Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Riikka Purra tarkoitti sanoessaan että ”empatia ei kuulu politiikkaan”? Politiikka on määritelmän mukaan ihmisten yhteisistä asioista

Vierailija
27.04.2026 |

päättämistä.

Mihin empatia sitten kuuluu jos ei ihmisten elämään liittyviin päätöksiin? 
Kuuluuko empatia geometriaan? Betoniraudoittamiseen? Autojen öljynvaihtoon?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hän on noin sanonut? Lähde? No siitähän voi päätellä, että jos hän sanoo ettei ole empaattinen, että mikähän hänellä mahdollisesti voisi olla. 

Vierailija
2/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä hän on noin sanonut? Lähde? No siitähän voi päätellä, että jos hän sanoo ettei ole empaattinen, että mikähän hänellä mahdollisesti voisi olla. 

Tuo on jo yleistä tietoa. Eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan kyse niistä vihaviesteistä joita hän ihan ymmärrettävästi saa, huonontaahan hän lukemattomien ihmisten selviytymistä Suomessa. 

Vierailija
4/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika hyvä teksti. Vasemmiston Kontula on Purran linjoilla. 

https://yle.fi/a/74-20109820

Vierailija
5/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon psykologi ja mun mielestä Purra on ihan oikeassa sanoessaan, että empatia ei kuulu politiikkaan. Joka luulee, että kuuluu, on ymmärtänyt empatia-termin väärin. 

Vierailija
6/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitti sitä että on matalasti funktioiva sosiopaatti joka ei osaa edes peitellä sitä toisin kuin normaalit tai korkeasti funktioivat psykopaatit jotka edes teeskentelevät koska ymmärtävät sen hyödyttävän omaa viiteryhmää.

Vierailija
7/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä rajauksella kuuluu politiikkaan että Purran itsensä kuuluisi saada empatiaa kun saa ilkeää palautetta kansalta (lähde eilinen IS).

Vierailija
8/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon psykologi ja mun mielestä Purra on ihan oikeassa sanoessaan, että empatia ei kuulu politiikkaan. Joka luulee, että kuuluu, on ymmärtänyt empatia-termin väärin. 

Olet työtön naisia vihaava keski-ikäinen mies maaseudulta joka ei psykologia ole nähnyt kuin asiakkaan roolissa.

Vierailija
9/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se(kin) on kuulemma irrotettu asiayhteydestä ja hän ei ole sellaista tarkoittanut, miten sitä hänen sanomaansa käytetään.

Vierailija
10/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikassa ei hoideta yksilön asioita, joten miten voisit olla empaattinen, kun päätöksenteon kohteena ei ole yksiselitteinen ilmiö?

Vierailija
11/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet työtön naisia vihaava keski-ikäinen mies maaseudulta joka ei psykologia ole nähnyt kuin asiakkaan roolissa.

Höpö höpö, oon kaupungissa asuvat nuorehko naispsykologi, ja mua turhauttaa, että ihmiset sotkee käsitteitä, joita eivät itse ymmärrä. 

Vierailija
12/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos joku tulevaisuuden Hitler pääsee valtaan, hän saa tapattaa perheesi vaikka siksi koska teillä on väärä sukunimi ja se pitää vain hyväksyä koska 'empatia ei kuulu politiikkaan' eikä kenenkään tulisi kokea myötätuntoa sinua, ventovierasta kohtaan.

Vierailija
13/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, oon kaupungissa asuvat nuorehko naispsykologi, ja mua turhauttaa, että ihmiset sotkee käsitteitä, joita eivät itse ymmärrä. 

Et ole. Kirjoittelet vauvapaIstalle 8 tuntia päivässä ja olet mies.

Vierailija
14/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Empatia ei kuulu politiikan ohjenuoraksi", taitaa kuulua se alkuperäinen lause. 

Ylen Politiikka-sivuilta "Analyysi: Empatian käyttöä kritisoidaan yli puoluerajojen – tutkijoiden mukaan empatia voi olla susi lampaiden vaatteissa" https://yle.fi/a/74-20109820

Vierailija
15/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki, joiden mielestä "empatia" kuuluu politiikkaan, voisi ensialkuun määritellä empatian, ja kertoa konkreettisin esimerkein, millä tavalla sen kuuluisi näkyä politiikassa? Ja ei, empatia ei ole "kaikkea hyvää kaikille". 

Vierailija
16/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulukaan Siihen kuuluu järki ja oikeus ja kohtuus. Ei rikokset. Turha ulista että sitä se on kun ei saa empatiaa osakseen. E näissä jutuussa ole kyse siitä!  

On kyse rikoksista ja väärennyksistä. Ilman niitä ei olisi niin huonoja tilanteita. Onneksi uhri tietää sen.Jos sinä  paska-aivo et tiedä niin sääli sulle  ja sääli kaikkia muita kohtaan, joita on huijattu! 

Vierailija
17/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos joku tulevaisuuden Hitler pääsee valtaan, hän saa tapattaa perheesi vaikka siksi koska teillä on väärä sukunimi ja se pitää vain hyväksyä koska 'empatia ei kuulu politiikkaan' eikä kenenkään tulisi kokea myötätuntoa sinua, ventovierasta kohtaan.

Tällä ei ole mitään empatian kanssa tekemistä, vaan järjellä yleisesti sovittujen ihmisoikeuksien. Järki, valitus ja sopimusyhteiskunta on se mistä kannattaa pitää kiinni. 

Vierailija
18/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki, joiden mielestä "empatia" kuuluu politiikkaan, voisi ensialkuun määritellä empatian, ja kertoa konkreettisin esimerkein, millä tavalla sen kuuluisi näkyä politiikassa? Ja ei, empatia ei ole "kaikkea hyvää kaikille". 

Siten, ettei antiikin Spartan tapaan jotain sairaita, vanhuksia ja vammaisia heitetä rotkoon vaan niistä pidetään huolta osana yhteisöä.

Ihmisyhteisön moraalisuus mitataan sen mukaan miten se pitää niistä huolta joilla on käynyt huono tuuri elämässä tai jotka eivät voi itsestään pitää huolta.

Tällä hallituskaudella on pääosin leikattu vain niiltä jotka eivät kykene itseään puolustamaan.

Miten joku lapsi tai taapero vastustaa varhaiskasvatuksen leikkauksia tai ryhmäkokojen paisuttamista? Miten joku alzheimer-potilas suojaa itseään poliitikoilta jotka tyrkkäävät hoitoa yhä enemmän suuntaan jossa yksityinen hoitaja käy katsomassa kerran päivässä 15 minuuttia ja laskuttaa siitä 165 euroa?

Vierailija
19/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenkasvuiseksi jääneet ihmiset luulevat rahaa on äärettömästi kuin Norjalla ja voi syytää sinne tänne, koska niin on oikein. Ä m m ä hallitus teki juuri niin ja tuotti veronmaksajille 40 miljardin euron lisälaskun. Laina on naisille kuin taikaseinä, josta tulee äärettömästi lisää rahaa.

Vierailija
20/27 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Jos itse olisin toisten ihmisten asioista päättämässä, kyllä mä ajattelisin, että lähtökohtana olisi nimenomaan se, että osaan asettua erilaisten ihmisten asemaan, kuvitella, millaista näiden ihmisten elämä on ja mitä mahtaisivat tarvita. Mutta what do I know.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi