♥~♥Enskojen torstaiturinat♥~♥
Linnki eilisiin löpinöihin
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10273141&p=&mpage=1&tmode…
Kommentit (29)
[color=hotpink]
Ihan alkuun suuret halit [b]Jennille[/b]! Miten joku voikin saada päähänsä huudella tollasia?! Kyllä aikamoinen urpo saa olla, mulla ihan tuli tosi paha mieli teidän puolesta. Kovasti voimia, vaikka niin vaikeaa on pysyä tollaisten kommentien yläpuolella. Ja D on niin suloinen pieni poika, mummojen lisäksi hurmasi myös mut!
Välillä mua kyllä ihan hävettää tämä perisuomalainen mentaliteetti. Jos ei kerran osaa/ymmärrä/halua olla kohtelias, niin voisi silti olla olematta epäkohtelias! Mä olin kerran menossa vaunujen kanssa steissin pääovista (jotka on aika raskaat ja hankalat) ja mun takana tuli nuori pariskunta. Mies totesi pokkana, että " Mennään tosta toisesta ovesta, kun tolla näköjään kestää" . Siis ?!?! Ei sitten tullut mieleen auttaa mua, tai edes olla vaan ihan hiljaa ja mennä toisesta ovesta.
Mepäs käytiin tänään pojun kanssa ostamassa matkarattaat. Eihän niitä muuten vielä niin paljoa tarvii mutta autolla jos menee kauppakeskukseen tms. niin on huomattavasti näppärämpi kantaa autoon turvakaukalo ja sateenvarjorattaat kuin turvakaukalo ja yhdistelmävaunut (vaikka kevyet on nekin meillä). Noissa menee selkänoja kokonaan alas, joten saa käyttää jo vastasyntyneelle. Mä olen ihan liekeissä niiden hienoista ominaisuuksista! Kyllä tässä näköjään kotiäidittyy: ennen olin liekeissä uusista kengistä ja laukuista ja nykyään matkarattaiden kätevästä kasausmekanismista... ;-)
Viime yö meni taas ihan kivasti, poju nukkui 21-7.30 ja söi kolmesti. Pari edellistä yötä menikin sitten vähän heikommin. Johtui varmaan siitä, että oltiin molempina päivinä reissussa ja pojun päiväunet jäi ihan liian lyhyiksi kun ei malttanut nukkua. Se on kyllä luksusta, että (ainakin toistaiseksi) poika nukahtaa helposti omaan sänkyyn. Meillä kun ei tullut mitään siitä, että vauva oli meidän sängystä. Nukuttiin kaikki ihan hirmu levottomasti.
[b]Mammikselle[/b] MOI! Täällä ollaan, alive ' n kickin' ! Tuutkos treffeille lauantaina, ettei meidän poika oo ainut mini-beebi?! Mä en oo pahemmin maitoa säilönyt, ei ole ollut ylituotantoa. Pelkään, että jos meen pumppailemaan, niin ei toiselle riitä ruokaa rinnasta kun se onkin jo pumpattu tyhjäksi. Tuli kuitenkin mieleen, että siinä Libero-kassin näytteissä oli sellaisia Lansinohin maitopusseja, jotka vaikutti aika käteviltä. Ne pysyy myös pystyasennossa ja niissä on tupla" lukitus" , on sitten helpompi sulatella/säilyttää jääkaapissa.
[b]Hermionen Milolle ja Open Ainolle[/b] tsemppiä masuvaivojen kanssa! Kurjaa, että pienet joutuvat mokomista kärsimään :-(
[b]Poppis[/b], kävittekö muskarissa? Mitäs Emiliina siihen tuumasi?
Jahas, partsilla huudellaan. Taitaa jäädä lyhyeksi päikyt tänäänkin... Aurinkoista torstain jatkoa!
Kesis
Siis tohon " noin tonniin" kuuluu 3 kpl valelaskosverhoja (niissä ei paljoa kangasta), 4 kpl suoria sivuverhoja (10m kangasta), 5 koristetyynyä + sohvan päällinen. Ei paha hinta mustakaan kun olin asennoitunut enempään=) Tosin eipä noi valelaskarit kangasta vie eli suhteessa maksaa aika paljon. Mut tuleepahan joka huoneeseen jotain ainakin. Paitsi Oliverin...
elovena123:
Söin ihan samoin tai jopa enemmän kuin sairaalalla ja ekojen viikkojen aikana kotona. ja mullahan poika ei saanut ¿roikkua¿tissillä kauaa kun oli niin pikkuinen et jos olisin yrittänyt syöttää koko määrän rinnalta niin kaikki energia olisi mennyt syömiseen eikä kasvamiseen ei olisi jäänyt mitään.
Ja siis alun maitotulva oli ihan valtava. 2pv synnytyksen jälkeen pumppasin eklaa pumppauskerralla yhteensä 160ml rinnoista, seuraavilla kerroilla noin 150ml/tissi ja siis poika imi niitä vaan nimeksi silloin ja syöttömäärät oli 20ml alussa sairaalalla ollessa nousten päivittäin pikkuisen niin et kotiutuessa määrä noin 50ml.
maidon säilymisestä:
kysyin tätä sairaalalla, joku kätilö sanoi tosi pienet ajat,joku taas pitkät ajat. Osaston joku vastaava hoitaja mikä nyt sit onkaan oikea nimike toi mulle tällaisen lapun josta nyt suora lainaus:
¿Äidinmaito säilyy
sairaalan ohjeistuksilla
huoneen lämmössä 1-2tuntia
jääkaapissa 1-2pv
pakastimessa 1-2 kk
stakesin ohjeistuksilla
huoneen lämmössä 2-3 tuntia
jääkaapissa 2-3 pv
pakastimessa 2-3kk ¿
Sen mukaan minä olen antanut oman maitoni ja esim jos oon joutunut antamaan huoneen lämmössä ollutta maitoa niin maistan aina itse ensin maun.
Mut nythän jo kauan ollut nan meidän ruokana ja sillä omat ohjeensa purkissa.
pumpuista:
Mulla oli kotona aluksi sairaalan vanha sähköinen pumppu kun en saanut edes yrittää kokonaan sitä rintaruokintaa ja mulla ei ollut varattuna mitään pumppua kotiin. Sillä irtosi lähes yhtä hyvin maito kuin samalla uudemmalla sairaalassa mut sit yllättäin ei enää juuri mitään. Sit ostin prismasta käsikäyttöisen pumpun, eka kerralla timi hyvin, sit alkoi natisemaan ja vikisemään eikä enää irrottanut kunnolla. Vaihdoin sen uuteen samanlaiseen joka ei natise mut ei myöskään irrota paljoa maitoa joten pumppailu on jäänyt siksi nollaan jo jonkin aikaa. jaksan paljon paremmin kun pumppailu ja pullorumba on poissa tästä muutenkin sitovasta ruokailurytmistä, aiemmin olin kokoajan joko tissi pojan suussa, pumppaamasdsa, pullottamassa tai antamassa lisämaitoa pullosta pojalle. Ei tullut paljon nukuttua tai muutakaan,mut nyt hiukan selkeämpää.
meidän kakkatarinoita,sori:
Me otetaan siis aamuin illoin nyt sitä mallasuutetta kun kakka ollut hukassa jo kauan ja aina ulos kivun kanssa. Poika on tosi harvoin tehnyt kakkaa itsestään vaippaan vaan vasta kun avaan vaipan auki sen alle hoitopöydällä ja auttelen jalkoja jumppaamalla ja silloin se tulee alku kiinteää ja vaivalla pusaten ulos, loppu löysänä kaarena.
Eilen en odottanut hänen kakkaavan lainkaan kun edellisenä päivänä sen teki. Vaihdoin omasta mielestäni vaan pisuvaippaa uuteen mut onneks laitoin muovitetun essuni päälle valkoisten farkkujen suojaksi ja niinhän sieltä tuli oikein keltaiset sinapit ja paljon äidin päälle ja kylppärin lattialle, oli oikein suussa asti...niin että nyt tiedän miltä maistuu lapseni kakka..en suosittele maistamman, ei hyvää! : )
Masumamma ja benjamin (ens yönä 10 viikkoa)
[color=green]JEE! Mies tulee tänään kotiin!!! Ihanaaaaa... Nyt tuntui nämä 3 yötä jotenkin jättipitkälle ajalle :( Ja hitsi - joutuu ehkä sittenkin lähtemään vielä ens vkollakin pariks yöks... No, pakkohan sen on jonkun rahaa tienata, kun se asuntolaina pukkaa päälle ja nämä mamma-rahat ei tunnetusti riitä mihinkään.
Voi JENNI! Oisit tokkassu vaikka nenään saman tien tollasia idiootteja! Tuli älyttömän paha mieli teiän puolesta :( No, mun mielestä tollanen ala-arvoinen käytös kertoo vaan tasan siitä, että niiden huutelijoiden oma elämä on niin huonolla mallilla, että pakko keksiä toisista jotain sanottavaa jotta oma huonous untohtuisi. Säälittäviä ihmisiä tollaset!
MAMMIKSELLE, että mä pakastin ekan kk:n aikana minigrip-pusseihin, ja laitoin ihan vaan 30ml. Annan sieltä nyt välillä, kun imetys on enää niin vähäistä.
Mitäs vielä... ROTA-rokotteesta, ettei otettu sitä, kun mun farmaseutti-siskoni sanoi, että se on vähän sama kuin aikuisten influenssa-rokotuksessakin; koskaan ei voi tietää, onko juuri se tuleva virus se, mihin se rokote tehoaa, kun niitä kai on erilaisia. (Toivottavasti en puhu palturia eli muista väärin ja jauha nyt ihan kakkaa täällä...??? Takistan sen vielä siltä...) Eihän siinä tosin häviä kuin sen rahamäärän, jos sen ottaisi, mutta me ei sitten kuitenkaan otettu sitä. Täytyy vaan toivoa, ettei sitä tule!
Nyt pää lyö kyllä niin tyhjää, etten muita juttuja muistakaan. Paitsi NIMPPARIONNITTELUT AINOILLE!!! =D
Arttu on heränny tänään klo 7 jälkeen, eikä oo nukkunu kuin 30min päikyt... Nyt vein sen sänkyyn kattomaan ja kuuntelemaan pyörivää mobilea, jospa nukahtais kohta... Käytiin kaupoissa pyörimässä, niin en laiskimuksena edes jaksa lähteä tonne ihanaan ilmaan kävelemään :( Ja viiden jälkeen pitää lähtee kattomaan miehen mummon sairaalalle, joten parempi ettei Arttu nukahda ulos - nukkuu siellä nimittäin sen 3-4h... Jospa se illalla nukahtais sitten helpommin... Mitä tosin epäilen päinvastaiseksi, koska se on sit varmaan yliväsyny, kun ei oo pvllä nukkunu kunnolla..... Mutta meen itekin taas poikittain, jälleen kamala väsy päällänsä...........
Pi-Ki ja " Arthulomeos" päälle 9vkoa (mikä siinäkin on, että mun täytyy tolle joka päivä keksiä hölmöjä nimiä...lapsi-raukka, heh... Mutta niinhän se vissiin oli, että rakkaalla lapsella on monta nimeä =D)
[color=green]Höpön pöpön höppö pöppö minua... Eli siitä ROTA-rokotteesta jauhoin kakkaa... Siskoni sanoi siis näin, kun asian nyt tarkistin; " kyllä se siihen rota-virukseen se rokote tehoaa, mutta vatsataudin voi aiheuttaa moni muukin asia, ja niihin se rokote ei tietenkään tehoa" ... No, tuonhan me kaikki tiesimmekin, heh... Sori, oon niin väsyny, että muisti pätkii ja näköjään keksin ihan omia juttujani täällä............
Pi-Ki jonka pää leviää aivan tuota pikaa, jos en saa unta...
pajuska83 - 10.05. 15:17 vastaa tähän viestiin (2/31)
toivottavasti vielä pääsee mukaan...kirjoitin tämän sittten tuohon eiliseenkin pinoon.. eli sama juttu oikeaan päivään :0)
eli olen lukenut juttujanne koko ajan poitsun syntymän jälkeen, mutta muistaakseni en ole ottanut osaa keskusteluihinne..odotus puolella kyllä olin jutskailemassa, ehkä joku muistaa?!
en ole kyllä vieläkään kovin ahkera kirjoittelija, tuolla helmikuisten puolella aina silloin tällöin kirjoittelen, olisi vaan kiva kirjoitella muiden ensikertalaistenkin kanssa..
pojalle on nyt löytynyt hiukan rytmiä päivään niin voi olla, että koneellekin kerkeäisi useammin eikä vaan pikaisesti iltamyöhään, kun poitsu on jo unilla..
eli meille syntyi 10 päivää yli lasketun ajan prinssi 18.2.2007, joka sai 1.4 kasteessa nimen Eemeli.. alussa vatsavaivat vaivasi ja imetyskään ei missään vaiheessa kunnolla luonnistunut. Parin kuukauden iässä imetys loppuikin kokonaan ja nyt elellään pelkällä vastikkeella sekä aamuisin annan hiukan luumusosetta vastikkeen joukossa, että vatsa pehmenisi ja toimisi hieman paremmin..
kommentoin juttuja paremmin kun ja jos pääsen mukaan porukoihin :0)
nyt mukavaa torstain jatkoa kaikille..poitsu taitaa alkaa heräillä päikkäreiltä vaunuista
pajuska&eemeli su.12 vkoa ja ensi pe. jo 3kk!
Joskos tässä yrittäisi jotakin kirjoitella pikku herran nukkuessa.
Vielä toistaiseksi melko omanapaista kirjoittelua, mutta kunhan tässä ennättää niin eiköhän sitä kommentoimaankin pääse.
Kyllä se aika kuluu äkkiä. Vielä viikko sittenhän Rimpula vielä asusteli masussa.. Arkea tässä pikku hiljaa opetellaan ja jonkinlaista rytmiäkin elämään. Viime yö meni kyllä täysin harakoille kun pikku herra olisi vain halunnut tissitellä koko yön. Nyt on sitten päivällä nukkunut taas pidempiäkin jaksoja syöttöjen välissä. Varmaan kerää voimia taas yötä varten.
Oliko muuten kenelläkään käsivaivaa raskauden aikana, tai siis lähinnä rannekanavaoireyhtymän pahentumista. Mulla kyseinen vaiva paheni raskausaikana (ja yleistähän se onkin) eli oikean käden kolme sormea meni tunnottomaksi. Välillä oli oikein pahaa särkyäkin. Nyt tässä sitten odottelen, että milloinhan se tunto mahtaisi palautua sormiin. Varsinkin etusormi ja keskisormi ovat aivan turrat. Sen seurauksena olen saanut jo pienen palovammankin etusormeen, kun ei tuntoa ollut. Niin muistaisiko/tietäisikö joku kuinka kauan vaivaa seurataan nyt synnytyksen jälkeen ennen kuin aletaan miettiä esim. leikkausta. Itse muistelen joskus töissä ollessani puhuttaneen 4-5kk:sta, mutta tiedä sitten muistanko oikein.
Jahas..äippää kaivataan..
-Ninca ja pikku herra 6pv-
Pajuskalle tervetuloa vaan enskoihin!
MiaMik, mä kyselin siitä 6kk imetyksestä (muistaakseni) seuraavia: kuinka tiheästi olet joutunut imettämään loppuvaiheessa, miten yöt ovat sujuneet, ja kuinka nopsaan olet sitten aloitellut kiinteitä?
Noel täyttää ensi viikolla 5kk, ja mä aika varmasti alan antaa sille kiinteitä siinä vaiheessa. Hitaasti meinaan edetä aluksi. Toisaalta voisin hyvin imettää kuuteen kuukauteen saakka maidontulon puolesta, mutta kun tuo syö 1,5h välein päivisin, niin epäilyttää vaan saako se tarpeeksi kasvua varten.
Maidon pakastamisesta: mä olen kanssa laittanut minigrip-pusseihin, ja pakastanut erisuuruisia määriä. Merkkaan vaan aina kuinka monta milliä on, niin sitten voi yhdistellä tarpeen mukaan. Mä en koskaan pumppaa rintoja ihan tyhjiksi, vaan pumppaan vain toisesta rinnasta, ja toinen heruu itsekseen maidonkerääjään. Määrät pakkasessa ovat välille 40 ja 90ml. Tota maitoa kun tosiaan tulee edelleen enemmän kuin tarpeeksi, niin en viitsi pumppaamisella enempää stimuloida.
Jenni sai inhottavia huutoja osakseen. Nasevasti sanoit kuitenkin takaisin!
Nyt Noel itkee, pitää mennä!
Kandi
ihan alkuun pari " Hei, olen Osse, olen huono äiti" -tunnustusta:
1) siis oikeestiko tänään on Ainon päivä? Huono äiti ei muista lapsensa ainoota nimipäivää... (muut nimet ei siis oo kalenterissa)
2) siis oikeesti mun lapseni oli hetken hiljaa ja kun katoin et mitäs pahaa se nyt tekee, niin söi lattialta löytämäänsä pissistä riisipaperia...
hei oikeesti, vähän skarppausta tähän äitiyteen!
Sit unipussista: meillä on kaks ihan vaan ostettua, ilman mitään suurta harkintaa. Toinen on Enfantista sellainen vanutopattu Sucre d' orgen, maksoi vissiin ~40¿. Toinen on puuvillakankainen kesäpussi, maksoi Hollannissa 10¿. Siellä noi on vielä yleisempiä, joten niitä myös sai halvemmalla. Ostin kerralla 6kk-24kk mallin, vaikka tyttö oli vasta 3kk ku ruvettiin käyttämään, eikä ole ollut yhtään liian iso. Tyttö tottu heti ja alkuun imetinkin iltaimetykset unipussissa, jotta assosiois sen nukkumiseen. Hyvin onnistui, se oli meillä mukana matkalla ja uskon et helpotti sinne nukahtamista suuresti.
Maito: mä pakastin ihan litran pakastepusseissa, aina sen verran ku pumpattua sain eli 40-150ml kerralla. Koska pumpatessa tuli eri määriä, pusseja oli eri kokoisia. Nykyään en juuri pumppaile...
Rota-rokote: mä oon aina tän puolestapuhuja, koska nora ei tartu vauvoihin useinkaan mut rota vie helposti tosiaan sairaalahoitoon. Mut eihän se tietenkään varmasti tartu, jos et ota rokotetta, joten kyllä kannattaa miettiä, kun hintakin on aika suolanen...
kakasta ja sen hajusta: ei voi maitokakan hajua kyllä meillä ainakaan verrata tähän kiinteän kakan hajuun... buaah!
sit vielä typyn mittoja vertailun vuoksi:
0kk 52cm 3935g
2vk 53,8cm 4205g
1kk 55cm 4615g
1,5kk 56,4cm 4890g
2kk 58,1cm 5635g
<3kk 61,2cm 6095g
4kk 64cm 6840g
5kk 66,2cm 7445g
6kk 68,3cm 7940g
SS, me muutetaan kesäkuun lopussa. Mäkin oon aikonu tilata verhosuunnittelijan, mut vasta reilusti muuton jälkeen. Kunhan pimennysverho omaan ha tytön makkariin saadaan heti, ni muuten ei oo kiire.
Nyt menen syömään. Nukuttiin muuten 2,5h päikkärit typyn kans. Ihanaa... :)
-Osse ja typy taas