Terveyskeskuksessa yleislääkäri "Tämä ei oikein ole alaani. Suosittelen yksityiselle menoa"(vaihdevuodet)
Kysyin eikö voi laittaa lähetettä gynelle ja vastasi ettei heillä ole sellaista.
Siis Anteeksi mitä? Ei muka yhtään gynekologia töissä koko v""n rakennuksessa?!
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on se suuri ongelma, kun naisten "vaivoihin" ei saa apua muuten, kuin maksamalla itse kalliin yksityislääkärin. Ja aina se yksi käynti ei edes riitä. Yleislääkäreille olisi saatava enemmän tietoa vaihdevuosista, koska ne koskettavat kuitenkin jokaikistä naista jossain vaiheessa, noin 50% kaikista ihmisistä.
Kyllä teillä naisilla sitten riittää ongelmia sen elimenne kanssa😂😂
Joo vähän samaan tapaan kuin teillä miehillä sen sydämenne kanssa ja te sentään pääsette julkisella puolella näiden vaivojen kanssa erikoislääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on se suuri ongelma, kun naisten "vaivoihin" ei saa apua muuten, kuin maksamalla itse kalliin yksityislääkärin. Ja aina se yksi käynti ei edes riitä. Yleislääkäreille olisi saatava enemmän tietoa vaihdevuosista, koska ne koskettavat kuitenkin jokaikistä naista jossain vaiheessa, noin 50% kaikista ihmisistä.
Joo riittää, me harvoin ratkaistaan hormonitason muutokset menemällä kannonnokkaan ryyppäämään tai jäämällä sohvalle märisemään. Jo pelkkä työkyvyn ylläpito saattaa edellyttää toimenpiteitä. Se on hinta, jonka joutuu maksamaan kyvystä tehdä ihmisiä. Onko se hyvä vain huono asia, riippuu naisesta.
Vierailija kirjoitti:
Miten onnistuit kasvamaan vaihdevuosi ikään saakka tietämättä ettei julkisella sektorilla ole ko palveluja?
Koska julkisella on niitä. Ei erikoislääkäreitä, mutta gynegologisia tarkastuksia. Joissa yleislääkärin lähettää tarvittaessa erikoislääkärille. Ja yleislääkärin pitäisi pystyä hoitamaan vaihdevuodet. Ja vain erikoistapauksissa lähettää erikoislääkärille. Mutta nykyään on käytäntö, että yksityiselle vain.
Vierailija kirjoitti:
Niin, gynekologit on erikoistuneita lääkäreitä. Ei niitä perus terkkareissa ole. Ei siellä mitään keuhkopoliakaan ole.
Niinpä niitä lähetteitä kirjoitetaan.
Lopetin estrogeenin niin eipä tarvi enää mennä yksityiselle. Kohtukin on poistettu. Hammaslääkärissä käy perhe vielä yksityisellä. Siinäpä se.
Itse olen maallikkona lueskellut juuri tuota käypähoitoa ja internetin palstoja aiheesta (jälkimmäinen ei tietenkään sillä tavalla luotettava lähde). Olen onnistunut muodostamaan käsityksen aiheesta ja ei niitä lääkkeitäkään nyt ihan miljoonaa ole. Niin miksi ei yleislääkäri pystyisi opiskelemaaan asiaa myös, luulisi että aihetta on opinnoissa sivuttukin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen maallikkona lueskellut juuri tuota käypähoitoa ja internetin palstoja aiheesta (jälkimmäinen ei tietenkään sillä tavalla luotettava lähde). Olen onnistunut muodostamaan käsityksen aiheesta ja ei niitä lääkkeitäkään nyt ihan miljoonaa ole. Niin miksi ei yleislääkäri pystyisi opiskelemaaan asiaa myös, luulisi että aihetta on opinnoissa sivuttukin.
Ei haluta ottaa vastuuta mahdollisista sivuvaikutuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten onnistuit kasvamaan vaihdevuosi ikään saakka tietämättä ettei julkisella sektorilla ole ko palveluja?
Kysymys kuuluukin, miksi kaikki muut palvelut löytyvät julkiselta, mutta ei gynekologiset.
On neurologeja, silmälääkäreitä, korva-, nenä-, kurkkulääkäreitä, fysiatreja, sisätautilääkäreitä jne. Gynekologejakin varmaan, mutta ilmeisesti julkisella he eivät hoida vaihdevuosia. Mutta yleislääkärikin voi noista edellämainituista erikoisaloista hoitaa vaivoja tiettyyn rajaan asti ja määrätä lääkkeitä, mutta yhtäkkiä sitten vaihdevuodet ovatkin jotain ihan hepreaa.
Kyllä hoitavat, erikoissairaanhoidossa. Se, riittävätkö vaihdevuosioireet sinne pääsyyn on eri asia.
Ja tässähän onkin juuri se paradoksi. Muissa vaivoissa yleislääkäri voi hoitaa potilaitaan terveyskeskuksessa tai työterveyshuollossa (jos kuuluu työterveyssopimuksen piiriin), voi määrätä lihasrelaksanteeja selkäkipuun, vatsansuojalääkkeitä mahavaivaiselle, antibiootit korvatulehdukseen, mutta vaihdevuodet ja muut naisten vaivat eivät "kuulu kenellekään" julkisella (tai työterveys-) puolella, eli niitä ei hoida yleislääkäri eikä niihin saa lähetettä erikoislääkärille.
Ja kuitenkin vain siis n. 50 % väestöstä kohtaa näitä vaivoja jossain vaiheessa, että niinkin marginaali-ilmiöstä on kyse.
Sain hormonikorvaushoitoni ihan terveyskeskuslääkäriltä.
Mullakin on vaihdevuodet, vähintäänkin perimenopaussi kun menkat tullee enää 2-3 kk välein ja ikää 45. Mutta en tiedä pitääkö tässä mennä lääkäriin?
puhumattakaan nefrosta.. terkkareissa parhaimmillaan arvaajia jotka ihmettelevät kumpiko munuainen toimii huonosti. Yhdelläkin pärjää joten kyl ne molemmat jos vähänkään tuntisi alaa.
Sitten alkavat soittamaan kirurgeille (!) kysymäänn neuvoa mite pitäisi toimia. Jessus!
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on vaihdevuodet, vähintäänkin perimenopaussi kun menkat tullee enää 2-3 kk välein ja ikää 45. Mutta en tiedä pitääkö tässä mennä lääkäriin?
Ei tarvitse ellei aiheuta elämää hankaloittavia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vähän samaan tapaan kuin teillä miehillä sen sydämenne kanssa ja te sentään pääsette julkisella puolella näiden vaivojen kanssa erikoislääkärille.
Naisillako ei ole sydäntä?😅😅 No ehkä tosiaan on näin mitä nykynaisten toimintaa seuraa😂😂
Mä kävin kans. Ja sanoin lääkärille vielä et mulla on muistin kanssa ongelmia. En tiiä (siis muista) sanoko se mitään lääkkeiden aloittamisen ajankohdasta,apteekissa kysy oliko puhetta millon aloitat lääkkeet. Sanoin vaan et tänään aloitan. Ja niin tein. Ei siis mitään muistikuvaa olisko pitäny jotenki ajottaa menkkakiertoon,mut aloin samantien popsii pillereitä. Koska siitä mä sitä apua haluan, enkä halua enää odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluukin, miksi kaikki muut palvelut löytyvät julkiselta, mutta ei gynekologiset.
On neurologeja, silmälääkäreitä, korva-, nenä-, kurkkulääkäreitä, fysiatreja, sisätautilääkäreitä jne. Gynekologejakin varmaan, mutta ilmeisesti julkisella he eivät hoida vaihdevuosia. Mutta yleislääkärikin voi noista edellämainituista erikoisaloista hoitaa vaivoja tiettyyn rajaan asti ja määrätä lääkkeitä, mutta yhtäkkiä sitten vaihdevuodet ovatkin jotain ihan hepreaa.
Kyllä hoitavat, erikoissairaanhoidossa. Se, riittävätkö vaihdevuosioireet sinne pääsyyn on eri asia.
Ja tässähän onkin juuri se paradoksi. Muissa vaivoissa yleislääkäri voi hoitaa potilaitaan terveyskeskuksessa tai työterveyshuollossa (jos kuuluu työterveyssopimuksen piiriin), voi määrätä lihasrelaksanteeja selkäkipuun, vatsansuojalääkkeitä mahavaivaiselle, antibiootit korvatulehdukseen, mutta vaihdevuodet ja muut naisten vaivat eivät "kuulu kenellekään" julkisella (tai työterveys-) puolella, eli niitä ei hoida yleislääkäri eikä niihin saa lähetettä erikoislääkärille.
Ja kuitenkin vain siis n. 50 % väestöstä kohtaa näitä vaivoja jossain vaiheessa, että niinkin marginaali-ilmiöstä on kyse.
Sain hormonikorvaushoitoni ihan terveyskeskuslääkäriltä.
Eli poikkeus vahvistaa säännön. Näinhän sen pitäisikin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet on lisätty käypähoitoon ja niihin pitää niin työterveyslääkärin kuin kuin yleislääkärinkin ottaa kantaa.
Kannanotto voisi olla se, että laiduta, syö terveellisesti ja liiku, kyllä se ajan kanssa helpottaa. Nuo ohjeet kun saa selän kipeytyessä, keuhkokuumeessa ja vatsavaivoissa, miksi ne eivät olisi soveltuvia myös vaihdevuosiin?
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla ei ole oireita, joiden kanssa et pärjää, ei ole tarvetta mennä lääkäriin. Jos sinulla on elämää / jaksamista vaikeuttavia oireita, mene lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, gynekologit on erikoistuneita lääkäreitä. Ei niitä perus terkkareissa ole. Ei siellä mitään keuhkopoliakaan ole.
Jos ihmisellä on silmäongelmia, terveyskeskuslääkäri kirjoittaa lähetteen silmälääkärille. Jos ihmisellä on neurologisia ongelmia, saa lähetteen neurologille. Polviongelmissa lähete fysiatrille. Jne.
Mutta gynekologisissa ongelmissa käsketään mennä yksityiselle.
Kyllä näin on asian laita, koska julkisella puolella ei ole gynejä.
Onpas. Julkisella puolella on gynekologeja, ihan kuten kaikkia muitakin erikoislääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei terkkareissa ole gynekologeja, ne löytyvät erikoissairaanhoidosta. Naistentaudeille pääset sairaalalähetteellä joko terkkarista tai yksityiseltä, jos eivät osaa hoitaa vaivojasi.
mut tämähän ei tehnyt lähetettä erk.sair.hoitoon.
ihme jeppe. ei osannut edes sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisillako ei ole sydäntä?😅😅 No ehkä tosiaan on näin mitä nykynaisten toimintaa seuraa😂😂
Toki on, ja hekin pääsevät julkisella puolella erikoislääkärille sydänvaivoineen. Mutta miehillä nämä vaivat ovat yleisempiä (tai sitten naisilla alidiagnosoituja, mutta se on eri juttu).
Olen saanut päivystyksestä lähetteen päivystävälle silmälääkärille. Silmä vaati välitöntä hoitoa.