Pohjaratkaisu, missä aikuisten makkari on olohuoneen viereinen
Olemme käyneet tutkailemassa puolisen vuotta omakotitaloja. Kymmenissä näytöissä.
Tärkeää, että on rauhaisa piha ja pohjaratkaisu tärkeä. Täysin avokeittiötä en myöskään halua, vaikka on siinäkin puolensa. Piha pitää olla rauhallinen. Kaksi vessaa.
Pohjaratkaisussa tuntuu olevan aina sitä ja tätä, ja onko se nyt hyvä noin ja onko hyvä noin. Eli tuntuu, että ihan täydellistä ei ehkä edes ole.
Nyt löytyi aika hyvä, jotka täyttää aika hyvin kriteerit.
Eteisestä päästään pieneen aulaan, mistä oikealle lähtee keittiöön ja kodinhoitohuoneisiin. Toisen puolen aulaa on kolme makkaria.
Pienen aulan jälkeen on keittiön takana olohuone, ja olohuoneesta lähtee vielä aikuisten makuuhuoneeseen ovi, missä isoin makuuhuone ja makkarista pääsee myös suihkuun ja vessaan ja kodinhoitohuoneeseen.
Eli yksi makkari on toisella puolella taloa, joka on hyvä, mutta haittaako se, että olohuoneesta pääsee makkariin?
Lapsia ei meillä ole vielä ja myöhäisiä vieraita meillä käy ehkä muutaman kerran vuodessa, eli tosi harvoin. Itse mietin tätä nukkumisen kannalta, menen ajoissa nukkumaan ja herään aina ajoissa, mutta toisaalta eihän olohuoneessa välttämättä metelöidä, vaan enemmänkin keittiössä jos tekee aamupaloja ja vastaavaa. Keittiö kun on aika kaukana isosta makkarista, joten sinne ei melut hirveästi ehkä kuulu.
Tiedän kyllä paljon perheitä, keillä on samalla lailla makuuhuone tai makuuhuoneet olohuoneesta lähteviä, enkä ole koskaan kuullut, että se häiritsisi heitä. En sitten tiedä.
Mites te, onko kokemuksia?
Kommentit (12)
Selaile valmistalopakettien kuvastoja ja ota sieltä joku pohja esimerkiksi, niin on helpompi mieltää, mitä tarkoitat. Sitten voisin yrittää vastatakin.
Kuka siellä olohuoneessa metelöisi, jos te ootte nukkumassa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä itse voisin tuollaisen ratkaisun ottaa. Useinhan vanhemmat ovat juuri he, jotka viimeisinä ovat hereillä ja olohuoneessa. Paitsi toki teini-ikäisten kanssa, mutta he harvemmin siellä olohuoneessa enää valvoskelevat illalla vaan tekevät sen omassa huoneessaan. Eli en usko sen olohuoneen läheisyyden mitenkään aikuisten unta häiritsevän.
Jatkan tähän vielä, että jos kyse on siitä, että itse menee aikaisin nukkumaan ja puoliso jää valvomaan esim, telkkarin ääreen, niin tästä selviää sillä, että se myöhempään valvova käyttää kuulokkeita telkkaria katsellessa.
Hitsi, olisipa olemassa ammattikunta joka osaisi piirtää teille juuri sellaisen talon, mitä haluatte.
Tosin arkkitehdit ei taida enää piirtää omakotitaloja, ainakaan mielellään, koska siinä yleensä sotkeutuu mukaan perheen 2.... siis 5 vuotta kestävään aviokriisiin. Saat vaivoin laskutettua sen 4000e viiden vuoden työstä, 200 tuntia työaikaa. Ja asiakas vänkää joka laskusta että eikös tästä voisi saada alennusta / miksi olet laskuttanut meitä kun olet neuvotellut rakennusvalvonnan kanssa tästä taloprojektista 3 tuntia / kai sinä nyt pihasuunnitelmat voit piirtää ilmaiseksi kun eihän se ole arkkitehdin päätyötä?
Millainen pohja teillä nyt on? Jos ette pienemmässä asunnossa häiritse toisianne, niin ei se ole ongelma isommassakaan asunnossa. Mielummin laittaisin vanhempien makuuhuoneen olohuoneen viereen kuin lasten huoneen. Ihan jo siitä syystä, että television äänet voivat pelottaa pientä lasta.
Nyt, kun teillä ei vielä ole lapsia, niin teillä olisi kolme muutakin makuuhuonetta valittavana. Jos niihin mahtuu parisänky, niin ottaisin jonkun niistä käyttöön ensin ja tekisin isosta vierashuoneen. Pienten lasten kanssa on kiva nukkua vierekkäisissä huoneissa, kun kuulee mikäli lapset heräävät yöllä.
Meillä on parhaiten toiminut kun alakerrassa oli k+oh+khh+ph+s ja yläkerrassa 3 x mh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä itse voisin tuollaisen ratkaisun ottaa. Useinhan vanhemmat ovat juuri he, jotka viimeisinä ovat hereillä ja olohuoneessa. Paitsi toki teini-ikäisten kanssa, mutta he harvemmin siellä olohuoneessa enää valvoskelevat illalla vaan tekevät sen omassa huoneessaan. Eli en usko sen olohuoneen läheisyyden mitenkään aikuisten unta häiritsevän.
Jatkan tähän vielä, että jos kyse on siitä, että itse menee aikaisin nukkumaan ja puoliso jää valvomaan esim, telkkarin ääreen, niin tästä selviää sillä, että se myöhempään valvova käyttää kuulokkeita telkkaria katsellessa.
Makkarin ovi kiinni, se riittää, jos ei ole halvimmat paperimassaovet. Telkkarinkatsoja ei tarvitse kuulokkeita nirppiksen takia.
Ollaan rakennettu kaksi itse ja nyt suunnitellaan kolmatta, kun viimeinenkin lapsista muutti kotoa ja saaristo kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Hitsi, olisipa olemassa ammattikunta joka osaisi piirtää teille juuri sellaisen talon, mitä haluatte.
Tosin arkkitehdit ei taida enää piirtää omakotitaloja, ainakaan mielellään, koska siinä yleensä sotkeutuu mukaan perheen 2.... siis 5 vuotta kestävään aviokriisiin. Saat vaivoin laskutettua sen 4000e viiden vuoden työstä, 200 tuntia työaikaa. Ja asiakas vänkää joka laskusta että eikös tästä voisi saada alennusta / miksi olet laskuttanut meitä kun olet neuvotellut rakennusvalvonnan kanssa tästä taloprojektista 3 tuntia / kai sinä nyt pihasuunnitelmat voit piirtää ilmaiseksi kun eihän se ole arkkitehdin päätyötä?
Kannattaa valita ennemmin rakennussuunnittelija. Arkkitehdit menevät ulkonäkö edellä, eli sieltä tulee liian hankalasti rakennettavia tai sisustettavia kohteita eli kaikkea muuta kuin käytännöllistä suunnitelmaa, jota voi olla mahdoton myös ylläpitää.
Vanhan talosuunnittelijan ohje: sängystä max 7 askelta pi*lunpesupaikalle eli mh:sta suoraan käynti wc:hen josta käynti edelleen kylpy-/ saunaosastoon jolloin tämä wc on lähellä myös saunassa/suihkussa käydessä. Ja niintä wc istuimia ei sitten enää rakenneta samaan tilaan suihkujen kanssa vaan se pytty on oven takana, aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selviää kun on hyvin rakennettu talo, ei kuulu telkun ääni makkariin vaikka ois seinän takana.