Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hakenut opiskelemaan, mutta millä elän sitten kesät?

Vierailija
28.04.2026 |

Jos/kun en löydä kesätöitä? Pitääkö oikeasti lopettaa opiskelu? Saan toki asumistuen myös kesältä, mutta sillä ei saa edes vuokraa maksettua.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti/isä maksaa

Vierailija
2/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en voi tehdä mitä tahansa työtä, ja juuri sen takia olenkin aikeissa mennä opiskelemaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin. 

Vierailija
4/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jotain kesätöitä saa

Vierailija
5/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti/isä maksaa

Eivät todellakaan maksa pienistä eläkkeistään aikuisen ihmisen kuluja.

Ap

Vierailija
6/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aina ravintoloihin pääsee tekee keikkaa. Rakenna tulot palasista. Kun vuositulot on pienet, niin veroakaan ei tarvi maksaa, vaan kaikki on nettotuloa. 

Kyllä elämä kantaa!

Vierailija
7/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina, tai vanhempien luo asumaan.

Noin oli jo 30 vuotta sitten.

Vierailija
8/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon antanut opiskeleville lapsilleni muutaman tonnin kesäisin että pärjäävät.

Vierailija
9/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija ei saa yleistä asumistukea kesältä, vaan asumislisää, joka on sidottuna opiskelukuukausiin. Eli et saa kesällä mitään, jos et opiskele kesäkaudella.

Vierailija
10/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aina ravintoloihin pääsee tekee keikkaa. Rakenna tulot palasista. Kun vuositulot on pienet, niin veroakaan ei tarvi maksaa, vaan kaikki on nettotuloa. 

Kyllä elämä kantaa!

Pääsee, mutta niistä keikoista voi jäädä kiinni.  Tuskin niissä edes paljon käteistä on.

Vierailija
11/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainalla, jos et saa töitä. Tai opintorahalla + opintolainalla, jos opiskelet kesäisin.

Piti mun tyttärenkin nostaa opintolainaa kesäksi, vaikka hänellä on kesätyö. Kesätyöt alkaa kesäkuun alussa ja eka palkka tulee heinäkuun 10., joten kaksi vuokraa ja muu eläminen siihen asti on pakko maksaa lainarahalla.

Vierailija
12/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä elämä kantaa!

Ei pääse ravintoloihin enää.

Ei edes saaristoon kesäsesongiksi.

Vierailija
13/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin säästää ensin n. 20 000€ ja haen sitten opiskelemaan. Ei huvita aikuisena kitua rahatta. M40

Vierailija
14/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Purralta. Ilmeisesti se leikkuulauta jotenkin autaa asiaa että hengissä säilyy.

Vierailija
15/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun aikoinaan opiskelin, niin silloin loma-ajat painettiin raksalla hulluna duunia. Lukuvuodesta 24 viikkoa oli lomaa, joten turha kai mainitakin, ettei opintolainaa juuri tarvinnut ottaa? Valmistuessa pankkitilillä sata tonnia riihikuivaa. Tosin markka-aikaan.

Vierailija
16/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kesäloman aikana kesäkursseja jos pystyt. Niiden avulla saa kesäkuukausille opintotukea.

Sellainen on monessa koulutuksessa mahdollista.

Vierailija
17/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun aikoinaan opiskelin, niin silloin loma-ajat painettiin raksalla hulluna duunia. Lukuvuodesta 24 viikkoa oli lomaa, joten turha kai mainitakin, ettei opintolainaa juuri tarvinnut ottaa? Valmistuessa pankkitilillä sata tonnia riihikuivaa. Tosin markka-aikaan.

Silloin opintotukien ostovoima oli varmaan korkeimmillaan (ysärillä ainakin näin), ja kesätöitä sai suunnilleen yhden puhelinsoiton perusteella. Nyt jokaiseen kesätyöpaikkaan on satoja, ellei tuhansia (esim. Puuiloon 21000 koko maassa) hakijaa.

Ihan eri aika silloin "markka-aikana" opiskelu kuin nykyään.

Vierailija
18/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota kesäloman aikana kesäkursseja jos pystyt. Niiden avulla saa kesäkuukausille opintotukea.

Sellainen on monessa koulutuksessa mahdollista.

Toki tässä pitää huomioida se, että ne opintotukikuukaudet on pois tutkinnon loppupäästä, joten kannattaa miettiä, edistääkö kesäopinnoilla valmistumista oikeasti.

Vierailija
19/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelin säästää ensin n. 20 000€ ja haen sitten opiskelemaan. Ei huvita aikuisena kitua rahatta. M40

En lähtisi opiskelemaan, jos tienaisin niin paljon, että mulla olisi mahdollisuus säästää tuollainen summa rahaa.

Ap

Vierailija
20/42 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin opiskelin myös kesät. Yliopistolla oli aina kursseja, jotka voi suorittaa ihan vaan kirjatenttinä kesälläkin, sen verran että riitti siihen että sai opintotuet. Tai esim. harjoitustöitä, niin ettei tarvinnut edes kurssia. Valmistuin sitten maisteriksi 3.5 vuodessa. Oli ihan tietoinen valinta mulle silloin, että haluan vaan nopeasti valmistua, ja opiskelen kesätkin, silloin olisi saanut kesätöitäkin kyllä toisin kuin nykyään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan