Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joiden pitää jatkuvasti olla auttamassa lähipiiriä ja sukulaisia?

Vierailija
26.04.2026 |

Milloin mitäkin talkoita ja työtä riittäisi muiden huusholleissa ja pihoissa päivätyöksi asti, palkatta tietenkin. Haalitaan kaikkea hommaa itselle, minkä tekemisestä ei sitten omin avuin selvitä. Omissakin nurkissa on tarpeeksi hommaa, silti pitää käydä keräämässä muiden marjat, sulattamassa pakastimet ja auttamassa jonkun rakentamisessa, pihan siivouksessa jne. lista on loputon.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin pitää?

Vierailija
2/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko perheellinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko perheellinen?

Kyllä.

Vierailija
4/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut tuollainen auttaja, olen tehnyt ruokia, leiponut, poiminut marjoja, siivonnut jne jne ja silti olen kuulemma tyhmä ja alisuoriudun näiden samojen autettavien mielestä. 

Vierailija
5/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällinen, Ei.

Kiitos kun kysyit, mutta en valitettavasti pysty auttamaan tällä kertaa.

Vierailija
6/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin piti. Sittemmin asetin rajat oman aikatauluni ja jaksamiseni mukaan, samoin karsin kylmästi auttamislistalta ne, jotka hyyppyyttivät vain omien narsististen tarpeidensa vuoksi vaivautumatta itse tekemään yhtään mitään asioidensa ym. vuoksi. 

Vierailija
7/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin pitää?

Pakko on, muuten suututaan. Aletaan marttyyreiksi, joka johtaa siihen että sitten jos itse joskus tarvitsisi apua näiltä, vedotaan ettei silloin yhdestä kerrasta kymmenestä tullut avuksi.

Vierailija
8/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää? Itselläni ihan ärsyttää eräs työkaveri, joka järjestää itselleen töitä muita auttamalla. Nyt uusinpana on se, kun hänen poikansa osti kesämökin. On kuulemma mentävä sitä korjaamaan ja huoltamaan. On myös oma talo, oma mökki, iäkkäät vanhemmat ja alaikäinen lapsi. En voi käsittää. Vasta oli muuttoapuna lapsellensa ja kuulosti sitä, että koko muutto ja muuttosiivous oli työkaverin harteilla järjestää. Ihan poikki oli töissä. Oli yötä myöten autolla ajanut muuton vuoksi. 

Vierailija
9/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä. Harvoin autan jotakuta.

Vierailija
10/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pakettiauto ja peräkärry, joten moni ystävä/tuttu/kummin kaima olettaa, että olemme mukana kantamassa ja kuljettamassa kun tarvitaan muuttokuorman siirtoa, huonekaluja kaupasta kotiin, risukuormaa/jätettä kaatopaikalle jne jne.

Mistään ei tietenkään olla maksamassa mitään. Ei edes bensarahaa, puhumattakaan vapaapäivän korvauksesta.

Vierailija
11/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin pitää?

Pakko on, muuten suututaan. Aletaan marttyyreiksi, joka johtaa siihen että sitten jos itse joskus tarvitsisi apua näiltä, vedotaan ettei silloin yhdestä kerrasta kymmenestä tullut avuksi.

Sinun pitää muka noita kaikkia sukulaisia hännistellä, jotta joskus saatat tarvita apua yhdeltä?

Hei, tuo on jo vähän uhriutumista sinulta. 

Vierailija
12/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta enkä pyydä apua. Ostan palveluita.

Vierailija
13/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti helpompaa antaa muiden olla ilman apuasi, mikäli vastavuoroisuus on sitä, että mahdollisesti joskus ehkä auttavat sinua, mikäli autat heitä aina kun vaan pyytävät.

Lue edellinen lause oikein ajatuksen kanssa ja päätä sitten miten toimit.

Vierailija
14/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni, Avulias Aatu, hoitaa aivan kaikkien asiat, vanhempiensa, sisarustensa, kavereitten. 

Vierailija
15/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, Avulias Aatu, hoitaa aivan kaikkien asiat, vanhempiensa, sisarustensa, kavereitten. 

Onko meillä sama mies?

16/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin harvoin kun mä pyydän apua, niin maksan ihan rahalla tai jos ei kelpaa, niin sitten syödään, juodaan ja saunotaan mun piikkiin. Jos taas mua pyydetään auttamaan, niin teen sen ihan vapaasta tahdosta, en kiitolisuuden velasta tai "pakosta".

Vierailija
17/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole. Kun olin nuori, juuri tuota se oli. Mummon ja ukin kesämökin perusteellinen siivous alkukesästä. Pakastimen sulatus kesällä. Olen jopa kuskannut ukkia silmäleikkaukseen ja joutunut ottamaan vapaapäivän töistä. Silmäklinikka vaati, että sieltä lähtiessä pitää olla saattaja, ja mummo oli liian huonossa kunnossa. Äitini ei enää elänyt. Minut pyydettiin. Ei serkkuja, jotka olisivat asuneet samalla paikkakunnalla kuin isovanhemmat. Ukilla oli auto vielä vanhana. Sen käyttäminen pesussa, katsastuksessa jne. Aina minä apuna. Sitten kun ukki kuoli, sanoin mummolle, että en auta enää. Minulla oli itselläni silloin 1- ja 4-vuotiaat lapset. Mummo olisi halunnut, että käydään läpi kaikki ukin vaatteet ja kengät ja viedään keräykseen. Sanoin, että ei sovi. Minulla on eno, joka oli ihan sopiva auttamaan, vaikka asui melko kaukana. Ja se kesämökki: mitä minä sitä siivoamaan, kun en itse ikinä siellä ollut, sitä siivousviikonloppua lukuun ottamatta. Eikä pelkkä siivous, vaan risujen keräys, laituri paikoilleen, kaikki muut toimet. Ei kiitos! 

Meillä on myös sellainen sukulainen mieheni puolelta, joka pyytelee talkoisiin. Olen sanonut aikaa sitten, että minä en lähde. Kun he muuttivat, silloin olin apuna kantamassa tavaroita ja siivoamassa. Se nyt on vähän poikkeustilanne. Minun puolestani voivat ostaa apua, ilmaista työtä en lähde tekemään. Mieheni joskus käy siellä auttelemassa.

Vierailija
18/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää? Itselläni ihan ärsyttää eräs työkaveri, joka järjestää itselleen töitä muita auttamalla. Nyt uusinpana on se, kun hänen poikansa osti kesämökin. On kuulemma mentävä sitä korjaamaan ja huoltamaan. On myös oma talo, oma mökki, iäkkäät vanhemmat ja alaikäinen lapsi. En voi käsittää. Vasta oli muuttoapuna lapsellensa ja kuulosti sitä, että koko muutto ja muuttosiivous oli työkaverin harteilla järjestää. Ihan poikki oli töissä. Oli yötä myöten autolla ajanut muuton vuoksi. 

Mullakin on tällainen marttyyrityökaveri. Tekee tätä myös töissä ja mikromanageeraa. Olen lopettanut jo vastaamasta sähköposteihin, kun viikko asioiden jälkeen kyselee, että teitköhän tuon ja tuon. Vastaa sitten kohta itselleen, että joo, olitkin tehnyt..

Vierailija
19/19 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut ikävä huomata, kuinka ihmiset hyväksikäyttää ihan surutta. Itse enemmän ajattelee, ettei viitsi vaivata muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän