Kuka aikoo muuttaa ulkomaille eläkepäiviksi?
Täällä Suomessa on kylmä, ja pitää ylläpitää vanhaa eläkeläisten perinnettä muuttaa ulkomaille, mieluiten eteläiseen Eurooppaan.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkkeen saa vielä Chileen, Kanadaan, Yhdysvaltoihin, Israeliin ja Australiaan.
Ja 6kk saa asua muualla kunhan joku osoite Suomessa.
Päivää vaille 6 kk.
Suomessa pitää asua "yli puolet vuodesta"-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen haaveillut pitkään, että olisi mukava olla talvet etelässä eli noi 20 asteen lämpötila pitäisi olla. Jos olisi vaikka 5,5 kk ulkomailla, niin säilyttää Suomen sosiaaliturvan. Lisäksi tulen saamaan työeläkettä v. 2027 (en saa yhtään Kansaneläkettä) joten sitä voisi saada myös ulkoimaille. Katsotaan miten käy ensi vuonna..
Hasta la vista..
Kansaneläke ja takuueläke: Kelan maksamat kansan- ja takuueläkkeet sekä eläkkeensaajan asumistuki päättyvät, jos muutat pois Suomesta vakinaisesti (yli 6 kk).
Työeläke: Työeläkelaitosten (esim. Elo, Ilmarinen) maksama työeläke maksetaan ulkomaille riippumatta asuinmaasta.
Tilapäinen oleskelu: Jos oleskelu ulkomailla on alle 6 kuukautta, kyseessä on tilapäinen oleskelu, ja voit yleensä säilyttää Suomen sosiaaliturvan ja eläkkeet.
Jos ei saa Kelan tukia elämiseen, niin ei Suomen sosiaaliturvalla tee ulkomailla asuessa mitään, joten ei se haittaa, vaikka se loppuu. Monissa Euroopan maissa on ihan hyvät julkisetkin terveyspalvelut, ja monissa Aasian maissa yksityisetkin on niin halpoja, että ne voi maksaa helposti itse. Matkavakuutus kannattaa kuitenkin ottaa, ainakin kunnes pääsee paikallisen terveydenhoitojärjestelmän piiriin.
Suomalainen pääsee takaisin Kelan piiriin saman tien sitten kun muuttaa takaisin Suomeen ja tekee ilmoituksen Kelaan.
Näin on. Eräässä toisessa EU-maassa asuessani (väliin olin kirjoilla siellä, välillä Suomessa) lähetin hammashoitokuitit Kelaan, joka korvasi minulle yksityisen hammashoidon Suomen julkisen terveydenhuollon taksojen mukaan. Sain hyvää hoitoa jonottamatta, enkä maksanut enempää kuin olisin Suomessakaan maksanut. Eläkeläisenä EU-maassa saa samat tai jopa paremmat etuudet Kelasta.
Minulla siis pelkkä työeläke.
Kela ei korvaa sellaista hammashoitoa, joka ei kuulu Suomen julkisen terveydenhuollon palveluvalikoimaan tai jota ei pidetä lääketieteellisesti välttämättömänä sairaudenhoitona. Tämä sääntö pätee samalla tavalla sekä Suomessa että ulkomailla annettuun hoitoon.
Joten juurihoito korvataan, mutta implanttia ei.
Mä muutin 2,5 vuotta sitten Kreikkaan eräälle saarelle.
Ei ole byrokratiaa ilmennyt :D Maksan vuokran ihan seteleillä käteen vuokranantajalle. Koska olen suomalainen eli EU:n kansalainen, ei täällä mitään kytätä. Eikä kyttää Suomikaan.
Mulla on siis työeläke, pieni mutta pärjään täällä sillä. Pankkitili on paikallisessa pankissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkkeen saa vielä Chileen, Kanadaan, Yhdysvaltoihin, Israeliin ja Australiaan.
Päivää vaille 6 kk.
Toisaalta minä en ainakaan tiedä, miten tuota valvotaan. Tuskin mitenkään. Lähisukulaiseni suhaa eestaas ulkomaanasunnon ja Suomen kodin välillä. Ainakin viisi kertaa vuodessa ja pitkälti säiden mukaan. Osoite on Suomessa, joten mikään ei estä olemasta vaikka yli 6kk poissa.
Itse sain perinnön ja nostin kytkintä uppoavasta laivasta.
Ei tule olemaan varaa kuin parin viikon lomaan/vuosi. Harmi.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on öisin kylmä, kun ei ole lämmitystä ja asunnot homeessa.
Missä sinä olet majaillut? Meillä on iso talo, siinä lattialämmitys ja ilmastointi. Homeesta ei ole tietoakaan, talo on talvella lämmin ja kesällä viileä.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele Espanjaa, sillä siellä paikallisilla on asuntopula kun sinne muuttavat ulkomaalaiset vie omistus- ja vuokra-asunnot heidän nenän edestä. Asuntojen ja vuokrien hinnat ovat kohonneet pilviin mikä aiheuttaa katkeruutta ja protesteja.
Joo, siinä vaiheessa kun mietin, että missä minä vietän eläkevuoteni, niin ei kauheasti liikuta jonkun muun asunto-ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asunto Espanjassa, mutta me tuskin sinne päädytään. Nyt asunto on anopin käytössä ja me lomaillaan siellä. Tulevaisuudessa tekisin mieluiten niin, että koti Suomessa ja paljon matkoja. Muuttaminen on niin työlästä ja suomalaiset asunnot niin mukavia etten välttämättä viihtyisi etelässä kokoaikaisesti.
Itsekin harkitsin aikoinaan loma-asunnon hankkimista esim Madeiralta, mutta tajusin lopulta, että siitä tulisi eräänlaista pakkopullaa kun siellä sitten "pitäisi" käydä säännöllisesti ettei tullut tuota hankittua turhan päiten. Tuttavapiiristä löytyy esimerkkejä, miten nopeasti alkuinnostus hiipuu ja loma-asunnosta tulee pikemminkin rasite. Paljon helpompaa lähteä valmismatkalle silloin kun siltä tuntuu. Eikä tarvitse mennä aina samoihin maisemiin.
Meille taas kävi niin, että kun aikamme on matkustettu ympäri maailmaa ja elämä on ollut kovin hektistä, halusimme paikan, jonne voi aina palata lyhyellä varoitusajalla ja ilman matkalaukkujen pakkaamista sekä purkamista. Niinpä matkustamme monta kertaa vuodessa samaan paikkaan, mutta kyllä silti vielä riittää rahkeita matkustaa muuallekin silloin, kun haluaa tai on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin 2,5 vuotta sitten Kreikkaan eräälle saarelle.
Ei ole byrokratiaa ilmennyt :D Maksan vuokran ihan seteleillä käteen vuokranantajalle. Koska olen suomalainen eli EU:n kansalainen, ei täällä mitään kytätä. Eikä kyttää Suomikaan.
Mulla on siis työeläke, pieni mutta pärjään täällä sillä. Pankkitili on paikallisessa pankissa.
Poli orea, kuulostaa hienolta. Käytkä Suomessa koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivää vaille 6 kk.
Toisaalta minä en ainakaan tiedä, miten tuota valvotaan. Tuskin mitenkään. Lähisukulaiseni suhaa eestaas ulkomaanasunnon ja Suomen kodin välillä. Ainakin viisi kertaa vuodessa ja pitkälti säiden mukaan. Osoite on Suomessa, joten mikään ei estä olemasta vaikka yli 6kk poissa.
En usko, että asiaa järjestelmätasolla aktiivisesti seurataankaan. Pitää kuitenkin muistaa, että kaikesta jää jälki. Jos etuuden maksajalla herää epäilys, että henkilö asuu (=viettää yhteensä yli 183 päivää vuodesta) ulkomailla, asiasta saattaa tulla selvityspyyntö. Käytännössä silloin kansalaisella on käänteinen todistustaakka; pitää esittää jonkinlaista dokumentointia Suomessa olosta. Se on aika hankalaa, jos ei ole näyttää lentolippua Suomeen , suomalaisessa kaupassa suoritettuja maksutapahtumia tms.
Verottajan kanssa menee toisin päin: pitää selvityksen tullessa pystyä todistamaan verovelvollisuutensa toiseen maahan ja se, että on poissa Suomesta yli puolet vuodesta. Jos ei tähän pysty, käy kuin Jari-Matti Latvalalle aikoinaan: verottaja lätkäisee mätkyt veronkorotuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on muuttaa Thaimaahan.
Mene mene. Kukaan ei sua estä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sen saa juurikin noihin maihin?
Koska on sopimus maiden välillä dummy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sen saa juurikin noihin maihin?
Suomen valtion kuuluu huolehtia maansa kansalaisista, se on perustuslaissakin. Se miten asiat on järjestetty eri maiden kanssa riippuu sopimuksista. EU:ssa on maiden kesken sovittu miten toimia, mutta noiden EU:n ulkopuolisten maiden kanssa taas joko on tai ei ole jokin kahdenvälinen sosiaaliturvasopimus.
Jos Suomella on sosiaaliturvasopimus jonkun tietyn maan kanssa, siinä voidaan määrittää se, että Suomi maksaa kansalaisilleen kansaneläkettä.
Oletan että jossakin vaiheessa kansaneläke on tullut ajankohtaiseksi juuri Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa, koska sinnehän taisi 1960-70 -luvulla muuttaa jonkin verran suomalaisia. Chile taitaa olla listalla siksi, että 1970-luvulla maahamme vastaanotettiin paljon chileläisiä sotilasvallankaappauksen jälkeen. Oletan että presidentti Pinochetin vallan päätyttyä, alkoi Suomesta palata chileläistaustaisia iäkkäitä ihmisiä takaisin ja sosiaaliturvasopimus oli sen takia tarpeellinen maidemme välillä. Israeliin on Suomesta voinut muuttaa sekä juutalaistaustaisia että palestiinalaisia.
Kaikki ed. main erilliset sopimukset on solmittu 1990-luvulla, jolloin noihin maihin siirtolaisina tai paluumuuttajina tulleet Suomen kansalaiset ovat alkaneet olla vanhuuseläkeiässä tai viidenkympin korvilla.
Miten muuten Thaimaa ei ole suositumpi eläkeläisten keskuudessa?
Pitäisihän se olla halpa ja ilmastokin hyvä?
Itse olen asunut nuorena vuosia ulkomailla, joten olen ihan tyytyväinen viettämään eläkepäiviä Suomessa.
Mutta jos pienellä työeläkkeellä pitäisi muuttaa jonnekin, niin vaikeaa on löytää sopiva paikka, jossa olisi edullista, ei liian kuuma ja/tai kostea ilmasto, olisi esteetöntä asumista ja liikkumista, sekä terveydenhoitoasiat kunnossa ja hintataso kuitenkin eläketuloon sopiva.
Moni tuttavapiiristä on muuttanut varhaiseläkkeellä tai heti työeläkeiässä ulkomaille, monet ovat kuitenkin muuttaneet takaisin Suomeen tai Ruotsiin myöhemmin. Monilla on tullut iän myötä sydänvaivaa tai ongelmia liikkumisessa tai vakavia sairauksia, joten ovat kokeneet että Pohjoismaissa elämä on ollut siinä tilanteessa helpompaa. Joillakin on tietysti syynä myös lapsenlapset, on haluttu muuttaa lähelle. Myös Espanjassa asuneet kertoivat esimerkiksi sähkön olevan kallista, yhdessä tapauksessa myös katumelua oli liikaa. Nuorena ja terveenä sitä asuu vaikka missä, mutta iäkkäänä ja sairaana alkavat vaihtoehdot olla vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asunto Espanjassa, mutta me tuskin sinne päädytään. Nyt asunto on anopin käytössä ja me lomaillaan siellä. Tulevaisuudessa tekisin mieluiten niin, että koti Suomessa ja paljon matkoja. Muuttaminen on niin työlästä ja suomalaiset asunnot niin mukavia etten välttämättä viihtyisi etelässä kokoaikaisesti.
Itsekin harkitsin aikoinaan loma-asunnon hankkimista esim Madeiralta, mutta tajusin lopulta, että siitä tulisi eräänlaista pakkopullaa kun siellä sitten "pitäisi" käydä säännöllisesti ettei tullut tuota hankittua turhan päiten. Tuttavapiiristä löytyy esimerkkejä, miten nopeasti alkuinnostus hiipuu ja loma-asunnosta tulee pikemminkin rasite. Paljon helpompaa lähteä valmismatkalle silloin kun siltä tuntuu. Eikä tarvitse mennä aina samoihin maisemiin.
Meille taas kävi niin, että kun aikamme on matkustettu ympäri maailmaa ja elämä on ollut kovin hektistä, halusimme paikan, jonne voi aina palata lyhyellä varoitusajalla ja ilman matkalaukkujen pakkaamista sekä purkamista. Niinpä matkustamme monta kertaa vuodessa samaan paikkaan, mutta kyllä silti vielä riittää rahkeita matkustaa muuallekin silloin, kun haluaa tai on pakko.
Mulla kesämökki Suomessa toimii pääsiallisena loma-asuntona. Talvisin sitten muutamaksi viikoksi ulkomaille. Muutoin viihdyn Suomessa varsin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten Thaimaa ei ole suositumpi eläkeläisten keskuudessa?
Pitäisihän se olla halpa ja ilmastokin hyvä?
Thaimaasta ehkä tulee suositumpi eläkkeenviettopaikka tulevaisuudessa. Nykyinen vanhusväestö ei ole vielä sitä sukupolvea, joka olisi tottunut matkustamaan kaukomaille. Heille Aurinkorannikko on tutumpi ja trurvallisempi, Thaimaa liian eksoottinen.
Kansaneläke on sosiaalituki. Uudistus oli järkevä, siinä seurattiin monen muun maan esimerkkiä.