Nämä asiakasmaksut nousevat: Hammashoito, terveyskeskuskäynnit, uusi maksu sairaaloihin
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi mennä enää hammaslääkäriin. Hoidan ite.
Itse pitääkin hampaat pääasiallisesti hoitaa. Ennaltaehkäisevä hoito tehdään itse, eikä maksa paljoa.
Meillä minimi työterveys eli käytännössä pääsee vain hoitajalle punnituttamaan itsensä. Täällä missä asun on kunnallisen hammashoidon jonotusaika keskimäärin vuosi.
Vanhukset ja pitkäaikaishoidossa olevat joutuvat hakemaan HV-alueelta maksuvapautuksia ja --alennuksia, ja yhä enemmän porukkaa joutuu hakemaan toimeentulotukea.
Onkohan laskettu näiden vaikutusta?
Tai paljonko maksaa, kun ei mennä hoitoon ajoissa maksujen takia?
Se on hoidettava hampaat itse. Hammaslankaa ja hammastahnaa. Proteesit sitten, jos tulee suurempia ongelmia. Proteesit tulevat ajan kuluessa halvemmaksi köyhälle, kuin jatkuvat hammaslääkärikäynnit. Pian Suomessa on pienituloisilla proteesit suussa tai ei hampaita ollenkaan. Usa: n malliin.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä käyn hammaslääkärissä epassilla kuten ennenkin. Muuten pidän huolta itsestäni etten joudu käymään julkisessa terveydenhuollossa vaan työnantajan tarjoama työterveys riittää.
Lopettakaa se karkin, limun, pullan, pizzan, mäkkärin ynnä muun kuolintarvikkeen mässäys niin ei tarvitse sairastaa. Ottakaa vastuu itsestänne!
Minulla tuli mykoplasmasta keuhkokuume ja meni viikko sairaalassa. Sairaalamaksu oli kuukauden tulot työttömälle.
Siinä vahvistui se käsitys, että ei tosiaankaan ole välittävä Suomi. Harkinnanvaraista toimeentulotukea ei saa, koska avopuoliso tienaa sen verran, joka kuitenkin on vähän.
En muutenkaan ymmärrä miksi hän olisi velvoitettu maksamaan minulle tuollaisia summia.
Saisikohan eutanasiapillerin itselle ilmaiseksi ? Sairastamiseen tai esim hammashoitoon ei ole varaa enää tulevaisuudessa sitäkään vähää kuin nyt on. Kylmääkin kylmempi myötätunnoton hallitus. Onneksi vaihtuu vuoden päästä.
- laheistä pari vuosikymmentä 400 eurolla omaishoitanut
Eli peruselämiseen meneviä kustannuksia nostetaan edelleen, ja samalla pitäisi saada kulutus käyntiin? Juu, näinhän tämä tietenkin toimii. /s
Mikähän tuo pitkäaikaistyöttömien täydennyskoulutusseteli on?
Olisikohan hyödyllisempi sellainen, jolla saisi käydä kesken jääneet opinnot loppuun.
Taas? Vastahan niitä nostettiin n. 50%. Eikö mikään riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisen suomalaisen ahdinko syvenee.
Hyvinvointi kaukana
Kulukatot on kuitenkin olemassa.
Suomessa on maksukatto sairaanhoito kuluille. Siitä täytyy itse pitää huolta kun alkaa täyttymään ohjeet laskun takana
Vierailija kirjoitti:
Se on hoidettava hampaat itse. Hammaslankaa ja hammastahnaa. Proteesit sitten, jos tulee suurempia ongelmia. Proteesit tulevat ajan kuluessa halvemmaksi köyhälle, kuin jatkuvat hammaslääkärikäynnit. Pian Suomessa on pienituloisilla proteesit suussa tai ei hampaita ollenkaan. Usa: n malliin.
Juu. Katukuvassa alkaa pian näkymään hampaatonta porukkaa. Mutta eipä mittää, rahaa oo enää ees ruokaankaan.
😫
560 000 sotemaksua toissa vuonna ulosotossa, viime vuonnakin yli puoli miljoonaa - ja asiakasmaksuja nostettiin jo ennätyskorkealle ja nyt vielä lisää. Nostettiin myös lääkkeiden alvia ja omavastuuosuutta. Julkiselle puolelle kalanpääsoppaa ja leikkauslistoja ja kimittävän horoskooppimerkonomi-Mikan pukumiehet käyvät tekemässä hv-alueille tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä - samalla lapataan Pörriäisten taseisiin suoraan Kelan kautta veronmaksajien rahoja.
Kokoomuksen soten yksityistämisprojekti törmäsi perustuslakiin Sipilän aikana, joten hoidetaan homma sitten näin - vaikka Vestmanin PeV kyllä antaisi suostumuksensa vaikka minkälaiselle toiminnalle, tarvittaessa äänestämällä vastoin asiantuntijalausuntoja.
Kohta on Suomessakin pimeitä puoskariklinikoita, kun ei köyhillä ole varaa edes julkiseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maksukatto sairaanhoito kuluille. Siitä täytyy itse pitää huolta kun alkaa täyttymään ohjeet laskun takana
Tuokin ihan tahallaan tehty noin. Ihan hyvin voisi laittaa automaattisen seurannan.
Olen varma, että moni vanha ja huononäköinen ei jaksa niitä ohjeita lukea ja tehdä hakemuksia.
Jaa, käyn sitten jatkossa Virossa hoitamassa nämä jutut. Suomalaisella ei ole varaa hoidattaa itseään Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisen suomalaisen ahdinko syvenee.
Niinpä. Ja kannustinloukut vaan pahenee. Esim. hammashoitomaksujen korotus ei vaikuta toimeentulotuella oleviin, mutta pienipalkkainen työntekijä joutuu entistäkin tarkemmin miettimään onko varaa hoidattaa hampaitaan.
Ei voi kun toivoa että säilyisi terveenä. Ettei tarvis käydä. Tosin on mulla nytkin yksi lohkeama hampaasta korjaamatta.
Tätä se on kun ollaan velaksi eletty vuosia ja toimittu koko maailman sossuna.
Arvovalintoja. Suomelle on ollut tärkeämpää satsata muihin kuin omaan maahan.
Yksityisellä käyn hammaslääkärissä epassilla kuten ennenkin. Muuten pidän huolta itsestäni etten joudu käymään julkisessa terveydenhuollossa vaan työnantajan tarjoama työterveys riittää.
Lopettakaa se karkin, limun, pullan, pizzan, mäkkärin ynnä muun kuolintarvikkeen mässäys niin ei tarvitse sairastaa. Ottakaa vastuu itsestänne!