Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noin 10 kiloa ylipainoisten painonhallinta

Vierailija
26.04.2026 |

Onko helppoa, pysyykö paino tavoitteessa, onko vinkkejä?

Itse 50+ v. 153 cm / 64 kg ja tavoitteena terveellisesti hitaasti pudottaen 54 kg. Nyt 6 viikon jälkeen 62 kg. Pyrin noin 1600 kcal:iin päivässä, pientä vaihtelua. Mieliteot pysyneet kurissa, mut pelkään retkahdusta

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instagramissa läskiaktivistit selittelee, että naisilla lihavuuteen on AINA syynä naisen kehon hormonitoiminta, ja että lihominen on ihan luonnollista naisten kohdalla ja suorastaan väistämätöntä, jopa tavoiteltavaa, ja ovat olosuhteidensa uhreja: eivät voi itse siihen mitenkään vaikuttaa, että joku mättää heidän ostoskärrynsä täyteen eineksiä, sipsiä, jätskiä, suklaata, pullaa, karkkia....

Vierailija
22/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 kg pitäisi olla vielä helpohko pudottaa kun pystyy liikkumaan. Yritäppä laihtua kun ylipainoa on kertynyt 40kg etkä voi liikkua enää kuin kävellä ja jumpata varovaisesti ettei nivelet mene rikki. 10kg ylipainoisena vedin vielä kevyesti 2h pyörä ja kävely/juoksu lenkkejä. 

Laihtuminen tapahtuu kylläkin syömällä. Liikuntaa tarvitaan muuten hyvään oloon.

Totta, mutta liikunta tehostaa laihtumista paljon. 10 kg ylipainoisena voi vielä liikkua hyvin ja se taas lisää kaloreiden kulutusta ja rasvan sulamista. 40kg ylipainoisena laihdutus perustuu enimmäkseen ruokavalioon kun ei voi liikkua niin tehokkaasti. Hyödyntäkää liikunnan mahdollisuus kun voitte. 

Liikunta ei edistä laihtumista, sen tehtävä on ihan muu. Toki jos harhoissaan kuvittelee, että elimistö toimii kalorit sisään/kalorit ulos-systeemiin, niin voihan näin uskoa. 

Laihtuminen tapahtuu aina syömisen kautta. Liikkumattomuudesta on turha etsiä tekosyytä.

Ei ole harhaluuloista vaan tieteeseen perustuvaa. Syöminen on tottakai siinä se isoin asia, mutta liikunta kyllä vaikuttaa laihtumiseen. Liikunnan hoikistava vaikutus perustuu siihen, että esim. kävely kuluttaa enemmän, eli energiankulutuksesi kasvaa kun liikut. Suomalaiset istuu liikaa jo ihan tutkitusti. Ihmiset eivät ole olleet ennen näin lihavia kun vielä tehtiin enemmän fyysisesti raskasta työtä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Instagramissa läskiaktivistit selittelee, että naisilla lihavuuteen on AINA syynä naisen kehon hormonitoiminta, ja että lihominen on ihan luonnollista naisten kohdalla ja suorastaan väistämätöntä, jopa tavoiteltavaa, ja ovat olosuhteidensa uhreja: eivät voi itse siihen mitenkään vaikuttaa, että joku mättää heidän ostoskärrynsä täyteen eineksiä, sipsiä, jätskiä, suklaata, pullaa, karkkia....

Tiettyyn pisteeseen asti naisten lihominen on luonnollista. Mutta ainakin itse koen, että kun paino alkoi olla yli 20kg ylipainoa niin syy on kylläkin juuri liiallinen sokerin ym saanti ruokavaliossa. Tosin sokerin poistaminen ruokavaliosta ei vaikuttanut asiaan enää keski-iässä joten todellakin hormonit ja menopaussi vaikuttivat niin paljon, että kuukausien herkkulakko ja sokerien syömättömyyskään eivät enää auta laihtumaan. Menopaussi lihominen on todella hanurista, koska ruokavalio muutokset eivät enää riitä eivätkä auta mitään. Painon nousun saa pysäytettyä ja vähän pudotettua mutta ei läheskään yhtä tehokkaasti kuin joskus parikymppisenä. On varmasti sinulle vaikeasti ymmärretävä asia. 

Vierailija
24/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiettyyn pisteeseen asti naisten lihominen on luonnollista. Mutta ainakin itse koen, että kun paino alkoi olla yli 20kg ylipainoa niin syy on kylläkin juuri liiallinen sokerin ym saanti ruokavaliossa. Tosin sokerin poistaminen ruokavaliosta ei vaikuttanut asiaan enää keski-iässä joten todellakin hormonit ja menopaussi vaikuttivat niin paljon, että kuukausien herkkulakko ja sokerien syömättömyyskään eivät enää auta laihtumaan. Menopaussi lihominen on todella hanurista, koska ruokavalio muutokset eivät enää riitä eivätkä auta mitään. Painon nousun saa pysäytettyä ja vähän pudotettua mutta ei läheskään yhtä tehokkaasti kuin joskus parikymppisenä. On varmasti sinulle vaikeasti ymmärretävä asia. 

Niin on, kun oma äiti ja hänen siskonsa kaikki vielä 65+  vuotiaina normaalipainoisia ja liikunnallisia.

Vierailija
25/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤭 Kyllähän se väkisin pistää vähän ihmetyttämään, että.... 

...miksi joku ensin ahmii, mässäilee, ryyppää ja löhöää itsensä tursuvan ihraiseksi löllykäksi ja sitten itkeä tuhertaa, kun on niin paljon painoa päässyt kertymään, ja kyselee epätoivoisena täällä palstalla laihdutusneuvoja ja sitten piikittää itseensä Ozempicia (unelmana oikotie onneen) kuin mikäkin huumehörhö.... 🤭

Hyvää päivän jatkoa sinullekin 😁

T:AP

Vierailija
26/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meni vikaan, kun kilppari alkoi temppuilla. Siihen asti oli helppo olla hoikka. 

Vierailija
27/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 kg pitäisi olla vielä helpohko pudottaa kun pystyy liikkumaan. Yritäppä laihtua kun ylipainoa on kertynyt 40kg etkä voi liikkua enää kuin kävellä ja jumpata varovaisesti ettei nivelet mene rikki. 10kg ylipainoisena vedin vielä kevyesti 2h pyörä ja kävely/juoksu lenkkejä. 

Laihtuminen tapahtuu kylläkin syömällä. Liikuntaa tarvitaan muuten hyvään oloon.

Totta, mutta liikunta tehostaa laihtumista paljon. 10 kg ylipainoisena voi vielä liikkua hyvin ja se taas lisää kaloreiden kulutusta ja rasvan sulamista. 40kg ylipainoisena laihdutus perustuu enimmäkseen ruokavalioon kun ei voi liikkua niin tehokkaasti. Hyödyntäkää liikunnan mahdollisuus kun voitte. 

Liikunta ei edistä laihtumista, sen tehtävä on ihan muu. Toki jos harhoissaan kuvittelee, että elimistö toimii kalorit sisään/kalorit ulos-systeemiin, niin voihan näin uskoa. 

Laihtuminen tapahtuu aina syömisen kautta. Liikkumattomuudesta on turha etsiä tekosyytä.

Ei ole harhaluuloista vaan tieteeseen perustuvaa. Syöminen on tottakai siinä se isoin asia, mutta liikunta kyllä vaikuttaa laihtumiseen. Liikunnan hoikistava vaikutus perustuu siihen, että esim. kävely kuluttaa enemmän, eli energiankulutuksesi kasvaa kun liikut. Suomalaiset istuu liikaa jo ihan tutkitusti. Ihmiset eivät ole olleet ennen näin lihavia kun vielä tehtiin enemmän fyysisesti raskasta työtä. 

Niin, joo onhan se liikunnan vaikutus totta, jos miettii elimistön toimintaa vain kaloreitten kautta. Harhoissaan kuvittelee vielä tieteenkin uskovan siihen.

Vierailija
28/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtareissa nimenomaan syödyllä ruualla on merkitystä. Oma valinta on, jos ei halua sitä hyödyntää.

Vierailija
29/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt normaalipainossa (bmi 24,8). Alotin laihduttaan vajaa 10 kk sitten, 18 kg lähteny, pari kiloo haluisin vielä pois. Multa on mielestäni lähteny suht helposti, en oo laskenu kaloreita, kävelyllä käyn joka päivä. Ikää on 48 v, nainen, lapset 16 ja yli. Ei se laihdutus oo välttämättä niin vaikeeta. Tsemiä kaikille.

Vierailija
30/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa tässä mietin, kun pitäisi saada 72 kg -> n. 62-65 kg. Ja ikää on päälle 40, eikä mitään meinaa tapahtua. Olen tammikuusta asti säätänyt ruokavaliota ja liikuntaa hiljalleen ettei tule vedettyä mitään kitukuuria ja tulos on +-0. No, ei auta kuin kokeilla lisää erilaisia tapoja ja katsoa mikä toimii. Turhauttaa vain kun nuorempana laihtui helposti muutamassa viikossa. Tai kun lukee tarinoita "vaihdoin kahvimaitoni täysmaidosta kevytmaitoon ja laihduin 10 kg" 😂.

Tammikuun alussa itsellä oli 72 kg, nyt tänään oli 66,1 kiloa. Ikää 50+.

Karmea duuni tähän asti. Tarkoitus olisi 60 62 kilon haarukkaan suunnilleen.

Mitä olen tehnyt:
1. Arkiaktiivisuus, vähintään 10000 askelta päivä, parempi jos yli 12000. 
2. 3-4 lihaskuntotreeniä kotona viikossa (kahvakuula, käsipainot)

3. Syöminen 90/10 suhteessa terveellisesti ja ilman napostelu. On kuitenkin viikottain jotain herkuttelua, esim vähän suklaata tai pieni määrä karkkia (alle 100 gramman kertamäärä).  Jos olisin puhtaasti ollut ilman herkkuja, varmasti tulos ollut nopeampaa mutta koska en halua täyttä kieltoa ja sortumisen tunnetta, sallin vähän..

4. Alkoholi käytännössä pois, ehkä 10 annosta yhteensä neljän kuukauden aikana, tuokin yläkanttiin. 

Eli ei tule helpolla. Juhannukseen mennessä toivoin pääseväni siihen 62 tasoon.

Vierailija
31/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse olen kiloni syönyt. Mutta 38-vuotiaaksi painoin 49 kg vaikka söin samalla tavalla kuin myöhemminkin. Reilusti suht terveellistä ruokaa ja paljon suklaata. Vasta 40-v jälkeen painoa alkoi tulla lisää ja kun hormonitoiminta loppui tuolloin hyvin nuorena syömistapoja olisi pitänyt heti kunnolla muuttaa. Eli kyllä olisin ihan itse voinut vaikuttaa, mutta ei sitä heti tajunnut kun aina oli voinut syödä mitäs sattuu. Mutta vielä ehtii ;)

T:AP

Vierailija
32/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta tuokin, mutta se motivaatio / motivaation puute liikkua on kuitenkin pääkopasta kiinni oli minkä painoinen vaan.

Vierailija
33/33 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa tässä mietin, kun pitäisi saada 72 kg -> n. 62-65 kg. Ja ikää on päälle 40, eikä mitään meinaa tapahtua. Olen tammikuusta asti säätänyt ruokavaliota ja liikuntaa hiljalleen ettei tule vedettyä mitään kitukuuria ja tulos on +-0. No, ei auta kuin kokeilla lisää erilaisia tapoja ja katsoa mikä toimii. Turhauttaa vain kun nuorempana laihtui helposti muutamassa viikossa. Tai kun lukee tarinoita "vaihdoin kahvimaitoni täysmaidosta kevytmaitoon ja laihduin 10 kg" 😂.

Tammikuun alussa itsellä oli 72 kg, nyt tänään oli 66,1 kiloa. Ikää 50+.

Karmea duuni tähän asti. Tarkoitus olisi 60 62 kilon haarukkaan suunnilleen.

Mitä olen tehnyt:
1. Arkiaktiivisuus, vähintään 10000 askelta päivä, parempi jos yli 12000. 
2. 3-4 lihaskuntotreeniä kotona viikossa (kahvakuula, käsipainot)

3. Syöminen 90/10 suhteessa terveellisesti ja ilman napostelu. On kuitenkin viikottain jotain herkuttelua, esim vähän suklaata tai pieni määrä karkkia (alle 100 gramman kertamäärä).  Jos olisin puhtaasti ollut ilman herkkuja, varmasti tulos ollut nopeampaa mutta koska en halua täyttä kieltoa ja sortumisen tunnetta, sallin vähän..

4. Alkoholi käytännössä pois, ehkä 10 annosta yhteensä neljän kuukauden aikana, tuokin yläkanttiin. 

Eli ei tule helpolla. Juhannukseen mennessä toivoin pääseväni siihen 62 tasoon.

Mullakin täyttyy tuo askelmäärä melkein joka päivä ja pieniä herkkuja suon itselleni koska olen aina ollut ja tulen sellainen herkkupers* :) 

Lihaskuntotreenit teen salilla koska isojen lihasryhmien kuormitus on kotona vaikeampaa. Ja nimenomaan sitä tarvitaan näin olen antanut itseni ymmärtää.

Kyllä tässä vielä kilot karisee, sen olen päättänyt. Tsemppiä!

-AP-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän