Miten jaksatte matkustaa monta kertaa vuodessa?
Tässä kysymyksessäni ei ole mukana kritiikkiä. Haluan oikeasti tietää, miten paljon matkustavat ihmiset kokevat matkustamisen antavan enemmän kuin ottavan. Otan esimerkiksi naapurini, joka on 20 vuoden ajan matkustanut ulkomaille monta kertaa vuodessa. En tunne muita, jotka reissaavat niin paljon, joten siksi tämä esimerkki. Asumme 6h ajomatkan päässä Helsinki-Vantaalta, josta heidän lomalentonsa lähtevät. En oikeastaan edes tiedä, miten töistä voi saada lomaa niin paljon, mutta sen tiedän etteivät he etätöitä kumpikaan reissuilla tee.
Tammikuussa viikko Kanarialla. Huhtikuussa kaksi viikkoa Thaimaassa. Kesäkuussa viikko Turkissa/Kreikassa. Kaikki nämä ovat all inclusivr -lomia, eivät juurikaan nk. koe paikallista kulttuuria.
Syksyllä he ovat viikon jossain Euroopan kaupunkikohteessa.
Kotimaassa kylpyläkäyntejä viikonloppuisin, laivaristeilyt Tukholmaan ja Tallinnaan kaksi kertaa vuodessa. Heillä on kaksi koiraa, joille etsivät hoitajia reissun ajaksi. Yksi lapsi, joka on mukana vain murto-osalla reissuista. Ne viikonloput, jotka teoriassa voisivat olla kotona, he ovat poikansa pelireissuilla urheilujoukkueen huoltajina.
Ja jokaisella ulkomaan reissulla he ajavat ensin tuntikausia pääkaupunkiin ja loman jälkeen takaisin, mennen tullen hotelliyöpymiset.
Minä uuvun pelkästä ajattelemisesta. Siis oikeasti. Haluaisin itse matkustaa useammin, mutta koen siirtymät lentokentälle uuvuttavina ja lomalta paluun jälkeen se loman antama piristys laantuu nopeasti.
Jos asuisin lentokentän vieressä, voisin vaan hypätä koneeseen ja jaksaisin ehkä pari reissua vuodessa.
Kuitenkin naapurit ovat tehneet tätä aina ja jatkuvasti on uusi reissu tiedossa. Haluaisiko joku paljon reissaaava avata minulle tätä matkustelun filosofiaa, tai sitä että viikonloput kotona eivät houkuta? Meillä on kiva asuinalue palveluiden ääressä rauhassa. Pihat on laitettu, löytyy poreallasta ja uudehkot talot eivät ole työläitä huoltaa.
Mikä saa teidät haluamaan pois maailmalle? Ja tarkennan vielä: tämä ei ole kritiikkiä. Haluan aidosti tietää, mistä se erilaisten ihmisten onnellisuus koostuu.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Lomailu on kivaa, ei ne yksittäiset matkat lentokentälle ja lomakohteeseen tunnu rasittavalta. Tosin meiltä menee lentokentälle alle tunti, mutta kuitenkin.
Miten muuten voit tietää mitä he tekee lomillaan, tai että eivät kokisi paikallista kukttuuria? Vaikka olisikin valmis lomapaketti, niin kyllä siellä voi tekemiset yleensä valikoida ihan itse.
Ja mitä sitten vaikka eivät poistuisi hotellista koko lomallaan.
Hyvin helposti. Viimevuonna olin 25 viikkoa reissussa, 4 matkaa. Tälle vuodelle tulee 23 viikkoa.
Yleensä jos lähden viikonloppu- tai viikon matkalle pakkaan kevyesti ja menen kentälle n tuntia ennen lähtöä.
Nyt kun toinen koti on ulkomailla tulemme tänne viikoiksi ja tämä paikka toimii tukikohtana. Helppo lähteä autolla tai junalla lähialueille tai naapurimaihin retkille. Laukut on tullessa lähes tyhjät koska vaatteita ei tarvitse kuskailla mutta takaisinpäin täynnä ruokaa:) Ja kun perillä on pidempään ei matka-aikaa edes ajattele, maisematkin hurmaavat joka kerta uudelleen. Monella menee sama aika kotoa Suomen mökille!
Matkustamiseen on tottunut jo töissäollessa, enimmillään 12 työmatkaa vuodessa aina Aasiaan saakka.