanhemmat nukkuvat erikseen?? =O
Lapsenne saavat teiltä malllin omaan parisuhteeseensa. Onko tuo sitä, mitä haluat heille opettaa?
Siis onko ihan yleistä, että muksut nukkuu parivuoteessa äidin kanssa ja isä jossain muualla??? Vauvan vielä ymmärrän, mutta muuten en todella tajua! Menettekö te sitten samaan aikaan niiden lasten kanssa nukkumaan vai mikä tän järjestelyn idea on? Kyllä munkin mielestä lapset nukkuvat omissa sängyissään ja vanhemmat parivuoteessa.
Mäkin nukun lasten kanssa ja mies toisessa huoneessa. Syy: Nukumme huonosti kaikki mikäli nukumme yhdessä tai lapset toisessa huoneessa. Lapset heräilee usein yöllä ja ollaan koko poppoo väsyneitä jos kaikki kukuttais yöt läpeensä.
Meilläkin " tää on nyt tätä" mutta kunhan lapset vähän kasvaa niin sitten hommat muuttuu. En mäkään ole mitenkään pilalla vaikka nukuin äidin ja isin välissä 13 vuotiaaksi ;)