Kuka aikoo muuttaa ulkomaille eläkepäiviksi?
Täällä Suomessa on kylmä, ja pitää ylläpitää vanhaa eläkeläisten perinnettä muuttaa ulkomaille, mieluiten eteläiseen Eurooppaan.
Kommentit (387)
En muuttaisi. Voihan siellä käydä ja oleilla jonkin aikaa.
En, mutta kaupunki johon vanhuksena muutan on valittu.
N45
Täällä olen jo viidettä vuotta🌴mindanao,kiire ei takaisin sinne ..vielä..passin käyn uusimassa jossain vaiheessa siellä ja kortit.
Aion, mutta en niinkään lämmön perässä vaan siksi että voin. Ei sido enää työnantaja eikä ole muuta kuin aikaa. Eläkettäkin tulen saamaan oikein kivasti, koska mulla on kovapalkkainen (ja hyvin sitova) työ.
Ja ihan muuttaa aion kyllä, mulla on lemmikkejä. En viitsi niitä turhan päiten lennättää paikasta toiseen parin kuukauden välein.
Lontoo voisi olla kiva.
Muuttaisn jos saisi saman rahan mitä Suomessa asumalla mukaansa
Vierailija kirjoitti:
Oma suunnitelmamme (aviopari 60+) on syksyllä 3 kk Aurinkorannikolla, sitten talven kylmimmät kuukaudet Thaimaassa 3 kk. Takaisin Espanjaan 3 kk ja kesä eli kesä-elokuu Suomessa. Lennot n. 4500 e, Majoitukset airbb yht n. 14000 ja muuhun elämiseen n. 2000 euroa kuussa. Suomen koti säilytetään ja pannaan kalustettuna vuokralle. Ei tuo mitään megaeläkkeitä vaadi. Tavallista arkea pääosin eletään, ruokaa laitetaan itse pitkälti. Salia ja muuta liikuntaa ja rantaelämää. Ihan turistikohteisiin mennään: Malaga, Benalmadena, Pattaya, Bangkok. Välillä biletetään.
Eli ei varsinaisesti muuteta ulkomaille, mutta 75% on tarkoitus elää siellä muutama vuosi.
Ette sitten ole saaneet työelämässä reissata tarpeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Siis saathan sä? Jos et siis ole millään kansaneläkkeellä ja tukien varassa.
Sun omaa työllä ansaitsemaa eläkettä ei kukaan vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma suunnitelmamme (aviopari 60+) on syksyllä 3 kk Aurinkorannikolla, sitten talven kylmimmät kuukaudet Thaimaassa 3 kk. Takaisin Espanjaan 3 kk ja kesä eli kesä-elokuu Suomessa. Lennot n. 4500 e, Majoitukset airbb yht n. 14000 ja muuhun elämiseen n. 2000 euroa kuussa. Suomen koti säilytetään ja pannaan kalustettuna vuokralle. Ei tuo mitään megaeläkkeitä vaadi. Tavallista arkea pääosin eletään, ruokaa laitetaan itse pitkälti. Salia ja muuta liikuntaa ja rantaelämää. Ihan turistikohteisiin mennään: Malaga, Benalmadena, Pattaya, Bangkok. Välillä biletetään.
Eli ei varsinaisesti muuteta ulkomaille, mutta 75% on tarkoitus elää siellä muutama vuosi.
Ajatteletko että tuohon on jokin kiintiö, jonka jälkeen ei enää halua reissata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko että tuohon on jokin kiintiö, jonka jälkeen ei enää halua reissata?
Minulla tuli vastaan. Tosin jäin ulkomaille.
Ei suomeen ole järkevää jäädä jos on mahdollista muuttaa muualle,itse en ainakaan pidä kylmästä/ loskasta ja tapissa verot& ruoan hinnat ,viihdyn Erittäin hyvin täällä missä olen,kesällä suomi paras paikka maailmalla mutta siihen se sitten jääkin.
Totta helvetissä muutetaan. Johonkin viimeiseen verosopimusmaahan että saa vihdoinkin omat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin että eläkeikäisenä muuttaminen on vaikeaa, erityisesti jos kohdemaan kieli ei ole sujuvasti hallussa jo valmiiksi. Kaikki pankkitilin avaamisesta ja asunnon ostosta terveydenhoidon toimintaan ja verotukseen on uutta ja outoa. Mieluummin asuu Suomessa ja lomailee jossain päin maailmaa pari kuukautta talvella.
Tämä! Miksi vanhuuspäivillä sitoa itsensä asuntoon ja byrokratiaan. Hyi. Mieluummin vuokraa talon eri kohteista. Säilyy uutuudenviehätys myös.
Ajattelisin että eläkeikäisenä muuttaminen on vaikeaa, erityisesti jos kohdemaan kieli ei ole sujuvasti hallussa jo valmiiksi. Kaikki pankkitilin avaamisesta ja asunnon ostosta terveydenhoidon toimintaan ja verotukseen on uutta ja outoa. Mieluummin asuu Suomessa ja lomailee jossain päin maailmaa pari kuukautta talvella.
Tämä! Miksi vanhuuspäivillä sitoa itsensä asuntoon ja byrokratiaan. Hyi. Mieluummin vuokraa talon eri kohteista. Säilyy uutuudenviehätys myös.
Aika kalliksi tulee vuokraaminenkin. Jos vuokraa toistaiseksi tarpeeksi tilavan kalon mukavuuksilla sen vuokra on min 1000e/kk. Jos taas viikkovuokralla niin maksaa tonnin viikossa! Mun tämä vuosi tulisi maksamaan 24 000e. Hukkaan heitettyä rahaa!
Siksi päädyimme nyt kun jöin eläkkeelle omaan taloon josta pääsee hyvin reissaamaan naapurikaupunkeihin ja -maihin. Asumiskulut 250e/kk.
Työeläke pysyy ihan samana asuit missä tahansa. Ostovoima parempi joten sillä rahalla saa enemmän
Vierailija kirjoitti:
Aika kalliksi tulee vuokraaminenkin. Jos vuokraa toistaiseksi tarpeeksi tilavan kalon mukavuuksilla sen vuokra on min 1000e/kk. Jos taas viikkovuokralla niin maksaa tonnin viikossa! Mun tämä vuosi tulisi maksamaan 24 000e. Hukkaan heitettyä rahaa!
Siksi päädyimme nyt kun jöin eläkkeelle omaan taloon josta pääsee hyvin reissaamaan naapurikaupunkeihin ja -maihin. Asumiskulut 250e/kk.
Thaikuissa saat 300€/kk omakotitalon uima-altaalla, mikäli otat pitemmän sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä olen jo viidettä vuotta🌴mindanao,kiire ei takaisin sinne ..vielä..passin käyn uusimassa jossain vaiheessa siellä ja kortit.
Meidän suvussa Suomessa on sieltä perheenjäseniä.
💓
Sisiliassa voi ostaa parilla tonnilla vanhan kivikasan missä vesijohto ja kunnostaa sen asunnoksi . Ihan oikeasta kivestä tehtyjä .
Heh. Jos elän eläkkeisiin asti niin muutan luultavasti takasin Suomeen. Vietän Suomessa mökillä kesät ja olen ajatellut remontoida ennen eläkkeitä myös talvikäyttöön sopivaksi ja ottaa vakituiseksi asunnoksi kun ei enään tarvitse maailmalla juosta. Johan tässä on kymmeniä vuosia nähnyt näitä ulkomaita ihan tarpeeksi
Selvitä ensin antaako kunta muuttaa mökin vakikäyttöön! Voi olla vaatimuksia kunnallistekniikasta, jätehuollosta, salaojista ja vaikka mistä. Eikä kaavoitusta muuteta yksittäisen asukkaan mukaan