Olen hakenut opiskelemaan, mutta millä elän sitten kesät?
Jos/kun en löydä kesätöitä? Pitääkö oikeasti lopettaa opiskelu? Saan toki asumistuen myös kesältä, mutta sillä ei saa edes vuokraa maksettua.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Itse kun aikoinaan opiskelin, niin silloin loma-ajat painettiin raksalla hulluna duunia. Lukuvuodesta 24 viikkoa oli lomaa, joten turha kai mainitakin, ettei opintolainaa juuri tarvinnut ottaa? Valmistuessa pankkitilillä sata tonnia riihikuivaa. Tosin markka-aikaan.
Raksallahan sitä duunia nyt piisaakin...
Jotakin varastomiehen kesäsijaispaikkaa hakee 800 tyyppiä, todennäköisyys päästä töihin on pienempi kuin pääsykokeilla lääkikseen.
Ei-sadepäivien mansikanmyyjäksi marketin pihaan on kymmenien hakijoiden jonot
Toimeentulotukea voi hakea kesäajalle.
Opintolainasta olen itse miettinyt seuraavaa: yhteiskunta odottaa että jokainen nostaa sitä maksimin 850e/kk ja käyttääkin sen. Mutta jos ei käytäkään. Jos ottaa lainan, joka on laskennallisesti vaikka vuodelle, mutta osaa elää sen verran tiukemmin että siitä riittää rahaa kahdelle vuodelle paikkaamaan heikkoja kuukausia?
Takautuvalle ajalle ei voi lainaa saada ja se nostetaan vasta sitten kun on ihan kertakaikkisen pakko ja silloinkin harkiten eikä mitään suurta summaa. Miksi ei voi ottaa lainaa vaikka 2000-3000e eikä sitä suurempaa ettei ole myöhemmin takaisinmaksujen kanssa rotanloukussa? Eikö kukaan muu ole miettinyt opintolainasta näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota kesäloman aikana kesäkursseja jos pystyt. Niiden avulla saa kesäkuukausille opintotukea.
Sellainen on monessa koulutuksessa mahdollista.
Toki tässä pitää huomioida se, että ne opintotukikuukaudet on pois tutkinnon loppupäästä, joten kannattaa miettiä, edistääkö kesäopinnoilla valmistumista oikeasti.
En voi ottaa mitään turhia täytekursseja, kun opintotuki ei riitä muutenkaan koko tutkintoon.
Ap
Taitanee opintolaina jäädä sinulle ainoaksi vaihtoehdoksi, jos töitä ei saa. Joudut ehkä sillä rahoittamaan myös tutkinnosta loppuajan (nostamaan opintotukikuukausien aikana ja säästämään niille lopuille kuukausille).
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea voi hakea kesäajalle.
Opintolainasta olen itse miettinyt seuraavaa: yhteiskunta odottaa että jokainen nostaa sitä maksimin 850e/kk ja käyttääkin sen. Mutta jos ei käytäkään. Jos ottaa lainan, joka on laskennallisesti vaikka vuodelle, mutta osaa elää sen verran tiukemmin että siitä riittää rahaa kahdelle vuodelle paikkaamaan heikkoja kuukausia?
Takautuvalle ajalle ei voi lainaa saada ja se nostetaan vasta sitten kun on ihan kertakaikkisen pakko ja silloinkin harkiten eikä mitään suurta summaa. Miksi ei voi ottaa lainaa vaikka 2000-3000e eikä sitä suurempaa ettei ole myöhemmin takaisinmaksujen kanssa rotanloukussa? Eikö kukaan muu ole miettinyt opintolainasta näin?
Mun tytär haki opintolainan vasta tässä kuussa ja sai koko lukuvuoden lainamäärän. Toki laskettiin, että elelee sen (ja opintotuen sekä tulevien kesätyötulojen ja mahdollisten keikkatöiden) kanssa helposti ensi vuoden kesään asti.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ei saa yleistä asumistukea kesältä, vaan asumislisää, joka on sidottuna opiskelukuukausiin. Eli et saa kesällä mitään, jos et opiskele kesäkaudella.
En asu yksin ja saan yleistä asumistukea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse kun aikoinaan opiskelin, niin silloin loma-ajat painettiin raksalla hulluna duunia. Lukuvuodesta 24 viikkoa oli lomaa, joten turha kai mainitakin, ettei opintolainaa juuri tarvinnut ottaa? Valmistuessa pankkitilillä sata tonnia riihikuivaa. Tosin markka-aikaan.
Joo, nyt on niin vanhaa settiä ettei oikein voi verrata nykypäivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi. Nykyajan opiskelijat on vaan niin laiskoja, etteivät jaksa painaa raksalla. Töitä saa, kunhan vaan oikeasti on valmis likaamaan kätensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi. Nykyajan opiskelijat on vaan niin laiskoja, etteivät jaksa painaa raksalla. Töitä saa, kunhan vaan oikeasti on valmis likaamaan kätensä.
Ihan koulutettuja ja kokeneita rakennusalan ihmisiä on työttöminä vaikka kuinka paljon, kun ei nyt rakenneta. Millä sitten opiskelija muka pääsisi raksalle töihin?
Tätäkään et osaa itsenäisesti ratkaista? Ei taida olla hirveää huolta, että pääsisit sisään yhtään mihinkään.
Tutut, aktiiviset, ulospäisuuntautuneet lähipiirini nuoret ovat päässeet kesätöihin vaivatta.
Vierailija kirjoitti:
Tutut, aktiiviset, ulospäisuuntautuneet lähipiirini nuoret ovat päässeet kesätöihin vaivatta.
Miksi sinäkin oletat, että opiskelija on automaattisesti nuori?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinäkin oletat, että opiskelija on automaattisesti nuori?
Tässäkin tapauksessa AP:lla taitaa olla jopa lapsi(a), koska muutenhan hän ei opiskelijana olisi yleisen asumistuen piirissä. Eli oletettavasti (ei toki välttämättä) kyseessä vähän vanhempi opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan koulutettuja ja kokeneita rakennusalan ihmisiä on työttöminä vaikka kuinka paljon, kun ei nyt rakenneta. Millä sitten opiskelija muka pääsisi raksalle töihin?
Nuoret ovat halpaa työvoimaa. Ei kukaan ammattilainen siivoamaantai betonisäkkejä kantelemaan halua. Eri
Niin, tukia saa, jos opiskelee. Amk_tasolla on voi opiskella minkä tahansa koulun kesäopintoja
Vierailija kirjoitti:
Niin, tukia saa, jos opiskelee. Amk_tasolla on voi opiskella minkä tahansa koulun kesäopintoja
En voi ottaa mitään turhia täytekursseja, kun opintotuki ei riitä muutenkaan koko tutkintoon.
Ap
Eikö sillä alalla olisi kesätyö/harjoittelupaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei edes vastata niihin hakemuksiin, kun nuori opiskelija hakee jotain hanttihommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ovat halpaa työvoimaa. Ei kukaan ammattilainen siivoamaantai betonisäkkejä kantelemaan halua. Eri
Mutta jos rakennusala jo muutenkin kyykkää, ei siellä ole mitään työpaikkoja tarjolla kesätyöläisille. Edes noita, mitä voi kouluttamaton tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sillä alalla olisi kesätyö/harjoittelupaikkoja?
On tietysti, mutta niihinkin on satoja muitakin hakijoita.
Ap
Ap