Onko edes olemassa muistisairasta vanhusta, joka ei ala pompottaa jotakuta läheistä asioillaan?
On aika raskasta kun läheinen tarvitsee apua, mutta kun ei kelpaa mitään ulkopuolinen apu tai sellainen, mikä avun antajalle on helpointa, vaan pitää pompottaa vaikeimman kautta
Kommentit (6)
Ei pompottaminen muistisairauteen liity. Sitä voivat tehdä aivan täysissä sielunvoimissa olevat. Muistisairas ei varsinaisesti tarkoituksella pompota, mutta huoli on kova omillaan elävästä läheisestä.
Isäni ei pompottanut ketään elossa ollessaan. Hyvin säyseä Alzheimer-potilas.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti samoin. Ei tosin edes tuntenut meitä, ihmetteli vain miksi kävimme useamman kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti samoin. Ei tosin edes tuntenut meitä, ihmetteli vain miksi kävimme useamman kerran päivässä.
Entä jos ette olisi käyneet?
Minun äitini ei koskaan ymmärtänyt eikä myöntänyt olevansa muistisairas. Hän uskoi vakaasti käyvänsä itse kaupassa, laittavansa ruuat, maksavansa laskut, leipovansa leivät ja viljelevänsä perunat. Siinäkin vaiheessa, kun hän ei enää pystynyt käymään postilaatikolla rollaattorin kanssa tai ymmärtänyt harjata hampaitaan itse. Joten ei hän pompottanut ketään eikä vaatinut mitään, mutta pakkohan meidän läheisten oli hänen asiansa hoitaa.
Tuskin