Voiko erittäin ylipainoinen elää noin 80-vuotiaaksi?
Esim. pituus 165 cm ja painoa noin 120 kg? Missä kohtaa elämää on painon takia odotettavissa terveyshaittoja?
Kommentit (59)
Ylipainoinen ja sydänvaivainen mummoni eli 90-vuotiaaksi. Olin ihan varma, että maksimi on 80, mutta porskutti vielä 10 vuotta. Pallolaajennus tehty, monta sydänlääkettä ja diabetes ja silti eli noin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
tietääkö joku?
Ei sitä voi tietää, ihmiset ovat yksilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mekanismi selittää sen, että reilusti ylipainoiset laihtuvat vanhoina? Eivätkö he enää sitten syö niin paljon?
Ikääntyessä haju- ja makuaisti heikkenevät. Sanoin ruokahalu kun lihasmassaa alkaa olla vähän jäljellä. Ei vain ole sitä ruokahalua sitten.
Lihoakseen ei tarvi syödä suuria ruokamääriä. Kun syö kaksi Oltermannilla päällystettyä Reissumiespalaa yli oman kulutuksensa joka päivä, lihoo puoli kiloa viikossa.
Toisaalta osalla ihan vaan stressi vähenee. Mun äiti alkoi laihtua heti eläkkeelle päästyään. Hän oli äärimmäisen stressaavassa työssä, ja naposteli stressiin. Lisäksi ei niin viitsinyt keskittyä terveellisen ruoan laittoon, kun työ vei energiat. Sitten eläkkeellä stressi laski ja ruoanlaittokin alkoi taas kiinnostaa, ja vähitellen laihtui reilusta ylipainosta normaalipainoon ihan laihduttamatta. Silti kyllä nauttii ruoan mausta vielä kovasti, ja kuntosalillakin käy 2 kertaa viikossa ja muina päivinä lenkkeilee.
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisen yliylipainoiset tekee poistuman ennen eläkeikää..
Tarkenna.
Vierailija kirjoitti:
Mun naapurissa asuu ihan itsenäisesti 98-vuotias tosi pulska mummo, joka kertoi mulle painavansa noin 110 kiloa. Eli vaikka lihavuuden terveysvaikutuksista paljon puhutaan, sitten on kyllä poikkeuksiakin.
Vaikuttaa sekin, onko ollut koko ikänsä pulska. Jos on nuorena ollut normaalipainoinen ja aktiivinen ja keski-iässä, tuossa ehtoopuolella paino itse asiassa on jo suojaava tekijä: osteoporoosia on vähemmän, kun luut joutuvat koko ajan kantamaan sitä massiivista painoa, lihakset ovat vahvemmat edelleen sen massiivisen painon takia. Edellyttäen siis, että yhtään liikkuu.
Kaikkein tärkeintä kuitenkin on se, että jos vanhus joutuu vuodepotilaaksi, on hyvä olla pulskemmassa kunnossa. Vähemmän pulskat kuihtuvat parin viikon vuodelevosta niin etteivät siitä enää nouse. Toki siinäkin on poikkeuksia. Meillä sukulaismies menetti statiinien takia liikuntakykynsä täysin useaksi viikoksi, oli siis ihan osastolla, uusilla biologisilla lääkkeillä saatiin hermostossa taas signaalit kulkemaan ja mies kotiutui kovasti kuihtuneena, mutta tolpillaan ja liikuntakyky kyllä palautui lähes ennalleen. Mutta se oli aivan tavaton ihme, menetti painoa 15 kg ja käytännössä kaikki lihasta kun rasvaa ei hänessä juuri ollut. 80v mies kyseessä. Tuossa iässä muuten hyvä ruokahalu häviää heti kun petipotilaaksi joutuu, onneksi sekin sitten palautui.
Vierailija kirjoitti:
Mikä mekanismi selittää sen, että reilusti ylipainoiset laihtuvat vanhoina? Eivätkö he enää sitten syö niin paljon?
Tässä ovat keskeiset syyt vanhusten laihtumiseen:
1. Ruokahalun ja syömisen heikkeneminen
Ruokahalun häviäminen: Ikääntymiseen liittyy usein näläntunteen väheneminen ja varhainen kylläisyyden tunne.
Hampaiston ja suun terveys: Huonot hampaat, proteesien sopimattomuus tai kuiva suu vaikeuttavat syömistä.
Aistinmuutokset: Hajuaistin ja makuaistin heikkeneminen tekevät ruoasta vähemmän houkuttelevaa.
2. Sairaudet ja fyysiset muutokset
Sairaudet: Muistisairaudet (Alzheimer), syöpä, suolistosairaudet, kilpirauhasen liikatoiminta tai diabetes voivat aiheuttaa laihtumista.
Nielemisvaikeudet (dysfagia): Ruokatorvea ahtauttavat sairaudet tai neurologiset syyt (esim. aivoverenkierron häiriöt) vaikeuttavat syömistä.
Lihaskato (sarkopenia): Ikääntyessä lihasmassa vähenee luonnollisesti, mikä näkyy painon putoamisena.
Masennus ja yksinäisyys: Masentunut ruokailu muuttuu usein yksipuoliseksi, ja ruoka tuottaa vähemmän mielihyvää.
3. Muut tekijät
Lääkityksen muutokset: Jotkin lääkkeet voivat aiheuttaa pahoinvointia tai heikentää ruokahalua.
Liikuntakyvyn heikkeneminen: Vaikeudet ruokaostoksilla käynnissä tai ruoanlaitossa vähentävät energiansaantia.
Ikääntyneen laihtuminen on aina otettava vakavasti, sillä se voi ennakoida terveydentilan huononemista ja lisätä kaatumis- ja infektioriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin kuin tupakoitsija voi elää satavuotiaaksi.
Mun isoisä eli melkein 90 vuotiaaksi vaikka poltti.
Nimenomaan. Tilastot kertoo miten keskimäärin käy, väestötasolla. Yksilön kannalta niillä ei ole mitään merkitystä.
Tilastollisesti on tavattoman epätodennäköistä että ihmiseen lyö ensimmäinenkään salama. Silti maailmassa on tapauksia, että ihmistä on lyönyt salama, se on jäänyt henkiin ja kuolee sitten 20 vuoden päästä toiseen salamaniskuun.
Meitä ihmisiä on niin paljon, että jos asia ei ole täysin luonnonlakien vastainen, ennemmin tai myöhemmin se jollekulle sattuu. Insselitkin voi joskus saada pesää.
Riippuu geeneistä. Joillekuille tulee heti muun muassa seuraavat: korkea verenpaine, korkea kolesteroli, diabetes, rasvamaksa ja kirroosi, syövät, tuki- ja liikuntaelinsairaudet ynnä muut.
Missä olet nähnyt lihavia vanhuksia ? Todella harvassa ovat, edes laitoksissa heitä ei ole kuin harvoin ja huonommassa kunnossa kuin vanhemmat ei lihavat
Vierailija kirjoitti:
Ruokahalu häviää vanhemmiten, aistit heikkenee joten ruoka ei maistu niin hyvältä.
Ja muutenkin, kun kilometrit alkaa olla täynnä, elimistö alkaa sammutella pikkuhiljaa itseään ja ruokahalun heikkeneminen liittyy siihenkin. Ihminen alkaa ikään kuin hiipua pois, vaikka mitään diagnosoitavaa sairautta ei olisikaan. Sitten tulee keuhkokuume ja vie, tms.
Tämän takia on turhaa olla huolissaan vanhusten ruokahaluttomuudesta ja syömättömyydestä: se on normaali merkki siitä, että aika alkaa olla täynnä, mutta siinä on vielä aikaa sopia keskeneräiset asiat ja miettiä lempeää lähtöä. Väkisin syömään houkuttelu sen sijaan ei ole järkevää, siinä vaan stressaa itseään ja toista.
Toisinaan tietysti ruokahaluttomuus voi olla myös oire vaikka syövästä. Silloin on muitakin oireita kyllä, jolloin tietysti mennään lääkäriin. Lääkkeet voi aiheuttaa ruokahaluttomuutta myös, jolloin lääkitys kannattaa tarkistaa. Mutta perusterveen vanhuksen ruokahaluttomuus on ihan vaan kuolemisen alkamista.
Joo, olin kantamassa hautaan ystävääni, joka eli 96-vuotiaaksi. Hän oli kovastikin ylipainoinen. Ylipaino heikensi merkittävästi hänen viimeisen 20v elämänlaatua vaikeuttamalla liikkumista. Pää hänellä pysyi terävänä viimeisiin vuosiin saakka.
Mies oli hän.
Voi helposti. Mummoni on 88 vuotias ja reilusti yli 100 kg. Pärjää yksin kotona ja toisinaan jaksaa itsekseen mennä myös lähikauppaan hakemaan saunakaljan. Hänen luonaan käy siivooja ja ruokapalvelu kerran viikossa ettei tarvitse itse kokkailla ja hoitaja käy antamassa lääkkeet. Ikään ja kokoon nähden yllättävän hyvässä kunnossa ja pystyy kävelemään omilla jaloilla ilman apuvälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu geeneistä. Joillekuille tulee heti muun muassa seuraavat: korkea verenpaine, korkea kolesteroli, diabetes, rasvamaksa ja kirroosi, syövät, tuki- ja liikuntaelinsairaudet ynnä muut.
Hirmu epiä on tuo. Itse olen vasta keski-iässä, mutta kolesterolit ja verenpaine nousi vaihdevuosissa kovasti. Ylipainoa oli kokonaista 7 kiloa. Minulla on vieläpä tiimalasivartalo ja oli ylipainoisenakin yli 20 cm vyötärön ja lantion ero. Niin vaan ei kroppani kestänyt pientäkään ylimääräistä painoa.
Luulen että monella taustalla on uniapnea, joka puhkeaa pienessäkin ylipainossa. Jos taas sattuu olemaan laajempi nielu, voi isokin ylipaino olla tekemättä uniapneaa. Nuo lihavuuteen liittyvät vaivat kun eivät välttämättä johdu niinkään siitä läskistä, vaan uniapneasta.
Normaalipainoinen voi elää 50-vuotiaaksi, jos huonosti käy. Monet elävät vain 17-vuotiaaksi, jos hankkivat ajokortin erikoisluvalla. Ei voi tietää.
Verikokeista voi ennustaa paljon. Jos on varaa, kuvauttaa vielä päänsä, kaulansa ja keskivartalonsa aneyrusmia ajatellen. Kardiologin tutkimukset vielä päälle.
Jos siis haluaa yrittää selvittää päiviensä määrää ja ehkä muuttaa viimeistä käyttöpäivää.
Kaipaatko muutosta? Toteuta se. Ihminen on ihmeellinen ja kestää paljon muutoksia. Kuten olet varmaan 80 ikään huomannut. Tullaan sitten kaikki tässä (- nuo ikävät kommentaattorit) palstalla kirjoitelleet sinun 100-vuotisjuhliin opm ja r-kahvi mukana. Ei tarvitse sankarin tarjoiluun hassata. Nähdään💎niissä juhlissasi.
Kuten täällä jo kävi ilmi, niin täysin tuurista ja geeneistä kiinni. Ja tietty naisilla paremmat mahikset.
että perintöä oottamaan vaan...
Vierailija kirjoitti:
Kuten täällä jo kävi ilmi, niin täysin tuurista ja geeneistä kiinni. Ja tietty naisilla paremmat mahikset.
että perintöä oottamaan vaan...
Komppaan.
Ylipaino altistaa diabetekselle, lonkka - ja nivelvaivoille, sydämen vajaatoiminnalle, syövälle jne. Joten voi toki elää pidempään lääkityksen ansiosta mutta onko elämä vanhana ja vaivaisena niin autuasta kun henkeä ahdistaa jo wc reissu. En kyllä ole nähnyt yhtään yli 8o vuotiasta ylipainoista, joka olisi hyväkuntoinen. Usein ne lihavat vanhukset ovat niitä, jotka makaavat kotona ja hädin tuskin pystyvät liikkumaan.
Martti Ahtisaari