vesirokkorokotteesta vielä muutama kysymys
Minulla olisi jo resepti hankittuna, mutta muutama kysymys tuli nyt mieleen. Eli saako rokotteen heti apteekista vai täytyykö se tilauttaa? Ja onkohan rokotteessa jokin kelpoisuusaika...eli täytyykö pistää tietyn ajan sisällä, kun on sen hankkinut? Ja sitten onko kenelläkään tietoa, että jos piikistä tulee jokin reaktio, niin minkä ajan sisällä sitä voi odottaa? Tuleeko jo muutamassa päivässä vai kestääkö sen saman ajan kuin normaalistikin vesirokossa itämisaika? kiitokset jos joku tietää ja viitsii vastata:)
Kommentit (9)
KTL:n nettisivuilta löytyy tieto, minkä rokotusten kanssa saa käyttää emlaa ja minkä ei. Muistaakseni oli niin, että elävän rokotteen kanssa ei saanut. Pojalle laitettiin 2v sitten yhtäaikaa vesirokko- ja influenssarokote, ja muistaakseni toisessa sai olla emla ja toisessa ei.
>Eli saako rokotteen heti apteekista vai täytyykö se tilauttaa?
Meillä sai heti apteekista. Voi olla, että jossain ei ole suoraan varastossa.
>Ja onkohan rokotteessa jokin kelpoisuusaika...eli täytyykö pistää >tietyn ajan sisällä, kun on sen hankkinut?
Olettaisin, että on, mutta en muista. Meillä se pistettiin viikon sisään hankkimisesta.
>Ja sitten onko kenelläkään tietoa, että jos piikistä tulee jokin reaktio, >niin minkä ajan sisällä sitä voi odottaa? Tuleeko jo muutamassa >päivässä vai kestääkö sen saman ajan kuin normaalistikin >vesirokossa itämisaika?
Reaktiot voivat tulla heti ja, jos oikein muistan, noin viikon sisällä.
>kiitokset jos joku tietää ja viitsii vastata:)
[/quote]
Ole hyvä :)
Mupsi
Otimme lapsellemme ton rokotuksen just muutama kk sitten. Silloin sen pistänyt hoitaja sanoi meille, että reaktio rokotukseen tulee samalla itämisajalla kun oikea rokkokin, eli siis n. 2 viikkoa tai vähän enemmän. Rokotushan on heikennettyä vesirokkovirusta. Tällaista tietoa saimme, en tiedä onko totuus:). Tota reaktiotahan ei tule kaikille, esim. mieheni otti kans rokotuksen, eikä hänelle tullut siitä yhtään mitään.
yksi vuotias ja mitään reaktiota ei tullut.
Minulle laitettiin pari vuotta sitten ja olkaan kun laitettiin niin käsi tuli tosi kipeeks.Mut siis lapsellaei meillä tullut mitään.
Soitin apteekiin etukäteen ja varasivat rokotteen minulle.ilm. on niin kallis että monet ei pidä kun yhtä varastossa.Ja kylmään se pitää laittaa mahd. nopeasti eli jos esim yöksi jää kassiin niin on tehoton sen jälkeen.
Nyt olen jo paljon viisaampi asian suhteen:)...ajattelin myös, että soittelen apteekkiin ja varaan rokotteet sinne ja käydään sit heti pistättämässä kun saadaan ne.
Itse soitin apteekkiin ja varasin rokotukset, jotta varmasti ne saimme. Hain rokotukset viikkoa ennen varattua neuvola-aikaa. Toki on kelpoisuusaika, mutta se on kuten lääkkeissä yleensä eli pitkän ajan päähän.
Meillä pistettiin 1,5 vuotias ja 4 vuotias, kumpikaan ei saanut mitään reaktioita.
Vinkkinä pistämistä ajatellen: hanki puudutuslaastarit ja laita ne lapselle ennen kuin menette pistämään. Ei tunnu pistos miltään :)
noin kuukausi sitten ja hetki sitten olin huomaavinani pientä nyppyä vatsassa...en tiedä liittyykö rokotukseen. Puudutuslaatarit voivat olla kyllä " kivuliaammat" kuin itse pistos, ainakin meillä laitto, poisotto ym. aika " kivuliasta" !
Saako Emlaa käyttään kun on kyse rokotuksesta? Kysyin nimittäin neuvolan terveydenhoitajalta Emlan käyttöä silloin kun lapsi sai MPR-rokotteen. Silloin puudutteen käyttö oli kiellettyä, en kyllä muista millä perusteella.
Meilläkin on vesirokkorokotusreseptit odottamassa. Olen vain yrittänyt puhua esikoista ympäri että suostuisi lähtemään rokotukseen ( 4,5v. ). Emlan käyttö on hänelle jo tuttua diabetes-tutkimuksen yhteydessä, joten se varmasti helpottaisi suostuttelua.