Mitä vastinetta ihminen saa maksamilleen verorahoille?
Moni täälläkin jankkaa, että Suomessa saa vaikka mitä "ilmaiseksi", joten te, jotka näin väitätte, listatkaa ihan konkreettisesti, mitä veronmaksaja hyötyy maksamistaan veroista, ja mikä muka täällä on ilmaista.
Kommentit (47)
Verottajalla saa tästä hyvästä maksaa vielä märkyjä muutaman tonnin . Ei kai sillä juuri muuta saa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan vertailuksi, nämä asiat maksavat suomalaiselle kymppejä, korkeintaan muutaman satasen. USA:ssa:
Lääkäripäivystys: 1000-3000 $
Sairaalahoito: 2000-5000 $/pv
Ohitusleikkaus: 125000 $
Maksukatto: Ei ole
Lasket aivan väärin. Ensinnäkin, lääkäripäivystys ei maksa Suomessa kymppejä vaan noin 1800€ vuodessa sinultakin. Se on perusterveydenhuollon nykyinen kustannustaso.
Toinen virhe laskussasi on se, että montako kertaa vuodessa ihminen keskimäärin käy lääkäripäivystyksessä? Itse olen tainnut käydä julkisella päivystyksessä viisi vuotta sitten. Koska maksan kuitenkin joka kk ja vuosi verotuksessa kyseisen palvelun kustannuksia niin tuon yhden päivystyskäynnin hinta on 5x1800€=€9 000,00.
Eli noin kolme kertaa enemmän kuin USA:ssa!!
Ja jos katsoo esimerkkiäsi sairaalapäivästä, niin 50v ikääni mennessä olen ollut sairaalassa noin 7pv. Sinun USA hinnoillasi sairaalakäyntien hinta olisi 7x3500=24 500, mutta minäpä olen suomalaisena maksanut samasta palvelusta 50v ajan reilut pari tonnia vuodessa. Silloin sairaalapäivieni hinta onkin yhteensä 50x2000=100 000€.
Eli USA:ssa olisin saanut saman hoidon 4x halvemmalla!
Oikeasti näitä ei ole mitään järkeä verrata tällä tavalla koska järjestelmät ovat täysin erilaiset.
Peruskoulun, ammattikoulun, jopa amk:nkin.
Tiet, väylät, yhteysalukset, rautatiet, lentokentät, poliisin, palokunnan, kirjastot, saat sinä vaikka mitä....
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun, ammattikoulun, jopa amk:nkin.
Tiet, väylät, yhteysalukset, rautatiet, lentokentät, poliisin, palokunnan, kirjastot, saat sinä vaikka mitä....
vesi- ja viemärilaitoksen. Puistot, kansallispuistot, luonnonsuojelualueet, uimarannat,
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut Suomessa eteen tiemaksuja kuten monessa muussa maassa. Esim. Portugalissa oli hienot motarit. Paikalliset ajoi vieressä kulkevaa huonompaa maksutonta tietä.
Voishan tuon Orpon tunnin radan rahoittaa tuolla systeemillä koko kansalta perittyjen verorahojen sijaan.
Kyllä me maksamme tiemaksuja. Suomessa on paljon yksityisiä teitä, joista menee tiemaksut. Vuosittain tulee lasku yksityistien käyttöoikeudesta.
Myös nykyinen kiinteistövero on entinen katumaksu. Lisäksi autoilijoita verotetaan ja maksatetaan sellaisia summia, että niillä kerätyillä rahoilla ylläpitäisi teitä loistokunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan kiitollinen siitä, että saan elämää ylläpitävät lääkkeeni 9 e / 3 kk. Ja muutkin terveysjutut, kuten kun mursin jalkani viime vuonna. Sairauspäiväraha ensin töistä, mutta sitten Kelalta (verorahoista). Jalan hoitoon (2 x röntgen, 1 x kartiokeilakuvaus, kipsaus, kipsin poisto, apuvälineet) meni yhteensä 2 poliklinikkamaksua. Eräässä luvatussa maassa hinta samalle voi olla muutamasta satasesta tonneihin, vakuutuksen kanssa, jota myös maksetaan kuukausittain isoja summia.
Opiskelu on ollut kivaa ja hyödyllistä.
Hyvä että sait hoitoa. Minulla kun jalka murtui niin ortopedi ei leikannut ja nyt se on luutunut virheasentoon ja minä istun pyörätuolissa vammaisena. Näin Suomessa vuonna 2026. Ihmettelen että missä säästö kun lääkäri aiheutti vammautumisen?
Tee potilasvahinkoilmoitus.
Vastahan vaihtoivat katuvalot uusiin ledeihin omalla asuinalueellani. Alueen laitaan rakennettiin miljonääreille oma kaupunginosa. Vanhaa maata veke,rannan kunnostus ja infran rakentaminen. Liikuntapuisto ja leikkipuisto. Pajukosta miljunääreille mekka. Jossa kelpaa keskituloisen vanhassa omakotitalossa asuvankin lenkkeillä.
Kun ajelee motaria pitkin sinne ja tänne. Sitähän aurataan. Samoin tietä.
Mut voidaanhan me muuttaa kaikki tiet yksityisteiksi. Ja lopettaa niihin verorahojen pumppaaminen.