Kuka aikoo muuttaa ulkomaille eläkepäiviksi?
Täällä Suomessa on kylmä, ja pitää ylläpitää vanhaa eläkeläisten perinnettä muuttaa ulkomaille, mieluiten eteläiseen Eurooppaan.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne saa kansaneläkettä mukaan, sehän sen muuton lopetti .
Voihan Suomessa olla kirjoilla
Ulkomailla asuessani olin kirjoilla suvun rötiskötalossa, joka on täysin asuinkelvoton, mutta osoite on.
Ennen sai olla pitempään, mutta nykyään Kelan raja on 6 kk, jonka jälkeen tulkitaan ulkomaille muuttaneeksi, vaikka olisikin kirjoilla Suomessa. Aika moni on nimittäin vain lähtenyt ja "unohtanut" tehdä muuttoilmoituksen. Nykyään on tiukentunut rajat ja valvonta, ja moni on joutunut palauttamaan tukia. Takautuvasti kun maksaa takaisin yli 6 kk:n ajalta, niin kirpaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuessani olin kirjoilla suvun rötiskötalossa, joka on täysin asuinkelvoton, mutta osoite on.
Miten tämä toimii esim. terveydenhoidon kannalta asuinmaassasi? Saatko vastaavat palvelut kuin paikalliset? Entä pankkitilin avaaminen, vuokrasopimus tai asunnon osto?
Olin kirjoilla Suomessa ja ulkomailla. En vaan kertonut Suomessa, että asunkin ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen sai olla pitempään, mutta nykyään Kelan raja on 6 kk, jonka jälkeen tulkitaan ulkomaille muuttaneeksi, vaikka olisikin kirjoilla Suomessa. Aika moni on nimittäin vain lähtenyt ja "unohtanut" tehdä muuttoilmoituksen. Nykyään on tiukentunut rajat ja valvonta, ja moni on joutunut palauttamaan tukia. Takautuvasti kun maksaa takaisin yli 6 kk:n ajalta, niin kirpaisee.
Mihin eläkeläinen Kelaa tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä toimii esim. terveydenhoidon kannalta asuinmaassasi? Saatko vastaavat palvelut kuin paikalliset? Entä pankkitilin avaaminen, vuokrasopimus tai asunnon osto?
Olin kirjoilla Suomessa ja ulkomailla. En vaan kertonut Suomessa, että asunkin ulkomailla.
OK, kiva jos onnistui mutta itse en haluaisi tehdä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen haaveillut pitkään, että olisi mukava olla talvet etelässä eli noi 20 asteen lämpötila pitäisi olla. Jos olisi vaikka 5,5 kk ulkomailla, niin säilyttää Suomen sosiaaliturvan. Lisäksi tulen saamaan työeläkettä v. 2027 (en saa yhtään Kansaneläkettä) joten sitä voisi saada myös ulkoimaille. Katsotaan miten käy ensi vuonna..
Hasta la vista..
Kansaneläke ja takuueläke: Kelan maksamat kansan- ja takuueläkkeet sekä eläkkeensaajan asumistuki päättyvät, jos muutat pois Suomesta vakinaisesti (yli 6 kk).
Työeläke: Työeläkelaitosten (esim. Elo, Ilmarinen) maksama työeläke maksetaan ulkomaille riippumatta asuinmaasta.
Tilapäinen oleskelu: Jos oleskelu ulkomailla on alle 6 kuukautta, kyseessä on tilapäinen oleskelu, ja voit yleensä säilyttää Suomen sosiaaliturvan ja eläkkeet.
Jos ei saa Kelan tukia elämiseen, niin ei Suomen sosiaaliturvalla tee ulkomailla asuessa mitään, joten ei se haittaa, vaikka se loppuu. Monissa Euroopan maissa on ihan hyvät julkisetkin terveyspalvelut, ja monissa Aasian maissa yksityisetkin on niin halpoja, että ne voi maksaa helposti itse. Matkavakuutus kannattaa kuitenkin ottaa, ainakin kunnes pääsee paikallisen terveydenhoitojärjestelmän piiriin.
Suomalainen pääsee takaisin Kelan piiriin saman tien sitten kun muuttaa takaisin Suomeen ja tekee ilmoituksen Kelaan.
Näin on. Eräässä toisessa EU-maassa asuessani (väliin olin kirjoilla siellä, välillä Suomessa) lähetin hammashoitokuitit Kelaan, joka korvasi minulle yksityisen hammashoidon Suomen julkisen terveydenhuollon taksojen mukaan. Sain hyvää hoitoa jonottamatta, enkä maksanut enempää kuin olisin Suomessakaan maksanut. Eläkeläisenä EU-maassa saa samat tai jopa paremmat etuudet Kelasta.
Minulla siis pelkkä työeläke.
Työeläkelaitos pyysi kerran vuodessa elossaolotodistusta, kun asuin ulkomaassa. Tsekkasivat, ettei eläkettä makseta kalmolle. 😄
Eläke maksettiin toivomukseni mukaan sikäläiselle tililleni, vaikka koko ajan minulla oli ainakin S-Pankin tili ja kortit siinä rinnalla.
Ainakin Euroopassa saa pankkitilin avattua, sähkösopimuksen tehtyä jne, kun on antaa asuinosoite. Eli heti kun olet allekirjoittanut vuokrasopimuksen tai tehnyt asuntokaupat, voit hoitaa nämä tärkeät asiat kuntoon. Euromaassa voi tietysti käyttää suomalaista tiliäkin, ei siitä tarvi luopua siksi, että muuttaa ulkomaahan. Ja monessa paikkaa käteinen kelpaa edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kokonaan, mutta talvet aion olla pois, eli 5-6kk kerrallaan. En ole yhtään talvi-ihminen, eikä minulla ole tänne enää sen kummempia siteitä, joten menoksi vaan viimeistään 60-vuotiaana.
Eikö töitäkään?
No jos on rahaa, säästöjä vaikka, niin ei ole pakko olla töissä.
Kyllä kyllä, mutta miksi sitten odottaa 6-kymppiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kokonaan, mutta talvet aion olla pois, eli 5-6kk kerrallaan. En ole yhtään talvi-ihminen, eikä minulla ole tänne enää sen kummempia siteitä, joten menoksi vaan viimeistään 60-vuotiaana.
Eikö töitäkään?
Eläkkeellä muuttamisesta oli kyse. Luitko otsikkoa?
Luin. Kuka pääsee tulevaisuudessa 60 v eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut asua suurimman osan vuodesta matkailuautossa. Tämän kaupunkiasunnon stadissa myyn, mutta mökin Lapissa pidän. Siellä on vilpoisempaa viettää kesät ja miksei joskus joku pätkä kunnon talveakin. Muuten kiertelen Eurooppaa säiden mukaan eli pyrin pysymään sellaisella 10-20c lämpövyöhykkeellä ympärii vuoden niin hyvin kuin se on mahdollista.
Minä taas pyrin pysymään siinä noin 30C lämpövyöhykkeellä mahdollisimman paljon. Juuri sopiva minulle.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ei saa kunnon viiliä, piimää tai ruisleipää. Ja siellä puhutaan kielillä, joiden ymmärrys katoaa viimeistään dementian saapuessa. Ei kiitos.
Onneksi ei saa. No ruisleipä on ihan ok, mutta noihin muihin en koskisi vaikka maksettaisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. En tarvitse kansaneläkettä. Joo, ja muutan 100% varmasti.
Ihan varmasti. 😁
Olen taloudellisesti riippumaton. Ainoa mikä kiinnostaa, on pääomaverokanta.
Mitä höliset, täällä Hartolassa mökillä on hyvä olla. Ei oo ulkkareita ja väärä uskoisia.
Minä ainakin ! Tosin muutan jo aiemmin muutaman vuoden kuluttua .
M44
Samaa ihmettelen, meille ei tullut mieleenkään muuttaa turistirysään. Liikaa ihmisiä, kalliimmat hinnat kaikessa. Asumme nyt 2000 asukkaan maalaiskunnassa kahden kaupungin välissä. Kaikki mahdolliset palvelut kävelyetäisyydellä ja ihana rauha. Tunti rannalle ja laskettelemaan
Toisen paratiisi on toisen helvetti. Tunti rannalle.... etelässä asumisen juttu on se, että vilvoittava meri näkyy ikkunasta.
Meren mukana tulee turistilaumat, meteli, liikenne, keskitasoinen kallis ruoka, kosteus ja kylmyys talvella.
Sydämen koti löytyi muualta ja muut asiat oli tärkeämmät.
Suunnittelin muuttavani eläkkeellä pois Suomesta, mutta kun se aika koitti, huomasinkin mukavuudenhalun voittavan. Haluan kommunikoida asuinmaani arkielämässä omalla äidinkielelläni, vaikka pärjään kolmella muulla kielellä hyvin. Käyn lomilla silloin kun kotimaa alkaa väsyttää, mutta asuntoa en enää harkitse ostavani. Lyhytaikaiset, muutaman viikon irtiotot houkuttelevat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun pääsen mahdollisesti eläkkeelle on Suomen ilmasto jo kerennyt muuttua niin, että ennemmin muutan pohjoisemmaksi, koska tykkään kunnon talvesta. Nytkin Etelä-Suomen mustat, jäiset ja loskaiset talvet jo ärsyttävät. Tänä talvena toki oli kunnon pakkasjakso täälläkin.
Golf-virta on heikentymässä, joten suomeen tulee loppujen lopuksi pohjoissiperian ilmasto
Vierailija kirjoitti:
Osaan vain Suomea. Ei onnistu.
Miten noin voi edes käydä. Englantia opetetaan ala-asteelta alkaen plus pakkoruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun pääsen mahdollisesti eläkkeelle on Suomen ilmasto jo kerennyt muuttua niin, että ennemmin muutan pohjoisemmaksi, koska tykkään kunnon talvesta. Nytkin Etelä-Suomen mustat, jäiset ja loskaiset talvet jo ärsyttävät. Tänä talvena toki oli kunnon pakkasjakso täälläkin.
Eiköhän ilmastonmuutoksen vaikutukset ole Suomessa enimmäkseen sateen lisääntymistä. Et ehdi elää niin kauan, että täällä olisi tyystin toisenlaista. Edes kolmea kesäkuukautta ei ole kesälämpötiloja.