Kuka aikoo muuttaa ulkomaille eläkepäiviksi?
Täällä Suomessa on kylmä, ja pitää ylläpitää vanhaa eläkeläisten perinnettä muuttaa ulkomaille, mieluiten eteläiseen Eurooppaan.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkkeen saa vielä Chileen, Kanadaan, Yhdysvaltoihin, Israeliin ja Australiaan.
Ja 6kk saa asua muualla kunhan joku osoite Suomessa.
Päivää vaille 6 kk.
Suomessa pitää asua "yli puolet vuodesta"-
Toisaalta minä en ainakaan tiedä, miten tuota valvotaan. Tuskin mitenkään. Lähisukulaiseni suhaa eestaas ulkomaanasunnon ja Suomen kodin välillä. Ainakin viisi kertaa vuodessa ja pitkälti säiden mukaan. Osoite on Suomessa, joten mikään ei estä olemasta vaikka yli 6kk poissa.
Noihin maihin sitä valvotaan helposti, koska niihin tarvitaan jonkinlainen viisumi ja passia vilkaistaan saapuessa ja lähtiessä (maahantuloleima). Ongelmiin joutuu hyvinkin helposti jos ylittää laillisen oleskeluajan.
EU-alueella ketään ei kiinnosta, vaikka toki täälläkin pitäisi rekisteröityä tietyn ajan jälkeen oleskelumaan viranomaisille.
Mulla on yrittäjäeläke ja olem maksanut sitä jo 40 vuotta+ säästöt. Ehkä pimeimmät kuukaudet asun jossain Floridassa kun aloitan eläkkeen. Suomesta en todellakaan muuta pois, rakastan talvea ja Suomen kesää ja on rakkaimmat ihmiset täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkkeen saa vielä Chileen, Kanadaan, Yhdysvaltoihin, Israeliin ja Australiaan.
Päivää vaille 6 kk.
Eikä saa olla varallisuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivää vaille 6 kk.
Eikä saa olla varallisuutta
Älähä suolla sontaa,varallisuudella ole asian kanssa mtn tekemistä,linkkisi olisi mukava kun olet niin kateellinen tästä 6 kk säännöstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki haluavat muuttaa isoimpiin turistirysiin? Turistivapailla alueilla on halvempaa
Samaa ihmettelen, meille ei tullut mieleenkään muuttaa turistirysään. Liikaa ihmisiä, kalliimmat hinnat kaikessa. Asumme nyt 2000 asukkaan maalaiskunnassa kahden kaupungin välissä. Kaikki mahdolliset palvelut kävelyetäisyydellä ja ihana rauha. Tunti rannalle ja laskettelemaan
Toisen paratiisi on toisen helvetti. Tunti rannalle.... etelässä asumisen juttu on se, että vilvoittava meri näkyy ikkunasta.
Tämä. Ei kukaan kylmää pakeneva suomalainen halua oikeasti asua Espanjassa jossain sisämaassa halvalla, koska siellä on kelit talvella aika kauheat. Ei ne turistialueet ole syyttä suotta syntyneet tietyille paikoille.
Se on vaan niin että finnit ovat maailman kateellisin kansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin 2,5 vuotta sitten Kreikkaan eräälle saarelle.
Ei ole byrokratiaa ilmennyt :D Maksan vuokran ihan seteleillä käteen vuokranantajalle. Koska olen suomalainen eli EU:n kansalainen, ei täällä mitään kytätä. Eikä kyttää Suomikaan.
Mulla on siis työeläke, pieni mutta pärjään täällä sillä. Pankkitili on paikallisessa pankissa.
Poli orea, kuulostaa hienolta. Käytkä Suomessa koskaan?
Olen käynyt kerran Suomessa 2,5 vuoden aikana ja nyt tulen heinäkuussa koska saan ensimmäisen lapsenlapseni.
Suunnitelmana on että palaan takaisin Kreikkaan syyskuun lopussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivää vaille 6 kk.
Toisaalta minä en ainakaan tiedä, miten tuota valvotaan. Tuskin mitenkään. Lähisukulaiseni suhaa eestaas ulkomaanasunnon ja Suomen kodin välillä. Ainakin viisi kertaa vuodessa ja pitkälti säiden mukaan. Osoite on Suomessa, joten mikään ei estä olemasta vaikka yli 6kk poissa.
Ei ehkä kannata riskeerata kutenkaan parin päivän takia.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain perinnön ja nostin kytkintä uppoavasta laivasta.
Venäjältä?
Pari kuukautta talvella etelässä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sen saa juurikin noihin maihin?
Suomen valtion kuuluu huolehtia maansa kansalaisista, se on perustuslaissakin. Se miten asiat on järjestetty eri maiden kanssa riippuu sopimuksista. EU:ssa on maiden kesken sovittu miten toimia, mutta noiden EU:n ulkopuolisten maiden kanssa taas joko on tai ei ole jokin kahdenvälinen sosiaaliturvasopimus.
Jos Suomella on sosiaaliturvasopimus jonkun tietyn maan kanssa, siinä voidaan määrittää se, että Suomi maksaa kansalaisilleen kansaneläkettä.
Oletan että jossakin vaiheessa kansaneläke on tullut ajankohtaiseksi juuri Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa, koska sinnehän taisi 1960-70 -luvulla muuttaa jonkin verran suomalaisia. Chile taitaa olla listalla siksi, että 1970-luvulla maahamme vastaanotettiin paljon chileläisiä sotilasvallankaappauksen jälkeen. Oletan että presidentti Pinochetin vallan päätyttyä, alkoi Suomesta palata chileläistaustaisia iäkkäitä ihmisiä takaisin ja sosiaaliturvasopimus oli sen takia tarpeellinen maidemme välillä. Israeliin on Suomesta voinut muuttaa sekä juutalaistaustaisia että palestiinalaisia.
Kaikki ed. main erilliset sopimukset on solmittu 1990-luvulla, jolloin noihin maihin siirtolaisina tai paluumuuttajina tulleet Suomen kansalaiset ovat alkaneet olla vanhuuseläkeiässä tai viidenkympin korvilla.
Ok, kiitos, että vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on asunto Espanjassa, mutta me tuskin sinne päädytään. Nyt asunto on anopin käytössä ja me lomaillaan siellä. Tulevaisuudessa tekisin mieluiten niin, että koti Suomessa ja paljon matkoja. Muuttaminen on niin työlästä ja suomalaiset asunnot niin mukavia etten välttämättä viihtyisi etelässä kokoaikaisesti.
Itsekin harkitsin aikoinaan loma-asunnon hankkimista esim Madeiralta, mutta tajusin lopulta, että siitä tulisi eräänlaista pakkopullaa kun siellä sitten "pitäisi" käydä säännöllisesti ettei tullut tuota hankittua turhan päiten. Tuttavapiiristä löytyy esimerkkejä, miten nopeasti alkuinnostus hiipuu ja loma-asunnosta tulee pikemminkin rasite. Paljon helpompaa lähteä valmismatkalle silloin kun siltä tuntuu. Eikä tarvitse mennä aina samoihin maisemiin.
Meille taas kävi niin, että kun aikamme on matkustettu ympäri maailmaa ja elämä on ollut kovin hektistä, halusimme paikan, jonne voi aina palata lyhyellä varoitusajalla ja ilman matkalaukkujen pakkaamista sekä purkamista. Niinpä matkustamme monta kertaa vuodessa samaan paikkaan, mutta kyllä silti vielä riittää rahkeita matkustaa muuallekin silloin, kun haluaa tai on pakko.
Mulla kesämökki Suomessa toimii pääsiallisena loma-asuntona. Talvisin sitten muutamaksi viikoksi ulkomaille. Muutoin viihdyn Suomessa varsin hyvin.
Samoin.
Palasin juiri Suomeen 2 kk.n Toscanan reissulta, ja on hyvä olla taas täällä.
T. Eläkkeellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on öisin kylmä, kun ei ole lämmitystä ja asunnot homeessa.
Missä sinä olet majaillut? Meillä on iso talo, siinä lattialämmitys ja ilmastointi. Homeesta ei ole tietoakaan, talo on talvella lämmin ja kesällä viileä.
Kun teillä, niin kaikkialla?
Vierailija kirjoitti:
Koska on sopimus maiden välillä dummy.
Miksi dummy?
Onko väärin kydyä, jos ei tiedä? Onko kivaa loukata tuntematonta?
Mä asun jo ulkomailla mutta olen eläkepäiviksi muuttamassa toiseen maahan, Asunto on jo etsinnässä ja kieli hallussa. 10 vuotta vielä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten Thaimaa ei ole suositumpi eläkeläisten keskuudessa?
Pitäisihän se olla halpa ja ilmastokin hyvä?
Liian erilainen kulttuuri, kalliit ja pämukavan pitkät lennot Suomeen sukulaisiin jne.
Eikä helle nyt niin miellyttävää ole kauan jatkuessaan.
Suurin syy varmasti kuitdnkin etäisyys Eurooppaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse vietän thaikuissa päivän ali 6 kk ja toimii hyvin,kansaneläke& työeläke tilille ja pidot paranee🌴🍻🍺
Vuokraatko aina uuden asunnon vai miten asut siellä, entä Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yrittäjäeläke ja olem maksanut sitä jo 40 vuotta+ säästöt. Ehkä pimeimmät kuukaudet asun jossain Floridassa kun aloitan eläkkeen. Suomesta en todellakaan muuta pois, rakastan talvea ja Suomen kesää ja on rakkaimmat ihmiset täällä.
Pimeimmät kuukaudet on juuri sitä rakastamaasi talvea.
Itse vietän thaikuissa päivän ali 6 kk ja toimii hyvin,kansaneläke& työeläke tilille ja pidot paranee🌴🍻🍺